{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
351 visninger | Oprettet:

Mlp
Mlp
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 2

Kørsel med ældre pony {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Vi har en ældre pony, han er blevet 22 i år.

Han er sund, frisk og glad, og altid klar på en ridetur smiley Han er, og har dog altid været lidt til "den dovne side".

Jeg har fået fortalt af en tidligere ejer, at de skulle have kørt med ham i sine unge dage. Dog ved jeg ikke hvor meget at de har kørt med ham.

Han er i en okay kondi, men hvis det bliver aktuelt, skal han selvfølgelig trænes mere op igen.

Jeg har altid drømt om at komme ud at køre. Har som ung kørt med ponyer i skoven, men ikke de sidste mange år.

Men.. Vil i mene, at det er synd at spænde en så ældre pony for vogn igen?
Er det fair over for den?

Jeg har nemlig hørt delte meninger om det ??

Han bliver redet 3-4 gange om ugen, er bombesikker i trafikken og vant til at vær rude alene.
Har tidligere gået med ham i lange liner. Først kiggede han bare på mig, men han fangede hurtigt at signalet nu kom bagfra, og så gik han bare. Ingen problemer med at styre ham. Hverken frem, dreje eller stop. Travede også med ham nogle gange, heller ingen problemer.

Så ville i prøve at få en til at hjælpe med at få ham for vogn igen, eller ville i droppe tanken?

Kommentarer på:  Kørsel med ældre pony
  • #1   20. jan Hvis du kan få nogen til at hjælpe dig, så ville jeg da bare prøve. Hvis hesten ellers er kørt nok til at have rutine, så glemmer den det ikke igen - det skal bare genopfriskes. Og hvis der ellers ikke er sket nogle uheld, så gemmer den jo ikke på dårlige minder.

Hvis du tænker på, om den kan holde til det - ja, bestemt. Den er jo holdt i gang, og når du bare tager hensyn til at den ikke er i "trækform", og dermed ikke forventer at kunne starte ud med langture, så ser jeg ingen problemer.

Husk at sørge for udstyr der passer, og er sikkerhedsmæssigt i orden smiley

• #2   20. jan Det synes jeg sagtens du kan, han er jo vandt til at være igang, men som skrevet oven For, start stille ud med små ture, og godt tilpasset udstyr, så ser jeg ingen grund til at du ikke kan køre med ham.

• #3   20. jan Hvis du ikke selv har erfaring med kørsel, så find nogle med erfaring, der kan hjælpe.

Hvis noget skal gå galt, er det angiveligt værre, når det er med en vogn.
    Det skulle være argumentet imod.

I har ikke set ham kunne - og er i selv erfaring??

...
    Gamle dyr og mennesker kan sagtens trænes op - men, det går bare lidt langsommere at få form.

• #4   20. jan Jeg kan heller ikke se hvad der skulle være galt med at prøve - dog med en der har erfaring med kørsel. Og så ville jeg personligt nok starte i lange liner først, og se derfra... smiley

• Mlp
    Mlp Tilmeldt:
    nov 2019

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 2
    #5   21. jan Jeg ville også få hjælp til det. Har bare ikke undersøgt mulighederne for det i det område vi bor i nu her smiley
    Jeg har selv kørt en del i mine yngre dage, teenagere, men ligger nogle år tilbage efterhånden, så skal lige genopfriskes.
    Han er i almindelighed arbejdsform ja, men trækform nej. Ville, hvis det ku blive aktuelt, også starte ham stille op, købe en dele til ham, også ud og gå med ham i liner i alle tænkelige situationer.
    Vi har ikke set ham kørt nej, og ved heller ikke, om der skulle være sket noget førhen.
    Han er ikke blevet kørt i mange år, da han har gået som aktiv stævnepony i spring.
    Det ligger omkring 15-17 år tilbage at han har været for vogn.

• #6   21. jan Det kan han sagtens. men som de andre siger: få en erfaren med, som kan guide både dig og ponyen. og forbered ham godt inden i smider vogn på smiley

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Svar: 74
    #7   21. jan Klø bare på. Tøjleføringen er den samme som når du rider. Lad en hjælper for en sikkerheds skyld holde i hovedtøjet de første minutter.

• #8   21. jan Jens det er jeg dog ikke enig med dig i. Der er stor forskel på tøjleføringen om du rider eller kører.

• #9   21. jan Kørsel er somme tider mere skånsomt en ridning.

Så afsted med jer.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 1 Svar: 74
    #10   22. jan Nu er jeg bare en gammel bonde, der som dreng kørte med heste for ploven. Fra morgen til aften. Min far lærte mig "at tage hestene op". Det vil sige med krumme håndled at stramme tøjlerne for stille og rolig at få hestene til at "gå til biddet. Så kan man, næsten med en lillefinger dirigere de fleste heste. Samme grundregel lærte jeg senere hos en dygtig ridelærer. nogle af jer, der nøjes med at ride i en hal, har ikke mærket nødvendigheden af denne øvelse. "At tage hesten op". Hesten er så flink at den for længst har lært jeres øvelse udenad - inde i hallen. Disse manglende færdigheder har jeg så observeret ude på tur i det fri. - En total forvirret hest, der ikke får nogen besked den forstår, med en rytter, der enten skummer af arrigskab, eller græder af magtesløshed, ofte hakkende den arme hest i tøjlerne.

• #11   22. jan hesten bør ikke gå til biddet (Tage hesten op) fordi du tager anerledes i tøjlen. Det bør komme fra sæde, ben osv.

Kommentér på:
Kørsel med ældre pony

x