{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
547 visninger | Oprettet:

Hvad kan jeres plag/unghest? {{forumTopicSubject}}

Hvad kan jeres plage/ungheste på nuværende tidspunkt?

Jeg fornemmer at der stor forskel på hvor meget og hvor lidt folk arbejder med deres unge heste.
- Nogen har lært simple ting som at løfte hove allerede som føl.
- Andre har dem gående i løsdrifte til de 3 før de begynder at arbejde med dem.

Hvad har i gjort? Og hvad har i af mål og planer for dette år med dem? smiley

Kommentarer på:  Hvad kan jeres plag/unghest?
  • #1   28. jan Med Mayflower havde jeg kontakt næsten hver dag. Men hun kom også både på følskue og til 2 års kåring og er både blevet longeret, løssprunget, kørt i trailer, haft sko på, vasket, klippet, været på vandskridtbånd og haft trense på. Målet med hende var salg til en dygtig springrytter, da hun havde talentet og jeg ikke havde. Og hun er nu hos Sofie Bøgelund, der går igang med tilridningen af hende til sommer. (Mayflower er 3 år i år). Jo mere kontakt unghestene har, jo lettere bliver tilridnigen. Vi var til eliteskue i sommers og der var mange 2 års, der var direkte uopdragne og både bed og sparkede og skubbede deres ejer. Det har ingen af mine nogensinde gjort og jeg har bare miljøtrænet siden de var føl. smiley jeg har også kun haft 1 unghest ad gangen, så har tiden også været til det smiley

• #2   28. jan min bliver 5 i år, men han har været "trænet" fra da jeg fik ham som 6-7 måneders føl. vi har primært hygget, striglet, gåture og leg og tricks indtil han blev 2 år.

som 2 års begyndte vi på lidt mere seriøst tilvænning af nye ting, basisk opdragelse, de lidt sværere tricks, lidt longering og gåtur for lange liner.

som 3 års der satte jeg mig op et par gange hen over sen sommeren, men han havde ret meget fri den sommer da det var så varmt. vinteren over begyndte vi med dressur arbejde fra jorden.

siden han var 4 har vi også bare hygget dog med lidt ridning her og der. bare lidt basis arbejde.

nu har jeg så fået min sadel og han bliver 5, så vi skal til igang med lidt seriøst ridning. smiley

så vi har nok lavet mere end de fleste, men jeg har også en rigtig arbejdsglad hest. vi har dog heller ikke travlt så vi er heller ikke så langt som mange andre i forhold til ridning, men jeg tror også på at hvis man ligger en god base til at starte med, så kommer det hele lidt lettere smiley

profilbillede
  • #3   28. jan Har Loke på 9 måneder, han havde lært at løfte hove og stå i boks da jeg fik ham for 2 måneder siden, men han er sindssygt cool, kan stå bundet, klippe øre og gå små ture væk fra de andre så det ikke bliver et problem senere. plastik og andre heste farlige ting er han ligeglad med undersøger hellere tingene. Men det er ikke hver dag vi laver noget, hygger og tager det stille og roligt;)

profilbillede
  • #4   28. jan Jeg fik mit føl på 7 mdr. for en måned siden. Hun kunne ikke det mindste da hun kom her (aldrig været i hænder, ikke engang trukket med)
    Hendes har jeg lært at blive trukket med, og næsten lært hende at løfte ben, men hendes Hove var også forfærdelige, så hun har allerede prøvet blive beskåret.
    Det enlig også det eneste lige nu, at løfte ben, blive striglet og blive trukket med, når hun stadig er så ung.

Så har jeg en plag på 2 år, hun har lært løfte ben, gå ture, trafik tilvænning, miljøtræning, hun har en enkelt gang prøvet have udstyr på (sadel/hovedtøj) og det enlig de vi fortsætter med indtil om 6 mdr. ca. så begynder vi prøve lidt longering og løsspring, og så igen igang med tilvænning af udstyr smiley

Min 2,5 års shetlænder er ved at lære blive longeret og gå for liner

• #5   28. jan Jeg har Freiherr som bliver 3 år i år.

Han kan stå bundet, er vant til smed, kan trækkes med til/fra fold, vi har gået ganske små ture på ridebanen, han er cool med at jeg kan stå på en sten og læne mig ind over ham, han har haft longegjord på, han har haft gamacher og klokker på, han kan være alene i stalden på boks, han har været ude og kører trailer et par gange, og så er han vant til at jeg piller ham rundt omkring, går med ham på både højre og venstre side.

Når vejret begynder at være bedre og lyst om aftenen, så vil jeg mere i gang med ham for at forberede til tilridning. Jeg har lige købt en trense til ham. Jeg har overvejet måske at køre han fra jord af for at forberede ham. Og så skal jeg ind på Rid bedre tv og se deres nye serie ang unghesteforberedelse, og se om jeg kan blive inspireret.

