{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.747 visninger | Oprettet:

Fordele og ulemper ved brug af stigbøjler og ved uden stigbøjler? {{forumTopicSubject}}

Hej Forum.
Nu har jeg og min kæreste søgt i flere dage efter mertriale om brug af stigbøjler og ved ikke at bruge dem.
Og vi kan bare ikke finde noget som helst ??

Det vi gerne vil vide er:
1: skader det heste at man ikke bruger bøjler(daglige ridning)
2: hvorfor bruge stigbøjler?
3: er der for hestens skyld eller for rytterne at man bruger bøjler?
4: hvis man ikke kan bruge stigbøjler, evt pga knæskade, hvad er alternativet? ????

Håber der er nogle der kan give mig/os nogle gode og brugbare svar ??

Mvh Christina og Anders


Kommentarer på:  Fordele og ulemper ved brug af stigbøjler og ved uden stigbøjler?
  • #1   9. okt 2019 1. Hvis balancen er i orden, er ridning uden bøjler intet problem for hesten.
    Og ud over det får man super go balance.
    Men ville ikke gøre det uden underlag på, for det er ikke altid behagligt for hesten med en spids røv og det ka osse være ubehagligt for rytter - opstillingen ka blive dårlig.

    2 og 3 vil jeg ikke blande mig i, jeg bruger bøjler, og kommer ikke til at smide dem på ham jeg har nu, ser ingen grund til det, da de ska være der til stævner.

    4. Alternativet er vel ingen bøjler, det gir vel egentlig sig selv, hvis man pga skade ikke ka bruge dem. Men det ka være hårdt for et knæ, ikke at ha støtten - men det ved du bedst selv smiley


  • #2   9. okt 2019 Stor slynge.

    Tak for dit svar ??

    Der er altid sadel eller en go lammeskind med trykfordelen puder i. Så det er behageligt for hest og rytter ??

    Møder bare super mange der ikke kan forstå at min kæreste ikke kan bruge bøjler. Og det kan give lidt bøvl til undervisning ?? desværre. Det er altid noget med: vi skal lige se om vi har en hest der kan gå ude. Bøjler. (Har pt fast hest, men de gør i at skifte nogle gange).


  • #3   9. okt 2019 Det er hvert fald fint med sån en "pude" under.

    Det eneste jeg ku se sku være et problem med bøjlerne, i dette tilfælde, er hvis hesten er frisk eller glor, måske hopper lidt. Der ka bøjler være en go ide.
    Men der er ingen heste, der ikke ville ku gå uden, det er de helt ligeglade med, heste er jo ikke i kontakt med dem.
    Men hvorfor har han så ikke bare den hest der virker, fast, så han ikke er med i rotation?
    Der må da ku tags hensyn til sån noget.

    Det er noget sært smiley


  • #4   9. okt 2019 Hos min datters tidligere underviser, må man ikke ride MED sadel overhovedet, før man har sådan et godt sæde og balance. smiley og jeg er SÅ misundelig på min datters fantastiske sæde (hendes gamle underviser var også vild med det, så det er ikke fordi hun lærte at ride uden sadel, hun har bare det).
    Jeg selv rider ikke uden bøjler, mest pga min anden hest, han er en ekstremt nervøs en, så det ville være selvmord..
    På ham jeg har nu, handler det bare om at han skal blive lidt ældre.. Han er kun fire år, så når der kommer mere ro på ham, så tror jeg at jeg kommer til at smide de lidt mere for at træne balancen smiley

    Mvh TT


  • #5   9. okt 2019 Rent historisk set, så er stigbøjler en af de opfindelser, der havde en chokerende stor betydning for menneskeheden.
    For det gjorde det langt, langt nemmere at sidde fast, også når man gjorde voldsomme ting fx slås.
    Prøv lige at hug igennem med et sværd fra ryggen af en hest, uden stigbøjler??!

    For at starte med nr 2. Og lidt de andre.
    Stigbøjler betyder, at du kan træde lidt ned og der er noget, du kan træde imod.
    Dels gør det det lettere at holde balancen rent mekanisk (fysisk modstand mod at falde) men rent fysiologisk holder man balancen via tre ting. Syn, det indre øre og proprioception/ følesansen. Dvs du kan nemmere mærke hvor hænder og fødder er iforhold til omgivelserne, nær stigbøjlernes modstand fortæller hvor dine fødder er. Og derfor kan du rette op, når du bevæger dig. Det er præcis samme måde en rollator hjælper din bedstemor!

