{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Ift pisk. igen. {{forumTopicSubject}}

Hej igen hestemennesker.
Jeg har tidligere lavet et forumemne omkring pisk, da min gamle vallak er helt umulig at ride på uden den. Jeg skal til stævne om 2 uger, hvor jeg ikke må ride med pisk. Så mit spørgsmål er, hvordan skal jeg træne op til stævnet? Skal jeg ride helt uden pisk op til stævne, så jeg er bedre forberedt, og jeg kan vænne mig til at ride uden?
Det er et virkelig stort problem for os, jeg håber i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ift pisk. igen.
  • #1   1. okt 2020 Hvad menes med "umulig uden pisk"?

    Find det grundlæggende problem og træn efter at løse den grundlæggende årsag.

    Jeg havde nok prøvet at ride lidt uden pisk - men træningens primære mål ville jeg sætte efter at løse rideproblemet, ikke stævnet.
    Stævnet er for sjov. Der sker jo intet ved lave point?


  • #2   1. okt 2020 Jeg rider også selv både med pisk (120 cm) og sporer (2 cm) på min pony (han er oprettet). Jeg rider med pisken uden at bruge den til andet end at få bagbenene med engang imellem. På opvarmningen må man ride med begge dele, så hvis du bare vil have en hurtig løsning, kan du ride med den på opvarmningen (og bruge den, så han tror den er der).

    Hvis du vil have en længervarig løsning, ville jeg foreslå at gemme pisken helt væk. Måske kan du inverstere i et par længere sporer (kun til træning).


  • #3   1. okt 2020 Såvidt jeg husker, er det bare et helt almindeligt stævne du skal til? Så må du jo gerne ride med ENTEN pisk eller sporer.

    Hvis han er helt umulig uden pisk, så kan du jo bare smide sporerne smiley


  • #4   1. okt 2020 Doktor WHO
    Det er ikke alle der synes stævner er "for sjov", jeg går ret meget op i det, og jeg vil gerne have en god tur smiley

    Mimre
    Det har jeg aldrig tænkt over, det vil jeg prøve. Tak smiley


  • #5   1. okt 2020 Du må vælge at ride enten med spore eller pisk i sværhedsgrad 0 - sværhedsgraderne for hhv pony og hest kan du finde i fællesreglementet hos dansk rideforbund. Så du kan vælge kun at ride med pisk, hvis du altså starter i sværhedsgrad 0.

    Og så skal du have fat i en god underviser - en pisk skal ikke være den som holder hesten i gang, så du skal have trænet noget grundridning og få styr på signalgivning og eftergivenhed. At regne med at kunne fikse det 2 uger før et stævne er pløkumuligt, det kommer til at tage dig som rytter lang tid at lære at give de rigtige signaler.

    Det gode er, at du har forstået at der er noget, som ikke fungerer - og det heldige er, at det ikke er pony/hesten som har et problem, men at problemet ligger hos dig og kun kan ændres af dig. Så afsted og find en god underviser, så du om 1/2-1 år kan “sparke røv” på dressurbanen uden brug af pisk, og med kun sjælden og diskret brug af spore.

    Mvh Charlotte


  • #6   1. okt 2020 Jeg tænker højt på skrift. Driver du pony nok frem med sædet?
    Gamle rideskole heste er ofte "døve" for signaler, som andre også skriver.
    1
    De er vant til, en uerfaren rytter, der saver dem i munden.
    2
    Haler sig op i tøjlen til letridning.
    3
    At blive dasket i siderne med urolig rytterben.

    Det er hele 3 ting der modsiger det, rytter gerne vil ha hesten til.
    Hvis din hest har været udsat for dette, så er det ikke så sært han er lidt "døv"
    Jeg skriver ikke, at du rider sådan. Men du skal måske ride/ drive ham noget mere frem med sædet, så han ikke er i tvivl om det du gerne vil ha ham til. Husk endelig, at rose, når han går frem. Ros er vigtig. Smid både pisk og spore og rid noget mere med sædet og opmuntre med stemmen, når den ønskede fremdrift opnåes, ros.
    Hvor er din underviser i dette?

    Jeg tror dog ikke du når, at vende ham fra pisk og spore på kun 2 uger. Det kræver en komplet ændring af din måde, at ride på og det opnåes ikke på 2 uger.


  • #7   4. okt 2020 Jeg har ikke haft underviser i 5 måneder, pga skadede hænder.

  • #8   4. okt 2020 Tak for alle jeres gode råd. Jeg har prøvet kun med pisk, og det fungere rigtig godt smiley

Kommentér på:
Ift pisk. igen.

Annonce