{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.129 visninger | Oprettet:

Laura A
Laura A
Emner: 1 Svar: 4

Ung hest i skoven {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg har 2 spørgsmål smiley

Jeg har en vallak der lige er fyldt 6 år.
Når jeg rider alene i skoven kigger han meget og koncentrerer sig mere om at holde øje med hvad der sker omkring ham end hvad jeg laver, han gør dog altid hvad jeg beder ham om. Han er ikke nervøs, men bare meget opmærksom og han stikker ikke af, vender rundt eller bakker væk hvis han bliver bange for noget. Han stopper bare op og kigger, hvis han bliver bange for noget - og jeg kan sagtens få ham forbi, han tøver bare lidt.

Når jeg rider sammen med andre koncentrerer han sig heletiden om mig og ikke hvad der sker omkring ham, så han har ikke det der "behov" for at holde øje når han er sammen med andre, hvilket også giver mening. Sådan er det også hvis jeg bare trækker ham, så kan jeg trække ham ved siden af store veje hvor der heletiden er biler og cykler, og helt nye steder hen han ikke har set før, så følger han nemlig bare med.

Men mit spørgsmål er hvor meget ville i sige at jeg skulle ride alene/sammen med andre? Jeg kan ikke ride for meget sammen med andre for han skal også vænne sig til at være alene i skoven, eller hvad? Eller kan jeg øve det sammen med andre heste ved at ride forrest, så han ikke kan "gemme" sig bag de andre?

Når jeg rider alene i skoven rider jeg ture på 20-30 min, men de er ofte lidt længere når jeg rider sammen med andre, er det okay?

- Jeg ved godt at det er normalt han er sådan ift til sin alder, men jeg ville bare lige høre om i havde nogle råd, så jeg kunne arbejde med det, så han i fremtiden vil være helt cool med at være alene i skoven. Tak! smiley

Kommentarer på:  Ung hest i skoven
  • #1   12. jul Som du beskriver ham, så lyder han allerede totalt cool med at være i skoven. Det er jo et SUPER udgangspunkt! smiley
    (ville bare rose. Ved ingenting xD)

• #2   12. jul Jeg tænker også han reagerer super- og helt normalt smiley

Hvis du rider normalt på ham til hverdag kan du snildt tage en skovtur på 1-1,5 time uden problem - især hvis du er sammen med andre, så han reelt går og slapper af, fordi førerhesten har styr påomgivelserne for ham smiley
    Oplever du han er træt mentalt efter en “alene tur”, isolvens, så giv ham lidt let og nemt arbejde på ridebanen dagen efter.

Om du vælger at ride alene eller sammen med nogle gør ikke nogen forskel, andet end at jo flere gange i træk han har gode ture i skoven, jo mere tryg bliver han. Og da han lyder til ikke at lave dumme ting alene, så er det op til dig om du vil have selskab eller ej.

Lyder til at være en skøn hest, som stoler på dig smiley

Mvh Charlotte

• #3   12. jul Du kan evt starte din ridetur ud med en lille skridttur eller slutte af på skridttur. Det har hjulpet min meget til at være mere okay med at skulle ride tur og væk fra "hjem" smiley

• #4   13. jul Det lyder til at du har en, helt i gennem, skøn hest!
    Han lyder ikke til at være nervøs, så det kan jo være at han bare tager alle indtryk ind og måske bare nyder at være afsted.
    Jeg ville bare ride alene når det passer og med andre når det passer, ikke tænke så meget over det, ros ham, snak med ham så han ved at du er der, også fra ryggen, måske han ikke føler at du er der lige så meget for ham som fra jorden, det skal han jo lære at du er, så masser af snak, ros og nus smiley

Min tidl. hest elskede at være på tur, det bedste han vidste! Han ville faktisk helst på tur uden andre, for så kunne vi stoppe op og kigge på alt muligt, hvis vi så et egern eller rådyr så stoppede han og kiggede efter det, ikke fordi han var nervøs, han var bare så nysgerrig, altid ørene fremme på tur smiley

Hende jeg rider nu, er sådan en som er opmærksom på alt omkring hende, hun kigger, stopper op og kigger noget mere, ørene står nærmest ikke stille, hun er sådan en som bare skal have alt ind, og hun er nærmest ikke til at gøre forskrækket fordi hun netop ser/hører alt, hun er heller ikke hverken bange eller nervøs.

