{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.820 visninger | Oprettet:

Slasker trav.. Hmm.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg træner jo distance med Rocky, og traven er jo den gangart hestene kan holde til at være i i længst tid smiley så denne er der meget fokus på at få trænet op så han kan klare de lange distancer. Vi traver både i roligt, mellem og hurtigt tempo. Rocky får ofte lov til at trave frit og hurtigt da vi jo rider på tid. Ejer af opstsldningen taler dog meget negativt om at han får lov til at trave så hurtigt og frit, hun kalder det slasker trav.. Men har ikke kommet med en forklaring..
Er der måske nogle kloge hoveder der kan forklare mig hvorfor han ikke burde få lov til dette?
Det er jo en kæmpe fordel for vores disciplin, og det er jo ikke kun det tempo så jeg aner ikke hvorfor.. Vil gerne blive klogere smiley

Mvh TT


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slasker trav.. Hmm..
  • #2   1. nov 2020 Kunne det være “slagter trav” i stedet for “slasker trav “ ?

    I så fald er det noget Hasse hofmann har brugt ifbm at man rider overtempo på (ung-) heste, og derfor rider dem direkte til slagteren.
    Slagtertrav er hvor hesten ikke har styrken til at bære tempoet, løber på forparten.

    Der er ingen tvivl om, at heste også bliver skadet i distance, bare ikke de samme skader som dressurheste får. Så jeg har da også redet en frisk trav da jeg red distance, og med løs tøjle. For mig var det at få en fornemmelse af at hesten kunne klare tempoet, og kunne balancerer sig - og fx i fri starter så var det ikke muligt, der hidsede han sig vældig op og øgede tempoet mere end han kunne bære.

    Jeg red dog så også en hel del dressur på ham, når vi ikke trænede distance, så det har nok haft en positiv effekt på hans holdbarhed smiley

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #3   1. nov 2020 Som Charlotte tænkte jeg også straks: Det må da vist være SLAGTER trav! smiley

    Det er - eller var - ganske rigtigt en almindeligt anvendt term; tilbage i min skumle fortid hos navnkundige Robert Hansen på Ballerup rideskole, ramte den hårdt og ubarmhjertigt, hvis Robert dukkede op i ridehuset, mens nogen blandt os formastede sig til at ride rundt i overtempo på hans ungheste... smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #4   1. nov 2020 Og der skulle jo så tydeligvis ha' stået: Robert Johansen, ikke Hansen - sorry, Robert! smiley

  • #5   1. nov 2020 Dorte H - det er åbenbart et godt velkendtudtryk hos den gamle garde smiley

    Mvh Charlotte


  • #7   1. nov 2020 Åh, jo, Slagtertrav. Det udtryk kender jeg også godt, men hører vist også til den "gamle garde" smiley
    Det som undrer mig, er hvor udbredt det er blevet på dressurbanerne idag... Hesten skal gerne gå frem i et "frisk" tempo. Mange gange hvad jeg vil betegne som overtempo (slagtertrav). Og dommerne trækker sjældent ned på at hesten løber fra sin bæring

    Og btw. så kom Robert Johansen før Hasse Hoffmann


  • #8   1. nov 2020 Altså jeg kender udtrykket slagter trav - og det er fordi at hesten har langt større belastning i led og senere i den helt store hurtige trav, så her er det at fortrække at sætte hesten i galop smiley Men samtidig er det lidt op til hvad der passer rytter og hest bedst. Personligt foretrækker jeg galoppen frem for traven, da jeg føler det er en mere flydende gangart.

    Og når ja en slagtertrav er det først når hesten er så hurtigt


  • #9   1. nov 2020 Han rides for lange tøjler og får lov til at styre tempoet selv, han løber ikke med hovedet i sky. Og som skrevet ovenfor så er der forskelligt hvor hurtigt tempoet er, nogle dage er han mest til hans candance og andre dage er han frisk og vil gerne fremad smiley
    Grafik - okay smiley men når jeg så nu arbejder på at træne traven, så skal jeg vel bare sørge for er tempo skift så?
    Jeg troede faktisk at det var en fordel med den hurtige trav og at den var ønsket pga tiden.. Og har faktisk ikke hørt at det skulle være skidt før nu.. smiley og det er især øv da han ikke har en særlig hurtigt skridt.. smiley

    Mvh TT


  • #10   2. nov 2020 TT: Du skal også træne hans skridt, så han også bliver stærkere der.
    Hvis du rider i en for hurtig trav, til hvad hesten kan bære, så rider du slagtertrav smiley Så det er ind og træne hans trav, styrke ham, så han kan bære det tempo du ønsker. Dette gælder jo for alle dicipliner inden for ridning smiley

    Som jeg husker det er Rocky heller ikke så gammel, så han skal styrketræne for at kunne holde i mange år.

    PS selvfølgelig er en hurtig trav ønskelig, men først når hesten er klar og har kraften til det.


