{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Vil ikke gå på hov-slaget {{forumTopicSubject}}

Min Aslan han er bare en underlig hest - i hvert fald ikke som de fleste.

Og nu har han besluttet, at han ikke vil gå på hovslaget oppe på rideskolen. Hjemme på min egen bane vil han gerne. Men rideskolens banen NEJ-TAK.

Rideskolens banen er af den gamle type med dyb sand, så de er ret tunge, lige bort set fra hovslaget som er lidt mere fast, og derfor lettere at gå på, men han foretrække at gå der, hvor det er tungest at gå. Så pt zig-zagger vi rundt, og får derved øvet en masse schenkelvigning og versade, alt efter sporet, hvilket jo i og forsig ikke gør så meget, også forventer jeg at han med tiden bliver enig med sig selvom, at vi godt kan gå på hovslaget, uden jeg har kraftigt fat i udvendig tøjle, (jeg fortrække at ride med løs tøjle)

Er der nogle af jer som også har oplevet dette?

Jeg ved godt hvordan jeg skal træne mig ud af det, det er mere fordi jeg synes det er underligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke gå på hov-slaget
  • #1   21. jun 2019 Jeg har især oplevet det, når jeg har redet til - nogle ungheste klamrer sig til hovslaget og barrieren, andre vil helst ikke derud. Jeg har altid redet efter at få dem derud, men aldrig kæmpet med dem - det kommer stille og roligt smiley De skal nok komme derud.

    Jeg rider altid selv indenfor hovslaget i den daglige træning, og rider faktisk oftest kun på hovslaget 1-2 uger inden stævnestart. Det er rigtig godt for balance, styrke og for styrbarhed og lydigheden - du mærker LYNhurtigt, om hesten hænger i den ene side eller trykker sig smiley Du lærer virkeligt at få siderne på plads. Så måske du enten skal beslutte dig for fast at ride et par meter indenfor hovslaget (så du stadig styrer sporet, og han ikke selv bestemmer, hvor I går), eller beslutte dig for at ride med fokus på at få ham derud, men uden at kæmpe med den. Det skal nok komme. En masse stilling til indvendig og så ud med ham for indvendig ben smiley En hest der ikke vil gå ud på hovslaget ville jeg aldrig øve sidebevægelser på væk fra hovslaget - jeg tænker altid omvendt... vil den ikke gå ud på hovslaget, så arbejder vi ikke med ham og fjerner ham fra det, den ikke gider smiley Det kan godt være, man ikke decideret forlanger, at han går på hovslaget hele vejen rundt, men man gør det lidt af gangen, og man beder ikke om det stik modsatte - giver ham lov til det, han hellere vil smiley


  • #2   21. jun 2019 Nu har Aslan bare 14 år, og derfor ikke en usikker unghest, og han går dressur på la1-6 niveau, og det er en dille han har fået i år, der har ikke været noget de andre år.

    Jeg kan sagtens spore ham korrekt, og har styr på siderne, og kan ride lige både på og inden for hovslaget hjemme, og når jeg køre i hal.

    Jeg kan jo bare ride med vægt på udvendig tøjle, også bliver han på hovslaget, dette ønsker jeg ikke. Derfor sidebevægelserne. han trækker ind fra hovslaget, jeg laver sidebevægelser ud igen, og dette gentages konstant.

    Det er kun på de udendørs tunge bane oppe på rideskolen og kun i år, at han har fået den ide - og jeg kan ikke gennemskue hvorfor, det er jo lettere at på hovslaget.

    som jeg skrev, ved jeg godt hvordan jeg skal træne mig ud af det, det var en begrundelse for denne underlige adfærd jeg var nysgerrig på.


  • #3   22. jun 2019 Måske lidt underligt svar, men nu er jeg jo en lille smule alternativ i min træning smiley
    Jeg ville gå med ham således at han måtte gå på hovslaget, også ville jeg rose ham en masse når vi gik der, begge runder rundt hvor han blev rost for at gå på hovslaget. Så ville jeg gå en runde rundt hvor han ikke gik på hovslaget hvor der intet blev sagt, også ville jeg gå på hovslaget igen hvor jeg roste overdrevet igen. Dette ville jeg gøre et par tre dage også forsøge at ride hvor det samme blev gentaget bare fra ryggen af smiley

    Mvh TT


  • #5   22. jun 2019 Et meget kvalificeret spørgsmål fra Lisette S #4

    Hvordan er han på fx tur på grusvej - trækker han mod græskanten eller græsmidterrabatten ?

    Mvh Charlotte


  • #6   22. jun 2019 Det var et godt bud, men på min bane herhjemme, har jeg ler bund, så den er betydelig mere fast end sandbunden oppe rideskolen.

