{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
592 visninger | Oprettet:

Tricksproblem {{forumTopicSubject}}

Hej folkens,

Jeg træner tricks med kat, hund og hest, men jeg har et spørgsmål: Hvordan træner i uden at overfodre dyrene?

I starten når de lige er ved at lære tricket kan man jo ikke udelade godterne.

Man kan selvfølgelig skære ud i meget små stykker, men det summer jo op når man har en lille hund XD

Det er især hende det drejer sig om, for hun er meget aktiv og virker som om hun kan lide når vi træner. Det er desværre kun kort tid ad gangen, da hun jo ikke må få for mange godter.

Tak for at i læste dette- jeg håber at nogen har et par tips smiley

Kommentarer på:  Tricksproblem
  • #1   15. feb
    Find nogle godbidder uden sukker og stivelse i fx.
    Fx Urtefarms træningsgodbidder. Der skal du virkelig give mange, hvis du skal tømme sådan en spand på kort tid.

• #2   15. feb Hvad elsker hunden?
    Godbidder?

Men hvad med ros? Leg? Osv.
    Der er jo ingen, der siger, at godbidder er eneste gyldige belønning.

Tjek dchs hjemmeside, læs Irene Jarnveds bøger. Der kan man læse meget klogt.

...
    Jeg tror at min hund ville foretrække leg som belønning. Jeg er bare klodset til at bruge leg, derfor bruger jeg godbid, evt godbid og klikker.
    smiley

• #3   15. feb Kan du ikke bruge hundens tørkost (hvis den får tørkost) som godbidder, simpelthen veje hendes daglige ration af og så bruge halvdelen fx. som godbidder og resten som du normalt vil udfordre det.
    Vores hund har ekstremt sart mave, men nu har vi endelig fundet noget foder hun kan tåle, så det bruger vi både som foder og godbidder.

• #4   15. feb Jeg vil anbefale klikker træning. Tror stadig man kan købe dem i de fleste dyre butikker

• #5   16. feb Cecilie- jeg har en klikker og den bruger jeg også smiley

Dr. Who- hvordan bruger man leg/kælning som belønning? Bliver de ikke distraheret så?

Maria E- Hund og kat har tørfoder ad libitum og spiser bare indimellem, så hvis jeg bruger det som belønning vil det vel betyde at jeg får dem til at spise mere end de egentlig ville?

Tak for alle forslagene! smiley

• #6   16. feb Cecilie - jeg er da fortaler for klikkertræning, men det hjælper jo ikke på TS problem. Efter klikket skal der jo stadig belønnes.

Frida - brug godbidder med reel næringsværdi f.eks. hundens foder, tørret kød o.l. så det ikke bare er junk der fyldes i den.
    Vej den rette mængde op om morgenen og brug det at træne med.

Sørg for at hver godbid tæller - hvis du sjusker med præcision og timing kræves mange flere gentagelser før øvelsen er indlært, så læg en plan, vær præcis og nå længst muligt med færrest mulige gentagelser.

Brug andre belønninger - leg, lov at løbe en runde osv. Find ud af hvad din hund kan lide og brug det.
    Min synes det er mega fedt at få lov at hilse på folk, så det bruger vi i træningen (Efter aftale med de involverede selvfølgelig)

• #7   16. feb Michelle W.
    Nå, jeg troede kun man skulle belønne i starten.. Men måske har jeg misforstået det

• #8   16. feb Cecilie, ja det må du have, der vil altid falde en godbid efter klik, dog med ekstremt godt trænede dyr kan man undlade godbidderne, men det tager meget lang træning.

TS Ummudelbart er det ikke en god idé at udfordre ad libitum, da man ikke aner hvor meget ens dyr spiser, hvilket jo også kan være årsag til vægtøgning.
    men du kan jo gøre det at du fylder den mængde op i skålen den må indtage på et døgn (-Det du vil bruge til godbidder), og ikke mere, så ved du at den ikke får for meget. smiley

• #9   17. feb Til hesten bruger jeg godbidder i forbindelse med pressure and release det øger indlæringen i noget nyt men derefter fjerner jeg godbidderne når øvelsen er på plads. Min kæreste træner agility med en labrador blanding, som jo ellers er glad for mad, men han har en bold der er lig belønning, som bliver kastet når han er færdig med en bane. De havde en lege lektion til træning hvor de fandt ud af hvad hunden blev mest tændt over, det kan også være ruske leg i et tov, det er hunden også glad for så de variere lidt, men bolden er den bedste smiley

• #10   17. feb Tak for forslagene allesammen!
    Jeg glæder mig til at prøve dem af. smiley

• #11   18. feb Maria - nej uanset træningsniveau skal der altid belønnes efter klik. Ellers mister klikket sin effekt over tid. Belønning kan så sagtens være andet end mad, men en belønning skal gives, hver gang der klikkes.
    Man kan så, når øvelserne er godt indlært, bede dyret arbejde længere tid før der klikkes (og belønnes).

Helena - boldleg er super belønning men kan ikke stå alene. Dels tager boldbelønning relativt lang tid, og ved indlæring af nyt vil man oftest gerne belønne meget og hyppigt (og dermed bruge en belønning der tillader mange belønninger på kort tid) og dels er boldbelønning typisk = op i gear og øget stressniveau, og selvom det er ideelt i nogen øvelser, så er der andre ting hvor det er mere ønskeligt at få hunden ned i gear/belønne roligt.
    Så ideelt set lærer man hunden at arbejde for flere forskellige slags belønning - herunder både mad og leg, men også lov at snuse, lov at hilse osv kan bruges.

• #12   18. feb Michelle, tak for rettelse! smiley Synes bare jeg har set nogen klikke uden at belønne efter, men det har været super dygtige, muligvis jeg ikke har bemærket hvis der har været anden belønning end godbid. Men så blev jeg klogere smiley

• #13   18. feb Maria - der findes garanteret også folk der gør det sådan, det ville ikke undre mig smiley
    Men der findes jo videnskab på området, så det er en af de ting vi kan vide frem for bare at synes og tro, og hvis klikket ikke efterfølges af godbid bliver det mindre effektivt smiley

• #14   18. feb Boldleg var egentlig også ment som et eksempel på leg som belønning. Bold som ros kan da også være problematisk i forhold til anden træning. Jeg kunne især forestille mig det var ubelejligt i discipliner som lydighed. Så self. Skal legetøjet tilpasses diciplinen. Men her satses der på agility, og bolden er virkelig en motivations faktor nogen gange er rosen også bare at få lov at løbe en sejers runde med den i munden, uden den kastes.

• #15   19. feb Helena - tror boldleg er fint i alle discipliner men ikke alle øvelser. F.eks. ville den være super i fremadsendelse hvor man vil have fart eller fri ved fod hvor man vil have stor intensitet, men ville næppe belønne med bold i f.eks. gruppedæk hvor hunden gerne skal være afslappet.
    I øvrigt er der også masser af agilitet jeg først ville bruge bold til, når den basale del er indlært.
    Så det afhænger ikke så meget af disciplinen, men af hvad man ønsker at opnå med belønningen smiley

Kommentér på:
Tricksproblem

x