{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.341 visninger | Oprettet:

Vægtstudie afslører om du er for tung til din hest {{forumTopicSubject}}

God formiddag Hestegalleri

Faldt over denne artikel omhandlende et studie omkring rytterens vægts påvirkning af hesten. Ved det er et emne, der med jævne mellemrum er oppe at vende i dette forum.

https://www.malgretout.dk/2019/08/11/vaegtstudie-afsloerer-om-du-er-for-tung-til-din-hest/

For nogle er det ømt at tale om sin vægt, og ingen er tvunget til at svare. Men hvor ligger I selv henne i vægtforhold til jeres hest? Og hvordan forholdet I jer?

Jeg vil vurdere, at jeg med mine 80 kg rendyrket ondskab ligger omkring 16 % af min hests vægt, hvis jeg antager den vejer 500 kg.
Men alene det kan jo ikke afgøre, om man er let eller tung rytter, det afhænger af arbejdet. Jeg kan godt mærke, at jeg er en større byrde i en halv time dressurtræning, end hvis vi rider en time i naturen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægtstudie afslører om du er for tung til din hest
  • #1   13. aug 2019 Artiklen er blevet delt i diverse fora i løbet af det sidste døgns tid, og mange er enige om, at grundlaget er tyndt. Der er ganske få deltagere i testen, og de har placeret en tung rytter i en sadel, der ikke er stor nok til hendes bagdel, så vægten fordeles forkert. Derfor trykker sadlen naturligvis hesten i ryggen - det kan kun skævvride resultaterne. Sadlen passer til hesten, ja, men man kunne måske have fundet en sadel, der passede begge parter og have fået et andet resultat.

  • #2   13. aug 2019 Jeg er helt klart for tung til, at ride nogen af mine 2 heste. Min Holstener er for lang i ryggen til, at jeg ville kunne ride hende. Måske jeg kunne ride min Palomino, da hun er langt kraftigere bygget. Men da hun er forkert tilredet, bliver det aldrig aktuelt. Desuden er et det afsluttet kapitel for mig det, at ride pga helbredet og jeg savner det ikke.

    Men ja det er et svært emne, da vægt kan sidestilles med at sige til folk, at de lugter. Uanset hvor nænsomt man vil sige det, bliver en overvægtig ked af det, eller ophidset.
    Når det så er sagt, så kommer det også meget an på, om hesten er trænet ordenligt op, til at bære rytteren.
    Det jeg er mest bekymret for, i dette, er helt klart, forkert sadel. En 18 - 19" der passer rytterens mås, passer ikke nødvendigvis hestens ryg. Og at ride uden sadel, er ikke nødvendigvis en go løsning. Har hørt om en undersøgelse der viste, at bomløs ikke er vejen frem, da det kunne sidestilles med, at ride uden sadel og der, er der jo ingen trykfordelende overhovedet.


  • #3   13. aug 2019 Jeg kunne godt have tænkt mig at se billeder af de heste der blev brugt i forsøget for at se bygning og muskelsætning. Man må regne med at de vælger nogle sunde heste til sådan et forsøg, men alligevel. Jeg har selv oplevet bare med mine to heste at der er kæmpe forskel på hvordan de bærer sig selv og rytteren ud fra deres bygning - og de er begge arabere.
    Og så er jeg enig med Gingerella - sadlen passer slet ikke til de sidste ryttere.
    Jeg er egentlig for stor til mine heste, men af samme årsag er jeg meget opmærksom på tegn på træthed, ømhed, refusering af øvelser osv. Ham jeg har lagt et billede in ad her (undskylder den manglende ridehjelm, det var meget spontant smiley og forfærdelig position!) er meget spinkel og størrelsesforholdet her er tydeligt. Mens jeg aktivt rec distance på ham, op til 45km og 3-5 stævner om året, har han aldrig været øm i ryggen og sadellejet, gået ud pga. halthed eller lignende og for dem der ikke ved det er der som minimum to dyrlægekontrol til sådan et ridt hvor hestens form bliver tjekket.
    Jeg synes, selvom der bliver lavet undersøgelser på emnet, at det er vigtigt at bruge sin sunde fornuft og mærke efter på hesten. Det er trods alt den som skal bære rundt på én så det giver kun mening at den kan fortælle om man er for tung eller ej smiley


    profilbillede
  • #5   13. aug 2019 Lisette S
    jeg syntes undersøgelsen er mangelfuld.

