{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
567 visninger | Oprettet:

2 års: Hvem bestemmer dansen {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har en 2 års (3 år til maj) som ikke rigtigt er blevet håndteret før vi købte ham.
Han er pt. ved at blive at trænet i simple ting som stop, gå og bak.
Fra hånden i grime og tov.

Jeg er løbet ind i en udfordring som jeg er lidt nysgerrig på hvordan i andre ville tackle.

Han er begyndt at vade indover mig så han til sidst næsten står med front direkte mod mig.
Jeg beder ham selvfølgelig om at flytte sig væk fra mig. Som et modsvar til dette kaster han forben mod mig. Jeg siger fra ved at hæve stemmen og vifte ham væk med tydeligt kropssprog.
Han bakker 2, 3 skridt før han vælger at sætte i løb enten omkring mig eller væk fra mig.
Jeg holder fast i den anden ende af tovet, fordi at han da i hvert fald ikke skal lære at stikke af fra mig.
Da han ikke har succes med at stikke af, vender han 180 og markerer med et bagben i retning af mig.

Jeg er helt klar over at vi her er i gang "hvem stemmer over hvem."
Der skal ligges noget opdragelse ind.
Jeg har en underviser som desværre er forhindret i at komme og der går derfor 14 dage før jeg kan få noget undervisning.

Hvad ville i gøre anderledes? smiley

Kommentarer på:  2 års: Hvem bestemmer dansen
  • #1   6. feb Hvor langt er det tov du bruger?
    Jeg vil så vidt muligt gerne undgå at blive fysisk med hestene. Hvis du bruger et længere tov ville jeg jage ham væk fra dig som du allerede gør, og være "efter" ham igen allerede inden han når at sparke ud efter dig - nu du ved at han gør det. Igen, jeg vil ikke slå ham eller tjatte til ham, men jage ham væk med store armbevægelser, gå hen imod ham i mens og tramp i jorden, brug stemmen, etc. Når han går væk fra dig, helt ro. Han skal selvfølgelig heller ikke bare løbe afsted med snoren, så når han måske er nogle meter fra dig, tag let i tovet igen (hvis "let" er en mulighed smiley ) så han også her får et "nej". Reagerer han, så giv efter med det samme. Prøv i starten ikke at få ham tættere på dig, men gør ham tryg ved bare at gå rundt om dig. Du kan evt. gå lidt med i starten så ikke cirklen bliver så lille. Giv ham et safe space, altså et sted at være hvor der slet ikke er noget pres. Det gør det nemmere for ham at forstå at det altså er godt at gå der hvor du beder ham om.
    Når du øver diverse øvelser med et pres i grimen kan det være at han har furbundet det med at gå ved siden af eller i nærheden af dig=konstant pres, og det prøver han nu at komme væk fra. Det skal han selvfølgelig også lære med tiden, men det kan være at du skal gå et skridt tilbage igen.
    Nu ved jeg ikke hvor lang tid du har haft ham så om han har lært at "gå ordentligt" ved siden af dig ved jeg ikke, og det kan være jeg tager helt fejl, men det var det jeg kom til at tænke på smiley Vi ved ikke altid hvordan hestene opfatter de forskellige ting vi udsætter dem for, hvilket nok både er godt og skidt, så nogle gange går tingene ikke helt som vi planlægger smiley

• #2   6. feb Tak for et super konstruktivt svar! smiley

I nævnte situation brugte jeg et 3m tov men havde faktisk tænkt mig at tage longetovet for at noget mere "plads".
    Jeg har ikke brugt mig selv fysisk andet end når jeg har måtte tage fat i tovet for at stoppe ham.
    Han er reagere rigeligt på armbevægelser og stemmen.
    Jeg skal helt klart prøve det med at jage ham væk, nu jeg får lidt mere snor på ham.
    Også synes jeg i øvrigt det gav super god mening for mig med safe space.
    Jeg har mest set de metoder anvendt i en rundtunde. Synes det var svært at bruge i en stor ridehal, men med longen burde det være muligt.
    Han har ikke lært at gå ved siden af mig overhovedet. Han følger med. Men kun så længe han selv vælger at følge med, jeg er ikke i tvivl om at han smutter, hvis han ser noget der er mere interesant end mig.
    Jeg kan sagtens håndtere ham i grime alene på stald. Der er ingen problemer. Det er først når vi skal i ridehuset jeg får problemet eller hvis jeg ville gå en tur med ham.
    Vi har haft ham i siden oktober sidste år.
    Han startede med at gå på fold sammen med sin søster mens han lige blev vandt til omgivelser og inden han kom på fold med nye heste.
    Så vi har brugt en del månederne bare på at falde til og lære rutiner som ind og ud.

