{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min 5 års er begyndt at åbne munden under ridning
  • #1   29. jul 2020 Har den haft tandlæge fornyligt? Ellers ville det nok være et godt sted at starte. smiley

    Der sker rigtig meget i munden i den alder. Min egen har haft mange problemer med sine tænder under tandskift, så siden hun var 2år (er 6år nu) har hun haft tandlæge 2-3 gang om året. I år har hun dog allerede haft 4 gange pga foderpakninger...


  • #2   29. jul 2020 Jeg er stor fan af tommelfingerreglen "9 ud af 10 af ridehestes problemer er menneskets fejl" .
    Dvs årsagen skyldes hvordan mennesker håndterer dyrene.

    Tjek spejlet. Hvordan går det for dig som rytter osv. Tal med din underviser, se på video optagelser, osv.

    Er det fordi du begynder at øge kravene og det resulterer (ubevidst) i hårdere tøjler?
    Hvordan er din ridning?
    På billedet ser jeg en spændt hals og hovedet bag lod og der er ikke plads til at hovedet kan komme frem til korrekt position.
    Knæk i nakken er ikke identisk med at gå til biddet.

    Hvis ryg og ben bruges korrekt følger den lækre fornemmelse af velredet hest med, og hovedet placerer sig tilfældigvis automatisk i den ønskede position... Hårde tøjler korter hesten ind, den kan ikke træde igennem, og åbner munden for at undgå biddet indvirkning.


  • #3   29. jul 2020 At din hest forsøger at fortælle dig, at det den bliver udsat for er ret ubehageligt. Og stor respekt her fra at du lytter og er opmærksom på det.

    På billeder er din hest redet ret meget bag lod. Ser vi på hestens muskler, så vil det betyde ret kraftig muskelsammentrækning i hestes kæbe, nakke og underhals, dette vil med tiden gøre ondt på hesten.

    Der næst har du konstant vægt på bidet, dette gør at hesten konstant på holde i mod, dette kræver også en konstant muskel spænding på de førnævnte muskelgrupper, som med tiden vil give smerter.

    (Tag en liter mælk og stil dig med den i strækt arm, også vil du også som minutterne går, kunne mærke smerten ved konstant muskelspænding)

    Så næsen frem, lade din hest strække halsen og rid med løse tøjler, så har din hest mulighed for at gå med afslappet kæbe, nakke og underhals muskler. Når din hest lære at slappe af i de nævnte muskler, så vil den blødt holde munden lukket, også uden næsebånd.

    Igen respekt herfra at du lytter og søger hjælp. Rigtig mange vil være ligeglad, at dømme efter de videoer der bliver lagt op på div medier.


  • #4   29. jul 2020 Er den forholdsvis nytilredet og/eller måske i gang med at lære nyt? For tænker det måske bare er et anstrengelses/ koncentrationstegn? Ligsom nogle mennesker bider tænderne hårdt sammen når de træner. Måske den bare skal have træningen trappet ned til en tand lettere niveau for en stund? smiley

    Selv ville jeg nok få en tandlæge/dyrlæge til at tjekke efter, hvorefter jeg ville give den fri nogle dage som restitution (2-3 dage ish) og så starte rolig ud, hvor jeg ville ride med let hånd og måske nogle travbom eller i natur.

    Man kan ikke vurdere det fra billedet. Men det kunne ligne den mangler muskler til at bære sig (hvilket er meget normalt ved ungheste) og den måske derfor er blevet øm. Ligesom når vi bliver ømme så kompensere vi på forskellige måder, feks. bider tænderne sammen eller løfter nakken i sky osv. smiley

    Det er bare mine tanker, og siger ikke det er rigtigt smiley Pøj pøj med det! smiley


  • #5   29. jul 2020 Jeg er overvejende enig med dok. who og Dorthe.
    gå et par skridt tilbage i træningen og slæk på tøjlen, den går alt for langt bag lod Og har brug for at strække halsen.

    Har du ikke en god underviser der har forstand på biomekanikken, så vil det være en god idé af finde.
    Der ud over også en god idé at få tjekket tænderne.


Kommentér på:
Min 5 års er begyndt at åbne munden under ridning

Annonce