331 visninger
|
Oprettet:
Hvilket tilskud til muskler? {{forumTopicSubject}}
Søger 2 slags tilskud
1. Hjælp til at få bygget muskler.
2. Hjælp til at fjerne mælkesyren fra muskler og hjælpe med restitution da han hurtig bliver øm.
Hans niveau når han kommer på toppen igen er LA og vil blive redet 5 gange om ugen.
MÅ IKKE INDEHOLDE STIVELSE OG SUKKER PGA. HESTEN ER I RISIKOGRUPPE FOR MAVESÅR.
Vil blive glade for jeres input da jeg har mistet overblikket pga. Der findes så meget.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.282
At købe en masse toppingprodukter og fodertilskud til at drysse i krybben kan skade lige så meget, som det kan gavne.
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 192
Det ovenfor beskrevne, ikke mindst sammenholdt med nogle af dine tidligere indlæg om bla. en doven/træt hest, ringer umiddelbart alarmklokker hos mig, der peger i den retning.
maj 2007
Følger: 65 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 232 Svar: 1.549
Der er sket lidt siden de opslag om en træt/doven hest. Jeg valgte dengang ikke at få ham undersøgt fordi folk sagde til mig han ikke fejlede noget for så ville han ikke se så fin ud.
MEN til sidst valgte jeg at følge min mave og det viste sig han havde mavesår grad 3 og 4 så ud fra det kan man godt forstå han ikke har ville gå frem.
Vi har siden da behandlet ham en gang mere for mavesår men uden nogen forandring under ridning.
Så viste det sig vis røntgen at han har flere sandpakninger I tarmen + store smerter i ryggen.
Så nu må han snart selvfølgelig stille og roligt gå igang igen men han bliver bare hurtig øm I sin muskulatur måske fordi han bruger sig anderledes da han er indfodet.
Så vil gerne hjælpe ham bedst muligt også fordi der ikke er så meget i det foder han får pga. Mavesår.
Men er i tvivl om hvad og hvilket mærke jeg skal vælge.
apr 2019
Så at han netop ikke ændrer adfærd efter "symptombehandlingen" (aka. mavesåret) forstærker min mistanke om underliggende årsag - og her popper op PSSM på listen hos mig.
Var det min hest, havde jeg valgt yderligere udredning, herunder som skrevet udredning for PSSM1 eller PSSM2 - og giver det ikke udslag, så ville jeg lede videre.
Derudover - heste skal i min optik ikke blive "ømme" af normal træning og viser det sig at være indfodetheden, der er triggeren, så må den/brugen af ham jo tages op til revision, tænker jeg..?
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 239
Også lige et par tips da jeg selv har haft en med grumme mængder sand i maven:
Giv en sand expell kur jævnligt, de er lidt mere effektive/heftige end normale loppefrøskaller.
Hippolyt eller egentligt et mærke under dem har en mash alpengrün som indeholder både loppefrøskaller og er godt for fordøjelsen. Hørte om en som mere eller mindre hele tiden gav linustar det har jeg så ikke gjort, men min har nu de sidste mange gange været negativ på sandprøver
maj 2007
Han får en uges kur med SandXpell så 3 ugers pause også en uges kur igen. Dette er blevet rådet til af dyrlægen.
Han har været i medicinsk behandling gange 2 og nu er mavesårene væk. Der er kun arvæv tilbage. Sandpakningerne skulle ud via sonde 2 gange dagligt i 5 dage. Dette krævede indlæggelse i de 5 dage.
Hans foder er godkendt af dyrlægen så han får et fuldfoder hvor der ikke er så meget sukker og stivelse i. Lige nu får han nedsat mængde pga. Han står stille pga. Hele forløbet med mavesår. Så han får suppleret op med vitaminer og mineraler. Når han kommer igang igen så får han fuld mængde igen.
maj 2007
jul 2014
Tror Dorthe kun nævner det af god mening muligvis fordi hun har stået i lignede situation og igen fordi pssm ikke er så udbredt tankegang endnu.
Man kan hurtigt smide rigtig rigtig mange penge i tilskudsprodukter og i princippet er det jo kun symptom behandling for noget andet så kunne man finde årsagen vil der på sigt sikkert være mange penge at spare
jul 2014
En vitamin boost kur kunne sikkert også være godt når kroppen har været så meget igennem, jeg fik i hvert fald anbefalet at give b-vitamin kur af hestens-helse da jeg spurte hende til råds dog om ledtilskud.
Evt ringe til hende og tage en snak, mit indtryk er at hun ved meget om tilskud generelt.
Til restituering ville jeg nærmere tænke i lysterapi og massagepistol den skal man dig være påpasselig i forhold til hvor på kroppen man bruger den. Lysterapi ville også være godt til hendes indfodet ben så du måske på sigt kunne forebygge gigt.
Jeg er fan af lysterapi og ved man kan leje det nogle steder så man kan afprøve det inden at man investere i det. LTS er det som giver mest effekt hos min( har også en 2.0 pen fra wave som ikke giver så meget reaktion fra hesten) dog er holdbarheden på LTS virkelig ringe så vil ikke anbefale den. Photizio har nogle smarte pads som kan tidsinstilles m.m. og ellers er der wave. Tror de ligger nogenlunde i samme prisleje. De to kan bøjes og twistes i nærmest alle retninger uden at de går i stykker hvor LTS derimod på ingen måde må bøjes udover den bøjning den naturligt har også er lysene også meget svære at rengøre.
Vælger du istedet en pen vil jeg vælge waves 2.0 eller 3.0 for der er photizios virkelig ringe kvalitet og har ikke infrarød
apr 2019
Tidskud kan jeg ikke rådgive om - har aldrig haft en hest, der ikke satte tilstrækkeligt med muskler "bare" på det daglige foder, eller for den sags skyld blev øm af træningen.
jul 2014
apr 2019
Der er to typer og det er 2 forskellige testmetoder, der skal i spil - hhv. DNA og muskelbiopsi, men håndteringen - for der findes så vidt jeg ved ikke nogen medicinsk behandling - af de 2 typer er den samme, og følger stort set samme retningslinjer som for bla. PPID & EMS heste: Regelmæssig motion og foder med lavt stivelsesindhold, dvs. primært stråfoder (med analyse!), vitamin/mineral tilskud og gerne også tilskud af planteolie, hvis hesten er i arbejde.
okt 2021
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Svar: 1
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.282
Som fagligt uddannet i fodring af husdyr, vil jeg stadig opfordre dig til at søge noget kompetent rådgivning omkring en hel foderplan, og ikke bare et drys tilskudsprodukt. For det kan være, der er noget du skal tage væk, i steder for at give ekstra af noget andet, for at opnå ønsket resultat.
nov 2017
Følger: 1 Svar: 17
Hvilket tilskud til muskler?