{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
488 visninger | Oprettet:

Bagsky?!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Min unge Newforest hoppe er blevet bagsky her i slutningen af sidste år. Hun blev pludselig umulig at stige op på og at få dækken/saddel på. Nu er det heldigvis blevet meget bedre og jeg er kommet op og ride hende normalt igen, men problemet med at stige op er der stadig. Hun er samtidig mens hun blev bagsky blevet bange for skamler så stiger op fra jorden foreløbig. Hun traver nærmest baglæns og har hovedet helt oppe i skyerne når jeg tager fat i bøjlen med min hånd og løfter benet. Når jeg så har fået hende til at stå stille og fået stigebøjlen på og hopper halvt op begynder hun at gå lige så stille. Når jeg så skal have benet videre og over på den anden side så jeg kan sidde mig i sadlen går hun fuldstændig i panik og nogen gange begynder at løbe. På hendes gode dage går hun lidt mindre i panik og kryber bagparten helt under sig, som om nogen hælder koldt vand på hende. Men lige så snart jeg sidder oppe på hende og har fået hende ned i skridt igen er der INGEN TING med hende og hun arbejder som hun skal. Af og til kan hun finde på at blive bange når jeg skifter diagonal men det er blevet meget bedre. Men jeg har nu trænet opsidning i flere måneder nu, men ved snart ikke hvad jeg kan gøre for at vække problemet helt til livs. Nogen der kender noget tips eller tricks?

Kommentarer på:  Bagsky?!!
  • #1   9. sep Lige for noget, måske, helt andet.
    Det ligner din sadel ligger i bagvægt. Hvis det er tilfældet forbinder hun måske bevægelse over/på ryggen som noget der trykker eller gør ondt.

• #2   9. sep Jeg har et bud. Noget i ryggen gør ondt. Sikkert sadlen.

• #3   9. sep Glemte at skrive, at hun også har fået en ny sadel, der er blevet tilpasset. Men takker for at i er opmærksomme smiley

• #4   9. sep Lyder til det kan være noget med ryggen. Få hende tjekket af fysioterapeut/kiropraktor/osteopat (den af dem du føler mest for).

• #5   9. sep Kan være hun har fået nogle spændinger eller låsninger i ryggen fra den tidligere sadel.
    jeg ville få en kiropraktor til at gennemgå hende. Har rigtig god erfaring med dem.

Min nuværende pony havde mild gjordkrampe, da vi fik hende (tilbage). Så vi fik kiropraktor ud, der fandt og løsnede en låsning i manken på hende som hun havde fået af at gå med en dårlig sadel hos tidligere ejer

• #6   9. sep Tusind tak C. Mortensen! Finder ud af noget hurtigst muligt!

• #7   9. sep velbekomme. Håber I får løst det. Det er en smuk pony, du har

• #8   9. sep Min nye hest jeg købte i juli, kunne pludselig ikke galoppere og begyndte at sparke ud ved rensning af baghovene. Det var en øm ryg samt låst bækken der gjorde hun bare havde ret ondt når hun skulle "løfte sig" bagfra. Hun fik en god omgang behandling og er nu så god som ny. Hendes gamle sadel var 1-2 størrelser for smal. smiley

• #9   9. sep Og husk at selv hvis der findes smerte, og det er færdig behandlet, kan pony stadig tro det gør ondt, så det skal trænes roligt og fornuftigt gennem længere tid efterfølgende.

Det var jo allerbedst at få trænet noget ro og tillid til at stå v skammel igen, samt have hjælp, så den ikke får en ubehagelig oplevelse hver gang, det er jo ikke rart for nogle af jer.
    Ved ikke hvor i landet du bor med www.tzaloniki-arabians.dk er gode til netop det problem, er også på facebook.

• #10   9. sep Tusind tak! smiley Vi er fra Lolland.

• #11   10. sep Min erfaring er, at heste der pludselig bliver bagsky, kan have nogle ret seriøse underliggende problemer. Jeg ville få røntgenfotograferet overlinjen.

• #13   10. sep Tak, Vi er i fuld gang.

• #14   10. sep Dejligt at du er i gang med en udredning smiley jeg vil bare gerne anbefale, at når du er sikker på at hesten ikke har ondt mere, så start helt helt på nyt ift opstigning. Gør hende først glad for skammel, så glad for at du står på den når hun er indparkeret, så glad for at du står på den bagved hende, så glad for at du læner dig over hende og lægger vægt i sadel osv osv smiley Det tager lang tid for en hest at komme over dårlige oplevelser. Så vi må gøre vores yderste for at få de dårlige minder erstattet af gode smiley

Mvh TT

• #15   i går kl. 21:18 Lang og dyb ridning hvis det er ryggen, men også for at lære den at slappe af igen.
    Du skriver ny saddel? Startede dette efter eller før ny saddel?
    Andre skift?
    Og fint med udredning for lyder som smerte:)

Kommentér på:
Bagsky?!!