    Der er for få ryttere og for få heste. Vi kan ikke se hesten i helhed og der bliver ikke sammenlignet heste/ ryttere.

    Har rytterne selv valgt hest, eller er den valgt for dem? De fleste overvægtige ryttere ved det godt selv og vælger hest efter det og træner den efter det.

    Har rytterne selv valgt sadel? Igen, en overvægtig rytter ved det selv, at en 17" ofte er for lille og vælger en større sadel.

    Jeg syntes det mere ligner et karaktermord på tunge ryttere, end det ligner en seriøs undersøgelse.

    Fordi der er nogen, der ikke kan finde ud af at ride en hest, der passer og med en for lille sadel, er det da ikke ensbetydende med, at alle andre ikke kan finde ud af det.



  • #6   13. aug 2019 Lisette S
    Du slettede din kommentar?


  • #7   13. aug 2019 Min pony er 126 cm. Har en vægt på 270. jeg ligger møøøj' tæt 20% grænsen, hvis ikke Jeg er dér.
    Til gengæld passer min ikke eksisterende bagdel i hendes sadel, jeg er uhyre opmærksom på mit balancepunkt og jeg opvejer altid at hvis jeg skridter tur, kan jeg selvfølgelig tidsmæssigt ride længere, end hvis jeg forlanger noget af hende.
    Jeg rider hende for at opretholde hendes grund ridning og signal forståelse, fordi vi har et par små piger til at stå for den øvrige ridning


  • #8   13. aug 2019 undre mig også over hvorfor har hesten ikke en passende sadel på til T og MT rytteren

    eller at L og M havde en dårlig passende sadel på også

    det drejer da undersøgelsen med det samme hvis nogle af rytterne ikke har fungerede udstyr


  • #10   13. aug 2019 Sunshine - pointen med undersøgelsen er jo at undersøge, hvornår vægten er for høj for hesten... Så giver det ligesom ikke mening, at lade de tunge ryttere vælge hest der passer til dem. Meningen er jo at se hvordan samme hest reagerer på hhv. let, moderat, tung og meget tung belastning... Så selvfølgelig har de ikke selv valgt hest, alle skal jo ride de samme heste for at forsøger giver mening.

    De kritikpunkter jeg har er, at sadel selvfølgelig bør passe både hest og rytter, ellers ved man jo ikke, om hestens reaktion skyldes udstyret eller vægten. Derudover at der er alt for få deltagere, både heste og ryttere.

    Men at det skulle være karaktermord på tunge ryttere, synes jeg er lidt langt ude - i dit set up med frit valg af hest osv ville man aldrig finde ud af hvor meget en hest kan/bør bære, men derimod om en tung rytter kan finde en hest hun kan ride... og det er da fint nok, men det er jo ikke det, man ønsker at undersøge.

    I øvrigt tænker jeg, at en kvindelig rytter på knap 150 kg vil få ualmindeligt svært ved at finde en sadel, hun kan være i, som passer nogen som helst hest... Det er trods alt meget meget få heste, der ville kunne bære en sadel på 20"+


  • #11   13. aug 2019 Ina - de har formentligt alle redet i samme, for hesten passende, sadel, netop for at undgå skævvridning ved at bruge forskelligt udstyr. Det skævvrider så alligevel, fordi udstyret så ikke passer alle ryttere.

  • #12   13. aug 2019 Michelle men så må man da finde en større sadel 18" som passer til både hest og rytter i T og MT

    og er det fordi dette ikke var til jamen så kunne man nemmere have fundet en mindre sadel 16" så L og M var for store også

    men klart ikke en særlig god løsning men det var muligheden for en brugbar undersøgelse


  • #13   13. aug 2019
    Der er et dansk studie igang vdr. vægt på hest, som burde komme inden for alt for længe.


