{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
370 visninger | Oprettet:

Gode horsemanship øvelser? {{forumTopicSubject}}

Hvis nogle af jer har nogle gode horsemanship lege eller øvelser, må i meget gerne skrive! smiley

(Den horsemanship JEG mener jeg søger, er at mit og hestens forhold skal bygges med respekt og tillid uden at jeg skal "overmande" min pony. Jeg søger, at min pony og jeg får et stærk(ere) bånd og kan hygge os med nogle simple øvelser og lege et par gange om ugen.

Det skal bare siges at jeg under ingen omstændigheder er bidløs rytter smiley Dyret kan sagtens rides i cordeo og eller grime, men det er ikke noget, jeg får gjordt så ofte (et par gange om måneden). Jeg rider primært dressur (med undervisning) + lidt spring, og har planer om stævner, så det er ikke muligt at skifte til 100% bid- og bomløs.

Har i nogle ideer? smiley

Kommentarer på:  Gode horsemanship øvelser?
  • #1   2. feb Prøv at undersøg Ute Lehman.
    Hun har lagt en del videoer på youtube, og har vidst også en bog.
    Hun er i hvert fald dygtig.

• #2   2. feb Marianne Florman og Ute Lehman kan jeg anbefale at kigge på. smiley

• #3   3. feb En ting som virkelig har ændret mit forhold til mine heste er at holde pauser. Står helt stille og bare være, 2-3 sekunder inden der sker noget nyt, hvor jeg lige forbereder hesten på ændringen. Når jeg går hen til hesten, står jeg lige stille inden jeg tager fat i den, så jeg ikke ”overfalder” hesten. Når jeg skifter strigle, står jeg lige stille, med den nye strigle i hånden, så ved hesten at der sker noget nyt, ny strigle = ny følelse. Det samme når jeg renser hove. Står lige stille inden med hovrenseren i hånden ved forbenet, inden jeg bøjer mig ned for at løfte hoven. Og inden jeg trækker hesten frem, står jeg lige stille med et billede af at vi nu skal gå frem på min indre skærm, også går vi blødt frem.

Når jeg lægger hovedtøj på, og min hest vender hoved væk, så venter jeg, til han drejer hoved over mod mig igen. Og først da lægger jeg tøjlen over halsen på ham. Så tager jeg hovedtøjet i nakkeremmen, og holder bidet over i nærheden af hans mund, også tage han selv bidet, uden jeg hverken røre bid heller hest, alt jeg har fat i er nakkeremmen. Hesten bestemmer, hvornår den vil tage bidet. Efterhånden, så tager dette ikke ret længe, når jeg kommer med hovedtøjet, så vender hesten hoved med det samme over mod mig, og har åbnet bundet inden bidet nærmer sig.

Det samme hvis jeg massere hesten og han drejer hoved væk, så stopper jeg, indtil at han drejer sig over mod mig igen. På den måde kan hesten fortælle mig, om den synes om det jeg gør, ligesom han kan pege med mulen hvis der er et sted som klør. Jeg giver hesten mulighed for at styre mine handlinger, det giver en mere opmærksom hest, som er mere deltagende.

Denne lytte og afventende holdning, hvor jeg hele tiden sikre mig at mine heste er opmærksomme og tilstede, og med på hvad jeg gør, har givet mig et tættere bånd til mine heste, som er mere opmærksom på mig, de søger mig mere, og er afbalanceret roligt i deres sind. – men det kræver at jeg er tilstede, opmærksom og mine tanker ikke flyver deres egne veje, og det er svært.

• #4   3. feb Jeg vil anbefale dig at læse Ute Lehmanns to bøger, I harmoni med hesten og Bidløs Ridning (spoiler, den handler ikke kun om bidløs ridning der er også mange gode øvelser i)
    Derudover vil jeg anbefale at du tager til foredrag om Calming Signals. Det at man lærer at tolke hestens adfærd gør det nemmere at opbygge et solidt bånd til ens hest, fordi du bedre kan respektere dens ønsker, når du forstår hvad den prøver at fortælle dig.
    Bare det at sadle op, efter at have lært om Calming Signals er noget helt anderledes afslappende og hyggeligt, Det kan blive en hel træningssession i sig selv.

Og så vil jeg tilføje at det udstyr man bruger intet har at gøre med horsemanship. Man kan dyrke horsemanship med stangbid, uden bid, kandar, cordeo, springsadel, westernsadel, uden sadel, dressur sadel. Det handler om hvordan du arbejder med hesten og hvordan du opfatter hesten. At du giver den en stemme og et valg. Det kan man gøre i alle stort set alle sportsgrene.

• #5   4. feb Prøv at søg horsemanship på YouTube, så kommer der alt muligt forskelligt frem. Måske det så også er nemmere at lære når du kan se hvordan man gør smiley

• Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 15
    #6   i går kl. 12:25 køb nogle gymnastik bolde og noget "hestelegetøj" og så bare gå sammen med hesten uden at holde ved den og uden grime og så bare klø den og giv en masse ros

• #7   i går kl. 15:43 Horsemanship er bare almindelig omgang med hesten, jeg er ikke til hverken Ute eller Marianne, jeg synes ikke tingene behøver at være så komplicerede. Indføling og sund fornuft kommer man meget langt med. Horsemanship er ikke noget man øver et par gange om ugen, det er selve omgangen, træningen og kommunikationen med hesten. Lær om hestens adfærd, dens behov og natur, lær om indlæringsteori og lær om fysisk korrekt træning, så vil du helt automatisk finde ud af hvordan du skal behandle din pony.

Kommentér på:
Gode horsemanship øvelser?

x