Han er generelt meget cool med nye ting, så jeg overstimulerer ham ikke med alt muligt.
    Min berider har lige haft sin unghesten sted henne for at lærer den alt muligt - den kom hjem og var blevet “for cool” og havde lært at stå stille var et godt valg. Så hun måtte sende den i ridning hos en anden for at få den til at blive “kvik” igen smiley

Pinot og Caspian var måske lidt mere i hænder som 2 års end Freiherr har været - men sjovt nok virker Freiherr mere cool end de to gjorde på samme alder - så må vi se hvordan han udvikler sig smiley

Mvh Charlotte

• #6   28. jan Uni er 2,5 år, hun kan næsten røres over alt og løfte ben (driller stadig lidt), også er hun velhåndteret fra jorden. Vi leger rigtig meget, og indlærer basis TREC øvelser. Derudover kommer hun ofte med i skoven som håndhest.
    Jeg er ved at lære hende at gå i longe, og skal snart vænne hende til at have en longegjord på.

profilbillede
  • #7   28. jan Jeg avler islændere og alle mine er i hænder af fra de bliver født smiley jeg vil kunne komme til mine i forhold til feks sygdom, og der skal hverken jeg eller dyrlæge komme til skade ved at håndtere dem. Udover det vil jeg også gerne at håndtering bliver en god oplevelse for dem, så hellere kunne tage det i deres tempo, istedet for pludselig at skulle tvinge dem ud i en situation af nødvendighed

Udover det har de smed hver anden måned sammen med de voksne. De har nogle forskellige vækstlinjer der lukker i forskellige måneder af de første år, og når de er lukkede kan man ikke komme til at korrigere bestillingen, så den vil jeg gerne have der er i orden fra de er små smiley
    Igen vil jeg ikke at hverken smed eller unghest kommer til skade pga manglende håndtering

• #8   28. jan Da jeg havde føl/ plag fik han, da han var 1 mrd. smed. Ikke at han skulle beskæres, men bare så han fandt ud af det med smeden til senere. Smeden løftede bare ben og slog lidt på hoven så han kunne finde ud af, at det ikke var farligt. Senere da han skulle ha noget foder, så kom han ind på striglepladsen og fik lært lidt om det at skulle trækkes med. Han var ikke meget for det, men når han ikke ville frem, så skubbede jeg ham til enten højre eller venstre, så han ikke fik lov til, at bestemme. Jeg lærte ham at røres ved overalt. Også på klokkeværket, så hvis der skulle opstå noget med skrammer eller sår, så ville han være fortrolig med det. Jeg har før oplevet en unghest, der var hunderæd for kosten, så den brugte jeg til, at børste ham med. Trykkede ham let på ryggen og ruskede let i ham, så han vennede sig til det, når han skulle tilrides.

• #9   28. jan Jeg har aldrig været én der har håndteret føl og plage ret meget. Jo selvfølgelig kunne få løftet hove, få smed, blive striglet og trukket med, men så var det også ca. det. Har aldrig haft problemer med ridning eller håndtering af dem senere hen i livet og ej heller dem der har købt af os. Tværtimod har de sagt at de var nemme og tillidsfulde heste.

Jeg tror helt ærligt ikke at det betyder det vilde, om vi håndterer en hel masse fra start eller ej, når blot det vi så håndterer dem, er positivt og fornuftigt.
    Min første araber var en rå 3 års hoppe, og jeg mener RÅ. Hun kunen ikke stå bundet knap nok strigles eller løftes hove på. Da jeg fik hende hjem, stak hun af en af de nærmeste dage da hun jo ikke var vant til at se noget nyt og derfor var ALT farligt. Efter vi begyndte at arbejde med hende blev hun vant til alm. håndtering og tilredet i løbet af 14 dage og jeg skridtede den første tur på hende (ved vej) efter knap 1 uge.
    Måske er det kun noget man kan gøre med araber... anyways, hun er i dag hos en sød pige der bruger hende til dressur og show.

Min nuværende plag kunne da hun kom, ikke rigtigt løfte hove, stå pænt på staldgang, strigle/berøre overalt, ej heller få grime på uden at man skulle spænde op i nakken, og dækken var helt ubekendt. Vi har trænet det max. 10 gange og hun er helt uproblematisk nu, så derfor ser jeg ingen grund til at vænne hende til alt muligt nu. Det gør vi når vi skal bruge det smiley

• #10   28. jan Min er 1,5 år på nuværende tidspunkt, og hun bliver trukket ind på boks fordi hun skal have sit fuldfoder dagligt, hun kan stå bundet og blive striglet, vi går på tur både alene og med andre, og går også i lange liner. Hun har altid tilbudt enormt meget arbejdsvillighed, og interesse selv, og ville uden tvivl blive rigtig frustreret hvis hun bare skulle "stå til pynt". Er jeg i gang med min ældre hest, står hun troligt klistret op af hegnet og venter på at hun også får opmærksomhed smiley Men alt foregår på hendes præmisser, så i nogle uger bliver hun kun nusset med og bliver trukket ind og ud, og andre uger laver vi lidt som ovenstående.
    Jeg har ingen forventninger til at hun skal kunne mere før hun er omkring 3, hvor jeg kan starte op på lidt mere jordarbejde, og endelig starte tilridning når hun er omkring 4 år.