    Og herhjemme foretrækker han at gå den faste del af bane end den løse (når den er harvet og kun hovslaget er stampet fast.

    På tur går han altid i græs rabatten, dette er ikke en valgmulighed han har, han skal gå der, da han går uden sko. Men han går gerne på asfalten, hvis rabatten er uridelig.

    En stenet grusvej er ikke hans kop the, en en grusvej uden store sten er ok.

    Han er på ingen måde stædig eller vilje stærk, ufattelig samarbejdevillig er det som beskriver ham bedst, derfor vil det ikke være et problem for mig at få ham til at gå på hovslaget på rideskolen. Men jeg ønsker at forstå hvorfor han ikke vil, for derved at løse problemet på en så lydhør måde som muligt. Og jeg har jo selv lært ham at sige fra, (han var en underdanig nikkedukke da jeg købte ham) så må jeg jo også prøve at forstå nu. Og jeg er virkelig på bar bund.

    Så alle ideer og kreative forslag modtages med kyshånd smiley


  • #8   23. jun 2019
    Nogle gange, så har jeg det med heste og deres adfærd - som med alle andre dyr inkl. mennesker - at nogle gange gør vi ting, bare fordi og uden der nødvendigvis er en højere mening bag. Min gør også nogle ting ind imellem, ikke noget jeg lige kan komme på lige nu, men noget hvor man tænker " skørt "- men som hverken genere mig eller pony - det tillæger jeg ikke ting og begynder at analysere på, når det ikke er et problem.

    Jeg tror, at man med heste - generelt dyr og tilværelsen generelt sådan set også, kan komme til at overanalysere alt, istedet for at " go with the flow " eller hvordan man skal sige det.

    Ellers kan man ret hurtigt få mange ting og tænke over - eller mange problemer, hvis man skal undre sig over alt ens hest eller dyr gør.


  • #9   23. jun 2019 Lisette: Ja der er nogle sten, du kan måske finde 20 på hele banen, hvis du giver dig til at samle dem op, så jeg tænker ikke de er grunden. Men jo, han er ikke glad for at gå oppe på rideskolen, men på den anden side, så hopper han heller ikke ligefrem af begejstring når vi nærmer os min ridebane. Han ville faktisk allerhelst bare gå på marken og æde hele dagen, hvis han havde valget. (men det har han ikke, sådan har han gået og det kostede en forfangen hest) så motion er bare en nødvendighed.

    Jeg forsøger at tage hensyn til ham og den tunge bane. F.eks. så besluttede bestyrelsen lige, at dybde harve banen inden sæson start, som bestemt ikke gjorde den mindre dyb. Så den allerførste gang, kunne han ikke lave noget som helst begavet på de baner. Løsningen blev at hesten fik lov til at tulre rundt i den hastighed og med den bæring som passede ham, også bed jeg ridelæren kun have fokus på mig, og min opstilling. For at bede han præstere under de forhold, ville jeg ikke. Heldigvis har den sidste 1½ måneds meget regn, gjort underværker på de tunge baner, så nu kan man faktisk ride på dem.

    Men jo det kan godt være en ny måde at fortælle at han ikke synes at rideskolen er det fedeste her i verden. Lidt underligt, for Basse elskede at kommer der op, han stor trivedes med det ekstra liv. Men de to heste er også forskellige som nat og dag.


  • #10   23. jun 2019 Krikken: jeg ER en person som observere og analysere min verden, da jeg har erfaret at den taktik giver mig rigtig meget viden.

    Hverdag efter endt træning bliver træningspasset analyseret, hvad fungerede godt, og derved skal gentages, hvad fungerede ikke, og hvad skal så ændres og hvordan skal det ændres.

    Jeg observere mine hestens sindstilstande, og observere hvordan mit eget sind er, og hvordan reagere hestenes sind på mit sind, både når jeg står med dem og når jeg rider dem, for at jeg kan bruge dette bevidst i min træning.

    Jeg vil ikke kalde det overanalyserende, men som et vigtigt redskab til at opnå mine mål på en måde, som også fungere for mine heste.



  • #12   24. jun 2019 Lisette - Rigtig godt skrevet og er fuldstændig enig. Dog gør det ridningen og håndteringen meget mere besværlig, men livskvaliteten til hesten øges drastisk smiley

    Mvh TT


  • #13   28. jun 2019 Jeg tænker er han blevet lidt ømtået, så han synes hovslaget er for hårdt.


  • #14   28. jun 2019 Marian: men min egenbane herhjemme er betydelig mere fast, end hovslaget på rideskolen. Så den teori holder ikke.

Kommentér på:
Vil ikke gå på hov-slaget

Annonce