{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.944 visninger | Oprettet:

Sadelhelvede - for rytter! {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere.
Sagen er den, jeg ikke kan holde ud at ride i min dressursadel. Jeg får ondt i min hofter, og får generelt en rigtig dårlig træning fordi jeg ikke kan lave ordenligt nedsidning eller kommer nok ned om hesten. Det er pt en Prestige Lucky 16''. Jeg har ingen problemer i min Joy Jumper som jeg rider i til hverdag. Jeg kan også sagtens ride i dressursadel på andres heste - men min pony har en rigtig svær gang og sammentidig er hun igang med at få trænet uønsket adfærd væk. Hvis det har noget at sige, så er jeg ikke så høj (omkring 160).
Kentauer, Bates, Wintec alle sadler med den form for bom er udelukket.
Jeg har afprøvet en stübben Juventus men den var meget hård, også kan den ikke ændres i bomvidden. Derudover fungere trainers heller ikke. Passier Young Winner/champ (hvad er det nu den lige hedder?) er afprøvet også, den er for glat at ride i til mig. Der er selvfølgelig sadelmager med ind over, men vil gerne høre andre rytteres erfaringer. Derudover så har jeg ikke et så stort budget, ellers var det en nem løsning smiley
SÅ;
Er der nogle som kender forskellen på prestige lucky og en prestige D1?
Hvad har i af erfaringer i forhold til sadler der skal kunne justeres i bom, fungere til bred pony OG passe rytter? Kunne være der dukkede nogle mærker op jeg endnu ikke har luret lidt på smiley Det skal være en 16'' med kort anlægsflade og ALLERHELST muligt at justere bomvidden.
God påske!

Hilsen en meget frustreret Emilie smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadelhelvede - for rytter!
  • #1   13. apr 2019 Den eneste sadel min ryg vil sammenarbejde med er en Kieffer Norbert Koof smiley Alle andre sadler jeg har prøvet giver mig ondt i ryggen :3

  • #2   13. apr 2019 Hvis sadlen er glat kan du så ikke bare købe noget lammeskindovertræk til sadlen eller gel? smiley

  • #3   13. apr 2019 Passier Optimum?? Kender en der var vildt glad for hendes.. Hun er heller ikke særlig stor og den kan laves både så sæde, knæstøtter og klapper passer til dig.

    Jeg rider selv i en kentaur, men det duer jo ikke til jer:-)


  • #4   13. apr 2019 Hvad mener du med, at du ikke kan sidde ned i sadlen?
    Glider du - eller sidder du for godt fast??

    Jeg skal fx ikke nyde noget af syntetisk læder.
    Jeg elsker mine tights, for så sidder jeg nok fast med knægrip, men kan bevæge mig.
    Omvendt, grip på bagdelen og jeg har svært ved nedsidning, jeg sidder alt for fast..

    Så, glat læder og knægrip, så kører jeg I de fleste sadler.

    ... Hvis nedsidning er svært, hvad med ryg/mace muskler og balance?
    Øvelser er jo heldigvis gratis. Meget økonomisk, og skader ikke...


  • #5   13. apr 2019 Prøv en Prestige X Helen.

    En D1 er nok lidt bredere i tajlen end din nuværende vil jeg mene. Den har dog lidt mere sæde, men ellers er det to ret ens sadler.


  • #6   13. apr 2019 Se på Jeremy Rudge. Lækre sadler!

    Ellers er Passier Optimum eller den nye Corona også lækker.


  • #7   13. apr 2019 Passier laver sadler med smal talje. Har selv en optimum, som jeg er glad for (er selv ikke så stor og har ikke brede hofter). Har også en prestige D1, den er en smule bredere i taljen, men ikke meget - også en dejlig sadel. smiley

  • #8   13. apr 2019 Er helt uenig.

    Jeg kan netop ikke ride i Passier sadler fordi den bliver alt for bred i tajlen og der bare ikke nok støtte og naturligt sæde i.

    Hvorimod i prestige er den smallere og der får jeg ikke ondt i hofterne.

    Men vi jo bygget forskelligt.


  • #9   13. apr 2019 HDR!
    Du får mig aldrig til at foreslå andet sadelmærke. For det første ligger de kanon på stort set alle heste. og så er de til at købe for penge.