  • #14   13. aug 2019 Michelle W
    Det gir da ikke mening at undersøge med samme udstyr. Dommerne kan jo ikke se HVORFOR hesten viser tegn på ubehag/ smerte, når der ovenikøbet er en for lille sadel til rytterens mås, om det er sadlen der trykker hesten, eller om det er vægten af rytteren, der er problemet.
    Undersøgelsen går ud på om hesten kan bære en tung rytter eller ej. Det forvrænger billedet, hvis hesten så ovenikøbet skal bære en tung rytter i en for lille sadel.


  • #15   13. aug 2019 Sunshine - øh ja, det har jeg ligesom også skrevet. At de i deres iver for ikke at skævvrider benytter samme udstyr og derfor netop ender med at skævvride resultatet.

    Men nu snakkede du jo om at frit valg af hest, og det giver jo ligesom ikke mening. Det er nødt til at være samme heste, der udsættes for varierende belastning.


  • #16   13. aug 2019 Ina - det skriver jeg jo netop også.. at det giver misvisende resultat, fordi man ikke kan se, om reaktioner kommer grundet udstyr eller ryttervægt.

    Men jeg tror man har valgt samme sadel til alle i et forsøg på at standardisere og ikke lave forskel... Det ender så med at blive en kilde til fejl.

    At vælge en 18" til alle er næppe en bedre løsning. Dels sidder den lette rytter næppe korrekt i en alt for stor sadel, dels kan den meget tunge rytter formentligt ikke være i en 18" heller...

    Jeg tænker løsningen må være at finde en stor og en lille sadel og få begge tilpasset hesten - ja, så er der en mulig fejlmargin i, at udstyret ikke er identisk, men tænker risikoen for misvisende resultater er mindre en ved udstyr der ikke rigtigt passer nogen af parterne korrekt.

    Spørgsmålet er så, når man bruger helt standard heste, hvor mange af dem, der reelt kan passe en sadel til den meget tunge rytter. Der må man nok acceptere en smule for lang sadel... omvendt er det jo også virkeligheden for rigtig mange rideheste - at sadlen enten kan passe hesten 100% eller rytteren 100% men ikke begge (Jeg har set meget få meget overvægtige i en sadel der reelt var stor nok)


  • #17   13. aug 2019 siger ikke man skal vælge 18" tommer til de lætte
    men vælge 18 " til tung rytter og de lætte have 17"

    eller give de tunge ryttere 17" og de lætte rytter 16"
    hvis det var fordi det var svært at finde heste som kunne passe en 18"


  • #18   13. aug 2019 Ina - men så er det man tester vel i virkeligheden hvor meget vægt hesten kan bære i upassende udstyr...
    Tænker løsningen må være en sadel der rent faktisk passer... og findes det ikke til den tungeste kategori (Når det skal passe hesten ogdå), så kunne man jo vælge mandlige ryttere i stedet - Det burde være til at finde mænd med vægt over 100 kg som samtidig kan være i en maksimalt 18" sadel. Særligt i England, hvor en del mænd rider jagt mm.

    Det korte af det lange er - jeg er ikke uenig i, at den dårligt passende sadel er et problem... Jeg prøvede sådan set bare at give et bud på, hvorfor jeg tror de har valgt den løsning.


  • #19   13. aug 2019
    Jeg synes egentligt det giver fint mening at have sadel, som ikke passes ordentligt i forsøget. Det er et realistisk billed og ofte sådan det er ude i virkeligheden - fordi man køber en hest med for kort en ryg, til at den kan bære en sadel man selv kan være i.

    Og ret mange af de ryttere der ikke passer i sadelen, der er det min opfattelse, at man ikke vil kunne få nogen sadel, der er stor nok til dem - fordi der ikke findes en hest med lang nok ryg.

    Hvis man skal ud i heste med lang ryg osv, til de passer en sadel til rytteren så kommer man også ud i at hestene er forskelligt bygget og dermed en til ting, der kan spille ind på studiet. Så jeg tænker det er fint, at de har holdt det ens.

    Det var noget andet, hvis det var sadelerne de havde kigget på og deres effekt/påvirkning, så skulle man ud i forskellige sadeler.


  • #20   13. aug 2019 michelle W
    Jeg gir dig ret i, at de burde ha brugt mænd også fordi, de oftes ikke har store måse som vi kvinder kan ha. Mænd er oftes smalle om livet og brede på brystet. Så ville de, måske, kunne ha passet en 17" sadel. De kan sagtens veje mange kg og stadig være slanke, pga muskelmasse.


