{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
528 visninger | Oprettet:

Gammel hest og træning? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley jeg har min skønne hest på snart 28 år som bliver passet rigtig godt på !? jeg ville bare spørge om det er for meget at ride 3-4 gange i ugen hvor ca en er bomtræning?.
Hun har aldrig haft skader og er meget frisk iforhold til hendes alder ( hun har spring gamsher på ) når vi rider osv og bruger massere beskyttelse under sadlen. Så kan jeg det?

Kommentarer på:  Gammel hest og træning?
  • #1   9. feb Hvis sadlen passer er det ikke nødvendigt med ekstra beskyttelse under, det kan i virkeligheden komme til at klemme eller genere hesten smiley
    Mærk efter på hesteb. Det er enormt forskelligt. Min gamle hest føltes gammel det meste af tiden allerede som 16-års, uden skader men blot mentalt, og han jeg har nu er 17 og føles som en frisk unghest, og forventes at kunne gå langt ind i hans 20'ere. Du skal bate være ekstra opmærksom på de dage hvor hun måske er lidt sløv eller ikke lige vil galoppere eller sådan, og tage den lidt med ro på de dage - eller helt lavet noget andet.
    Nogle mennesker er også i gang nærmest til de stiller træskoene, og andre bliver ganle rigtig hurtigt. Men uanset, så er det kun positivt at du holder hende i gang! Bare det er med hendes velfærd i højsæde smiley

• #2   9. feb Med alderen heler vi langsommere op efter skader og sygdom - men vi bruger også meget længere tid på at træne os op.

En 15 årig dreng, midt i sit livs vækstspurt bliver lynhurtigt stærkere af træning, måske dobbelt så hurtigt som en 30 årig - og kan derfor godt tåle at træne ofte og presse sig hårdt.
    Den 30 årige har et stærkt helbred, har en fyldt udviklet krop - bliver ikke stærkere af træning i samme ekstreme tempo som teenageren, men det går hurtigt.
    Din hest skal du nok sammenligne med et menneske på 60. Det nemmeste er at holde sig i form, at holde sig stærk og vedligeholde sig.
    Vil man træne sig op til bedre kondi og styrke bliver man øm og får let snåskader, hvis kravene øges for hurtigt. Men man kan sagtens træne sig op!

Så, regelmæssig ridning lyder rigtig godt.
    Tag god tid til at skridte varm og af.
    Og øg krav til træning i et roligt tempo.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 129 Svar: 8.937
    #3   9. feb Jeg tænker:

Du har så meget fokus på "beskyttelse" (gamacher, pad mm.)
    Er det måske fordi at du i sidste ende godt ved at det er for meget ridning, men ikke vil erkende det?

Jeg ser intet problem i at ride en hest der er 28. Det er lige så vigtigt at den holdes i gang som det er at en 6-årlig holdes i gang.

Forskellen er bare at man måske (kun måske) bør have andre forventninger og målsætninger alt efter hestens alder.

Man hører altid "hesten er sund og rask, osv", men hestens alder er fakta, og man bør, som ved ældre mennesker ændre tilgangen til træningen, for at den gavner bedst muligt.

• #4   9. feb Jeg har en hest der fylder 25 i år, og han bliver redet hver dag. både dressur, bomtræning og ture.
    Det bedste for en gammel hest er at holde dem i gang, så meget som muligt, ellers risikere de at "knække sammen"

AMT:
    Jeg beskytter min gamle dreng ligeså meget med gamacher, underlag mm. Men det er for at passe på ham. Man ved jo godt at de er gamle, og hvis de får en skade er det ikke sikkert man bare kan bruge penge, på at få den undersøgt. Derfor bør man tage sine forholdsregler. Så jeg tænker egentlig det er fuldkommen sund fornuft, og ikke et erkendelses problem. Men det er bare sådan jeg selv ser på det... smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 42 Emner: 129 Svar: 8.937
    #5   9. feb Cecilie: jeg forstår ikke helt din tankegang omkring skader mm.

Man kan ikke undgå skader, gamacher forhindre ikke skader, de minimere kun slag.

Bliver hesten skadet, så skal den vel behandles på lige fod med en hver andre hest.

Hvis man bruger sin sunde fornuft, tilrettelægger træningen og kigger på hesten, så er træning den bedste løsning uanset hvad - men har man behov for at "pakke hesten ind" grundet dens alder, så må det være fordi at hesten enten er så slidt, at den bare ikke kan holde mere, eller fordi at man benytter den forkerte træning.

Det er selvfølgelig MEGET sort/hvidt sat op, men ikke destro mindre den tanke jeg har smiley

• #6   9. feb AMT
    Jeg er helt enig i at man ikke skal pakke hesten ind. Og selvføgelig kan hesten altid komme tilskade ligemeget hvor meget man prøver at passe på den.. Men jeg giver alligevel min dreng gamacher på, af frygt af at han kommer til at sparke sig selv over benene, eller noget helt andet. Alle heste skal selvfølgelig passes på, ligemeget alder, men jeg har f.eks selv gjort en grænse på hvor meget min hest skal gå gennem, hvis en skade opstår. Hvis min hest på 25 skal indlægges pga en skade, eller han får en sygdom såsom kværke/herpes så bliver han aflivet på stedet.
    Så som ejer af en gammel hest, gør man somregel så meget som muligt for at passe på dem. Ikke kun ift. udstyr, men også ift. foder, regelmæssig træning osv.

Håber dette forklare min pointe lidt bedre smiley

• Emilie K
    Emilie K Tilmeldt:
    feb 2021

Følger: 4 Emner: 5 Svar: 4
    #7   9. feb AMT :
    Jeg er ikle bange for at skade min hest og jeg syntes ikke det er for meget ridning;). Jeg pakker den ind i gamascher fordi jeg laver bomtræning osv. Ligesom cecilie siger passer jeg bare på hende smiley

• #8   12. feb Jeg har en ven der havde en springhest som desværre blev skadet og ikke kunne springe mere. Den blev omskolet til dressur og han optog en video af den hvor den går piaffe som 27 årig. Alderen betyder bare at du skal tilpasse træningen til hesten. Sund træning vil opbygge og styrke hesten, uanset alder, usund træning vil skade hesten uanset alder smiley

Kommentér på:
Gammel hest og træning?

x