Vi har mest haft fokus på håndtering på stald, da han aldrig har fået ordnet hove og første mål var at løfte ben.

Nu da han kan det skal vi igang med håndtering i grime uden for stalden. ??

• #3   6. feb Beklager de mange tastefejl. Det gik lige hurtigt nok på mobilen. smiley

• #4   6. feb Jeg har godt nok ikke lagt mærke til nogen tastefejl så det går nok smiley

Jeg tænker umiddelbart at han er negativ over ikke at kunne komme væk fra situationen fordi du har tov i ham, og det fortæller han så ved at sparke ud efter dig. Hvilket jo også giver mening hvis man tænker på hestens naturlige reaktion. Hvis det ikke hjælper at flygte, så kan de angribe i stedet - men jeg tænker at nu hvor du ikke er en trussel er det slet ikke så seriøst fra hans side smiley
    Du kan sagtens have ham i longe i ridehus og stadig give ham et safe space. Longen vil jo selvfølgelig være et konstant pres, men det er grimen også i sig selv, så hvis du er god til at fjerne pres lige så snart han er der hvor du vil have ham, tænker jeg at han hurtigt vil abstrahere fra longen.
    Du kan også bruge safe space når du trækker med ham - lære ham at ved siden af dig er der helt ro - eller hvor du nu vil have ham. Hvis ikke han reagerer ved træk i tovet (gå fremad) kan du, alt efter hvordan han reagerer her, have en pisk med og bare lige røre ham ved måsen hvis han kommer for langt tilbage. Går han for hurtigt, stop på ham og slip når han kommer ind i den ramme du har sat for ham. Jo bedre han bliver, jo mere præcis kan du bede ham om at være. Det er ret sjovt når man kommer hertil, for så skal der ikke ret meget til før de bliver korrigeret og så begynder de at koncentrere sig mere for netop IKKE at blive irriteret af de dumme tobenede smiley :P
    Han lyder som et ret spændende projekt!

• #5   6. feb Jeg syntes det er svært at komme med et svar uden at have set det.

dels fordi jeg ikke ved hvad du gør og hvad dit kropssprog gør. Og dels fordi jeg selvfølgelig ikke kan se hvad der sker i situationen.

men det lyder ikke som om han er med på hvad I skal lave eller forstår hvad du ber ham om.

Jeg havde nok smidt en kapsun på, taget godbidder og en pisk med og så startet inde i stalden med at træne flytning for pisken. bare stille og roligt få ham med på legen.

når i så udvider til uden for stalden og han stadig reagere fint på flytning kan i starte med at gøre det i skridt. på den måde har du mere styr på hans krop og hans skulder så han ikke bare drejer mod dig. smiley

• #6   8. feb Jeg har en på 1,5 år, der også kan have lidt svært ved at forstå hvor tæt man må gå med sin store krop. smiley
    Jeg har gjort mig en del tanker, og jeg bruger primært positiv forstærkning til hende, da jeg har gode erfaringer med at tydeliggøre hvad jeg GERNE vil have, fremfor hvad jeg IKKE vil have. Fordi selvfølgelig siger jeg også fra, og får hende på afstand hvis situationen bliver for presset, men tror tit at de negative reaktioner fra hesten opstår, hvis de primært får irettesættelser, og ikke er klar over hvad vi egentlig gerne vil have i stedet for.
    Det er rigtig svært at være konkret med hvad du kan gøre med din hest, når jeg ikke har set situationerne men kun kan læse din beskrivelse. Men i og med at du beskriver det som om at det hele eskalere, desto mere du siger fra overfor ham, ville jeg:
    1: Have meget fokus på dit eget kropssprog og måden du kommunikere på. Forstår han hvad du ber' om, kan du sætte tempoet ned, have en roligere energi, osv.
    2: Hvordan er stemningen/situationen lige inden han går ind i dig? Du kan måske forebygge at det sker, hvis du ved hvad der trigger ham. Mange unge heste kan have stort fokus på sine omgivelser fremfor dig, og let blive afledt. Her ville jeg skifte min egen retning ofte, og lave skarpe vendinger (hvis jeg går med hesten fra jorden), eller lave lyde/vifte med noget, og stoppe og rose ligeså snart hesten kigger på mig.
    3: Træn signalet til f.eks at bakke, flytte sig væk, osv. i situationer hvor han er afslappet og I er på bølgelængde, med masser af ros, så du ikke mest bruger det i negative situationer, når du virkelig er nødt til at få ham væk.

