{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.243 visninger | Oprettet:

Hvad sker der lige??? EM i dressur {{forumTopicSubject}}

Sad lige og ville se Isabel Werths ridt fra EM i weekenden.
Nu er jeg måske lidt ude af trit med international dressur, meeen alligevel...
Synes umiddelbart at vi er meget langt fra fordringerne og smuk/korrekt dressur her.
Hvad tænker I ???

https://www.youtube.com/watch?v=uIgdK-gIOVE


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad sker der lige??? EM i dressur
  • #1   26. aug 2019 Har aldrig rigtigt set det helt fantastiske i hendes ridning - synes der var andre, der red mere harmonisk og let.
    Men man må give kvinden, at hun virkelig har styr på detaljer i programmet.


  • #2   26. aug 2019 Allerede de første par sekunder sad jeg og tænkte "Hvad sker der med hænderne?".
    Hesten ser utrolig spændt ud, og er enig med dig smiley


  • #3   26. aug 2019 Nu er jeg bestemt ikke en dressur haj! Men det jeg kan se aller først er en meget træt hest, og det er varmt der nede.. Der er fejl i flere overgange, og ligeledes takt fejl enkelte steder. Også var de to galop piruetter meget flade og dårlige..
    Men Hey.. Jeg kan ikke engang ride højere end LC niveau selv.. Så jeg er nok ikke den rette at spørge/svare dig.. smiley

    Mvh TT


  • #4   26. aug 2019 Enig med ida, syntes slet ikke der på nogen måde var ro over ridtet. Syntes det var meget uro i rytter

  • #5   26. aug 2019 Selvom man ikke selv kan ride en LC har man ret til at have en mening og måske ved man også hvordan en korrekt arbejdende hest ser ud. Der er ikke nogen der forventer undervisning i hvordan man gør det bedre smiley

  • #7   26. aug 2019 Jeg tænker hun nok vandt dels fordi hun er et stort navn. Det er dommerne farvet af selvom de ikke må være det. Synes det sker ofte, at store navne vinder "bare fordi" både i dressur og islændersport.
    Og så dels fordi hendes ridt er så præcist, at det er helt militær agtigt.

    Synes også ridtet var skuffende at se på. Hesten virkede stiv og småtgående gennem hele ridtet og der var nogle steder den faldt helt fra hinanden i overgange. Især dens skridt og hvad jeg tror skulle ligne fri trav, tænkte jeg "det hører ikke til på sådan et niveau".

    En anden faktor som jeg synes er enormt vigtig når man ser dressur, er wow-faktor og harmoni. Begge dele manglede synes jeg. Sad og så para-dressur hele dagen igår, og det var imponerende hvor god harmoni der var og hvor stolte og selvsikre de fleste heste fremviste sig. Det sætter virkelig Isabels ridt i kontrast, fordi hendes hest virkede mere lidt sølle i forhold til. Lækker hest uden tvivl, men den fremstod ikke som en selvsikker hest som elskede at være på banen, men mere som en træt hest som prøvede at gøre sit bedste fordi det er hvad den er blevet fortalt. Igen, det virkede som en militæropvisning, mere end et lige samarbejde mellem to væsner.


  • #8   26. aug 2019 Findes der en udtalelse fra hende af hvad hun selv syntes ridtet gik? Måske hun godt selv kan se fejlene og indrømme hun ikke burde have vundet. På baggrunds skærmen kan man se Cat dufour ligger på listen, måske de andre ryttere er ærgerlige over hun vandt når nu ridtet var så dårligt???

  • #9   26. aug 2019 Ingen rytter som har ridning som sit levebrød, vil nogensinde offentligt betvivle dommernes bedømmelser. Der er alt for store værdier på spil, og så lægger de sig ikke ud med dommerne... Derudover vil de heller aldrig påpege egne fejl. Tænk hvis dommerne fik øje på dem næste gang.
    Men de kan skamme sig i skjul, selvom jeg tvivler på det sker smiley
    Man kan bare håbe på at de har så megen selvindsigt at de arbejder på at rette dem


  • #10   26. aug 2019 Er det virkelig så slemt?
    Jeg ser måske ikke nær så mange ting som I andre, men jeg synes at jeg ser en hest, som ikke er let at sidde på - og en rytter som det til trods formår at holde en pæn kropskontrol. Jeg synes at hun har mere fat i kandarstrikkerne end jeg bryder mig om, men omvendt, så virker hesten ikke tynget af det, så måske ser det værre ud, end det føles.

