{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
676 visninger | Oprettet:

HJÆLP - hvordan skal jeg gribe min hest an!? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har næsten lige købt ny hest, og vi har et lille problem sammen.

Når jeg er ude nye steder fx. i dag, hvor jeg valgte at gå en tur med hende, er hun simpelthen, så opmærksom på omgivelserne, at hun helt glemmer, at jeg også er der. Jeg kan ikke få hendes opmærksomhed, jeg har prøvet med godbidder, og snakke til hende samt tage fat i hendes grime, og prøve at få hende til, bare lige at kigge på mig et split sekund. Intet virker til at hjælpe.

Jeg får hendes opmærksomhed ved, at rykke hende i hovedet, dette er dog kun kortvarig, og selvfølgelig ikke noget jeg har lyst til at skulle gøre hele tiden.

Hun kigger rigtig meget på omgivelserne, og går ind i mig, hun støtter sig rigtig meget opad mig, og jeg kan ikke rigtigt få plads selvom jeg prøver at skubbe hende væk. Hun går direkte ind i mig, hvis jeg stiller mig foran hende, og beder hende om at bakke. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op...

Hun virker urolig og nervøs, så jeg tror ikke det vil hjælpe "at vise hende hvem der bestemmer" da jeg egentlig mere tror det handler om, at hun skal falde til ro, og føle sig tryg. Hun er den sødeste at trække med i vante omgivelser, og der er ingenting.

Håber i kan hjælpe smiley

Kommentarer på:  HJÆLP - hvordan skal jeg gribe min hest an!?
  • #1   6. jan prøv at søg på "de 7 lege"
    jordarbejde som er med til at skabe samarbejde imellem ejer og hest
    og det er super godt

• #2   6. jan Du har lige fået hesten, den kender dig ikke og den kender ikke sine omgivelser. I stedet for at give den dårlige associationer til dig og/eller at gå ture ved at skulle rykke den i hovedet, så vent med alt det. Giv den tid til at lære stedet og rutinerne at kende, og brug så noget tid herefter på bare at hygge og måske lave lidt jordarbejde på banen, hvis i har sådan en, og gør den til et trygt sted at være, så det bare er en del af stalden.
    Når i kender hinanden mere, så kan du begynde at udfordre den ved at gå ture.

• #3   6. jan Vente vente og tålmodighed.
    Min hest ku heller ikke meget, da jeg flyttede ham til hvor han står nu.
    Hovedet var typisk oppe i skyerne og jeg ku ellers bare stå der ved siden af.
    Der gik noget tid, før turen bare op til ridehallen, ikke var farlig.
    Men det hindrede os ikke i, at gøre ting.
    Vi køre ud og går ture, nogen gange spændende, men i dag behøves vi ikke kæde, eller hingstebid

• #4   6. jan Tak for de gode råd! Jeg vil helt sikkert bruge noget mere krudt på, at få et samarbejde op med hende inden jeg, går på tur med hende igen.

• #5   7. jan Hvor længe har du haft den??

Hvad med at tage en skammel og sæt dig i stalden med en bog?? Så kan den se dig an.
    Chill out.

Alt er fremmed, så giv den tid og nogle dage med lave forventninger.

• #6   7. jan Jeg har haft hende i lidt over en uge. Jeg valgte egentlig at trække tur med hende, da jeg syntes det ville være lidt kedeligt, at gå en tur i ridehallen igen, men det ville nok have været det smarteste, hvis jeg bare havde gjort det. smiley

• #7   7. jan Træk korte ture rundt omkring.
    Fx bare lidt ned af en sti, snus til tingene, peg på godbidder, der på magisk vis altid lægger på den skumle træstub...
    Hygge..

Hvis du gik for langt i går, så træk på skuldrene og tuller rundt tættere på.

• #8   7. jan Bliv på området, i stedet for, at hesten skal lære nyt område OG person at kende. Det er bedre at den lærer dig at kende på vant grund, og så kan I altid gå længere ud, når I har vænnet jer mere til hinanden smiley

• #9   7. jan Jeg ville træne stop- samt almindelige basis signaler på banen og en masse hygge øvelser - miljøtræning/proprio lignende, så i lærer hinanden at kende - derudover har dem over mig nogle gode ideer, med bare at sidde omkring den og bare være i dens nærvær smiley

Jeg har nogle "problem" heste, der kan have lidt samme adfærd som din. Jeg har altid en lang snor og derudover snakker jeg med hesten hele tiden, observere og læser dens signaler - du skal altid være forberedt på eventuelle forskrækkelser, uden at være panisk selvfølgelig smiley Og så har jeg altid en hånd med snoren i oppe som leder hesten eller en hånd på hilsen så den kan mærke mig.

Lang beskrivelse og det er ikke alle heste det måske virker på, men ud fra hvad du beskriver kunne det nærmest være min egen hoppe smiley

Du er velkommen til at skrive en pb med yderligere spørgsmål smiley

• #10   8. jan tålmodighed, kortere ture og måske en forventnings"afstemning". Hesten er lige kommet et nyt sted hen, så synes du skal give den langt mere tid.
    Man kunne sagtens begynde på alt muligt træning nu, som ovenstående beskriver, men synes istedet du skal have is i maven og lade din hest vænne sig til de nye omgivelser. Er sikker på den adfærd formindskes når den har stået på stedet et stykke tid smiley

• #11   8. jan få en anden med dig som kan gå på ydersiden af din hest også tager du trense på og sørger hele tiden for at hovedet er hvor du vil have det
    så start med korte ture, fx bare 500 m
    også vent til hesten er faldet til
    da jef flyttede min 2 års der gik jeg bare ture rundt på gården så hun kunne se alle de nye ting inden jeg gik på tur