  • #11   2. nov 2020 Tindur:
    det handler i bund og grund om at du skal styrke din hest således at den bliver stærk nok til at holde bæring i et godt tempo. Men dette gøres sjovt nok ikke i et hurtigt tempo. I det daglige arbejde handler det mere om temposkift og at ride et langsomt grundtempo. Det langsomme tempo er opbyggende for hesten når man holder fokus på at hesten stadig skal bære sig, og man ikke bare rider langsomt. Det svarer til at du går langsomt op ad en trappe i stedet for at skynde dig. Det er faktisk meget hårdere og giver gode muskler smiley Det høje tempo ville jeg begrænse til meget korte temposkift (få trin) og max en gang om ugen teste konditionen i det.
    Hvis du formår at ride det langsomme tempo, kan din hest begynde at tage større skridt, hvilket nedsætter antallet at nedslag hestens ben udsættes for pr km. Det er med til at øge holdbarheden på din hest, og faktisk også den oprindelig årsag til at fri trav indgår i dressurprogrammerne; at vise at hesten kan øge sin fart mens den tager færrest mulige trin = max øget skridtlængde.
    I distance tænker jeg at det mest hensigtsmæssige må være at stile efter en god middeltrav, som ligger mellem en arbejdstrav og en fri trav. Den fri trav er meget krævende for hesten, og du skal gerne i mål med en sund hest. Ellers ville jeg nok også bruge galoppen. Den foretrækker hesten selv i naturen smiley


  • #12   2. nov 2020 Tindur:
    Noget andet er at hvis du lader hesten selv bestemme tempo og form, så vælger den, som alle andre levende væsener, den der sparer mest på energien = den der kræver mindst muskelarbejde. Og netop muskelarbejdet er det der hjælper hesten med at bruge sig hensigtsmæssigt, så dens led, sener og ligamenter kan holde til arbejdet i det lange løb. Men det kan du ikke forklare den, så det er kun det hårde arbejde du kan tage fat i smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #15   2. nov 2020 @Gitte B: Jeps, mine Robert Johansen-relaterede oplevelser stammer tilbage fra midt 70-erne - og dengang havde han vel allerede drevet Ballerup Rideskole i mindst 20 år... smiley

    @Team Tindur: "Han rides for lange tøjler og får lov til at styre tempoet selv, han løber ikke med hovedet i sky."
    Hvad hesten selv vælger er desværre ikke i sig selv en garanti for, at det ikke belaster den uhensigtsmæssigt - var de i stand til at vurdere og kontrollere det, var termer som "boksro" og "sygefold" jo ikke-eksisterende, og "foldskader" begrænset til skader påført af andre heste... smiley


  • #16   2. nov 2020 Vi har skridt træning en gang om ugen, så den er der bestemt fokus på smiley
    Lisette - Ja jeg rider ham også i hans kadence og har tidligere primært haft fokus på denne smiley Da han dog her efter sommerferien selv begyndte at søge den hurtigere trav tænkte jeg at det jo var til gavn for os da jeg aldrig havde hørt om problemet før nu smiley men da jeg nu ved det, så er det da ikke noget jeg vil inddrage i den daglige træning smiley
    Ma tak for info og hjælp.. Også kommer jeg så til at tænke på de stakkels Monte heste så smiley smiley det kan sku ikke være særligt godt..

    Mvh TT


  • #17   2. nov 2020 Tænkte netop også på Monte hestene. Det kan da umuligt være sundt! smiley

  • #18   2. nov 2020 Hippie - Jamen jeg har som sagt aldrig hørt om at det var skidt før nu, og det undrer mig netop pga Monte hestene da det jo ikke er en ny disciplin.. Så da jeg nu fik at høre at det var skidt så undrer det mig meget at Monte stadig er accepteret..

    Mvh TT


  • #20   2. nov 2020 Lisette - Jamen det hører man om.. Jeg ved jo godt ud fra videnskabelige artikler om galop sporten, dressuren m.m. Men har aldrig hørt om at Monte var skidt.. (hvis vi ser bort fra at nogle heste startes for unge..)

    Mvh TT


  • #22   3. nov 2020 TT: Tempoet skal helst varierer i alle gangarter, også skal man huske at heste også har forskellige tempoer. Gode gamle Plys var langt bedre i galoppen og lå lavere i puls når han var i galop, Marko er lidt bedre i traven og jeg skal derfor være meget obs på at hans trav ikke bliver for stor.
    Skridten skal man endelige huske at træne også, skridttræning er en vigtig del af træningen af distance heste da man faktisk kan flytte konditionen ret meget uden at belaste hesten


  • #23   3. nov 2020 Grafik - som skrevet længere oppe så træner vi skridt en gang om ugen, i går var det 5 km i stejle bakker smiley

    Mvh TT


  • #24   4. nov 2020 Jeg red på et tidspunkt samme med en distance rytter, først ville hun ikke ride tur med mig, da hun ikke ville ødelægge skridten i hendes hest, hvis hun skulle vente på mig smiley

    Det viste sig så, at min store DV'er, skridtede i et lidt højre tempo end hendes araber, så hun havde rent faktisk glæde af at skridte sammen med mig.

    Men man skal lede efter den gode skridt, hvor man kan mærke at hesten skridter igennem hele kroppen, det er det der skyrker hesten.

    Det er grundridning uanset hvilken diciplin du dyrker.


  • #25   4. nov 2020 TT: Det er også super fint smiley Men selvom han går for en løs tøjle og selv bestemmer tempoet, så kan den stadig ene ude i en slagtertrav. Så vær obs på at traven ikke bliver for stor, da det netop belaster led og senere mere end en kort galop.

  • #26   5. nov 2020 Kender du denne hjemmeside: http://www.distanceridning.dk/distanceridning/igang/

    Der ligger en del godt læsestof omkring træning og træningsprincipper.


Kommentér på:
Slasker trav.. Hmm..

Annonce