    Og ja, jeg synes i øvrigt også at ekvipagen virker påvirket af varmen, og det er vel OK. Det er trods alt "bare" et menneske og et dyr...

    Mht. hænderne - hvad er det, der er så slemt i starten? Jeg ser at hun et par gange flytter en hånd ud, sandsynligvis for at åbne for en skulder - og det er der i min verden slet ikke noget galt i.


  • #11   26. aug 2019 Jeg synes ikke der er noget, som springer i øjnene mht hendes opstilling. Det er ikke det jeg bemærker, når jeg ser ridtet i hvert fald. Men havde det været tilfældet, at hun sad dårligere end de andre, fordi hendes hest er svær at sidde på, så giver det jo kun endnu mere grund til, at hun ikke skulle have vundet. Det her er ikke para-dressur hvor dommerne kan se henover nogle ting. Hun er ikke hæmmet i kroppen. Med andre ord, hun SKAL kunne sidde perfekt i sadlen på det niveau, uanset hvor svær hesten så må være at sidde på.

    Det samme mht varmen. Det er ok at være hæmmet af varmen. Så skal man bare ikke vinde EM. Man kan jo ikke sige "hun og hesten ser godt nok ud til at kæmpe med varmen idag, men hun plejer at være god når det ikke er varmt, så vi giver hende sejreren alligevel".


  • #12   26. aug 2019 Nu er det jo noget nemmere at sidde her bag skærmen og dømme. Dommeren skal dømme her og nu, i det øjeblik at øvelsen rides.

    Jeg ser et meget præcist redet program, med et fint flow. Hvis jeg skulle ønske mig noget, så skulle hesten være lidt mere "elektrisk" - tændt på opgaven, eller hvordan nu vil formulere det.

    PS det vi ser, er jo heller ikke de vinkler at de forskellige dommere ser hesten fra - jeg har ihvertilfælde ikke set nogen dommer oppe i luften.


  • #13   26. aug 2019 Nej men nu burde der jo ikke være de problemer i overgange og takt fejl jeg kan se nogle steder når vi taler om den der vandt.. Men igen, jeg så ej heller de andre ridt, så jeg aner ikke om de måske lavet flere fejl.. Men jeg har i hvert fald set maaange flere ekvipager igennem tiden der red meget bedre og stabilt, så deraf min kommentar..

    Mvh TT


  • #14   26. aug 2019 Det som falder mig i øjnene, er hvor uroligt hun sidder i sær i trav, hvor det ser ud som om, hun bliver smidt ud af sadlen for hvert skridt.

    Nu har jeg aldrig redet en top-hest, så jeg ved ikke hvordan de er at sidder på. Men hvis ryggen var koordineret og løftet, så ville det jo resultere i, at hesten var ligesom løfter en med i bevægelsen og hesten er så ret let at sidde på, og man bliver ikke længere smidt ud af sadlen, men mere som at sidde på en let bølge, hvor man bliver løftet blødt. (det er i hvert hvordan jeg føler det). Men taget i betragtning hvor utaktet hesten går, tvivler jeg på at ryggen på nogen måde er koordineret.

    Den anden ting, er det som vist nok skulle være fri trav, men den er jo som alle andre fri trav på det niveau, total utaktet og forbene heiler, og bagene er ligesom ikke rigtig med.

    Men hun har godt nok en lydig hest, som virkelig forsøger sit bedste.



  • #16   26. aug 2019 Celina : Tak for en bedre beskrivelse end jeg selv kunne komme med.

    Det er selvfølgelig glæden. der mangler både fra hest og rytter.

