{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Det hele går i koks efter galop {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hest der er klogere lidt ud over det sædvanlige, specielt når det kommer til anspring, hvornår og hvor de ligger.
Jeg har en super fin tur når vi traver varm, men det går galt når han nærmer sig tiden hvor han mener galop skal være, i traven mellem galop og tiden indtil han forstår vi bare skal trave af. Han spænder op, tripper, løber og forsøger at snige anspring ind på alle kortsider og over midten
Jeg kan afværge det lidt med versader og 8 taller men vi ender tit med at diskutere fordi jeg får holdt for meget fast når han løber. Han brager frem i trav efter skridt. Han er nem og fin i galop. Det virker som om han bliver frustreret over ikke at bestemme hvornår og hvor meget galoppen er, jeg kan altid kun tage maks en x hver vej da det tager for lang tid at få ham tilbage og vente igen uden han haster og spænder op, jeg vil helst ikke lave et anspring når han tilbyder det så det tager ofte lidt tid smiley
Jeg kan heller ikke galopere på samme sti to gange i streg på ture, så forventer han det og bliver frustreret når det er et nej.
Nogen der kender andre der går super fint 2/3 af turen men alt det midt på bare er noget møg.

Kommentarer på:  Det hele går i koks efter galop
  • #1   24. apr Det er sådan set meget normal opførsel af hesten smiley

Så det er så dig som planlæggende rytter, som skal sørge for aldrig at lægge en øvelse det samme sted - hver på bane eller på tur smiley

Så i en periode ville jeg lade være med overhoved at galoppere - hverken på tur eller på bane.
    Når så hesten efter måske 2-3 uger er begyndt at slappe af, så kunne du overveje at starte med galop efter skridtopvarmning, og så galoppere, tag ned i skridt og skridt af evt på en god lang tur.

Principielt kan der være to gode grunde til denne her ophidselse af galop - du har en Duracell-kanin af en hest, hvor “stilstand” er det værste du kan byde den. Eller du har en hest som hisser sig op, fordi den rent faktisk ikke selv synes det er særlig sjovt. Galoppen er blevet til en kamp, hvor I hiver i hinanden.

Begge typer af problem kan fikses ved at være meget klar i sin signalgivning, og meget klar i sin eftergivenhed, så hesten tydelig mærker at det er det her jeg får ros for.

Så tilbage i træningen, få styr på signal og eftergivenhed,så skal du nok få fornøjelse af en hest med fremaddrift.

Mvhcharlotte

• #2   24. apr Jeg lægger aldrig anspring samme sted men han kan stadig huske hvor det sidste lå. Han er generelt en type der gerne vil lave noget og der er ingen kamp i galoppen, kun i trav bagefter
    Jeg har faktisk kun travet den sidste måned bortset fra galop en af vejene rundt til sidst og det har virket ok men når jeg så prøver det andet igen starter det forfra.
    Det skal siges at han blev redet med en noget løs tøjle med næsen over lod uden ryg på hos gamle ejer så vi har brugt et år på mave, ryg og ud til hånden, så når det bliver svært smider han bare ryggen og nakken helt høj smiley
    Jeg synes bare det er vildt vi stadig et år efter har det her problem og jeg er meget konsekvent med ros og og give efter så snart han sænker farten og afspænder

• #3   25. apr Jeg er helt enig med Charlotte, men måske du skal finde en god underviser der kan hjælpe dig, kender dog ikke lige nogen i dit område...

• #4   25. apr Jeg har en god underviser der er sikker på det nok skal komme med hårdt arbejde. Jeg kunne bare godt tænke mig at høre en succes historie med en der har afvendt hesten sin iver

• #5   26. apr Jeg står i ca. samme situation med en hest som bliver "over-ivrig" efter galop arbejdet, eller rettere tilbyder alt for meget og ofte alt andet end det der bliver bedt om smiley

Jeg ser det lidt som luksus - hesten har masser at byde på, jeg skal "bare" lære at administrere det og hesten skal "bare" lære at vente på mit signal - som Charlotte skriver så fint, jeg er helt enig.

Udfordringen kommer hos mig lidt i "bølger" med 6-12 mdr. mellem rum og ofte i forbindelse med at vi lægger et nyt lag på i uddannelsen.
    Løsningen har hver gang været at min underviser i en periode, ofte 2-4 uger rider hesten regelmæssigt og får knapperne på plads, specielt vent signal smiley

Når der så er lidt mere ro på igen overtager jeg tøjlerne og hesten igen - og så går det som beskrevet ovenfor fint i lang tid. Jeg rider undervisning 1-2 gange ugen så vi også ser hvornår det kommer op til overfladen igen.

• #6   26. apr
    Jeg har en der har det sådan - tidligere da vi red stævner, skulle jeg ikke ride programmet igennem, for hun vidste udemærket godt hvor anspringene lå.

Det er blevet bedre med tiden - men hendes skavanker spiller nok også ind på at hun er lidt roligere. Og dog, så har hun stadig en idé at hvis hun har galoperet så er det det, der står i hovedet på hende.

Men tid og tålmodighed - det kan tøjles nu og styres, det er egentligt ikke så svært, selvom jeg tidligere har været super frusteret over det. Var jeg klogere og kunne flytte 3 år tilbage i tiden, så havde jeg håndteret tingene anderledes og udnyttet energien, været mere tålmodig, det hele handler om rytteren oven på.

• #7   26. apr Fedt at høre fra andre med samme udfordring for nogle dage er jeg bare ved at blive kuk for jeg er stadig ikke kommet længere end at ride 8 taller, versader og ellers bare vente på volter. Nogle dage virker skridt/trav overgange, andre dage er det bare en kæmpe frustration for ham smiley
    Der er ingen tvivl om det jeg indtil videre er kommet længst med er mega lunte trav og meget langsom skridt hvor han kommer på plads, men så snart jeg en dag ikke er helt på med det slowmotion, så er det bare en anspændt hest der smider ryggen og jabber derud af smiley

• #8   27. apr jeg står lidt i samme situation. Min er bare kørepony. Jeg laver virkelig mange parader for tiden. Hun er nød til at vente på mit signal smiley

• #9   28. apr Jeg håber virkelig tiden er min ven. Han er ikke en generel løbe type der bare tonser afsted, omend han er arbejdsom. Det er bare tydeligt at det er min kontrol af hans forsøg og gæt der gør ham frustreret og når først han har kørt sig derop så jeg får holdt lidt fast så er balladen der bare smiley

Kommentér på:
Det hele går i koks efter galop

x