{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
470 visninger | Oprettet:

Hest bakker når den bliver bange - hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley
Jeg har det problem lige nu, at min hest tit "prøver mig af" når der er gået nogle dage siden jeg sidst red ham, i form af at han bliver bange for noget han har set hundrede gange før. Fx red jeg indenfor den anden dag, og da jeg kom ned i det ene hjørne blev han voldsomt bange, vendte 180 grader i skridt og satte i galop i den anden retning. Jeg får ham hurtigt stoppet og vender straks tilbage til det farlige hjørne, men når vi nærmer os stopper han op og bakker bagud. Han bliver ved og ved, det kan være ret svært at få ham til at stoppe og gå fremad.

Nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg håndterer det her effektivt? Vil helst ikke at han finder på sådan noget når vi rider tur alene

På forhånd tak smiley

Kommentarer på:  Hest bakker når den bliver bange - hvad gør jeg?
  • #1   9. okt Ja smiley når han begynder at bakke, så drejer du ham rundt, og bakker ham imod det "farlige" også er det vigtigt at du bliver ved med at forlange den kommando du FØRST har givet. Det er så utrolig vigtigt at når du siger A så er det A han skal, og ikke B (bare højre/venstre feks er utrolig vigtigt at du gennemfører det du har bestemt)
    Et eksempel var her i september, så var min 4 års meget træt i hovedet, men han kunne desværre ikke få fri da han skulle gå rideprøven. Vi skulle ride en skridt tur igennem den "store" by hvor han havde redet et par uger forinden. Da vi kommer knap halvvejs så var der noget farligt, og så beslutter han sig for, at vi skal da hjem.. Nope mester.. Vi skulle hjem, men den vej vi var på vej. Han begynder så at bakke hjemad, jeg vender ham om, bakker ham forbi det farlige og vender ham igen, to meter længere fremme var der samme problem, så han bliver bakket igen, jeg skifter fortov, der går nogle meter, så samme scenario.. Så vi bakker, skifter fortov igen.. Til sidst fandt herren ud af at han ligeså godt kunne gå den vej moar havde bestemt da det var træls at bakke så meget og skifte fortov.. (og ja jeg ved man egentlig ikke må ride på fortovet) smiley
    Så bliv ved med den kommando du har givet smiley

Mvh TT

• #2   9. okt Lad den kigge? Heste ser ikke tingene som os og opfanger detaljer vi aldrig lægger mærke til. I stedet for at kæmpe imod hesten, så vis den det farlige hjørne, lad den kigge uden at presse den. Når den er færdig, så hold dig i den gode ende og rid gradvist længere ud mod det farlige hjørne, så længe den kan holde koncentrationen uden at spænde imod. Ros kort når den går afslappet uden at kigge. Jo mere du presser den, jo mere vil den blive ved at synes det er farligt. Inden du rider kan du også lige gå forbi det farlige hjørne 3-4 gange, stoppe op og give en godbid, gå videre. Sig ikke noget og pres ikke hesten.

Og så er der ikke noget der er bedre til en spooky hest, end kontinuerligt arbejde, så forsøg at arbejde så ofte du kan, når du nu ved at den reagerer sådan efter pause smiley Det kan også sagtens være fysiske spændinger, der gør at den reagerer ekstra efter pause.
    Min hest er ligesådan smiley

• #3   9. okt Sådan en hest har jeg også, især når det blæser fra øst, så er den ene ende af min ridebane som er ufattelig farlig.

Når det blæser fra øst, så kan jeg godt opgive alt fornuftigt ridning, og så er mit eneste formål, at få hesten til at gå roligt og slappe af i overlinjen.

Jeg skridter rundt, og beder han om at sænke halsen. (han kan ikke både spænde op og sænke samtidig), og når angst anfaldene er størst, så holder vi stille, indtil det går over. Også står vi bare, indtil han begynder at gumle på bidet, også kan vi ride videre. Nogle dage bruger jeg 3 kvarter på bare at få ham til at slappe af i skridt. Men jeg stopper først med at ride, når han slapper af, i håb om at han på ret tidspunkt lære, at afslapning er en positiv ting.

Og så kan det være at næste gang, så går han total afslappet, og vi kan ride seriøst, i alle gangarter hele banen rundt, for næstegang, så skridter vi kun, for så der det bare angst anfald på angst anfald.

Det er mit håb, at han på et tidspunkt falder til ro, og lære at slappe af, selv i blæsevejr, det kan de 2 andre let gøre. Jeg har prøvet mange ting, men det som hjælper bedst, er fokus på at han skal sænke hoved og hals. Når han spænder op, så bevæger jeg bidet og dasker til ham med benene, i samme sekund han sænker hovedet, sidder jeg fuldstændig stille. Så han finder ud at, at det er meste behageligt at slappe af i halsen. Og ved angst anfaldene, må jeg bare vente til de går over, og sidde helt stille, hvis jeg har mit helbred kært, for når han er helt angrebet af angst, så er han ukontaktbar. og presser jeg i den situation, så reagere han total uden hensyn til noget, også kan jeg se frem til endnu en periode på sofaen med en skade – så det er noget op ad bakke. – men jeg har ikke opgivet håbet endnu, jeg håber virkelig jeg får styr på hans angst, for når han ikke har angst, er han en drøm at ride, utrolig lyttende og lydig, så er der potentiale til at nå langt.