    Der mangler udstråling og glæde....


  • #18   26. aug 2019
    Jeg har aldrig været fan af Werth, men jeg kan godt forstå hun vinder.
    Hun gør tingene så præcist og i kuren så svære ting, uden problemer. Hestens øgede trav er en svaghed ved den, det score den også mindre i, end andre øvelser. Piaffe piouetten mistede den ikke takten i og heller ikke generelt i trav øvelser - det gjorde fx Zack.

    At hun så har for vane og ride på heste, som er ( efter min mening ) sat lettere elendigt sammen og ikke lige dem man ellers tænker på dressur med - det er som det er. Jeg foretrækker Bella Rose over Don Johnson, den ligner for mig bare at den er skilt på midten, virkelig ikke heldig bevægelse i traven. Men igen, den kan lave piaffe uden og miste takten og viften også - dog ikke så godt som Bella Rose.
    Hun havde jo også fx Warum Nicht der heller ikke var den fødte grand prix hest, men fik det til at fungere alligevel. Så egentligt en inspiration til andre, om at det godt kan fungere.

    Der udover så var Dorothee kun 0,314% fra Isabell - så havde Dorothee ikke lavede fejl i changementerne, så kunne hun meget vel have slået Isabell. Og jeg tænker, at det nok skal ske på et tidspunkt, hesten er ny i hele det mesterskaber - Cassidy har fx været med noget længere.

    Jessica havde uheld i de to andre programmer med Dalera men fik endelig vist det den kønne hoppe kan og gør så godt i kuren - fx piaffe og passage. Jeg er selv ret stor fan af de to. Og så fedt det hele endelig lykkedes og de blev belønnet for det.

    Henri Ruoste gjorde det også super godt - vallakken er bare ung og gik lige i vejret af to omgange i kuren, den blev noget overvældet af omgivelserne, men tacklet så fint. Absolut en jeg holder øje med i fremtiden smiley

    Så er jeg også ret glad for Judy Reynolds, de gjorde det også super godt.

    Så summasumarum - jeg synes ikke dressurridning i toppen er helt elendigt og langt fra fordringerne, heller ikke Isabells med undtagelse af hendes øgning som så også afspejles i karakterne. Jeg synes generelt at dommerne placere hestene rigtigt - selvom jeg gerne så at Dorothee vandt.


  • #19   26. aug 2019 Dressur er efterhånden tilfældigt.
    Det gav en tur på Vilhelmsborg i weekenden en go ide om.
    Både det med "at ha et navn" selv om det ligner lort, så regner det med goe point.
    Og ikke mindst, dog lidt overraskende, pointtildeling inden øvelsen var startet.
    Så hvorfor sku EM ikke osse ku ha "tilfældigheder"?



  • #20   27. aug 2019 Det jeg ser er en spændt hest, med en fastlåst overlinie og nogle forben der arbejder uden at være et resultat af bagbenenes aktivitet, men snarere er et tillært trick.
    Derudover er der en del uro fortil og hesten nikker flere steder i galoppen. Der får andre aldrig over 6,5 uanset hvor god galoppen ellers er smiley
    Præcision og lydighed er fordret i dressuren og det tæller på plussiden. Glæde og udstråling er ikke beskrevet noget sted, men det burde være det der giver lidt ekstra. Det mangler ganske rigtigt her. Koncentration er fint og det er også ok at være påvirket af varmen, men det sidste skal alligevel trække lidt ned.
    Set i forhold til vores egen Daniel og Cathrine, synes jeg at dette ridt er langt fra lige så godt.


