{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

På den igen... {{forumTopicSubject}}

Tidligere lavede jeg et forumemne om hvordan jeg fik min vallak, til at reagere på mine schenkler uden at bruge pisken.
Det har jeg prøvet 3 dage i træk, han er blevet meget bedre allerede, og er heldigvis meget lærenem. Dog har jeg fået et andet problem af samme slags. Når jeg trykker lidt til ham, går han frem med det samme, men ligeså snart jeg tager benet væk går han tilbage i snegle tempo... Jeg gider ikke sidde og sparke til ham hele tiden, men det bliver jeg lidt nødt til, når han ikke kan gå i et hurtigere tempo..

Nogle råd??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  På den igen...
  • #1   8. sep 2020 Jeg tænker, at du er på rette spor.

    Kig lige på bremsen?
    Nogen holder ret hårdt i tøjlerne, og undres over manglende fremdrift. Er du en af dem?

    Du vælger et tempo.
    Du taler med klare og tydelige signaler, inkl timing. Hest sætter tempo op.
    Godt.

    Hest afviger fra tempo.
    Du giver et signal. Hesten reagerer. Godt.

    Og sådan gentager du. Hesten er sikkert vant til at kunne holde et hesteønsket tempo, så det tager nok lidt tid at vænne den ud af den vane.



  • #2   8. sep 2020 Jeg har haft samme problem på min part, men jeg er heldigvis en gos underviser som har hjulpet is videre, det handler om at tage det helt ned, skridt for skridt.
    Så parade, let ben hjælp, ingen reaktion, mere ben på. Så snart du har en frem reaktion, så ros, og han må gerne hoppe frem eller gå op i trav, da det jo er frem, vi gerne vil have, så er det bare ros og stille ned i skridt og parade og så forfra, jeg varmede op på denne måde og havde en selvgående hest resten af træningen, med enkelte afvigelser.
    Men det tager tid og træning.
    Når det er fint i skridt, så fortsæt på samme måde fra skridt til trav
    god arbejdslyst


  • #3   8. sep 2020 3 dage er ganske kort tid, når der skal aflæres en “dårlig vane” og indlæres en “god vane” smiley

    Jeg har lært en tommelfingerregel der siger :
    Det tager 1000 gentagelser for at noget bliver en vane
    Det tager 10.000 gentagelser at ændre en dårlig vane til en god vane

    Så du har en god hest, som allerede nu har lært lidt, men som lige skal bruge nogetmere tid for at lærer det så den gør det for en let hjælp.

    Den metode Marie E skriver om er en super god måde at gøre det tydeligt for hesten og rytteren at lærer nye vaner.

    En ting er rigtig rigtig vigtig nemlig at hesten forstår at den gør det rigtigt - det skal være meget tydeligt med ros, så den vitterlig tænker “nåååå det er det hun vil have” smiley Jeg bruger min stemme rigtig meget, når jeg træner mine heste, så de tydeligt kan høre at jeg er tilfreds.
    Som doc who er inde på, så skal du være meget opmærksom på, hvorvidt du kommer til at “ride baglæns” eller “holde tilbage” i hesten, når den så går frem som du beder den om, og evt går lidt hurtigere frem/slår i trav eller galop - der skal du ros den for at tænke fremad, selvom det måske ikke lige var trav du ønskede, så lad den trav fremad mens du roser den, før du lige så stille tager den ned i skridt igen.

    Parade skridt overgange er super at træne opmærksomhed på, og fremaddrift.

    Så du skal give både dig og hesten god tid og masser af ros i denne her process du er i gang med.

    Mvh Charlotte


  • #4   8. sep 2020 Helt som Dr who skriver, når han han sænker farten, så må du drive ham frem igen.

    Hesten skal holde den fart rytteren beder om, ellers må man drive igen.

    Din hest har bare fundet ud af at den ikke skal lave mere end højest nødvendigt, så der for er du nød til at fortælle ham, at det er dig der bestemmer hvilket tempo i skal arbejde i.

    Det er kun i en periode, at du er nød til at være efter ham, hele tiden. Han vil hurtigt lære at, når du beder ham om at gå frem, jo skal han gå frem end til du beder om noget andet.

    Ridning er jo lidt at sidde og justere hele tiden, lige et tryk med schenklen, et let tag i tøjlen, sidde lidt tungt/let osv.

    Det lyder til at du er på rette vej.


Kommentér på:
På den igen...

Annonce