• #12   10. jan Jeg ville også give den lidt tid, den skal nok bare lige falde til : )

Mit go-to, når min egen får samme problem, (han går dog aldrig ind i mig, men bliver bare total uopmærksomhed), er at bede ham bakke, gå frem, bakke, gå frem. Stå, ros, bakke osv. osv. smiley Simpelthen for liige at få lidt fokus på mig igen smiley Det har virket enormt godt, også da han var lille smiley

Dog skal man huske, at en stresset hest ikke kan lære. Så i stedet skal vi lære at få dem til at slappe af, så de igen kan være i sig selv og hjælpe dem, så de kan bevare roen i så lang tid som muligt. Det er i hvert fald, hvad jeg opdrager min efter smiley Hvis den har svært ved at holde sammen på sig selv, så prøv at finde en safe-zone. Dvs. hvis du ved, hun kan koncentrere sig de første 100 meter, så vend tilbage hertil, hvis hun stresser - der hvor hun ved, der er rart smiley Og stresser hun uanset, så ville jeg vente med at gå ture med hende, til du kender hende bedre og hun er faldet til ro - eller få en erfaren og rolig hest med på tur smiley

• #13   12. jan Hvis en hest ikke vil have en godbid er den som regel meget stresset. Så stresset at der ikke rigtig sker noget læring.

I den situation kan man enten gå tilbage til et sted hvor hesten er mindre stresset og træne signaler. Eller man kan forsøge bare at lade hesten være i det, men uden at stille krav. Dvs hesten skal bare have lov til at stå og kigge og prøve at fordøje omgivelserne.

At bruge godbidder er faktisk et ret godt barometer for, hvor meget man kan tillade sig at presse hesten.

• #14   12. jan Den der med godbid er et ret godt barometer!

Hvis man er stresset, kender du fra dig selv at man ikke har vanlig lyst til mad, sex osv.

Har man ikke - super spændende godbidder med, men dyret er vanlig interesseret i godbidder, så er dyret altså ikke stresset - heller ikke selvom det er uopdragent... (Og så er der brug for godbidder til træningen)
    Er dyret uinteresseret i godbidder, men opfører sig pænt, har du et lydigt men stresset dyr.

Jeg har min cocker / retriever med alle steder.
    Ser du en blond tosse og en smuk hund, hvor at der med jævne mellemrum trænes kunster i S-tog, julemarked, museer, og alle mulige andre steder, er det mig der tager "temperaturen på min hund".
    Hvis hun ikke vil gøre sig lækker for tørre godbidder, så må jeg jo bare trække mig. Ormer hun sig rundt for at se charmerende ud, så er alt godt.
    Faktisk, jeg bliver stresset af menneskemylder før hende.

That trick works...

• #15   12. jan Doktor Who - det er ikke helt sandt - for heste spiser når de er stresset. Det er i deres muler de danner indorfiner som gør dem roligere smiley

• #16   12. jan Jeg husker ikke at have hørt den før - og jeg husker heller ikke at have set en utryg hest spise med større madglæde.

De løfter hovedet, kigger omkring og har let ved at glemme godbidder.
    Det er det jeg ser - men vi snakker måske om forskellige ting?

• #17   13. jan Heste kan godt spise under stress. Man skal passe på med godbidder i en stresset situation, da hesten jo så bliver belønnet for at være på dupperne. Bedst er det at undgå stressen indtil hesten er stabil i roligere situationer, og så kun lægge det stress på, som man ved hesten kan lære at håndtere, på det pågældende udviklingstrin.

• #18   13. jan Hvis heste bliver så stressede at de ikke vil spise, *kan* det være fordi de er gået fra operant betingning til klassisk betingning, og her lærer de ikke adfærd (operant), men associationer så belønner man den her er det i teorien lige meget hvilken adfærd den udviser. Det kan ikke måles og bør derfor altid gå efter at træne adfærden.
    Jeg har oplevet at 'klikkertrænede' heste, stemmekommando kan også bruges, søger efter godbidder i stressede situationer. Måske kan de bevidst drage en sammenhæng mellem en godbid og udløsning af endorfiner?

• #19   13. jan Frida, jeg er ikke så sikker på at det hænger sammen med endorfiner, men mere en indlært adfærd, fordi man har givet godbidder mens hesten har været stresset (omend lavere stressniveau). I fald de er drevet af endorfiner, burde stressniveauet falde efterfølgende og det synes jeg ikke at have observeret særligt konsekvent - ofte tværtimod.

Hvad mener du med at den går fra operant til klassisk betingning?

• #20   13. jan Doktor Who - Det er en information jeg har fået fra min far som går meget op i hesteadfærd og har researchet meget i det - så jeg kan ikke lige finde et skriv eller noget på det. Jeg kan spørge ham.

Men jeg har kun projekt/problem heste, som har let til stress. Og har altid hjulpet mine med pensionærer med deres heste. Disse har jeg observeret at de, hvis de er på tur ned af vejen eller i skoven at de selvfølgelig kigger/lytter på den faktorer der stresser dem, men at de så begynder at stress spise - tager en bid græs og lytter/kigger igen sov.

Men alle heste er selvfølgelig forskellige - mennesker og træningsmetoder lige så. Nogle heste har lært ikke at gå i græsset på tur da ejer/rytter ikke synes det er i orden - derved gør de det ikke.

Kommentér på:
HJÆLP - hvordan skal jeg gribe min hest an!?

x