  • #21   27. aug 2019 Vi har siddet og konspireret lidt herhjemme, at det er i de øvelser der tæller dobbelt og x3/x4 hun hiver pointene hjem i smiley Jeg ved ikke om det er rigtigt eller ej, selvfølgelig. Men jeg tænker på at hun så ofte vinder over nogen hvor hesten virker så meget mere oplagt, har en wow-faktor, rytteren rider pænt uden at være afhængig af kandarstangen og hesten faktisk går samlet. Nu har jeg lige denne gang ikke set danskernes ridt endnu, men til andre stævner synes jeg slet ikke hun har fortjent at vinde. Hele hendes ridt ser anstrengt ud, og hun virker netop afhængig af kandaren til at kunne holde hesten tilbage og i holdning og så mister man bare så meget af harmonien.
    Jeg er egentlig ret imponeret over at hendes hest kan have så meget løft i bagbenene også (trav), når den skubber så meget bagud. Troede ikke det var muligt smiley


  • #22   27. aug 2019
    Point er iøvrigt ikke hemmelige - dem kan man finde på internettet, tilgængelige for alle.
    Så vil man se hvad de har scoret kan man sagtens det.


  • #24   28. aug 2019 Jeg spekulerer i, om ikke der er nogle regler for hvor meget man må have fat i stangen?
    Aner det ikke, så håber nogle af jer kloge hoveder kan svare mig på det smiley


  • #25   28. aug 2019 Prøv lige at se de her video, selv på opvarmningen sker der ting og sager.. Det er så ikke lige med isabel werth men med en anden.

  • #27   28. aug 2019 Det er forfærdeligt når man når så langt at man ikke kan tillade sig at trække sig fordi hesten har en øv dag smiley vi skal prise os lykkelige fordi vi kan vælge at sige til et stævne.. "Jeg trækker mig fordi min hest ikke er i form i dag". Hun ønsker jo nok ikke denne kamp jo, men hun kan ikke bare trække sig, og så må hun jo tage kampen op.. smiley stakkels hest, og stakkels rytter.. smiley det har sin pris at være på toppen..

    Mvh TT


  • #29   28. aug 2019 Lisette - Det var ikke kun beregnet til den hest på videoen.. Det var generelt til de heste og ryttere på toppen i alle discipliner.. Det er et fåtal af de store ryttere der trækker sig fordi hesten har en øv dag..

    Mvh TT


  • #31   28. aug 2019 Der er altså en stram kontrol med diverse midler, når man rider stævner, så de bliver ikke sprøjtet med alt muligt og umuligt konstant.
    Derudover, så uanset hvordan man synes de rider, så kender disse ryttere altså deres heste ud og ind, så jeg er sikker på, de kan mærke præcis hvordan hesten har det på dagen. Om de så reagerer på det er noget andet - men de bemærker det helt sikkert.


  • #32   28. aug 2019 Ja selvfølgelig bemærker de det! Men problemet er at feks Charlotte kan ikke komme over ved opvarmningen til Vallegro til VM og sige til ham når hun mærker at han ikke rigtig gider at samarbejde den dag "jamen okay Vallegro, så dropper vi stævnet"..
    Det kan vi "almindelige" ryttere. Men den luksus har desværre ikke de på toppen smiley

    Mvh TT


  • #33   28. aug 2019 Vi er helt enige TT - der er en anden form for luksus ved at ride en klasse til max 150 kr i stedet for flere tusinde kroner smiley

  • #34   28. aug 2019 Ryttere på det niveau kan sagtens også finde på at trække sig. Der skal selvfølgelig meget til, men har hesten så meget en off dag, at den næsten sikkert vil få dårlige procenter, så er det bedre at trække sig. Især på det niveau. Intet resultat er bedre end et meget dårligt resultat.
    Det sker også hele tiden ved kåringer, at folk trækker deres hest på dagen, hvis den virkelig har en off dag. Resultater fra kåringer og konkurrencer er hvad folk ser på først og fremmest, når de skal vælge hingst til deres hoppe eller købe et afkom, og det sponsorer ser på. Så disse resultater skal have et højt gennemsnit, ellers er det bedre slet ikke at fremvise hesten/starte klassen.

    At ride rundt på en hest på opvarmningen, som er så off den dag, at man skal hive og sparke den rundt, så man skaber så meget konflikt at hesten bukker og stejler, så er man altså en kæmpe idiot. For at sige det ligeud.
    Medmindre det er sådan man rider hesten dagligt. Så er man en endnu større idiot.

