{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
391 visninger | Oprettet:

Bidet glider igennem munden {{forumTopicSubject}}

Når jeg longere Joker så reagere bidet ikke ens.

Hvis jeg longere venstre vej rundt kan jeg sagtens arbejde med ham og han kan søge ud i volten uden at bidet glider nogen steder.

Når jeg sender ham ud på højre tager han hovedet lidt på skrå og gnasker i biddet. Jeg kan faktisk ikke gøre noget med torvet før bidringen på den anden side er gledet ind i munden på ham.

Har tjekket og begge stropper er i samme huld og biddet sidder ind til som det skal og han har fået ordnet tænder i år.

Kommentarer på:  Bidet glider igennem munden
  • #1   29. dec 2021 For det første ville jeg helt sikkert bruge en kapsun i stedet for et bid. Brug ringen på midten af næsten for korrekt bøjning. Det er meget nemmere at få hesten til at bøje rigtigt ind mod volten.
    Derudover ville jeg få tjekket hesten. Min unge ville ikke bøje ind mod volten og det viste sig han var låst i nakken/halsen, så han kunne slet ikke bøje sig ordentligt til den ene side.

• #2   29. dec 2021 Det kan være en låsning eller stivhed i nakken, der gør at han reagerer anderledes. Så det ville jeg lige få en kiropraktor til at se på.

Der ud over ville jeg ikke longere i bid, men kapsun eller grime (hvor torvet sidder i ringen på siden af mulen, aldrig under kæben) Det vil gøre det nemmere for hesten at bruge sig korrekt når der ikke er uro i munden.

• #3   29. dec 2021 Hvordan sætter du longen på biddet?

• #4   29. dec 2021 Jeg sætter den i den inderste bidring. Så højre vej rundt så er den i højre.

Han bøjer fint af på begge volter men bidet glider bare igennem munden højre vej rundt.

• #5   29. dec 2021 Jeg ville bruge en rebgrime eller en kapsun.

Når du har noget der trækker vinkelret på biddet, ind mod midten, kan man hive et bid væk fra sin plads i hestens mund.

Hvis du insistere på at bruge en almindelig trense, så har du tre muligheder.
    1) Longereb gennem indvendige bidring, under hagen og klikket fast i udvendige bidring.
    2) Man kan få en dims (som jeg ikke ved hvad kaldes) der grundlæggende er 15 cm nylon med en karabinhage i hver ende, og en ring på midten. Pris ca 80 kr i standard butikker. Du sætter karabinhage i hver bidring og longe på midten af dimsen.
    3) Køb en curb strap his Mccabes eller Western outfitter. Den sætter du på fra en bidring til den næste. Hesten mærker intet til en curb strap under arbejde, men den forhindre dig i at hive biddet ud af munden.

Men... En trense er ikke beregnet til longering, så tag et andet redskab.

• #6   30. dec 2021 Hmm… nu bruger jeg aldrig andet end en grime når jeg longerer - men i 80’erne, da jeg lærte at bruge longen, lærte jeg at trække den gennem inderste bidring, op over nakken på hesten og fæstne den i yderste bidring. På den måde har man fat i begge bidringe, og kan ikke trække biddet ud af munden på hesten.

• #7   30. dec 2021 Dimsen Dr. Who beskriver er en delta clips - https://www.abrideudstyr.dk/shop/deltaclips-3742p.html

Teknikken Mimre beskriver har jeg også lært

• #8   30. dec 2021 Jeg har både lært den over nakken og den under kæben.
    Det stabiliserer bidet, men jeg synes stadig ikke det er en god ide at lobgere i biddet.

• #9   30. dec 2021 I stedet for kun at sætte den i indvendig bidring, så sæt den igennem bidringen, under hagen og fæstne den i udvendig bidring. Husk at longen altid skal være løs og hænge i en let bue, aldrig stram longe uanset hvad du longerer med. Brug din position og kropssprog til at styre tempo, bøjning osv.

Kommentér på:
Bidet glider igennem munden

x