    Selv har jeg nu en HDR Club dressursadel 16" til min lille pony.
    har tidligere også haft en Club springsadel og en HDR Fletcher.


  • #10   13. apr 2019 hvor kommer du fra på Sjælland?

    jeg kan tilbyde dig at prøve min prestige helen mono sadel 16 tommer.

    fantastisk sadel.!

    den er ikke til slag men vil gerne lade dig prøve den.


  • #11   14. apr 2019 Hvad med Amerigo? eller windsor elite?


  • #12   14. apr 2019 Hmmm den kan dog ikke ændres i bommen selv, men jeg er yderst tilfreds med vores santa cruz sadel, vi har 2 til en bred pony og til friser.

  • #13   14. apr 2019 Clincher compact

  • P. B
    P. B Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   14. apr 2019 Prøv at tjek - sadlen fra Erreplus - Adelinde - kig på Noble ride hjemmeside - virkelig en fantastisk sadel- jeg har en dog 17" men med kort anlægsflade - evighedsgaranti.
    (Du er velkommen til at komme og prøve har ridebane)
    vh Pia


  • #15   15. apr 2019 Prestige Lucky er også en sadel, jeg har redet en del i, da jeg red min unghest til og i noget tid derefter... en pæn sadel at kigge på - men ikke en særligt lækker sadel at ride i, synes jeg smiley Jeg har ellers altid været glad for Prestige, men min nye hest er for lige i ryggen til at kunne gå med dem.. og jeg har faktisk slet ikke savnet dem efter køb af min JR sadel smiley

    Jeg ville prøve noget forskelligt og så finde ud af, om du skal have en mere åben sadel, eller om du skal have mere støtte smiley

    Jeg kan få rigtig ondt indeni... og inderside af lårene samt i lænden, hvis jeg rider i forkerte sadler. Min Jeremy Rudge fusion passer mig enormt godt... det er en sadel med tæt kontakt ml. hest og rytter, ikke "kuffert-agtig", ligger flot ned på hesten og ikke ovenpå, og så har den faktisk store puder og et dybt sæde. Det er en sadel, der har givet mig rigtig meget smiley Og den kan anbefales til en bred og lige hest... evt. en hest med runde ribben - det er min i hvert fald, og den ligger super smiley

    Jeg ville i hvert fald undgå sadler, der er unødvendigt brede... det får jeg i hvert fald rigtig ondt af, for sadlens bredde skal passe til rytterens bredde mellem benene smiley Det kan give problemer, hvis man har en meget bred hest og selv er rigtig smal. Jeg prøvede bl.a. Frank Baines Omni, som var en tæskelækker sadel, men de gange, jeg nåede at ride i den må jeg ærligt indrømme, at jeg vågnede om natten med store smerter... og det var netop fordi den var SÅ bred og med så meget støtte alle vegne. Jeg har ikke dette problem med min Jeremy Rudge Fusion, der virker langt tættere med hesten og slet ikke føles så bred og stoppet smiley Har også problemer med Bates Innova-sadlerne og med Amerigo... de modeller, jeg har prøvet har i hvert fald været for brede til mig smiley Føler jeg kommer til at sidde ovenpå, fordi jeg simpelthen ikke kan komme ned om dem. Og det er netop resultatet af for bred en sadel til for smal en rytter, fik jeg senere at vide af en sadelmager. Lige gyldigt hvor god en rytter, hvor meget du sidder til, så kommer du ALDRIG til at sidde ned i en sadel, der simpelthen er bredere, end du er mellem benene/i skridtet (jaja, kønt lyder det... men sådan er det altså smiley )... sadelmageren sagde, at man så ALTID vil komme OP af sadlen frem for at komme ned i den smiley


  • #16   15. apr 2019 I øvrigt var Prestige-sadlerne simpelthen for smalle i taljen til min hest... lige meget hvor meget, vi udvidede dem, så kunne vi ikke rette taljen... så min hest blev faktisk klemt af dem smiley De kan udvides 2 bom str., hvilket er meget normalt for mange sadler i dag smiley Så du kan garanteret sagtens finde en anden sadel, der også kan rykkes en tand eller to i bom str smiley

  • #17   15. apr 2019 Jeg er ikke så god til sadelmærker, fordi jeg aldrig selv har haft mulighed for at bestemme.