    Det er heldigvis de færreste som rider rundt sådan på opvarmningsbanen til de store stævner. De kender deres heste, behandler dem godt og vil prøve så meget som muligt, at gøre så hesten også har en god oplevelse til stævnet.
    Daniel Andersen siger f.eks. at han spørger sig selv når han skal opvarme Zack, "hvordan ville Zack foretrække at blive opvarmet?", hvilket bunder ud i mest bare, at få varmet kroppen op og ikke skabe konflikter.


  • #35   28. aug 2019
    Valegro bliver ikke brugt til stævner mere - det er lang tid siden.

    Det er virkelig tåkrummende så mange fordomme der flyver rundt. Topryttere trækker deres heste - det sket sådan set. Og de opgiver også inde på banen. Det er set flere gange at springryttere trækker hesten fra sidste dagen, fordi de ikke synes hesten skal gå sidste klasse. Eller en dressurrytter, der har en hest der bare synes det hele er for overvældende.

    Topryttere får intet ud af og tage en hest med til et stævne, de ikke tror på kan gennemfører og gøre det godt - karakterene bliver der efter hvis hesten går i stå i piaffe, fucker op i changementer osv. - så de får intet ud af og komme på en hest der er flad og de ikke tror på kan.

    Der udover, så er klippet ikke fra EM i dressur, rytteren var ikke med heller til det. Jeg er også blevet for gammel til at sidde og konstatere en masse, ud fra et klip. I mit hoved kan der være 117 årsager til det på klippene.


  • #36   28. aug 2019 Det med Vallegro var da bare et eksempel.. Vi skal huske på at det er levende individer vi har med at gøre! Nogle stærkere psykisk end andre. De "svage" psykisk (de søde gode høre efter heste) trumfer man sin vilje igennem og tager "kampen op" fordi de skal præstere. De stærkere heste, bliver man nødt til at trække sig med (ja det sker, men ikke ret tit da!) for de kommer til at give en forfærdelig tur.
    Og ja jeg er da fuldstændig klar over at der er en del der trækker sig fra en kåring pga hesten. Men nu er en kåring (i min verden) lidt mere alvorligt end et stævne! For kårings resultatet er alt afgørende og finally! Det er et stævne ikke for det kan man altid starte på samme niveau igen.

    Mvh TT


  • #37   28. aug 2019 Sjovt som tråden har udviklet sig fra undren over et specifikt ridt/bedømmelse, til "Alle topryttere..."
    Formålet var egentlig at diskutere netop bedømmelsen af dette ridt som et eksempel på hvad dommerne er villige til at se gennem fingre med når rytteren har et "navn"
    Men fint nok smiley

    Grim ridning findes på alle niveauer og er ikke forbeholdt topryttere. Det er fin ridning heller ikke. Det findes også på alle niveauer.
    Nok den grimmeste opvarmning så jeg til et distriktsstævne, hvor hesten gjorde alt hvad den kunne for at skille sig af med rytteren. TD greb ind fordi rytteren havde en pisk i hver hånd, og andre ekvipager på opvarmningen måtte nærmest flygte. Det kunne vel diskuteres hvorvidt det var nødvendigt at sætte hesten på plads på den måde, så der blev ikke grebet yderligere ind. Men det var i mine øjne en ynkelig forestilling.
    Jeg har på utallige opvarmningsbaner fra LD-niveau til S, set hvordan rytterne rusker hesten i munden, sparker sporene ind i siderne, overbøjer hesten og bruger pisken lidt for flittigt. TDer er nød til at have bevis for opførslen, så hvis de ikke lige ser det, eller der er nogen som filmer, så kan de ikke gøre noget.

    Endelig så må jeg sige at jeg egentlig heller ikke troede at toprytterne brugte så mange behandlinger for at holde hestene gående. Her gør vi det i hvert fald ikke. Men den tro blev punkteret af denne artikel: https://www.ridehesten.com/nyheder/rothenberger-sagsoger-dyrlaeger-for-ca-65-millioner/61722
    SUK... så har vi i hvert fald ikke råd til at være med smiley


  • #38   28. aug 2019 Det er bestemt ligeså grim ridning på lavere niveau, det giver jeg dig fuldstændig ret i. Men ryttere på lavere niveau har ingen at stå til ansvar for/til hvis de vælger at tage hesten ud af stævnet. (at de så ikke gør det er noget svineri) Det har jo top ryttere..