    En sadel har set med hestens øjne to funktioner.
    Den skal fordele din vægt, så du er mere behagelig at bære.
    Den skal gøre det lettere for dig at sidde ordentligt, så du ikke kejter rundt på ryggen. Suk, tænker hesten måske.

    For rytteren skal sadlen naturligvis gøre det lettere at sidde fast.
    Den skal øge din komfort. (Heste med spids ryg gør bare AVS at sidde på.)
    Men, hvis sadlen passer dig, skal den naturligvis også hjælpe dig til en korrekt opstilling.
    En korrekt opstilling er ikke bare smukkere.
    Det gør også alverden til forskel for, om du giver hesten korrekte signaler eller ej. Fx med en blød, afslappet rund ryg og fødderne lidt for langt fremme sidder man da meget hyggeligt i sin western sadel, men din vægt fungerer ad h til som hjælpere.
    smiley Gæt hvem der skulle lære at ranke ryggen og holde fødderne på plads, da jeg startede western, sådan helt grundlæggende??

     Hvis folk sidder af H til, og sadlens udformning ikke tillader, at man sidder komfortablet som en sæk kartofler, så kan man bare ikke lide den sadel, før man har lært det! Det er ubehageligt at blive forhindret i sine vaner. Når man har lært en korrekt opstilling, så er sadlen pludselig meget bedre!
    Hvis sadlen er beregnet til andre proportioner end dem man har, så KAN sadlen ikke hjælpe din opstilling. Og stigbøjler låser dig mere fast i en mærkelig stilling.

    Så - jeg tænker at han skal arbejde med sin opstilling.
    Eller sin opstilling og finde en sadel, der passer.
    - Der findes mærker af stigbøjler, der har ry for at være beregnet til at være knævenlige. Det har jeg ikke forstand på, altså mærkevarenavne. Men tjek frem for alt, at stigbøjlelængden passer.

    Jeg har da også selv en lammefætter.
    Afhængig af mærke giver den et sted imellem absolut ingen hjælp til at fordele rytters vægt, og lidt vægtfordeling.
    Men, den giver mere friktion end hestens. Så selvom jeg ikke har stigbøjler der, hjælper den mig til at holde balancen ift ingenting. Dvs virker ved at øge følesansens data min hjerne kan regne balance ud fra.
    Men, den gør intet for opstilling.

    ....
    Jeg tænker, at din kæreste er lidt som mine faldpatienter.
    Mærkevarenavnet er ligemeget, men udstyret skal passe.
    Og så kig på opstillingen...

    ... Man skal ikke ride med stigbøjler. Men det er så effektivt et hjælpemiddel, at næsten alle elsker det og når han ikke kan bruge stigbøjler antyder det, at noget er galt. Enten med om tingene passer ham, eller om hans opstilling er korrekt.


  • #6   9. okt 2019 Jeg fik for år tilbage en skade i min fod, og kunne derfor ikke ride med bøjler så jeg pillede dem af min saddel. Og det blev jeg så glad for, at jeg red helt uden bøjler i 2 år. Det var pisse hårdt i starten, men de 2 år gav rigtig meget for mit sæde, balance og fornemmelse for hesten.

    Selv den dag i dag, hvor jeg har fået bøjlerne på igen, foretrækker jeg nedsidning frem for let-ridning, for det er bare blevet en vane. Og pt, er det igen nødvendigt, da jeg har en knæskade, så letridning kan jeg kun klare i korte perioder, men da nedsidning er så normalt for mig, er det ikke noget jeg tænker over, at jeg pt har svært ved letridning,

    Mine heste har ikke taget skade af, at jeg smed bøjlerne i de 2 år, og jeg tror faktisk de er pænt ligeglade.

    om bøjlerne er til for hestens eller rytterens skyld, ja, det vil jeg sige afhænger af rytterens færdigheder. Hvis rytteren bumper hesten i ryggen, når denne rider uden bøjler, så tror jeg hesten foretrækker letridning. Men kan rytteren sidde let og følge hesten, tror jeg hesten er fløjtende lige glad.


  • #8   9. okt 2019 Der er flere fine svar på alt det andet, men der er en faktor til: Der er også stor forskel på stigbøjler. Jeg gjorde engang den fejl at købe nogle letvægtsmetal. De passede ikke til mig. Omvendt så har jeg været meget glad for et vinklet øje. Nogle skulle være støddæmpende ved at være fleksible, det har jeg hørt om flere med skader være glade for.

