{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
649 visninger | Oprettet:

Sur på fold {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg hygger med nogle ponyer ikke særlig langt fra hvor jeg bor,

problemet er en Shetlænder , hver gang jeg går væk fra ham, går han med og lægger øre, hvis jeg fortsætter kan han godt finde på at sparke og bukke efter mig, hvad skal jeg gøre!? Det er på folden at han er sådan, da han står i løsdrift


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur på fold
  • #1   1. feb 2020 jeg ville holde mig fra folden

  • #2   1. feb 2020 Tal med ejeren.
    Det lyder somom at ponyen prøver at hyrde dig.
    Ligesom en hyrdehund hyrder får.

    ... Du siger, at du hygger med nogle ponyer. Ved ejeren, at du gør det?
    Har du ejerens velsignelse??
    -og hvis ikke - hvad med at blive ude af den fold??

    Gå ALDRIG ind til fremmede ponyer "fordi de ser søde ud".
    Ponyer og heste er først og fremmest store dyr med stærke instinkter, og hvis du ikke kan læse deres kropssprog, så lær at håndtere heste /ponyer under kyndig vejledning - gå ALDRIG ind til store dyr medmindre du ved hvad du gør.
    Heste på fold opfører sig ikke som veldresserede arbejdsdyr gør i en hal, men som flere hundrede kilo tunge flokdyr. Og hvad der er logisk for en hest er ikke logisk opførsel for et menneske.
    Så, det kan være rigtigt farligt at gå ind til dem.

    ...
    Hvis du gik ind på folden til mine dyr uden en tilladelse, så ville du få dit livs skideballe.
    Simpelthen fordi jeg ikke vil have, at du kommer til skade.

    ...
    Hvis du har ejerens velsignelse, så få ejeren til at gå med og vise dig hvordan man håndterer dyrene.


  • #3   2. feb 2020 Jeg har oplevet noget lignende, med en unghest min gik på fold med for nogle år siden.
    Han kunne finde på at løbe imod en med blottede tænder og tilbagelagte ører, og simpelthen jagte en ud af folden, hvis man fx. var ude og fylde vand op, eller skulle lukke ind.
    Det var typisk nye folk, og/eller hvis man havde prøvet at sætte grænser for ham, at han havde den adfærd.
    Han var ikke vant til at være meget i hænder, det eneste der skete i hans liv var at han blev trukket til og fra fold, og måske lige fik en strigletur engang i mellem.
    Han havde intet lært om personligt rum, og gik i starten klods op og ned af en, når man gik med ham.

    Ejerne havde ikke meget forstand på heste, han var købt lidt i medlidenhed, så der var ikke meget hjælp i dem. Det vil sige at det primært var os andre i stalden/os der var i foldgruppe med den, der håndterede den og "opdragede" den fra jorden.

    Det var tydeligt at mærke, når man havde den i hænder at den elskede at arbejde, og faktisk var en rigtig pleaser, så den lærte forholdsvis hurtigt at holde en tilpas afstand, når man gik med den, og når man lige havde haft den i hænder et par gange jagtede den heller ikke folk ud af folden mere - Dog selvom heste ikke burde være i stand til at tænke sådan, var det som om han skulle prøve grænser af ved nye folk, for selvom han var holdt op ved os han kendte, gjorde han det ved en ny pige i foldgruppen, et par år efter han havde gjort det ved mig.
    Men som sagt når man lige lærte ham lidt at kende, var han faktisk en rigtig sød hest, der virkeligt elskede den opmærksomhed man gav ham, og han var altid meget opmærksomhedssøgende xD

    MEN!
    For din egen sikkerheds skyld ville jeg fremover ikke gå ud til ponyerne, medmindre ejeren, eller en voksen hestekyndig person er med dig. Det kan lynhurtigt blive for farligt ellers, og i værste fald kan du selv komme slemt tilskade og/eller forværre adfærden.
    Safety first! Altid smiley


    profilbillede
  • #4   4. feb 2020 Jeg har været nede ved ponyerne i lidt over et år, og ejeren ved godt at jeg er der

  • #5   4. feb 2020 Og er der nogen som helst supervision?? Oplæring?

    Heste og ponyer vejer 200-800 kg og opfører sig 100% som heste og helt ned til 0% som dresserede dyr, når de går i flok på fold.

    Hvis du er der alene, og du var min niece ville jeg bare give dig ordre på at blive på ydersiden af hegnet.
    Du kan komme grueligt galt afsted.
    Og så ville jeg give dig et kram. Jeg vil ikke at der sker dig noget.
    ...
    Hvis du ikke er der alene, så burde ejeren kunne lære dig op.
    Siden du har brug for råd, tror jeg på at du går rundt der alene uden oplæring.
    Og det er sgu potentialt farligt.


Kommentér på:
Sur på fold

Annonce