  • #22   13. aug 2019
    Træning/ridning vil man aldrig kunne lave et studie om, medmindre det er samme rytter der har redet hesten hele livet og de er holdt på samme måde, trænet og redet på samme måde ( ens dage, ens tid osv. ). Da der ellers vil være for mange faldgruber ellers, som kan være skyld i de resultater der kommer.


  • #23   13. aug 2019 Har ikke læst hvad I andre har skrevet og ej heller tjekket op på validiteten af undersøgelsen smiley
    Sidst jeg var på vægten viste den 57,3kg, men jeg har tabt mig siden (er jeg ret sikker på) så lad os sige at jeg vejer 57kg. Rocky har også tabt sig siden dyrskue, der sagde den 528kg, så lad os sige 500kg selvom han har flere muskler nu. Så dvs jeg vejer 11,4 % af Rocky, dette uden udstyr.
    Rocky kommer til at vokse mere i bredden, så han bliver tyngre. smiley
    Sadlen blev tilpasset igen for to uger siden. Så den passer både mig og hest smiley
    Så her er nok alt som det skal være. smiley og artiklen gav mig intet nyt, andet end at jeg ikke vidste at de kunne blive halte med rytter på og ikke uden.. Altså belastnings halthed smiley
    Jeg har faktisk tabt mig siden billedet blevet taget også smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #25   13. aug 2019
    Man kan ikke vedtage hvad nogenlunde sund og usund ridning er - da det stadig vil kræve hestene bliver redet ens; hovedet skal være i samme højde, næseryggen på samme grad, hesten skal være på samme måde på tøjlerne osv. osv. ellers kan der være foreskel på hvad der har gjort udfaldet.


  • #26   13. aug 2019 Hvor er det fedt at der er kommet mere og mere fokus på rytters vægt de senere år!. se også flere rideskole begynde og skrive vægtbegrænsning på deres hjemmesider hvilket jeg klart ser som en positiv udvikling. smiley

  • #27   13. aug 2019 Det kommer så meget an på hvordan hesten rides, rytters kunnen, hest og rytters form og muskelsætning og udstyr.
    Jeg rilred selv min seneste hest, jeg tog på over noget tid, men han holdte til mig, var ikke mærket af at jeg havde taget på, han blev så lånt ud til en lille rytter som var en del lettere end jeg, men hun havde ikke erfaring nok til at få ham vendt rigtigt, hvilket endte i ondt i ryg og øget risiko for skade i forben.
    Så her havde vægten altså ingen rolle at spille.
    Jeg mener at det handler om at se på hesten, virker den besværet, træt, sløv, smerteplaget? Vær opmærksom på småskader, hvor kommer de fra osv.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   13. aug 2019 Det studie giver jeg intet for.

    For at man kan danne sig et mere præcist billede, kræver det at det an sætter på ryggen afhesten/hestene indvirker og bevæger sig på samme måde - bare med en højere/lavere vægt. Dvs, at det ville kræve en robot som har samme bevæge mønster. At benytte forskellige mennesker, eller f. Eks mennesker med vægtveste vil give et uklart billede at påvirkning og belastning.


  • #30   13. aug 2019 Jeg synes man skal se på ekvipagen og se om den er harmonisk eller ej. Min pony vejer ca 350, er 130 og jeg vejer 49kg, jeg er 158. Jeg rider ham en gang om ugen i skridt på tur(inden han måske skal pensioneres som ridehest), men da jeg vejede 60kg red jeg ham også Men stoppede da jeg følte mig for stor.
    selvom jeg ikke er for tung nu, kunne jeg fx ikke finde på at springe på ham, da jeg føler det ville belaste ham. Jeg synes bsre man skal bruge sin sunde fornuft og ikke tænke på sig selv, men hesten.


    profilbillede
  • #31   13. aug 2019 Med udstyr sadel osv. vejer jeg lige omkring de 70 kg og hesten vejer lige under 500 kg det er dog muskel fattig. Og derfor kan han jo af gode grunde ikke bære lige så meget nu som han vil kunne når han kommer i kondi og får bygget muskler derudover skal jeg AaB med de sidste 10 kg på et tidspunkt også ryger vi ned på 60 kg med udstyr så er der i hvertfald ikke nogle problemer vægtmæssigt. smiley