    Måske skal han have sit eget sæt bøjler og stigremme, som han kan flytte fra hest til hest?


  • #9   9. okt 2019 Lige præcist med stigbøjler har jeg oplevet en stor forskel, på om bøjlerne er lette eller tunge.

    En tung bøjle er mere rolig, end en let som "flyve" lidt mere. Så for mig giver den tunge bøjle mest ro (dressur ridning)

    Ved ridning uden bøjler styrker du dit sæde, din balance. Men det er svært på en rideskole hest en gang eller 2 om ugen.


  • #10   9. okt 2019 Nej, hesten har som sådan ikke nogen gavn af stigbøjlerne - men når man har stigbøjler, så kan man ride letridning. Det er ikke ualmindeligt, at man ønsker at spare på elevhestens ryg ved at lade rytteren - især den uerfarne, som måske ikke er så fleksibel i sin lænd - ride letridning i trav. Og det er en kendt sag, at hvis man ikke evner at holde balancen i sædet, så gør man det i stigbøjlen eller i tøjlen. Dvs. at uden stigbøjler øges presset på hestens mund.

    Jeg ved jo ikke hvor erfaren din kæreste er - det kan godt være at balancen er helt på plads - men jeg forstår godt underviserens betragtninger.


  • #11   9. okt 2019 Mimre.
    Han sider godt. Det funger bedst uden bøjler. Tager han dem på, så ryger hans balance. Så ude bøjler sider han pisse godt. ??
    Også bekræftet ved stævne ??

    Han har redet nogle forskellige hest også veninders hest. Vor de har vært overraskende over hvor go han er blevet på 1,5års ridning (han red som barn og ung).
    Han sider bedder end jeg selv og jeg har redet i del år;)

    Men syntes bare der er meget modstand i at tiden ude. Bøjler. Som om at det er farligt. Nåh ja man kan fald af, men pyt det har vi ander med bøjler jo også gjort, ik?

    Han rider sin egen ung hest til. Og det er bid løs, og bomløs og uden bøjler.
    Det går super godt. Massører og fysioterapeuter siger heste ser godt ud og ingen skade.

    (Ung hest var min, men er nu hans da de funger bedder).


  • #12   9. okt 2019 Hvis han sidder med god balance, god opstilling uden stigbøjler.
    Men, der er noget møg med stigbøjler.

    Så ville jeg da overveje om udstyret passer til ham?
    Er sadlen bygget forkert til ham, kan han mærke det mest intenst med stigbøjler.


  • #13   9. okt 2019 Jeg red i mange år bedre uden bøjler end med, jeg tabte konstant bøjlerne, ligesom mit sæde var bedre uden bøjler.

    Det er faktisk først inden for de sidste år, jeg er blevet rigtig gode venner med bøjlerne, og kan sidde afslappet, samtidig med der er ro på mine underschenkler.

    Og det er præcis den samme type sadel jeg har redet i de sidste 20 år.


  • #14   9. okt 2019 Doktor who.

    Sadlen er desværre den sadel der er. Og det har vært det samme i alle de typer han har vært i. Men den her er, hår og ikke behalig at side i.

    Men han for trækker også sin egen gode lammeskind (vor der er trykfordelen puder i, de kan skiftes til ny eller rykker. Sprit nu sadel) men på elev heste er der jo desværre kun det der er ?? og købe sadel til en hest man ikke ejere er jo desværre en dyr post vi ikke har til.

    Men det der er vigtigt er at han ikke kan gå i 3-4dage efter 30min ridning 1 gang i ugen hvis han bruger bøjler. Så skader det at ride uden? ???? Han sider som han skal og har rigtig balance og rigtig sæde, samt rolig hænder i tøjle. Og holder ikke blance i tøjlen som nogle gør. Han rider gerne uden hovedtøj hvis det er muligt ??


  • #15   9. okt 2019 Jeg kan ikke ride i stigbøjler når min ryg er skæv/låst, og får smerter af det.

    Har han været forbi en fys?

    Det sjove er at ridning ellers er en kæmpe hjælp til mine skavanker, men ikke hvis ryggen (især lænden) er låst, bare en ide til jer.

    Er det ikke fysisk ville jeg tage en snak med ridelæreren og vil denne ikke lytte, så skift rideskole. Alle de steder jeg/vi har redet, var der timer med ridning uden bøjler, bar-rygsridning osv. så selvfølgelig kan hesten rides uden bøjler.