• #5   13. jul Jeg rider min 5 års primært alene i skoven. Det har jeg gjort siden han var 3 år smiley Han er mere opmærksom på nye steder, men på vores faste trænings rute, så kigger han ikke mere smiley så det handler om tilvænning. smiley

Mvh TT

profilbillede
  • #6   14. jul Uden at kende hverken dig eller din hest,
    så lyder det for mig som om at din hest har brug for at vide at du passer på ham.
    Han er jo en cool hest, beskriver du, måske han "bare" mangler at føle at du er leder og dig kan han roligt slappe af med på tur, for du skal nok tage ansvaret og lederrollen.

• Laura A
    Laura A Tilmeldt:
    jan 2020

#7   14. jul Tak for svarene! :), RikkeCS hvordan skal jeg tage ansvaret og lederrollen? Det lyder rigtigt nok, for jeg tror også det er det der er problemet. Så snart man går ved siden af ham, så følger han bare med og så er alt fint. smiley

• #8   14. jul (ved godt at det ikke var mig du spurgte, men jeg synes at den fremgangsmetode jeg brugte på min var rigtig god og effektiv)
    Er du anderledes når du rider end når du trækker, for det er jo din selvsikkerhed han kan mærke, som bekræfter ham i at alt er ok.
    Der er mange måder at gøre det på, men jeg ville bare lade ham mærke og høre at jeg stadig er der og i situationer med utryghed, forholde mig helt rolig, lade tøjlen forblive løs og evt. age ham på halsen mens jeg taler med en lav beroligende stemme. Med min egen lod jeg ham altid (i eget tempo) komme hen og snuse, røre ved det farlige, på den måde opdagede han at når jeg sagde at det ikke var farliget, så var den god nok. somme tider hoppede jeg af og trak ham hen til, oftest en farlig sten, og derefter hoppede jeg op og red hen til den. Jo flere gode ture han har jo bedre bliver det og jo mere stoler han på at du ikke fører ham i fare. Håber det kan hjælpe

• Laura A
    Laura A Tilmeldt:
    jan 2020

#9   14. jul Tak for svaret Maria E, det vil jeg helt klart prøve smiley

• #10   14. jul Jeg ville sige at nogle gange så er den bedste løsning at give hesten en ordentlig rap i røven når den ikke vil gå. Den skal ikke have lov til at bare stoppe op. Hvis først du giver den lov til at stoppe op og kigge, så lærer du den bare at den ikke behøves at gå. Det bedste er art være kontant fra start. Og når den ikke koncentrerer sig om dig men om andre heste når i rider tur så skal du også give den et rap med pisken eller også må du have et skarpere bid på. Det går ikke at du rider tur uden at have styr på din hest i trafikken for den er jo nok 10x så stærk som dig mindst.

• #11   14. jul og så måske starte med at ride dens gurndridning på bane så du ikke rider ud før den er sikker

• #12   15. jul Simone, det lyder godt nok lige hårdt nok, hun skriver ingen steder at hun ikke har kontrol over ham, man kan mange gange lykkedes med blidere metoder end pisk og skarpere bid, især hvis det er fordi hesten har set noget den er lidt nervøs for at gå forbi, da det jo vil forstærke den i at det er farligt, i og med at det medbringer smerte, det er simpelthen et uansvarligt råd at give.
    Og for at tage den med grundridning på bane først, det ved du jo ikke om hun har gjort, uanset vil hesten stadig skulle lære at færdes i andre omgivelser.
    Min blev tilredet på landevej og i skoven da han var i genoptræning efter seneskade og derfor ikke måtte gå i blød bund, det kan altså sagtens foregå sikkert og ansvarligt.

