{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
985 visninger | Oprettet:

Nervøs hoppe træning? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har lige købt en hoppe som er MEGET nervøs og kan simpelthen ikke lide mennesker. Hun kan ikke fanges på marken, men når hun så først er inde så er hun det sødeste. Hun er tjekket af dyrlæge uden anmærkninger. Baghovene kan ikke løftes. Vil gerne have det trænet inden smeden da hun ellers skal bedøves. Hun er 6 og har gået som følhoppe. Har været hos hestehandler og derefter en som havde hende 2,5 måned så fik jeg hende. Nogle fif? Hun er 170 cm og oldenborger blanding. Vedhæfter billede af hende

Kommentarer på:  Nervøs hoppe træning?
  • #1   15. jul Går hun med eller uden grime på fold?
    Jeg ville give hende en halsrem på, hvis du ikke er tryg ved grime på fold. Evt med en plastikstrip mellem karabinhage og ringen, så knækker stripsen, hvis hesten hænger fast i noget.
    - Når hesten har et "håndtag" på, er den ofte meget lettere at fange.

Har I prøvet diverse tricks med kun at tage den ud for lidt super lækkert foder, og så tilbage til de andre, så hun ved at det er FEDT at blive hentet af mennesker?

• #2   15. jul Hun går med grime, ellers kan jeg ikke fange hende smiley prøver at lokke med foder uden held

• #3   16. jul Når du kommer ud på folden så i stedet for at tænke "nu skal jeg have fanget dig så vi kan komme ind" så tænkt i stedet noget i stil med "vi kan hænge ud og slappe af sammen så nu går jeg hen til dig og siger hej"

Det virker måske underligt, men heste reagerer rigtig meget på intention så hvis vi mennesker tænker" nu skal du fanges" og måske endda samtidig er anspændte og tænker på hvor frusterende det er at hesten er så svær at fange så mærker hesten det og "tænker" "nej tak det virker ubehageligt nu smutter jeg"

Når det så lykkedes at komme hen til hesten så giv den en godbid eventuelt nus, hvis den synes det er rart, og gå så igen. Gør det flere gange indtil hesten begynder at virke glad for at du kommer og først der begynd og tag hende ind.
    Det er en lang proces at skabe tillid, men det er det værd for det giver et meget bedre samarbejde.

Du siger at når I så er inde er hun så sød, men ser hun afslappet ud? Nogle heste kan virke som de sødeste som du kan så mange ting med, men kigger du nærmere på deres ansigt er de helt anspændte og kan stå med "trekantede" øjne, udspilede næsebor og/eller spidser mulen.

Har du prøvet at tage en anden hest med ind når I skal træne eksempelvis ben løft? Selvom hun ikke umiddelbart virker til at have seperationsangst så er det alligevel mere roligt hvis man tager en makker med smiley

• #4   16. jul Maria - jeg går normalt ind på folden og bare står med foder indtil hun kommer over til mig (kan tage 20 min til 40 min) så kan jeg nogenlunde komme til hende og trække hende ind. De har aldrig løftet bagben på hende hun har bare gået som avls hoppe smiley

• Charlotte S
    Charlotte S Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 1 Svar: 14
    #5   16. jul Det lyder til at du skal behandle hende, som en forholdvis rå hest/unghest uden særlig meget erfaring.

En af de ting som jeg vægter højt er, at mine heste kan lide at være sammen med mig - og er man rå, så skal man jo lærer det.

Jeg ville tage hesten af døgnfold, og sørge for at den fik en rutine med at komme på boks. Fordelen ved dette er, at du kommer med foder, nemt lige kan smutte forbi boksen og nusse hende lidt, og har hende i almen håndtering ved at lukke ind/ud fast. Man kunne jo komme til at have en guf i lommen, så hun kunne få sådan en, når hun frivilligt kigger hen til dig ved bokslågen.

Det som sker lidt lige nu ude på døgnfold er, at hun jo ikke har nogen grund til at komme hen til dig - andet end foderspanden. Og når hun bruger 20-40 min før hun kommer, så er det rent faktisk nok et lidt træls valg for hende at gøre. Og resultatet er, at når sulten “tvinger” hende, så hapser du hende, og slæber afsted med hende til “træning” i ting som er nyt for hende.

Når du skal træne en forholdsvis rå hest, så er det altid godt at tænke “hvordan gør jeg det let for hende at gøre det rigtigt”, og så skal du dele alle ting op i smådele som tilsammen udgør et hele fx at give bagben. Først skal hun lærer at du må røre hende måske bare på bagdelen, og få ros for det. Så derefter at du må lade dine glide ned af benet til hasen - og så få ros af det. Efterhånden må du lade din hånd røre ved begge bagben over det hele - og ros for det. Herefter kan du når hun jo nu står og slapper af ved at du røre på bagbenene, se om hun står og hviler på det ene ben, tag det og løft det lidt op et par cm og sæt det ned igen med det samme - og ros. Når hun er tryk ved det, gerne koble det sammen med et ord fx Fuss....og masser af ros når hun gør det. Væn hende til at når du skubber lidt til hende samtidig med du siger fuss, så ved at skubbe let gør du det nemt for hende at lægge vægten og balancen på det modsatte ben og derved let ved at løfte det ben du skal have...og masser af ros....osv osv.