• #4   9. okt Jeg har en fuldblodsaraber og oplever derfor ofte farlige ting.
    Min er heldigvis nysgerrig og han ved, at jo mere han nærmer sig det farlige, jo mere ros får han. For hvert skridt han tager tættere på, så er der fest og farver fra min side af og når han kommer helt tæt på, så får han en godbid og en masse ros.
    Heste er selvfølgelig forskellige i forhold til hvordan de bliver motiveret, men motiver din hest ved at rose ham helt jammerligt med stemme og nus, når han nærmer sig. Og tag evt pauser hvor du øger afstand til det farlige, hvis han har brug for det. Og så vend tilbage gradvist, stille og roligt, uden at forhaste noget, brug den tid det tager.

• Doktor Who
    Doktor Who Online Tilmeldt:
    aug 2016

Følger: 23 Følgere: 17 Emner: 14 Svar: 2.619
    #5   9. okt Jeg er tydeligvis mærkelig.

Hvis min hest en sjælden gang er bange for noget, går jeg hen og aer det.
    Møder vi en frygtelig farlig damecykel på tur?? Hen og ae. Ikke hive og flå hesten efter mig - han bliver sgu nysgerrig, når jeg aer og taler sødt til den skide cykel.
    Og når man kommer hen til den, så er den da også sød og har en godbid til ham på sadlen.
    ... Det er sådan han oplever verden.

Hvis heste har tillært adfærd med at spinde rundt - så er der ingen kære mor. Men ros når man gør det rigtige.

Vær opmærksom på, om det er DIG der spænder op og holder i tøjlerne i det farlige hjørne?
    For så gør hesten jo bare som du siger.

• #6   9. okt Jeg er enig med doktor who, det i at lede hesten
    min gamle havde en periode hvor hun prøvede mig af og blev bange og bakkede.
    step 1. var at komme frem til udgangspunktet og stå stille og lade hende finde ro og se den farlige ting og prøve igen
    step 2. hvis det ikke hjalp så bakkede vi forbi det der var farligt.
    step 3. hvis det heller ikke hjalp så hoppede jeg af og trak stille og roligt forbi det der var farligt imens jeg snakkede med hesten

ergo har du vundet da hesten kom forbi det der var farligt på en rolig måde og med dig som leder

efter nogle måneder havde jeg bare en pisk med og da hun så så noget farligt fik hun bare et lille klap i numsen også har der ikke været noget siden.

Så det handler om at vise hesten vejen

start med at trække den rundt på banen, på hele banen og vær afslappet selv. på begge volter ind til den er helt afslappet over det hele, også sætter du dig op og gør det samme igen bare fra ryggen. og igen vigtigt du ikke er dømmende på forhånd

• #7   9. okt nr 1 så er det jo en naturlig adfærd som heste gør når de bliver bange

for at undgå det - træning træning og atter træning

og så skal man arbejde på at man er leder for hesten. så hvad man siger og beder den om, er det man skal gøre.
    og det fåes via træning.

jeg har to 18 års heste, som endelig er nemme at arbejde med. Bort set fra min dame har det ind imellem med at være bange for noget, som slet ikke er farligt. men så må jeg jo være leder og sige at det er ikke farligt dit gamle pjathoved, og så er det overstået.
    det er faktisk sjovt nok altid ting som hun faktisk godt kender i forvejen. Nye ting er nemlig ikke farlige.. så i hendes tilfælde er det noget plat!

jeg har så brugt "de 7 lege" som redskab, og det kan anbefales til at udvikle samarbejdet med hesten

• #8   9. okt Ja og som DR Who også skriver, så kommer mine heste også over og dytte til det farlige enten fra jorden eller ryggen og får godbidder.. Jeg tog det dog som en selvfølge at det havde du selvfølgelig startet med før du begyndte at ride.. smiley

Mvh TT

• #9   9. okt I min verden skal heste ikke være bange for noget, slet ikke steder de er vant til at komme, så jeg bruger meget tid på at lære dem at ting ikke er farlige, jeg går hen til den farlige genstand og hilser på den klapper lidt på den og så bliver hesten nysgerrig og finder ud af at tingen ikke var farlig, den metode har jeg brugt på ham jeg selv avlede, og når han synes at noget var farligt, begyndte han faktisk at trække hen imod, så han kunne undersøge.

Så i dit tilfælde ville jeg starte fra jorden og gå rundt på begge volter, når han bliver bange så gå hen i.od det som er farligt, han behøver ikke følge med dig til at starte med for han lærer også af at se dig gøre det og vil måske blive nysgerrig og så gør du det samme fra ryggen, helt løs tøjle og så lær ham at blive ved dig og lade dig tage styringen
    håber det giver mening.

• #10   9. okt Det lyder som en oplagt mulighed for at få en kompetent person ud som kan give sparring til både dig og hest smiley

• #11   11. okt Jeg tror på filosofien at vi ikke skal tvinge hesten, vi skal få den til at følge os.

Frustrationer kan nogle gange få en til at udleve en anden filosofi, og jeg ejer også en pisk. Det kan også lykkedes.

Jordarbejde med hesten er ikke noget jeg systematisk praktiserer, men kan finde nødvendigt. At hoppe af og gå forrest er for mig naturligt jordarbejde smiley

• #12   i går kl. 17:37 Prøv inden du sætter dig op så at trække ham forbi et par gange, og så bare stå stille hvor han synes det er farligt og så ros ham, så han får en positiv oplevelse. Nogle gange er det faktisk også rytternes skyld at hesten bliver bange (har selv erfaring med det) for hvis man ved hesten bliver bange, så spænder man op i kroppen og gør sig klar til at holde fast, og det går direkte i hesten. Der er også lavet undersøgelser med det.
    Men bare prøv at give ham en masse positive oplevelser hvor det er farligt, kun fantasien sætter grænser med hvad man kan finde på. smiley

Kommentér på:
Hest bakker når den bliver bange - hvad gør jeg?

x