  • #32   14. aug 2019 Jeg har en skøn pony på 143 der vejer lige omkring 400-ish kg. Jeg kan godt mærke at han er mere besværet af mig, end min part hest er. Hesten er 163, ved ikke hvor meget han vejer smiley
    Selv vejer jeg omkring 60 kg, og derfor vejer jeg omkring de 15% af min ponys vægt. Selvom han er mere besværet end hesten, arbejder han dog glædeligt. Men det var lidt tankevækkende at mærke forskellen på ham, og så en hest der bare har overskuddet til at bære en.

    Billede af pony og jeg


    profilbillede
  • #33   14. aug 2019 Billede af mig på hesten smiley

    profilbillede
  • #34   14. aug 2019 Når det så er sagt, mener jeg at udstyret er et kæmpe kritikpunkt i undersøgelsen. Det burde de have taget højde for. Noget andet er at der ikke er ret mange heste eller ryttere involveret - og rytterne har meget forskellig måde at sidde på i sadlen, der også meget vel kunne influere alting.
    Men jeg mener dog stadig at man skal tænke over vægten - min næste hest bliver ihvertfald ikke en pony. Jeg skal op omkring 155 smiley


  • #35   14. aug 2019 Den artikel, der linkes til, er ikke en original artikel, men en "populærvidenskabelig oversættelse" .
    Dvs detaljer som forståelse er normalt tabt i overensstemmelsen.

    Alle artikler, der publicere i videnskabelige tidsskrifter har det samme format / opsætning. Formålet er, at når man søger i diverse databaser, så kan man altid skimme artikler hurtigt igennem og finde den relevante del af teksten. Hvis jeg laver en søgning på fx pubmed, finder jeg 0, 2 eller måske 341 artikler, som virker relevante ud fra søgeordene. Videnskabelige artikler skal have samme opsætning, ellers tager det for lang tid at skimme dem igennem...
    Tekst, der skrives af journalister har et andet format.

    Videnskabelige artikler har altid opsætningen :
    -Abstrakt (kort resumé. Slim abstrakt igennem og frasorter hurtigt irrelevante artikler i din søgning.
    Derefter en kort introduktion - metodeafsnit - diskussion og konklusion.

    Journalister skriver en fængende overskrift, og de første linier skal være en hook, dvs skal fange opmærksomhed. Man starter med konklusion og senere kommer detaljer.

    Dette er ikke en original artikel, dette er journalist oversættelse til noget læsevenligt.
    Mange detaljer er dermed gået tabt eller pointer forvrænget.
    Titel på original, forfattere, tidsskrift på original står ikke i teksten, så vi kan ikke kommentere på originalen...


    Men, ud fra det, som journalist beskriver, så genfindes de klassiske problemer i artikler bag vægt vs besværet hest.
    Studiet er meget småt.
    De beskriver rytterne sparsomt. Fx, hvor kvalificerede er de?
    Metodeafsnit undres man også over. De bruger sadler, der ikke passer til rytter. Undersøger de så vægt effekt eller effekt af udstyr der ikke passer hest og rytter?
    Hvad er "halthed"? Jeg har set fede ryttere, jeg har aldrig set en hest halt efter 30 minutter- hvad sker der lige?? De beskriver, at hestene bliver halte af meget tung rytter, det resultat er milevidt fra noget der stemmer overens med min erfaring af virkeligheden. Hvis et resultat er meget usandsynligt, så må man se på fejlkilder i studiet...

    summa summarum.
    Det, som der linkes til, er postulater og jeg kan ikke gennemskue lærerighed / brugbarhed af det journalistiske
    Ergo, jeg VED ikke mere end før .


    ...
    Jeg vejer 80 kg.
    Western sadler vejer måske 15 kg?
    Min hest er 155 cm høj, almindelig af bygning - vejer måske 500 kg. Han er altid veloplagt ved ridning.