    Men min erfaring er at jeg er ikke har det godt med for meget støtte i sadlen. Ellers skal de sidde så jeg ikke rører ved det. Jeg bliver presset bagud og op, men hvis jeg har fjernet knæstøtten eller flyttet den så jeg ikke er lige i nærheden af den, så kommer jeg meget bedre ned i sadlen.
    De bedste sadler jeg har redet i, har typisk været med meget lidt knæstøtte.


  • #18   15. apr 2019 Jeg synes i øvrigt det er fedt du har fokus på det. Jeg har aldrig forstået dem der går helt vildt op i at sadlen skal passe 100% til hesten og så må rytteren tilpasse sig. Så er det jo bare rytteren der bringer hesten ud af balance og trykker hesten i stedet for sadlen...

  • #19   15. apr 2019 Du skriver at hesten er bred, du er ikke særlig høj og at du trives godt i din joy jumper.
    Derfor tænker jeg, at det der sker når du kommer i din dressursadel på din egen hest så presses benene tilbage fordi kæstøtten nok ikke passer optimalt til din benlængde. Det får dit bækken tiltet og så bliver det virkelig svært at sidde korrekt.

    I din springsadel kan du flytte knæene frem og på den måde kompensere, så bækkenet bliver i balance. Jeg er selv lav (og tilmed hofteopereret) og har haft en bred pony. Det duede bare slet ikke med de fleste sadler.

    Løsningen for mig har været sadler med aftagelig knæstøtte, så jeg kan bruge en lille knæstøtte der sættes højt, så den giver støtte mens knæet stadig kan søge lidt frem. Måske det også kan hjælpe dig smiley


  • #20   15. apr 2019 Hej alle - tusinde tak for svarene og ideerne! Jeg tænker folk ville blive sindsyge hvis jeg skrev flere beskeder til hver af jer - derfor laver jeg en lang i punkter smiley

    Når læderet er glat på sadlen, så skøjter jeg rundt og det ønsker jegikke. Vil ikke være afhæning af fuldgrip hele tiden selvom jeg er glad for grip.

    Når jeg snakker om jeg ikke kan sidde ned i sadlen så er det fordi jeg hopper oven på hesten, og ikke kan komme ned om hende - ligesom der bliver beskrevet meget fint længere nede. Jeg skal nok have arbejdet noget mere med min nedsidning og dermed mavemuskler men jeg vil ikke sige jeg er helt bagud da jeg har redet i min. 13 år nu smiley

    Jeremy Rudge tror jeg ike fungere til min hest, men Passier derimod ved jeg fungere. Desværre koster de kassen i forhold til hvad der er at finde på brugtmarkedet når det skal være optimum. Passier Young champ fungerede godt for mit bækken/lænd/hofte men mine ben blev for urolige og jeg skøjtede for meget rundt i sadlen.

    Jeg har faktisk ikke prøvet andre dressursadler fra prestige, men har dog fået øje på Leonardo modellen som ser smal ud i tæljen. Min sadelmager mener det er det dybe sæde som ikke fungere for mig.
    HDR er udelukket også desværre.

    Dolly P: jeg er fra 4623 Lille Skensved smiley Vil meget gerne prøve men mino sadel hvis du er fra i nærheden! ??

    Amerigo har jeg også kigget lidt på men har hørt noget om knækkese bomme og derfor er jeg lidt skeptisk . Og hvordan er det med ændring af bom på den?

    Santa Cruz er jeg næsten 100 på ide for dyb i sødt.
    CC har jeg godt overvejer men er i tvivl om det vil passe.
    Tak Pia, jeg kigger på den lidt sener smiley

    Anna:
    Tusinde tak for en fed beskrivelse! Det er lige nøjagtig som om jeg rider “ovenpå” pony, og når hun er tæskesvær at lave nedsidning + skal drives på og bøjes til den store guldmedalje så bliver det bare ikke en god cocktail desværre. Jeg tror bare ikke JR fashion kan ligge på min - men må høre hr sadelmager om det.

    Jeg har afprøvet at ride med små knæstøtter, store knæstøtter og uden knæstøtter i min prestige - jeg synes det hjælper lige lidt.