    Derimod forstår jeg udemærket hvis de ikke vil lade jer bruge eget udstyr, det er trods alt deres heste, og en lammefætter er ikke ideel til alle heste, langt fra.


  • #16   9. okt 2019 Nej, det skader ikke hesten, ud fra det du beskriver.

  • #17   10. okt 2019 Bare lige et lille PS.

    Hvis man får ondt af at gøre en ting, cykle, løb ride osv. bør man få undersøgt hvorfor.

    Jeg snakker ikke om almindelig ømhed i muskler, men rigtige smerter.


  • #18   10. okt 2019 Mine smerter i knæet stammer fra at jeg som teenager danset og lavede moves der indebar at lande på knæene smiley så uden Bow Balance bøjlerne får jeg ondt i knæene når jeg rider..

    Mvh TT


  • #19   10. okt 2019 Om bøjler er en hjælp afhænger helt og holdent af rytteren.
    Nogle ryttere har så elendigt et sæde, at de er nødt til at have bøjler at holde balancen i/ride letridning. Andre er så smidige og velbalancerede at de sidder lige så fint uden. Og så er der os med skavanker (og nogle kan faktisk ikke bare rettes) og her kan bøjler være direkte en ulempe, fordi det er så svært at sidde ordentligt med bøjler at det giver spændinger. Og det er ikke behageligt for hesten.

    Jeg har i lange perioder redet i lammesadel uden bøjler fordi jeg ikke kunne holde ud at være i en sadel med bøjler. Lige nu rider jeg med sadel og bøjler fordi jeg er nødt til at gallopere i let sæde og skal bruge bøjlerne, men det betyder at jeg er nødt til at acceptere at der er noget spænding i min krop og ofte smerter bagefter.

    Rideskolen oplever nok flest af de første slags ryttere, og derfor er det nemmest bare at sige, at her rider vi med sadel og bøjler for at skåne hestene. Men mon ikke man kan tage en snak med dem om problemet og få lov at demonstrere, at det ikke er til gene for hesten, at lige denne rytter rider uden bøjler.



  • #21   10. okt 2019 Lisette dit link virker ikke smiley



  • #23   10. okt 2019 Der kan ikke rettes på de knæ smerter. De er faste, også hvis han skal gå i mit gå tempoet (som er langsomt) får han drøn ondt. Så sådan er det. Det er tjekke. ;)??

    Vi må godt lægge vores eget udstyr på, jeg har bare ikke penge til enu et sæt da vores egen jo også skal ha ??

    Han har ind til nu redet uden bøjler, og der er date : du skal ikke ha ondt ved at ride så selvfølgelig uden.
    Men nu vil de Vist prøve at han skal ha bøjer igen.

    Så mine 3 spørgsmål vare enlig bare det jeg ville vide, og ikke ud i en kan snak om hans knæ for det er der syet på??
    Til hans aller først ld2 støve fik han 74, og rigtig gode kritikker. Bla at han har en go opstilling og et godt sæde. Uden bøjler. ?? Det synes jeg at super fedt og godt klaret.
    Og fedt kritikker.

    Aldt udstyr til hans eget 4års er nøje udvalgt og tilpasset heste. Så aldt det har jeg ikke behov for at vide så meget mere om. ??

    Jeg er super glad for alle de svare jeg har fået. Og de kan helt klare bruges ????


  • #24   11. okt 2019 Det skader normalt ikke hesten at ride uden bøjler, så længe man ikke er stor til hesten i kombination med en dårlig balance. Indianerne har alle dage redet uden sadel uden at deres heste har taget skade. Men de er så også nærmest født på hesteryg og har en eminent balance og evne til at blive et med hesten
    Men, det burde ikke give knæproblemer at ride med bøjler. Problemet er nok snarere at det kan skabe en masse spændinger at prøve at holde bøjlerne på, og at bøjlerne er indstillet forkert. Hvis din kæreste kan sidde korrekt og roligt uden bøjler, med hælene nede osv. burde han sagtens kunne vænne sig til bøjlerne. Når man indstiller bøjlerne er det ikke meningen at man skal trække knæene op for at sætte fødderne i bøjlerne. I stedet skal man lade benene hænge ned i den naturlige og korrekte position og derfra løfte tåen. Lige i den længde har man den korrekte bøjlelængde til rytteren. Knæene skal aldrig trækkes op og man må øve sig i at sidde afslappet selvom man har bøjler på.
    Det er en udbredt misforståelse at man skal træde hælene ned! I stedet skal man løfte tåen, således at hælen bliver det laveste punkt. For at bevare hælen nede skal man presse storetåen opad. Dette gør at man kan sidde korrekt uden at spænde andre steder og hvis bøjlerne er korrekt indstillet vil de blive på, og fødderne kan hvile let i bøjlerne. Sidder man og prøver på at holde bøjlerne på, sker der det, at man udløser tæernes griberefleks som er det modsatte af det jeg lige har beskrevet. Det afføder en række uhensigtsmæssige spændinger som let kan føre til smerter og problemer med indvirkningen på hesten. Det burde derfor være muligt at ride med bøjler uden at få smerter som man ikke får uden bøjler smiley