    Mvh TT


  • #41   29. aug 2019 Sådan Charlotte smiley


  • #43   29. aug 2019 Jamen altså - det nytter da heller ikke noget, at man sidder her og pisker en stemning op. Det ER dyr og mennesker som arbejder sammen. To levende væsner, som begge skal være tip-top for at alting lykkes.

    Det kan godt være at både hest og rytter er scenevante - men jeg ser ret ofte, at det er hestefolk, der har allersværest ved at forstå, at der kan være mange faktorer på spil.
    Du er der jo også selv, Lisette: "Sådan fungerer det ikke når man træner til et stort stævne. Man sørger så vidt det er muligt altid for at formen er bedst på dagen, så der burde ikke komme nogen overraskelser"

    Jo, der kan LET komme alle mulige overraskelser, når det handler om levende væsner. Vi har så travlt med at skyde de professionelle i skoene, at de behandler hestene som maskiner - men det er sgu da OS, der forventer at ingen af dem reagerer på noget som helst, fordi "de er jo vant til det".
    Ja godmorgen... min hest kan også gå forbi naboens store sten 99 gange - men gang nr. 100 spooker han smiley


  • #45   29. aug 2019 Der kan faktisk godt være positivt at gøre opmærksom på hg, at en del at topridningen faktisk gør ret ondt på hesten, da den er presset ind i en form som den ikke kan holde til. Høj rejsning, hul ryg, ingen bagben og spjættende forben.

    Det er via sådanne tråde, at jeg har fået øjnene op for denne uhensigtsmæssige ridning. som betød, at jeg gav mig til at studere hestens biomekanisme. Dette har ført til at jeg har ændret min ridning til en mere heste-venlig-udgave, til stor glæde for mine heste.

    Og jo flere som via sådanne tråde, kan få øjnene op for, hvordan hesten rent faktisk fungere, jo flere heste vil få et noget mindre smertefuldt liv. og hvis vi på et tidspunkt bliver mange nok, som også synes, at hul ryg, spjættende forben, og bagben som mindre mest om en syg høne, ikke er ok - mon så ikke det vil smitte op ad.

    Så jeg synes bestemt ikke sådan nogle tråde bare er en omgang "shamning" - det er faktisk muligt at lære noget.


  • #46   29. aug 2019
    Vil man ændre noget, så ændre man intet i toppen ved og sidde og skrive på et forum.
    Det er blevet gjort i flere år - jeg har selv været med til at sige buhu til topryttere da jeg startede med og være her.

    Vil man ændre noget, så kom ud og start stævner - gå foran med et godt eksempel, bliv uddannet dommer, TD'er, engager dig i den lokale rideklub, uddanne sig til træner under DRF eller hvad pokker det nu end er - bare gør et eller andet.

    Af en eller anden årsag, så er de der er mugne over ridningen altid ( og her får mine fordomme frit løb ), nogen der sjældent selv kommer uden for matrikelen fx til stævner ( om det så er med eller uden hest de deltager ) og det er for det meste nogen, der ikke selv bevæger sig op over LC og "frem og ned" - få rør måske ved noget LA, men det hører sjældenhederne til.

    Bevæger man sig uden for HG foraet så sker der sådan set en masse ting i dressuren, men det bemærker man nok ikke hvis man har travlt med at det hele er dumt og forkert.

    Det er garanteret meget fordumsfuldt og lige ud sagt - jeg har selv været det jeg beskriver og nok været en af dem der har råbt højest herinde på det punkt.

    Men negativitet og nedladenhed har ikke lært nogen noget - jeg gider i hvert fald ikke lære af nogen det starter ud med at sige man rider grimt og det er synd for hesten.