    Som Mette B også skriver, så bliver jeg tvunget tilbage med ryggen og dermed kipper fremad - også starter festen.

    Jeg beklager på forhånd stavefejl - skrevet på mobilen uden at kigge mens jeg skulle gå svarene igennem. Tusinde tak for mange svar!


  • #21   15. apr 2019 Har du ellers set på Kent and Masters? Jeg er overrasket over kvaliteten. Jeg har en High Winther, den er jeg glad for!

  • #22   16. apr 2019 Jeg har prøvet det samme: ikke ned om hesten og hopper. Da jeg fik Windsor forsvandt problemet. Den passede både mig og hesten.
    Ondt i bækkenet: hvis sædet er for bredt til din str. bækken, kan det give bækken og lændesmerter. Ex sadler med bred bom og bredt sæde. Derfor er man begyndt at lave sadler til mænd eller kvinder = anatomi.
    Nogle pigefigurer er født til at ride med smalt sæde, kan også findes selv om bommen er bred. Kiefer, Windsor, Hubertus er dem jeg har gode erfaringer med.


  • #23   17. apr 2019 Tusinde tak for alle svarene. Jeg har skrevet jeres sadel mærker ned, og må vende det med sadelmageren når jeg får ringet til ham.
    Amerigo - kan de ændres i bommen ved alle sadelmagere?


  • #24   17. apr 2019 jeg er fra Hørve så der alligevel en time s kørsel.
    men du velkommen:)


  • #25   19. apr 2019 Amerigo kan ændres i bom str... Dog er det kun Amerigosadler produceret efter 2009, der kan bomændres, så det skal du være opmærksom på.

    Jeg ved ikke om alle sadelmagere kan ændre bommen. Min erfaring er, at de opererer i specifikke sadelmærker, og de mærker som de ikke selv forhandler, har de sværere ved at fikse korrekt..

    Jeg vil spørge den sadelmager du ringer til, om de har erfaring i korrektion af Amerigosadler.. Jeg bruger selv Michael März, da han er meget erfaren i amerigosadler.

    Jeg har faktisk en amerigosadel til salg, men jeg ved ikke om den er interessant for dig. Den er fra 2011 og kan derfor bomændres.


  • #26   19. apr 2019 Dolly P; tak! Jeg vil helt klart huske dig, men pony kan desværre ikke gå i trailer pt. smiley

    JH; er det en 16''? Jeg bruger en ældre sadelmager som ikke er forhandler af nogle mærker så tror jeg lige må få spurgt om ham ad.


  • #27   19. apr 2019 Det er en 16,5"
    Smal bom (-1,5)
    Brun

    De fås ikke i 16", da de er meget korte. Anlægsflade på 42 cm.



  • #28   19. apr 2019 Jeg har en Amerigo 17.5, medium mod bred bom til salg, sort. Skriv evt ved interesse.

  • #29   21. apr 2019 Hun bruger desværre bred bom. 17,5'' er for stort

  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #30   21. apr 2019 Kan anbefale Passier. Har haft passier i mange år. Den gamle brune som snart ikke findes mere, passier GB, har vi stadig og den er fra starten af 2000. Har haft en P. Optimun som er solgt tilpasset til en hest vi har solgt. GB lige tilpasset igen til den grå connemara på billedet. Har selv slem slidegigt i lænden, men kan ride i Passier. De kan købes brugt til fornuftig pris og tilpasses. Anbefaler at du bruger Ingdams. Alt kan ses på hans hjemmesider.

  • #31   25. apr 2019 Det var så lidt - jeg er selv en meget petite rytter på 1.65 cm og 48 kg. og xxs, og med en bred pintovallak, så har vi også haft vores besvær med at finde en god sadel til os begge smiley Husk at en smal talje kan være behageligt for rytteren - men rigtig ubehageligt for hesten smiley Flere af sadel-mærkerne er lavet meget smalle, fordi det er rart for rytteren, men en bred hest kan have pladsmangel i en smal talje smiley Min fik faktisk en bule på ryggen, fordi taljen var for smal - derfor valgte jeg netop Jeremy Rudge, der var bredere smiley

    God jagt smiley :)


Kommentér på:
Sadelhelvede - for rytter!

Annonce