{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.498 visninger | Oprettet:

Katrine  J
Katrine J
Emner: 1 Svar: 1

Min hest stopper hele tiden op på træk turen, råd søges {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg kunne godt bruge lidt råd til håndteringen af nedenstående udfordring ??

Jeg har en ismule på 16 som er begyndt at stoppe op hver gang jeg vil trække en tur med ham. Jeg har haft ham i 5 måneder.
Han er for nyligt flyttet til nuværende stald grundet han ikke trives det andet sted, hverken på folden eller med de rammer der var.

Han trives til gengæld rigtig godt det nye sted, han er faldet helt til ro og har endelig fået sig en hesteven.
Så hvorfor vil han pludselig ikke på tur længere? Det var aldrig et problem det gamle sted.
Det startede egentlig meget godt med vi kunne trække ture med enkelte stop, til nu hvor det er to skridt og så stopper han.
Han gør det dog ikke under rytter.
Jeg venter naturligvis på ham hver gang og forsøger at opmuntre ham til at følge med mig, han tager to skridt mere og stopper så igen.
På vejen hjem er der til gengæld ingen stop.

Han er en meget sensitiv hest som hurtigt bliver nervøs og søger sit menneske, og vi har da også haft mødt lidt knallerter som kørte tæt og gasbrændere der larmede på vores første rideture som gjorde ham lidt utryg, men ikke noget vi ikke kunne ride igennem.

Spørgsmålet er om han måske forbinder turen ved vejen med de “farlige ting”, eller han ikke vil væk fordi han endelig har fundet sig til rette ?

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre andet end at opmuntre ham til at komme med. ? Er det bare at blive ved ?
Har nogen prøvet noget lignede

Han er i øvrigt tjekket af Katrine beier(dyrlæge) for nyligt, og alt er fint ifølge hende.

Kh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sokkel liste under køkkenskabe 500 kr.
  • Udskifte opvaskemaskine 960 kr.
  • Samling af 4 sektioner skabe fra IKEA ( mærke PAX).Kan evt selv hjælpe til med at holde. 1.500 kr.
  • Hænge to ting op på beton væg HURTIGST MULIGT 1.500 kr.
  • Repair of bath room ventilation 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min hest stopper hele tiden op på træk turen, råd søges
  • #1   30. jul Spænder han når han stopper og ellers virker anspændt? Stopper han med at blinke? Hvis ja så tænkt over ikke at skubbe ham for meget ud af hans safe zone. Lad ham selv stå og finde tilbage til roen igen, evt give en godbid, før I går frem igen. Kan han umiddelbart ikke det er i gået for langt væk fra safe zone igen og der ville jeg vende om og gå et par skridt tilbage, vente til han er kommet i mental balance igen også prøve at vende rundt igen.
    Det kan tage rigtig lang tid at vende dem til rolig og i mental balance at kunne udvide deres safe zone og hvis de først er ude af safe zone er der ingen læring der kommer ordentligt igennem

• Katrine  J
    Katrine J Tilmeldt:
    jul 2025

Emner: 1 Svar: 1
    #2   30. jul Det er lidt med forskel faktisk. Han ser i hvert fald bekymret ud, men jeg syntes ikke kan ligner en der spænder vildt op. Mere som om han spørger “er du sikker på det her er en god ide”
    Men det kan være svært at vurdere helt syntes jeg.
    Det har bare aldrig været et problem før, så jeg undre mig over det pludseligt opstår.

• Annette Lund S
    Annette Lund S Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 7
    #3   4. aug Hej Katrine
    Din dejlige Ismule på 16 er en erfaren hest.
    I har kun været sammen i 5 måneder. Han prøver dig af på fulde gardiner.
    Det startede nok med den knallert der kørte tæt på jer. Han tvivler på din ledelse, at du kan lede ham sikkert gennem alt.
    Jeg kan kun give dig et råd jeg selv har brugt til en hest der også er nervøs og tvivlede på min ledelse. Og det er : Roundpen
    Jeg brugte 20 minutter til at fortælle min hest at jeg er lederen. Da vi var færdige i roundpen, gik han ud af den uden snor lige bag ved mig. Han havde forstået at jeg er lederen.
    Det er smertefrit uden vold at bruge roundpen. Det hele går ud på at man bruger sit kropssprog rigtigt over for hesten. Ingen pisk, ingen godbidder. Og det har virket indtil nu.
    Og jeg er ellers en erfaren dame og har haft hest i 52 år og har alligevel lært noget nyt.
    Det andet jeg også har lært er: aldrig godbidder under træning.
    God fornøjelse

Kommentér på:
Min hest stopper hele tiden op på træk turen, råd søges

Annonce