    Jeg er ikke enig i al topridning - eller ridning generelt, men jeg kan sagtens hive positive ting frem og vil hellere finde det positive og ignorere det negative, end jeg vil sidde og være muggen på internettet.


  • #48   29. aug 2019 Charlotte A: enig i, at man ikke skal sidde og bedømme om hesten bliver mishandlet i opvarmningen, akkurat lige holdes kørende med daglige indsprøjtninger og alt muligt andet man i princippet intet aner om. Det er fjollet.

    Men man kan jo sagtens kommentere på det man kan SE. Jeg synes f.eks. at denne her performance som tråden handler om, virker militæragtig og uden liv eller glæde. Det er ikke lig med, at jeg siger hesten ikke ER glad og at den ikke nyder at være på banen. Men det er hvad JEG synes den udstråler. Skulle jeg gætte, så rides hesten sikkert meget fint og fair i dagligdagen. Men hesten er bare ikke særlig udtryksfuld. Sådan er heste så forskellige. Nogle kan hade at være på banen, og alligevel udtrykke det modsatte, og nogle heste elsker at være på banen, men udtrykker ingenting og virker meget maskine-agtige og slukkede. Uanset hvad, har jeg lov at give min mening om hvad jeg selv foretrækker at se.

    Og det samme med andre ting. Det hele handler om balance. Jeg synes det er godt, og rigtig sundt og konstruktivt, at nogle tør give deres mening på baggrund af hvad de ser. Det er der jo intet farligt i. Alle øjne ser forskelligt.

    Der hvor det bliver et problem, er når folk begynder, at gætte sig frem til, at hestene udsættes for alle mulige dårlige forhold og dårlig træning, når vi ikke kan se.


  • #51   29. aug 2019 Lige med hensyn til behandlingerne. Så kom det måske lidt til at lyde som om at ALLE topryttere giver deres heste indsprøjtninger for at præstere.
    Der er da helt sikkert eksempler på det, som fx hesten Cosmo i nævnte artikel.

    Men at sige at/få det til at lyde som at alle gør det.
    Det er måske lidt at skære alle over en kam. smiley


  • #52   30. aug 2019
    Lisette, hvis de der sad herinde gjorde noget eller kom ud på stævnebanerne på nogen måde - så er mit bud at folk havde budt ind med det. Alla " Jeg har som TD'er oplevet " eller " Jeg er uddannet dressurdommer " eller andet i den stil. Som er relevant for debatten.

    Men det er der aldrig nogen der gør - ligesom de der opdatere deres profil jævnligt, statusbeskeder mm. og deltager i forum ( og evt. er på facebook ) der er det ret gennemsigtigt hvad de deltager i/ikke deltager i af stævner fx.


  • #53   30. aug 2019 Jeg kan sgu godt forstå, de rider deres chance uanset hvor dårlig og lortet dagen er for både hest og rytter! Der er edermanme spyttet mange ressourcer i deltagelse til sådan et stævne. Så rider man sgu og får det bedste ud af det.

    Når det så er sagt, så synes jeg, de er gode til at trække sig, når de først er på banen og alt er kaos. Og springrytterne gør det i høj grad, hvis de fx allerede har pillet 3 bomme på 6 spring, for ligesom at spare hesten de hårde landinger, når de udmærket kan se, at det her er ikke noget at gå til finalen med.


  • #55   30. aug 2019 Jeg kan heller ikke lige se, hvad det at deltage i stævner gør, når det er de heste, som har det største forbens spjæt som vinder klasserne. Så hvad ændring det, at der kommer hest, som faktisk bære sig rigtig, og derfor IKKE spjætter med forbene, det er jo vinderhesten, som alle vil efterligne, ikke placering nr. 8 i klassen.

    og med hensyn til, at rytterne ind imellem er lidt hårde ved hesten, så tror jeg ingen kan sige sig fri for, af og til at agere uhensigtsmæssig overfor sin hest, for derefter at have dårlig samvittighed. At man lige er bliver filmet på en opvarmningsbane, siger ikke så meget, vi kan alle se, at det er forkert, og ikke noget vi bør gentage.

