{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
875 visninger | Oprettet:

Separering af pot og pande {{forumTopicSubject}}

Hejsa i kloge hoveder,

Sagen er den at vi er 2 opstaldere, der tilfældigvis har købt hest samme sted fra. Det er mor og søn.
Det var de eneste 2 heste opstaldet, der hvor de kom fra- så det er både godt og ondt at de er kommet samme sted hen.

Efter vi flyttede dem hjem til os, er de simpelthen blevet som lim. Især sønnike har utrolig svært ved at blive adskilt fra hoppen. Faktisk er det så slemt, at han stjerner helt ud i boksen, hvis vi trækker hoppen ud på staldgangen. Han er altså 10 år, så han burde have lært at hun ikke altid er der.
Hoppen var egentlig ligeglad med at han kaldte, da vi var oppe og prøve den, men nu bliver hun stresset og kalder, hvis vi trækker hende i ridehus uden han er med. Hun kan nemlig høre at han er ved at splitte stalden ad. Vi tør ikke lade den ene blive ude, mens den anden bliver reddet. Af frygt for at de tager hegnet på samtlige af vores folde.

Hvordan får vi vendt dem fra hinanden? Det er ikke holdbart at man skal trække med 2 heste eller ikke kan ride dem hver for sig. Jeg er i tvivl om sønnike nogensinde har kendt andre heste end hoppen.

Håber der er nogle, der kender et par tricks. Vil nødigt have at jeg selv eller nogle af pigerne på stedet kommer galt afsted ved det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Separering af pot og pande
  • #1   1. sep 2019 det bedste havde nok været at smide ham på sommerfold et sted et stykke fra stalden

    de skal væk fra hinanden hvor de ikke hører hinanden


  • #2   1. sep 2019 Problemet er at vi begge gerne vil ride vores nye heste. Så vi bliver nødt til at få dem trænet fra hinanden på samme sted. Det er heldigvis et større sted med 2 stalde. Jeg ved bare ikke, om jeg gør det værre ved bare at give dem en kold tyrker og flytte dem til hver sin side af bygningen og så på 2 folde, hvor de ikke kan se hinanden.

  • #4   1. sep 2019 Hvis de har gået samme altid og det samme sted, tænker jeg at de reagerer voldsomt et nyt fremmed sted. Hvor længe har I haft dem? Mon ikke de skal falde lidt til ro og lære de nye hestekammerater at kende inden I kan arbejde videre med det? Ellers skal de nok som de andre foreslår skilles helt ad - altså længere end de kan høre og se hinanden.
    Ak - godt man ikke er hest smiley


  • #5   1. sep 2019 De er helt nye. Så jeg er fortrøstningsfuld. Vi skal nok få det til at fungere. Jeg er bare bange for at ødelægge dem ved at de forbinder stedet og hallen med noget virkelig stressende. Men omvendt er jeg også bange for at de aldrig helt vender sig fra hinanden, hvis ikke vi laver en kold tyrker

  • #6   1. sep 2019 Hvis han aldrig har været adskilt fra sin mor, så tror jeg det ville være rigtig sundt, at sende ham på unghestefold. Ved godt han er 10 år og derfor ikke unghest, men siden han aldrig har oplevet stadiet, at blive skilt fra sin mor og været ung med andre unge heste, så må han prøve at indhente det nu, så han kan blive moden.

    Det er nok det som bliver nødvendigt. Simpelthen at skille dem helt ad i et halvt eller helt års tid. Men husk, at det er meget vigtigt, at han ikke blot får taget en nær hest fra sig, men også bliver introduceret til nye bekendskaber. Derfor unghestefold, eller som minimum et andet sted med en rimelig stor flok (10+ heste), så han rigtig kan blive møffet rundt med og lære at være hest, som indgår i en flok og et hiraki, og ikke være et føl som er afhængig af sin mor.


  • #7   1. sep 2019 I må desværre se det i øjnene at I ikke kan have hestene det samme sted.. Så en af Jer må flytte.. Som de andre siger er en ungheste flok et godt sted, så kontakt de store stutterier og forklar dem problemet, og hør dem ad om de ikke kan tage en opstalder ind smiley

    Mvh TT


  • #9   2. sep 2019 Jeg synes, den er svær.

    Normalt ville jeg sige "gradvist", for at lære to heste at være adskilt.
    Dvs desensobilisering.
    Dvs - hvor går hestenes grænse?
    Så bevæg jer rundt indenfor det, uden at få hestene til at reagere. Og udvid, i takt med at dyrene lærer at det er ufarligt.
    Hvis et dyr er så opkørt, at det ikke vil æde en godbid, så er det galt. Hvis dyret puster sig op som en dramaquen, men reagerer med "eej, godbid?! Namnamnam, savle, guffeguffe" - så er dyret ikke ret opkørt - for dyr vil ikke have godbid når de er påkørte.
    Og så udvid udfordringerne gradvist, præcis som når dyr skal lære at få skyllet ben, være trafiksikker mv.

    Men, udfordringen er her, at lyden af den ene kalder får den anden hest til at reagere.
    Og som jeg forstår det, er det når der kaldes, at de potentielt farlige situationer opstår??
    ....
    Jeg ved ikke, om jeg har ret, men man kan måske gradvist adskille dem ved at have dem på hver sin fold.
    Først nabofolde.
    Så med en lille fold eller lignende afstand.
    Og så gradvist mere plads imellem. Gerne med en sød foldmakker og græs der kan tage opmærksomheden.
    Men, det kræver jo solide hegn, de ikke har lyst til at løbe igennem.
    ..
    Jeg ville foretrække desensibilisering.
    Det kræver tæt samarbejde mellem ejerne.
    Er det umuligt, så er det nok nødvendigt at afprøve en kold tyrker.
    Men ja, godt man ikke er hest.
    For en kold tyrker vil nok kræve to store folde med gode hegn om - eller, hvis I tror på at hegnene ikke afskrækker, så adskil dem på to ejendomme, der er nogle km fra hinanden.

    ...
    Jeg har helt almindelig menneske hørelse.
    Jeg kan fx høre toget 3 km fra soveværelset, og skibe der tuder på fjorden.
    I skal have nogle km imellem dem, ellers hører de stadig hinanden.


  • #10   4. sep 2019 Tak for svarene. Synes der kommer mange gode bud. Problemet har "heldigvis" løst sig selv idét ejer af sønnike har besluttet at det ikke er et match alligvel. De har nemlig haft ham på prøve. Så han ryger retur til tidligere ejer, og så håber jeg for ham at han får hjælp til de problemer han har

Kommentér på:
Separering af pot og pande

Annonce