Håber du finder en løsning smiley

• #7   8. feb Jeg tyder det som du beder om for meget i forhold til hvad han kan klare/forstå.

Hvis man træner lidt og holder det enkelt, samt starter i rolige og sikre omgivelser, så får man bare mere succes.
    Hvis hesten slår ud eller prøver at flygte er der helt sikkert noget du gør galt.

Det vigtige i træning med dyr, er at huske på de skal forstå hvad vi vil, de prøver ikke at bestemme over os, det er os der ikke formår at gøre budskabet let og klart.
    Tillid opnår man ikke ved at jagte hesten væk.
    Så tænk på ham som et føl, der skal lærer alt fra bunden.

• #8   8. feb For mig lyder det som om du stresser hesten. Måske du bruger for voldsomme signaler eller signaler den ikke forstår. Prøv at nedtone dit kropssprog og undgå at eskalere situationen. Og husk at bære lidt over med hesten. Det er nyt for den at lære hvordan man omgåes mennesker.
    Heste udviser ikke konflikt adfærd fordi de vil bestemme over mennesker, de gør det når de er stressede og ikke ved hvad de ellers skal gøre.

• #9   8. feb Der er mange af jer der siger start i roligere miljø fx stalden.
    Han kan alle signaler på stalden. Han kan flytte, bakke, gå frem og stå uden problemer.
    Ingen stress. Helt ro.

Situationen er anderledes når vi går i ridehuset. Det er klart. Det er et helt andet miljø.
    Jeg kræver INGEN ting af ham, når vi går der over, andet end at han bare skal være i det.
    Det skal siges at de første 2 gange vi gik derover, var der ingen problemer. Han stoppede når jeg stoppede, han gik frem når jeg gik frem. Ingen problemer overhovedet.
    3. gang var anderledes. Han forsvandt i kontakten og var fokuseret på et par hunde der gøede udenfor.
    Jeg skulle have givet ham tid til at tænke over det set i bakspejlet. Men jeg valgte i situationen at bede om fokus på mig.
    Det accepterede han ikke.
    Og deraf ovenstående situation.

Nogen nævner et voldsomt kropssprog.
    Jeg er helt bevidst om mit kropssprog og jeg starter ALTID med minimum forstærkning af kropssprog. Jeg ønsker en hest der trænes for lette signaler ikke voldsomme.
    Han er ekstrem lydhør over for de mindste bevægelser. Derfor bruger jeg heller ikke voldsomme bevægelser. Men jeg markerer mit rum, når jeg kan se jeg ikke længere er i sikkerhed.

Nu når vi trækker i ridehuset. Så står vi der bare. Ingen krav. Bare stå. Han får lov at kigge alt det han vil. Der går et halvt minut. Så ryger ørene helt frem og blikket ændrer sig til det, som man ser når de leger på folden med hinanden.
    Jeg tror det her handler om at han synes vi skal lege. Heste er flokdyr og de anvender samme kommunikation med os som de gør med hinanden.

Han sætter i trav og cirkler omkring mig. Jeg tager meget blidt i tovet. Han stopper. Drejer hovedet væk, vender 180 og markerer måske med et bagben.
    Jeg ser en hest som bare gerne vil løbe rundt og lege.
    Uanset hvor fint det så end er. Så skal han ikke lærer som det første at ridehuset = leg.
    Så ender jeg med en hest der styrter ind i ridehuset og løber fra mig.
    Jeg tror det handler om at deres folde lige pt er møg smattede. De kan ikke løbe og få brugt sig selv, så meget som de plejer. Det kan jeg helt tydeligt mærke på ham i øjeblikket. Han har en helt anden energi, når han kommer ind, fordi han ikke har fået brugt sig som før.

