{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
466 visninger | Oprettet:

Hybermobile led, hos hest.(islænder) {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er lidt i tvivl om det er her I denne "gruppe" det her høre hjemme.

Men min veninde træn en hest med hybermobile led i ben.
De har trænet sammen i ca8-9 mdr. Der er ingen af os der har set noget problem i det de laver. De har lavet meget jordtræning, lange liner, longse arbejde, og nu begyndt at ride. Han går så super godt og fint. Vi der hjælper hende fra jorden. Ser ingen tegn på noget skit. Men nu har ejer sagt at hun kun må skritte i MAX 20min. (De har redet i 2 mdr vor de lige så forsigtigt har øget i tid fra 15min til 40min)

Når det så er sagt. Så vil jeg hør om
Hvor slemt er hybermobile led hos hest?
Kan man træne leden bedder?
Er der forskel på ridning eller køre med vogen i forhold til hestes hybermobile led?

(Jeg har min egen tanker men vil lige høre jeres)??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hybermobile led, hos hest.(islænder)
  • #1   29. okt 2021 Jeg ved ikke specielt godt inde i heste med hypermobilitet, men -

    Sener og ledbånd er jo ikke stive, men mere eller mindre elastisk væv. Hos hypermobile er de mere eller mindre meget elastiske end hos andre.
    Dvs man til hverdag kan bruge kroppen med led i yderstillinger, fordi intet strammer er der intet at tænke over.
    Jeg er hypermobil. Hvis jeg slapper af og strækker fingrene, er det yderste led 45 grader over håndfladen, støtter jeg til et bord vender mine fingre 90 grader bagover. Og det føles på ingen måde unormalt.
    Jeg aner ikke hvad folk snakker om, når de ikke kan nå at klø sig på ryggen? Når jeg lader mine hænder mødes bag ryggen, holder jeg om mine håndled.
    At strække ud efter træning? Hvad snakker du om? Jeg kan ikke få hevet trætte muskelfibre fra hinanden undtagen læggen, som er det eneste sted, jeg ikke er hypermobil...

    Ulempen er, at hvis man dyrker sport eller fysisk arbejde med led i yderstillinger, så slider det meget mere end normalt - så, man har høj risiko for at få slidgigt med alderen.
    Så - hvad gør man.
    Masser af styrketræning, så kroppens led bliver stabiliseret.
    Og absolut ingen smidighedstrænung.
    Og, helt afgjort, ikke træne med led i yderstillinger. Jeg kunne have trænet mig op til slangemenneske, hvis jeg ville - men så havde jeg haft daglige smerter nu. Badminton og andre sportsgrene, hvor man laver eksplosive, kraftfulde bevægelser med led i yderstillinger et ikke godt. Svømning, ridning, styrketræning mv er godt - styrke kroppen og led i yderstillinger. Det er vejen til en krop, der holder mange år.


  • #2   30. okt 2021 Jeg kunne godt tænke mig at se helt præcist hvordan det ser ud... Har du mulighed for at lægge et billede op?

  • #3   30. okt 2021 Cecilie
    Foto af hvad?
    Kan kun sende dig fold fotos, det er ikke min hest som det fremgår af tekst. Og min veninde der rider/passer den er kun part. Så ??
    Jeg er kun int i det som mit spørgsmål går ud på. ??


  • #4   30. okt 2021 Cecilie - er det mine fingre?

    De er som alle andre, men når de fleste strækker fingre, så bøjer de ikke 15-20 grader forbi neutral - det gør mine.

    På billedet holder jeg håndryggen ca vandret, og pegefingeren fortsætter, så spidsen af pegefingeren 45-60 grader forbi en lige linie over håndryggen.


  • #6   30. okt 2021

    profilbillede
  • #7   31. okt 2021 Dock who

    Sådan gør mine finger også smiley
    Jeg er selv hybermobile i ryg, lænd, kæbe, hænder, albuer, knæ og anklerne (er usikker på mine tæer)??
    Men ved så ikke om det også er med til de daglige smerter jeg døjer med oven i min ryg skade(noget jeg er født med, knogler stykker i ryggen er kile formet og har slidte falsæt led) (beklager stavefejl)


  • #8   31. okt 2021 Mine finér i alm

    profilbillede
  • #9   31. okt 2021 Og i strækt model

    profilbillede
  • #10   31. okt 2021 Zz..
    Vækket af meget kærlig kat, sådan en vamset maine coon mave på venstre skulder, og nu grundig vasket venstre arm...
    Søsteren sneg sig hen, kaprede modsatte arm. Undervejs vågnede jeg - tredje kat kunne jeg fornemme lige rundt om hjørnet, da han gerne ville vaske mit hår, men ikke kunne komme til...
    ...
    Zzz...
    Deraf svar kl lort om natten.
    At hunden vækker mig "moar, kattene leger. Igeeen. Og, de stopper slet ikke, jeg har kigget bebrejdende på den, hvad skal en hund gøre?" Dét er også en klassiker...

    Anyway. Det er ikke enkelte smidige led, der gør det, men summen af smidige led.
    Så, kan du lægge din tommel fladt ned langs håndleddet, holde ordentligt med den ene hånd om modsatte håndled, når du har hænderne bag ryggen, står du med sabelben når du slapper af....
    Faktisk er det lige meget om du er hypermobil.
    Smil og lad være.
    Hypermobil, ikke hypermobil, ligemeget. Lidt styrketræning giver en smuk, stærk og mere hårdfør krop.
    Yderstillinger skal dine led helst ikke arbejde i.
    Nyd livet.

    Det er det samme for din hest.
    Styrketræning. Gå ikke efter træning i Yderstillinger. (Jeg ved ikke hvilke øvelser, der er gode, dårlige her.) Nyd det gode selskab.
    That's it - så er man nået langt med/uden diagnose.



Kommentér på:
Hybermobile led, hos hest.(islænder)

Annonce