{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
738 visninger | Oprettet:

Hvordan motiverer man hesten {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hest som er meget vågen, men så snart jeg kommer op på ham så ændre han sig, han går hen og bliver meget doven, der skal virkelig drives med sædet for at få han frem. Han er ny tilredet og derfor er han selvfølgelig meget usikker det er da klart.
- Jeg rider ham i en pad med ekstra plads til rygsøjlen, indtil han har nok muskler til vi kan bruge hans sadel.

Jeg vil gerne have mere energi ind i træningen så hvordan motivere jeg ham bedst muligt til at syntes det er sjovt at "gå til ridning"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan motiverer man hesten
  • #2   7. jul 2019 Min tanke var - er han doven eller signalforvirret??

    Nu mener folk meget forskellige ting med at "drive med sædet".
    Men hvis man driver nonstop risikerer man at gøre signaldøv.
    Og det kan være langt mildere, hvis man driver med en dressurpisk og tapper på bagparten ved behov.

    Det var min første tanke.


  • #3   7. jul 2019 Signalforvirret er han 100%, der er et par stykker der har forsøgt tilride ham, men det er så gået galt og så kom han så hjem fra træning i maj hvor han er redet i alle gangarter.

    Jeg har startet med ham som var han et føl, fordi han kunne ikke stå bundet, blive logeret og han var bange for rigtig mange ting, så vi miljøtræner med plastik poser og andet farligt, kunne komme til at lægge en pressening på ham den anden dag da det blæste så det var fint.

    Han blev bange for to shetlændere sidst vi var på tur, han er mest tryg på banen så det er der vi som udgangspunkt træner. Tænker at tage lidt bomtræning ind, for at styrke hans muskulatur for han har stort set ingen muskler.


  • #4   7. jul 2019 Er det ham din kønne pinto på 8 år, som du taler om her ?

    Så tænker jeg med hans alder taget i betragtning, og gentagne forsøg på forskellige alternative tilridninger at du har et rimeligt stort projekt foran dig.
    Til gengæld lyder det til at han reelt er en guttermand, som gerne vil forstå, og du kan arbejde med timing fra jorden af - så skal det nok også komme fra ryggen af smiley

    Jeg tænker, at du bør have proff hjælp lige med det samme, og med tæt opfølgning her de næste par måneder. Jeg tænker at du måske kunne have gavn af en træner inden for BBH regi, som er gode til timing og er mere i din retning end mere traditionel træning. BBH er efter min erfaring rigtig gode til signalforvirrede heste og ryttere smiley
    Her kan du se en liste med trænere rundt omkring i landet
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/find

    Ellers kunne en som Camilla stormont måske også være interessant for dig alt efter hvor du bor
    http://camillastormont.dk/

    Jeg synes det er rigtig godt, at du allerede nu reagerer på og tænker over, hvad det er for “problemer” du oplever - det er den eneste måde at forbedre sig på, og lærer.
    Og sjovt nok oplever jeg, at de fleste ikke ønsker at ride undervisning på en nytilredet hest, fordi “man jo ikke skal andet end at ride lidt rundt, og det kan jeg som rytter godt finde ud af selv “.
    Her er udfordringen rent faktisk, at det er nok det vigtigste tidspunkt i en ekvipages samarbejde, at man får trænerens øjne på hvad man gør godt, og hvad man kan optimerer - og det hurtigt således at det ikke når at blive et problem.

    Så afsted til noget undervisning - og fortsæt det gode jordarbejde du laver, det vil aldrig skade tværtimod.

    Mvh Charlotte


  • #6   7. jul 2019 Jeg vil til dels give Lisette ret, måske er han signal forvirret, måske er han blevet døv for sædet eller også er det balancen, under alle omstændigheder ville jeg stoppe med at drive med sædet, det er ikke sædets opgave at drive, det er benenes opgave! Så skal af i sæde og lår og driv med shenklerne, det er også en god idé at hjælpe med at dappe let med en pisk på låret/flanken, så han ikke lærer at ignorere dine ben. Men fortsæt med balance øvelser og styrke.

  • #7   9. jul 2019 Jeg måske formuleret mig forkert, når jeg skriver sæde hentydes der til primært ben samt at jeg letter min vægt i sædet. (modsat af når jeg beder ham om en parade hvor jeg sætter mig tungere i sædet)

    Han er forvirret, det er tydeligt at se når man longere ham, fordi i starten forstod han ikke at han skulle gå ud og han forstod heller ikke når man skulle gå frem. Når jeg sidder på ham kommer han med samme kropssprog, han forstår ikke helt hvad jeg beder ham om.

    Jeg har aldrig gået på rideskole og har altid modtaget privat dressurundervisning af berider, og derved giver jeg ham de signaler som en hver anden hest ville modtage. Hvordan han er redet og hvilke signaler han har fået af den rytter, det ved jeg ikke. Jeg først har købt ham en måned efter han kom hjem fra ryttertilvænning/tilridning.

    Han bliver rykket hjem i weekenden, så begynder jeg bomtræning, samt at få bygget nogle muskler på ham for dem har han ikke mange af. vi starter med nogle gode skridt ture i bakket terræn med forskelligt underlag. smiley


  • #8   9. jul 2019 Det lyder til at du hr helt styr på hvordan arbejdet frem over skal foregå og så giv ham god tid til at finde ud af signalerne, og husk én ad gangen, så han ikke bliver forvirret over flere forskellige signaler smiley

Kommentér på:
Hvordan motiverer man hesten

Annonce