Jeg ser IKKE en hest som er stresset over mig. Han søger ind mod mig og bliver mere stresset af at skulle stå alene længere væk fra mig.
    Han søger normalt tryghed hos mig.

Når jeg snakker om hvem der bestemmer. Så taler jeg om hierarki som heste indordner sig efter ude på folden fx.
    Jeg tror stadig det er lidt blurred for ham hvor jeg står og han står.

Det skal siges jeg havde ham ovre i torsdags. Hvor han lige havde et par udfald til at starte med men faldt til ro igen. Fulgte mine signaler. Gå og stop. Smaskede og strakte hovedet ned.

• #10   8. feb Hvis jeg var dig, så vil jeg gå tilbage til stalden, og arbejde der med øvelser, ind til de kan krudte mere af på fold.

Det er nærmest at bede om problemer, at fortsætte af et spor som giver problemer, når en stor del af problemet formentlig skyldes indebrændt krudt i en unghest pga smattede folde.

Så jeg ville gå tilbage til det i gør med succes - nemlig arbejde i stalden.
    På den måde får hesten og dig både succesoplevelser og tryghed i samvær. Jo flere gode oplevelser sammen, jo mere tillid får du af hesten.
    Når så foråret er kommet, der er lang tid på fold, og de unge kan komme af med krudtet på fold, så er din mulighed for succes meget større.

En ting jeg dog helt sikkert synes du skal træne inde på stalden og til/fra fold er, at han SKAL gå sammen med dig - hvis du har fornemmelsen af at han bare følger med dig, og kan smutte når han vil, så er den gal.

Helt generelt er jeg også glad for at arbejde med longereb med de unge - de små reb på 2-3 meter kan faktisk ende med at man skræmmer hesten. For hvis hesten af en grund overreagerer eller løber fra en, så med de korte reb ender man oftest i to scenarier:
    1 : hesten trækker rebet ud af hånden på dig, stæser afsted, træder på rebet, knækker det efter et træk i grimen, og stemningen er helt oppe at køre.
    2 : hesten trækker og du løber efter hesten fordi du holder fast i de yderste 20 cm reb, så er helvede først løs fordi hesten oplever at du jagter den ved at løbe frem mod den, og så river den sig løs og så kører det.
    Her kan man med longerebet give hesten snor - og oftest stopper hesten efter 3-4 meter, du har ikke jagtet den, og har stadig fat, så man nemt kan signalerer “rolig nu jeg har styr på det kom du bare hen til mig igen”. Er fx sindssygt godt når man træner trailerlæsning, og hesten lige pludselig bakker ud af traileren, så kan man blive stående uden at blive flået ud af traileren og skræmme livet af hesten i en utryg situation.

Så mit råd er vent med yderligere træning i ridehallen, og tag din underviser med de første par gange, når du starter op.

Mvh Charlotte

• #11   8. feb Charlotte:

Som nævnt har jeg ingen problemer i stalden. Her følger han med fordi jeg siger han skal ikke fordi han bare gerne selv vil.

Det problem har jeg kun, hvis jeg ville trække en tur med ham. Som jeg overhovedet ikke har tænkt mig at gøre, fordi jeg ved at han ikke bliver hos mig.
    Derfor træner jeg det i ridehuset, under kontrollerbare forhold.

Som nævnt i min sidste kommentar. Så havde vi en rigtig god oplevelse sidst vi var i ridehuset.
    Så jeg vil bestemt ikke stoppe.

Han er ung og at han får en pludselig indskydelse for at løbe og lege synes jeg ikke umiddelbart er et problem.
    Måske har jeg beskrevet det mere voldsomt end det rent faktisk er.
    Han er ikke total ukontrollerbar, oppe at køre og umulig at få kontakt til.
    Han kan stoppes, tales til og få kontakt til.

Han er glad, løber 6-7 meter stopper op og står stille. Lytter til mig, kigger på mig og kommer også hen til mig.
    Derfor har jeg også longetovet i brug.

Det her sker de første 10-15 min hvorefter han falder til ro og er uproblematisk.
    Forstået på den måde, at jeg kan forvente at han kan finde på at løbe inden for tidsrummet men ikke at han konstant er i løb i de nævnte minutter. smiley

Kommentér på:
2 års: Hvem bestemmer dansen

x