  • #36   14. aug 2019 farvel til næsten alle isheste så. hvis ridetøj udstyr osv. vejer 10 kg og det er en kæmpe islænder på 400, så skal rytter veje 50 kg eller derunder. Det er der ikke mange der gør. jeg har to af dem og er for stor

  • #37   14. aug 2019 Bettina - ikke at jeg tror en islænder bukker under ved alt over 50 kg, men helt ærligt ville jeg i høj grad hilse velkommen, at islændere ikke pr definition er superponyer der skal kunne rende rundt med granvoksne mænd, hvis ben slæber hen af jorden og hvor vægten længe har passeret 80 kg (sådan lidt sat på spidsen).

    At de siges at have superstyrke handler jo mest af alt om tradition - det var den eneste hest man havde, så den red man på uanset størrelse (helt som vi ser i dele af verden, der stadig er afhængig af hestekræfter).

    Shetlænderen siges jo også at kunne bære en voksen mand en hel dag - og det kan den måske nok, men der er da heldigvis ikke rigtigt nogen der praktiserer det længere.

    Traditionelt har mange indfødte engelske racer været redet af voksne inkl store mænd. Det gælder fx connemara som jo i vid udstrækning har islænderstørrelse. Men den rides sjovt nok heller ikke af 90 kg tunge mænd længere.

    Så ja, sund fornuft til islænderne ville være velkommen... uanset denne undersøgelses validitet. Der kan peges på en del mangler i den, men det er jo ikke helt tåbeligt at overveje den belastning vi udsætter vores heste for.


  • #39   15. aug 2019 jeg har ikke sagt at islændere skal bære overvægt på nogen måde, men i følge undersøgelsen, så gør de det næsten alle sammen............ Det er vist for det meste kun børn, som vejer under 50 kg.

  • #40   15. aug 2019 Bettina - men de er jo i størrelse heller ikke rigtigt beregnet til fuldvoksne mennesker.

    Jeg ved godt, at tradition og vane siger noget andet, men der er intet som helst videnskabeligt, der taler for, at en islænder skulle være mere egnet til at slæbe 80 kg end en connemara e.l. pony i samme størrelse.
    Jeg tænker, at det er værd at se på, om heste af en vis type (dem ned gode, stærke ben, "et ben i hver hjørne", en stærk og ikke for lang ryg osv) kan tåle mere vægt end mere spinkelt byggede heste. Det tror jeg selv på de kan, så grænsen for en islænder eller fjordhest måske er et par % højere end for en DV eller fuldblod.

    Men hvis 20% = 50 kg, så skulle man måske overveje , om en islænder nu også ER den ideelle hest til store, voksne mennesker. Den dør næppe af 52 eller 55 kg... Men 70? 75? Og så på ponyer der nu om stunder sjælden har ret meget tilfælles med fortidens robuste små ponyer?


  • #41   15. aug 2019 arghh. Har sgu aldrig mødt en velfodret og trænet islænder med en vægt på 250 kg.

  • #42   15. aug 2019 Aner ikke, hvad en islænder vejer - jeg antager at 400 kg er højt sat (Det er næsten det samme som min fuldblod på 165). Men antager, at folk med islænder ved det.
    Det var en anden der skrev, at så kunne kun børn under 50 kg ride islænder - men er det tilfældet, fordi islændere er så dmå/lette, så er det jo sådan det er


  • #43   15. aug 2019 En hurtig Google søgning siger 350-400 kg. Selvfølgelig er der små og store islændere også. Men mig bekendt, så bliver islændere også avlet større. Det er vel for at imødekomme det fokus, der er kommet på vægt? Det er altså 70-80 kg.
    Samtidig forsøger man også hele tiden at udvikle ergonomisk letvægtsudstyr (inden for alle sadeltyper). Der er jo sket alverden siden islændere gik med aflagte militærsadler til de lette sadler, de går med i dag.

    Så den hetz der forekommer i ridesporten generelt, synes jeg skal stoppe. Medmindre vi når til enighed om bare helt at undgå at ride på heste. For der vil ALTID være gråzoner. Verden er ikke sort/hvid, og man kan ikke bare sætte en vægtgrænse. Jøsses. Sund fornuft og opmærksomhed har tydeligvis båret os langt igennem evolutionen. Så hvorfor overgive os fuldkomment til - i mine øjne - ligegyldige og ufuldstændige forskningsprojekter.