  • #25   11. okt 2019 Gitte - Jeg lærte også før i tiden at tæerne skulle op ad.. Indtil jeg fik undervisning i anatomisk korrekt ridning hvor man bestemt ikke skal have fødderne andet end vandret for man skal grounde i bøjlen (fødderne skal "gro fast") for at man skal kunne ride anatomisk korrekt smiley

    Mvh TT


  • #26   12. okt 2019 Lige en sidenote, som jeg ikke ved om Ts kan bruge til noget.

    Jeg har længe haft de skavanker som jeg beskrev tidligere, hvilket kunne øge smerte ved brug af bøjler.

    Af anden årsag har jeg lige i sidste uge fået såler mod pronation indad og forfodsnedfald, dem proppede jeg i mine ridestøvler i dag og er du gal en forskel!!! Lige pludselig kunne jeg beholde bøjlerne på fødderne og mine knæ og hofter føltes så meget bedre! Alt sammen pga 1-2 cm sål.

    Jeg er selv ked af at jeg ikke har fået tjekket hos en bandagist før, jeg glæder mig til at se hvad det kommer til at betyde for ryg-skavankerne.

    Ts tag hvad du vil fra dette, men et tjek kostede mig intet, sålerne 500 for 2 par, måske det er værd at prøve?


  • #27   14. okt 2019 Nu læste jeg lige Karen H's tips, og kom til at tænke på en anden ting, han har han på fødderne?
    Kort støvler, eller lange støvler?


  • #28   14. okt 2019 Karen er inde på noget... Men hvis man har fået lavet indlægssåler mod fejlstillinger i fødderne, kan de som regel ikke passe i et par ridestøvler/sko. For at hjælpe optimalt, hvilket man vel ønsker, skal sålerne passe i skoene såvel som til fødderne og skal være lavet til et par sko som ikke er for smalle, hvilket ridestøvler/sko næsten altid er. Hvis skoene er bredere end sålerne, vil fødderne "glide ned" af opbygningen (eks. svangstøtten) og så virker de ikke optimalt. Hvis skoene er smallere end sålerne, vil de presse opbygningerne sammen og opad, så fødderne ikke kan arbejde eller bliver overkorrigeret. Det er ofte problemet med færdigkøbte såler. Enten hjælper de ikke optimalt, eller også får man på sigt andre problemer. Det kan sammenlignes med at købe en billig sadel på nettet fra Østen til sin hest. Vil man have noget der virkelig hjælper, så få dem lavet hos en statsautoriseret fodterapeut. Der giver Danmark også tilskud.
    Tilbage til stigbøjlerne: Der findes både stigbøjler med et vinklet øje som kan korrigere for pronation og man kan købe skrå stigbøjlegummi. Den høje side skal vende indad for pronation.


  • #29   14. okt 2019 Grunden til at jeg spørge ind til lange/korte støvler, er at der er stor forskel på hvilken støtte de giver.

    En lang, lidt "stiv" støvle stabilisere foden bedre, end en kort støvle med elastik i siden.
    Jeg har selv ustabile ankler og kan ikke bruge korte støvler til dressur.

    Jeg har et par korte Ariat snørrestøvler, som giver en OK støtte, til skovture og lidt småspring.


  • #30   14. okt 2019 Gitte B, så føler jeg mig heldig, men jeg rider heller ikke med “normale” ridestøvler, men derimod korte og lidt brede smiley De hverken trykkes sammen, eller forsvinder/rutcher osv, men godt råd, det skal man jo være obs på!

Kommentér på:
Fordele og ulemper ved brug af stigbøjler og ved uden stigbøjler?

Annonce