{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
962 visninger | Oprettet:

Lære hesten at løfte ben uden den sparker {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger, hvordan lære jeg en hest at det er ok at få løftet ben uden den skal sparke?
(Det er ikke min hest, men søger råd)
Så snart man rører forbenet (fra knæ og ned) så sparker den hårdt fremad med bagbenet.
Hvordan lære vi den det er okay at få løftet ben?
(Den bedøves ved smed, som ejer jo naturligvis helst vil undgå. De har trænet i godt og vel 2år


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære hesten at løfte ben uden den sparker
  • #1   6. dec 2021 Er smerter udelukket?
    Kilder det på hesten?
    Hvis det kan udelukkes så har jeg selv haft held med, at være 2. En der løfter ben og en der gir godbidder når der er noget, at rose. Det plejer, at virke ret godt. Nu skriver du godt nok, der er trænet i 2 år.


  • #2   6. dec 2021 Smerte er det ikke. Men tidligere dårlige erfaringer har jeg fået fortalt. (Vidst haft benene bundet sammen eller noget i den stil)

  • #3   6. dec 2021 Hvis den ikke har ondt, og man har trænet i 2 år.... Så er spørgsmålet forkert træning.

    Er den tydeligt bange, måske det er blevet vane?
    hvad gør den når i strigler benene, er det kun på forbenene den reagerer sådan, er det prøvet at løfte modsatte bagben mens man rører forben?

    Efter 2 år må den snart have lært at der ikke sker den noget grimt, og så ville jeg altså tillade mig at skælde farlig adfærd ud, give er højt "ejh" evt. dappe, ikke slå! bagbenet med den pisk. den skal lære at det ikke er iorden også selvom den gør galt ubehagelige oplevelser en gang.


  • #4   6. dec 2021 Man kan rører over alt og kun børste til knæene. Men ikke under.
    Som skrevet er det ikke min hest, men jeg prøver at hjælpe lidt til.
    Jeg prøvede igår som jeg gør ved mine egne mår de ankommer og ikke vil løfte. Ved at lade hånden glide fra skulder, ned over ben og røre ved knæ og ville så gå længere ned, men så kom bagbenet og snittede mit lår..


  • #5   6. dec 2021 Der havde jeg givet den et klap og et højt "ejh"
    ja den bliver måske forskrækket, men hvis det er fordi det er vane, indlært adfærd, så skal den vide at det ikke er sådan den skal reagere.

    kan man tage bagben på den?


  • #6   6. dec 2021 Ingen ben kan løftes desværre

  • #8   6. dec 2021 sådan en har vi selv, det er bare bagbenene den er gal med. hun er øm over lænden, men det kan først blive fixet når hovene er fixet, så lidt en ond cirkel. Få hesten tjekket i kroppen. Bedøvelse er prøvet her uden virkning.

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 208
    #10   6. dec 2021 Hvis man ved hvad man gør, kan klikkertræning være yderst effektivt i den type situationer - dog bestemt ikke en opgave jeg vil anbefale som intro-øvelse, så både hest og især træner skal være inde i konceptet i forvejen...

    Ellers helt enig, 2 års træning uden resultat lugter af behov for professionel hjælp.


  • #11   9. dec 2021 Godbidder godbidder godbidder hver evig eneste gang i rør benene

Kommentér på:
Lære hesten at løfte ben uden den sparker

Annonce