Jeg har selv oldenborge, og de kan virke meget rolige....men når man så kender dem kan de rent faktisk være meget sensitive og bekymrede, de viser det bare ikke rigtigt. Og for mig er det et tydeligt stress signal hos mine oller, hvis ikke de glad kommer drønende ved lyder af foder eller en guf i lommen. Enten er de stressede eller også er de allerede så syge at jeg skal ringe efter dyrlægen. Så rolig adfærd er ikke nødvendigvis tryg ved situationen.

Mvh Charlotte

• #6   16. jul Charlotte lige præcis det jeg mente. Jeg kender også til flere oldenborger som virker som de sødeste rolige heste du kan gøre alt med. Nå så man kigger efter står de helt anspændte og du kan se i deres ansigt at deres tryghedsgrænse er overskredet godt og grundigt. Hvorimod min egen dansk varmblod plag skal nok meget tydligt fortælle en hvis der er noget hun er utryg ved eller ikke er enig i vi kan. Det er så vigtig at kende hestenes små signaler så man kan aflæse dem i tide i stedet for lige pludselig at gå 20 skridt tilbage i sin træning og ikke forstå hvorfor hesten nu pludselig ikke vil være med mere.

• Charlotte S
    Charlotte S Tilmeldt:
    maj 2021

Følger: 1 Svar: 14
    #7   16. jul Lige præsis Maria R smiley

Jeg har også min “snorkende DV”, som jo “råber og skriger” med store snork og prust, at NU er det altså farligt.....og det mere eller mindre hele tiden smiley

Og så har jeg mine to skønne oller, som finder sig i alt, aldrig giver den mindste lyd fra, og hvor du virkelig skal tyde deres små signaler. Pinot bliver hel stram omkring øjnene, når han bliver bange - Freiherr trækker vejret lidt dybere end normalt....men intet andet signalerer at de er dødbange, så det er SÅ nemt at presse dem ud i en eksplosion, fordi du troede at det hele gik fint, så du bare fortsatte, og på et tidspunkt siger selv en olle NEJ TAK.

Det er faktisk meget nemmere med Caspian, som jo snorker over alt - han får lige som afløb for det, og man kan som ejer nemt tolke at nu skal man vist lige give ham lidt tid til at se på “det farlige” smiley

Til gengæld er det fascinerende at træne så forskellige heste smiley

Mvh Charlotte

• #8   29. jul Vil prøve mig frem med jeres råd smiley opdatere nok på min egen profil

• #9   29. jul Jeg hæfter mig ved at du skriver at du lige har fået hende. En hest man lige har fået og som ikke har prøvet meget, skal have RO. Hun skal have lov at falde til inden du laver alt muligt med hende. Og start så med jordarbejde. Ingen slæben ind i stald, ingen opbinding, ingen pres. Find ud af om hun virker bedst med positiv eller negativ forstærkning. Går udfra at du ved en masse om horsemanship og håndtering af rå heste i forvejen, siddende har købt hende. Når I har lært hinanden at kende, kan du begynde at "forlange" noget af hende, men ikke før hun er tryg ved dig og du ved hende

• #10   29. jul Laila - jeg laver intet med hende. Hun har stået nu næsten 2 måneder på en mark med en makker. Har været ude med foder osv hvilke hun gerne tager imod mens det er i min hånd og jeg snakker stille med hende. Det ikke første gang jeg har en rå hest i hånden

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 3 Svar: 115
    #11   30. jul Den hest har haft nogle grimme oplevelser tidligere. Du skal igang med at blive gode venner med den. Når du har den i boksen, skal du snakke med den og pudse og nusse om den. Du skal vænne den til din venlige (og rolige) hånd overalt. Og så skal du vænne den til, at du har en sukkerknald til den. Du skal have lommen fuld, og give den en hvert kvarter. Hver gang skal du, før du finder knalden i lommen, fløjte et par kendingstoner, som du selv komponerer og kan fløjte ens hver gang. Øvelserne skal du gøre i boksen, indtil den kommer og søger efter din hånd, når du fløjter. Når først den har vænnet sig til, og agerer med på dine øvelser, kan du gå igang med de samme øvelser ude i folden.
    Den har engang fået angst for mennesker, og den angst skal nu til at overvinde. Vær tålmodig og rolig.

• #12   i går kl. 08:59 Jeg ville sende hende i ridning og træning kan varmt anbefale line bonde hun hjalp os med vores araber hoppe både til trailer og i ridning og øvelser i stald gangen bla ben løft ovs hun er meget dygtig og billig

Kommentér på:
Nervøs hoppe træning?

x