• #13   15. jul Nå jeg læste det bare sådan smiley

• #14   16. jul Simone, jeg bliver virkelig harm over din måde at behandle en nervøs hest på... Det er videnskabelig bevist at man ikke får den ønskede virkning ved at påføre en nervøs eller bange hest smerte/straf. Den reagerer fordi den er utryg og så ville det dælme være dumt at piske den fremad. Forestil dig at du står i en gyde og du ser noget du bliver virkelig bange for og så kommer der en og pisker dig i røven og tvinger dig frem mod det du gerne lige vil stå og kigge på. Jeg vil 100 gange hellere have en hest der stopper op og kigger end en der løber. Jeg har tilredet min efter netop at stoppe op og kigge, fremfor at løbe, som jo ellers ville være hestens instinkt.

• #15   16. jul Laura, du opnår det ved jordarbejde. Longering. Kommandoer. Træn ham til at Vige for dig, træn stop/start, du bestemmer hvornår han stopper og hvornår han går, simpelt.. At træne med din hest fra jorden giver din hest en rigtig god fornemmelse af at DU sætter dagsorden og DU passer på ham. Lad være med at skæld ham ud hvis han stopper og kigger. Du kender din hest godt nok til at se om han rent faktisk kigger på noget eller om han stopper i pjat. Stopper han i pjat, så skal du bede ham gå frem. Men kigger han på noget han er nervøs over, så lad ham lige kigge. Han skal stole på at du kan passe på ham og den tillid kommer squ ikke af at tvinge ham fremad når han er bange. Han skal guides. Færdig bum

• Tilde H
    Tilde H Tilmeldt:
    okt 2017

Følger: 1 Svar: 2
    #16   17. jul Jeg synes han har en rigtig god måde at reagere på, det er næsten samme måde min 6 årige reagere på, de vænner sig ligeså stille til omgivelserne osv så tid er det bedste der kan gøres og så distrahere ham hvis han bliver meget bange for noget smiley
    Det er kun ud fra egne erfaringer

• #17   26. jul RikkeCS jeg forventer bare ar min hest tænker framad framfor at stoppe op for det er vigtigt for mig at min hest går og ikke bare står stille for så kan man stå der hele dagen. Så jeg ville give den et ordentligt rap til den gik så den kunne se, at det ikke var ok at stå der og glane dagen lang smiley

• #18   26. jul #17 men hvorfor må hesten ikke stå at kigge lidt?
    Jeg er med på, at opstår der en farlig situation (fx hesten står midt på vejen hvor den ikke vil gå og der kommer en bil), jo så giver jeg også min klar besked om at nu går vi altså.
    Men opdager hun noget på tur, bliver hun lidt forskrækket e.l. så får hun lov til at kigge, og SÅ beder jeg hende - på en pæn måde - at gå frem igen.
    Det andet der kan jeg slet ikke sætte mig ind i. Bare fordi man lige lader hesten kigge lidt, betyder det jo ikke man lader den stå i flere timer.

• #19   26. jul SimoneF okay, der er vi ikke lige ens i vores måde at ride på. Jeg har én gang givet min hest et rap, det troede jeg man skulle med en ung smart araber, lige sætte den på plads. Oh boy blev jeg klogere... Jeg blev kastet af og smidt direkte ned i jorden, med hovedet først og det resulterede i en kæmpe hjernerystelse og mistede midlertidigt synet på det ene øje.
    Dér lærte jeg at rap ikke er vejen frem. Min hest stoler på det jeg beder ham om, dette har jeg opnået helt uden rap, blot ved jordarbejde. Jeg kan til hver en tid bede ham gå fremad også selvom han tror han skal dø over en vandpyt eller noget andet dumt. Men han gør det, fordi han stoler på min beslutning. At du så vælger at piske din hest frem i stedet for at kommunikerer gennem gensidig respekt, det er så din måde at gøre det på. Den duer bare ikke på alle heste og jeg synes ikke heste skal tvinges, de skal guides, gør man det ordentligt så får man slet ikke brug for at benytte rap. Har nu haft min i 2,5 år og kan nøjes med stemmen.

• #20   2. aug Så har vi bare hver sin meninger om det

• #21   2. aug Sikke en måde at behandle en hest på Simone F. Stakkels din hest må jeg da nok sige. Det lyder som noget man lærer på en dårlig rideskolel.

Kommentér på:
Ung hest i skoven

x