    Der hvor min kæde hopper af når ridning med høj rejsning, hul ryg, spjættende forben og piskende hale, bliver fremstillet korrekt ridning, noget som bør efterfølges, så synes jeg det bliver kritisk. For det betyder at flere heste, vil blive udsat for smerte, men hvor rytteren tror hun rider korrekt, og derfor ikke ændre det. - dette kan tråde som denne gør, at rytterne måske lige undersøger, om der er hold i påstandene om, at hul ryg, spjættende forben og piskende hale, ikke er et eksempel til efterfølgelse.


  • #57   31. aug 2019 Jeg mener at det der ændre noget er at gøre noget - istedet for bare og snakke.
    Det behøver ikke og være at deltage i DRF stævner - men det kan det være. Som jeg skriver, så kan det også være at man er dommer, TD'er eller hvad pokker man er. Man kan også deltage i DHE træf eller andet alternativ og støtte det - eller de der brokkede sig over bidløs ridning ikke var tilladt, kunne starte de bidløse klasser til DRF stævner og vise at der er mange, der gerne vil have det indført.

    Man kan gøre alverdens ting udover at sidde på nettet og snakke om det.

    Der udover, så havde jeg samme opfattelse mht. at de der vinder ikke var de rigtige - men jeg havde, da jeg havde den mening faktisk ikke rigtigt været ude til stævner. Det har jeg efterfølgende. Og nu giver det for mig god mening hvem der vinder.

    Af en eller anden årsag så forventer nogen at hvis de kommer med en hest der går foran lod - så skal den vinde for hver en pris. Men hvis hesten render rundt for slaske tøjler, ikke er stabil i sin holdning, hesten tøffer afsted i lunte tempo og ridningen er upræcis - så vinder den altså ingenting. Så kan det godt være vinderen er bag lod, men holdningen er stabil, programmet præcist, hesten går taktfast og flydende.

    Desværre, så har de jeg har set der har været imod bag lod og som har deltaget i stævner - ofte været ryttere af den beskrevne type med slaske tøjler, hest der på ingen måde går stabilt og et dårligt program generelt. Også kan de ikke forstå de ikke vinder fordi " min hest gik foran lod som fordringerne skriver " jooo, men der er lige en del andre punkter også, ligesom der står oven over programmet man rider, hvad der bedømmes ud fra. Det nytter ikke kun og opfylde en af kritierne.

    Jeg har set folk der red foran lod og red et godt program - de vandt skam også, fordi det hele gik op i en højere enhed og man bare var bedst på alle punkter. Så man kan sagtens vinde - men igen, det kræver at tingene duer og at man ikke kommer ind fra højre og tænker at foran lod, så skal man vinde automatisk.

    Starter du stævne på en hest foran lod - der går præcist, stabilt og taktfast, så vinder du. Det handler ikke kun om hovedet, det handler om flere ting der skal fungere. Hvis der ikke er en ekvipage der har hele pakken, så kommer det an på hvor meget hver ekvipage har kvajet sig igennem programmet, hvem der vinder i sidste ende.

    Jeg rider pony og starter imod heste og derfor skal jeg ride præcist og stabilt, for jeg har ikke nogen gangarter og hamle op med - og de der kan det, de vinder også. Jeg er elendig til at ride præcist, så der mister jeg point.

    Hvis det og brokke sig på nettet hjalp noget, så havde det hjulpet - jeg brokkede mig for... 10 år sider tror jeg og det har ikke ændret de der rider konkurrencers ridning eller generelt, den ridning folk er imod - den ridning er ikke udryddet.


  • #59   31. aug 2019
    Debatten var konstruktiv, hvis man havde den part med i det, som det handlede om - her sidder man istedet og taler for døve øre. Det bliver i min verden brok - for man kommer ikke i kontakt med de, det handler om og det man mener er problemet.

    Efter min mening og oplevelse, så når man ikke de man debattere om ved og sidde på nettet og snakke om det.


Kommentér på:
Hvad sker der lige??? EM i dressur

Annonce