  • #44   15. aug 2019 Jeg siger ikke, at vi skal følge sådan et studie til punkt og prikke og i øvrigt ikke skele til rytters evner, hestens træningsniveau osv.
    Blot at har man en hest, hvor 20% = 50 kg, så nytter det jo ikke at tude over den så kun kan rides af børn, så må man jo overveje rimeligheden af at sætte 80 kg på den, fordi " sådan går det altid været...
    De 20% er jo ikke vedtaget ved lov - de er det nærmeste vi har en nogenlunde velfunderet retningslinje. Det er næppe 2 kg fra eller til, der gør udslaget, men som guideline er det formentligt ikke helt skævt.

    Og hold nu med at kalde det en hetz - det er ikke en menneskeret at ride. Langt de fleste kan sagtens vurdere, om de passer til deres hest, men en del kan altså ikke (Jeg har dælme set mange meget store ryttere på spinkle heste) - der er brug for vejledning, til dem der åbenbart mangler lidt selvindsigt... Jeg ville elske et ordentligt, grundigt studie, men det har vi ikke. Vi har et forsøg på nogen guidelines, og det er da ikke helt tåbeligt at skele lidt til.


  • #45   15. aug 2019 hvorfor snakker i 20 procent. der står 15 procent med udstyr. c. mortensen kunne ikke skrives bedre.

  • #46   15. aug 2019 Fordi der findes flere undersøgelser og generelt er konsensus, at 20% er øvre grænse. Denne specifikke undersøgelse mener jeg egentlig også nåede frem til (hvis man læser undersøgelsen frem for artiklen) at over 10% = ingen problemer, 15% visse tegn på belastning, men ikke problematisk, over(!) 20% og man ser tegn på uhensigtsmæssig belastning... sådan i grove træk... Man har altså ikke målt fx 17 eller 19% men over 20% finder denne undersøgelse skadeligt for hesten.... så 15% er altså ikke en endegyldig skillelinje og alt derover er skadeligt, hvis vi blot forholder os til undersøgelsen. Den siger først, at det er skadeligt ved over 20%.

  • #48   16. aug 2019 Lisette, helt enig.

    En på mit tidligere sted købte sin tidligere hest tilbage. Stor hest på 172 og skulle gerne være lidt grov type.
    Hun fik kiropraktik til den, og den var fuldstændig bananformet i ryggen og havde ingen muskler fra skulder til hals. Resultat af dårlig ridning med ingen brug af overlinje, bare hård tøjle og 30 cm skridt.
    Hesten var blevet redet af ganske normal vægtige teenagepiger


  • #49   17. aug 2019 Jeg synes der er mange gode pointer i tråden her.
    Som Dr. Who er inde på, er det jo et uddrag af en videnskablig artikel, men jeg kunne som andre også har nævnt godt tænke mig, at vide lidt mere om rytterne og hestene.
    Hestenes bygning, om de fx. i forvejen har skævheder osv. osv, har jo også betydning, samt rytterens evne til at bære sig selv, og om de fx. sidder skævt osv. er jo heller ikke uvæsentlige faktorer.
    Især det med rytterne har meget at sige, hvilket vi ser flere eksempler på til ridefysioterapi.
    Et eller andet sted forstår jeg godt, at de vælger ikke at benytte en sadel der passer til de større ryttere, da ændrede faktorer kan spille en rolle for sammenligningen af resultaterne osv. HVIS de havde inddraget den faktor, kunne det tilgengæld have været interessant at lade alle rytterne ride i utilpassede sadler, og sammenligne de resultater, med når de rider i en tilpasset sadel, og derved om hestenes reaktioner skyldes rytterens vægt, eller påvirkning fra sadlen, hvis det giver mening? smiley

    Personligt kommer jeg nok aldrig i nærheden af 15% selv med sadel. Kan ikke huske hvad min hest vejede sidst det blev tjekket, men rundt regnet er det nok omkring 400kg-ish. Sidst jeg var på vægten lige inden sommerferien vejede jeg omkring 46kg, og har en BMI på omkring 17 (undervægtig). Jeg har altid været slank, haft svært ved at tage på, og aldrig vejet over 56kg, og tvivler på jeg kommer til det.
    Han har absolut ingen problemer med at bære mig, og elsker en god frisk tur ud i terrænet smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Vægtstudie afslører om du er for tung til din hest

Annonce