profilbillede
  • #11   28. jan Min på 1,5 kan løfte ben (det kniber stadig lidt med balancen, når man pludselig kun har 3 ben), blive trukket ind/ud fra fold, stå på staldgang, blive striglet og hvad der nu ellers er af alm. håndtering.
    Udover dette har vi bare leget med noget miljøtræning 1 gang hver/hver anden uge af 5-10 minutter ca., hvor hun bare får lov at se en masse nye ting, uden at der bliver stillet for mange krav, og så selvfølgelig med godbidder og klø. smiley
    Og så lige et billede af damen.

profilbillede
  • #12   29. jan 0 år: Her er en føltrænings video hvor I kan se hvordan vi træner vores føl:
    https://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/348419-foel_traening___saadan_traener_vi_

1 år: Trækkes, vige, bakke, stå bundet, løfte alle 4 ben, miljøtræning, agility, opstilling, læsses og køres.

2 år: Let longering, let løsspringning, udstyr tilvænning og evt. tilkørsel.

3 år: Yderligere opbygning af muskler, mental klargøring til ryttertilvænning. Hvis hesten er fysisk og psykisk klar kan man rytter tilvænne, ellers ville jeg vente.

4 år: Ryttertilvænning og/el. tilridning alt efter hestens psyke og fysik.

For os er det vigtigste at man kiger på den individuelle hest. Nogen har et kæmpe overskud og et godt fokus, hvor andre er distræte og kun rummer lidt træning af gangen. Og så at man husker voksepauser.

profilbillede
  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 28 Svar: 147
    #13   29. jan Min bliver 2 til maj, og til den tid har jeg haft ham i 1 år.

Jeg laver ikke ret meget med ham, men han kan stå bundet (men ikke stå stille smiley ), strigles og ordnet hove.

Jeg "leger" med ham på den måde at jeg kan få en ide om, at han f.eks. skal kunne skifte retning ved at jeg peger i en nu retning, så leger jeg lidt med det, eller at jeg finder et låg og leger tacket med. Lige nu er jeg i gang med at lære at han kan flytte forpart og bagbart, samt gå frem når jeg ligger pisken på siden af ham.

Og så er jeg i gang med at træne ham til show, hvor han skal lære at han ikke må bide, han skal stoppe og han skal trave. Og generelt at han skal lytte efter og ikke gå sine egne veje.

Han kommer også til at lære at have kapsun på, og lære at blive "redet" fra jorden.

Han kommer også til at skifte bekendtskab med longering, men ikke for at longere ham på nuværende tidspunkt, men i tilfælde af at en dyrlæge skal se ham i longen, så kan han.

• #14   29. jan Min bliver 2 til april. Han kan være alene i stalden og på folden, når de andre rider. Løfte ben, gå tur, gå på "farlige" ting og forbi dem og få grime af og på osv. Så meget basis. Og gå i trailer. Vil gerne have ham med til forskellige ting her i det nye år smiley

• #15   30. jan (Taler lige ud fra arbejde, da jeg ikke selv har ejet føl/plag, men stadig har en del erfaring med dem.)

Hos os har de altid bare gået og passet sig selv i løsdrift, indtil de skulle ryttervænnes. Dvs de kan nærmest intet når de fylder 3,5 år. De kan lige akkurat trækkes ind i stalden i grime og nogenlunde stå stille under en beskæring. Det er dét.

Begrundelsen er, at jeg virkelig aldrig har oplevet nogen som helst vanskeligheder, ved at gøre sådan, i forhold til at træne dem fra de er føl. Så for mig er føl- og plagtræning bare tidsspild.
    Men jeg kan da godt se, at hvis man kun har en enkelt plag eller et par stykker, at det er hyggeligt, at bruge tid på at træne dem. Eller hvis man har dem til skuer og shows er det selvfølgelig nødvendigt. Det har bare ikke været nødvendigt med de føl/plage jeg har haft med at gøre.

• #16   30. jan Mine er vist, bortset fra celina's, alderspræsidenter. De er begge fra 2017.
    Hvis alt går vel, bliver fjordhesten nok tilredet i sensommeren. Han virker klar.
    Den anden virker som om han, både fysisk og psykisk, godt kunne tåle et år ekstra, før han skal gå til ridning.

Mine kan det her nu (men de er til gengæld virkelig gode til det):

profilbillede
  • #17   31. jan Min hoppe fra 2018 går i kæmpe område i Island, og jeg har ikke set hende siden hendes første vinter! Glæder mig meget til at arbejde med hende når hun bliver omkring de 3 år<3

Kommentér på:
Hvad kan jeres plag/unghest?

x