{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
528 visninger | Oprettet:

Sara A
Sara A
Følger: 30 Emner: 4 Svar: 7

Gå til biddet? {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at ride en araber/fjordhest blandet hest. Red hende super meget da jeg var 10-11 år gammel. Gad godt at få hende til at bøje sig lidt mere. Ikke hvor hun skal gå direkte til bidet. Men bare bøje sig lidt mere end hun gør nu, hun er nemlig elevhest hvilket vil sige at hun af en eller anden grund ikke er “god nok til det” i nogens øjne. Men jeg tror godt vi kan få det på plads. Men hvad gør i normalt for at få jeres hest til at bøje sig / til biddet. Giv gerne ros! Masser af hilsner fra og ronja

Kommentarer på:  Gå til biddet?
  • #1   11. maj Jeg bruger rigtig meget tøjlens kontakt med halsen (altså der hvor en del af tøjlen rører hestens hals) til at "skubbe" halsen og skulderen ind på plads. Jeg ved ikke om du kan fornemme at jeg gør det her - min indvendige hånd er lidt højere og sådan "ind over manken" for at ligge pres både i biddet for at få drejet hovedet ind til den indvendige side, og pres på halsen for at få hals og skulder udad så kan buer igennem i hvertfald forparten. Sådan groft fortalt smiley
    Det fungerer super godt til mine to. Jeg bruger primært den metode fordi det er en god forberedelse til tøjlesignaler på stangbid og ridning i cordeo som han engang skal lære. Men den fungerer også super fint til ridning på trensebid! smiley

profilbillede
  • #2   11. maj Jeg gør stik modsat af Frida. Så du vil nok høre lige så mange forskellige metoder som der er svar.

At "krydse" hændernes placering har i min ride lærers øjne altid været strengt forbudt.
    Har hesten skulle rundes ekstra af, har det foregået ved stabil kontakt til udvendig tøjle. Indvendig tøjle har rundet hesten ved fysisk at flytte hånden ind mod midten - fordelen ved det er at lede hesten, og samtidig er hånden "svag" så langt fra kroppen, så du gør ikke noget, der gør ondt på hesten. Samtidig kommer belønningen, når hesten runder - så giver du efter på indvendig og bevarer udvendig tøjlekontakt.
    Dette er selvfølgelig noget der sker samtidig med at du primært rider for dine ben - indvendig knæ og lår presser hesten ud på volten, og udvendig ben sørger for fremdrift og at bagparten ikke tabes smiley

• #3   11. maj Jeg er helt enig med Canna!

Hænderne hører til på hver sin side af manken, har du "behov" for at krydse ind over er dine udvendige hjælpere for svage.

Det er langt bedre at føre hånden ind i volten da det, som skrevet oven For, leder hesten til at bøje sig mere, samtidig med at indvendige ben holder hesten ude på volten kan man sige at det også er med til at runde den i kroppen, så den ikke bare bøjer halsen, men husk at støtte op på udvendige med både tøjle og ben smiley
    God træning!

• #4   11. maj Men jeg anerkender bestemt dit arbejde, Frida. Det ser ud til at være nogle rigtig dygtige og velguidede heste, du har.
    Jeg er slet ikke i tvivl om, at med den måde, du er på og omkring dine heste, så giver det rigtig god mening ift. at anvende vægt og "pres".

Jeg tænker mest bare på den "almindelige engelske dressur" smiley

• Sara A
    Sara A Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 30 Emner: 4 Svar: 7
    #5   11. maj Tusind tak, jeg vil forsøge og se om det lykkeds??

• #6   11. maj Jeg krydser ikke over for det låser tøjlen samt rytters hele ene side af overkroppen. Min hånd kommer, som jeg skrev i citationstegn for at gøre det så nemt at forstå som muligt, "ind over manken" altså lige over manken, ikke på den anden side smiley

Edit: Så ikke du havde svaret igen Canna smiley Tak skal du have! Som nævnt gør jeg sådan fordi jeg ønsker at min hest viger lige så meget for tøjlens kontakt til halsen, som for kontakten til biddet, fordi jeg rider som jeg gør. Jeg er opvokset med traditionel engelsk ridning hvor det også er almindeligt som du skriver at guide med den indvendige hånd og fjerne denne væk fra hesten. Det virker på mange heste, bare ikke mine smiley

Kommentér på:
Gå til biddet?