{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
437 visninger | Oprettet:

Til bidet - hvordan..? :s {{forumTopicSubject}}

Ja jeg var til et stævne, og deltog i en trav/trænings/begynder klasse i dag.
Havde fået at vide at hesten ikke behøver at gå til bidet da det som sagt er en begynder klasse.
Men her er min kritik:
5 - ej til biddet
5 - længere frem og ned
4 - ej til bidet, kigger ved P
5 - stopper op
5 - ej til bidet
6 - god takt, flot, men skal længere frem og ned
5 - ej til bidet

Til sidst:
For at opnå et bedre resultat skal du ride din hest frem til bidet.

Det ENESTE positive er det hvor jeg har fået 6, og så fik jeg også 6/6 i harmoni, tillid og opmærksomhed imellem hest og rytter.

Nu står jeg her og tænker - ja, men HVORDAN??
Har fået så meget at vide, men intet hjælper, og jeg vil ikke prøve mig frem, for jeg gider ærligt talt ikke at sidde og rive min hest i munden..?

På min gamle rideskole sagde de at man hele tiden skulle tage og slippe indvendige tøjle - rigtigt eller forkert..?

Min gamle ridelærer sagde at man på skift skulle tage i indvendige og udvendige, indvendige, udvendige hele tiden - rigtigt eller forkert..?

På min gamle bygger sagde de at man skulle tage 3 gange i indvendige, en gang i udvendige hele tiden - rigtigt eller forkert..?

Eller er det noget helt anden man skal gøre, og hvordan får man den til at samle sig rigtigt..?

(P.s. er det ik for dårligt at få 4, fordi hesten KIGGER ved P, fordi nogen går forbi..?)

Ja undskyld at jeg er så uvidende, men jeg vil virkelig gerne vide det XD

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til bidet - hvordan..? :s
  • #1   24. maj 2008 Hesten skal rides til biddet via sædet. Man skal støtte hesten med tøjlen og kan "pille" lidt med tøjlerne.

• #2   24. maj 2008 Der er så mange måder at ride en hest til biddet på (:

Jeg rider selv mine heste til biddet, ved let støtte på tøjlen - Hesten skal jo have noget at gå til biddet på.
    Og så rider jeg med sædet. Det er meget vigtigt at ryggen er oppe og at bagparten er med.
    Det er også vigtigt at din hest er blød og smidig.
    Håber du forstår hvad jeg mener?

- jette

• #3   24. maj 2008 Stald Jessen - jo jeg forstår det godt, men hvordan får man bagparten med og ryggen op osv.?
    Skal man drive eller sådan noget?

Det er ok hvis du ikke kan forklare det, det er jo også svært over computer ;b

• #4   24. maj 2008 Sus - ja jeg synes også at det er lidt for dårligt af dommerne, og ja jeg er heller ikke glad for alt det jeg har fået at vide, for jeg bryder mig heller ikke om at sidde og 'save' hesten i munden for at vinde et stævne :s

• #5   24. maj 2008 halve parader, indvendige ben, osv (:

- jeg ahr også redet det, og der red jeg det igennem uden heste gik til bidet over hovedet og der fik jeg også kun 4-5 taller smiley

• #6   24. maj 2008 TOS: Det er lidt svært at forklare, ihvertfald for mig :o)
    Men jeg plejer at ride mine heste lange og dybe i opvamrning. Når de strækker hovedet og halsen frem og ned kommer ryggen automatisk op.
    Det er især vigtigt at holde et roligt tempo, for ellers risikere man at hesten tipper på forparten.
    Når rygmusklerne er stærke nok osv. kan man også begynde at samle hesten ind (lidt ad gangen), uden at den smider ryggen igen.
    Det tager noget tid (;

Håber det var en okay, forklaring ? xD

- Jette

• #7   24. maj 2008 du kan ride med en lidt ''bred'' hånd når du rider volter, altså så du nærmest fører hesten rundt men også bøjer den af mod midten, man fører hånden lidt ud på låret og når hesten så giver efter eller bare bøjer sig som en banan, så slipper du igen og ride 5-6 trin lige ud og fører den ind på samme måde igen, det kan du starte med, og så se.
    det er også godt at ride den lidt dybt i opvarmning, iikke under lod men ned og frem med næsen så du kan mærke ryggen kommer op i stedet for den ''hænger, som regel kan man mærke at hesten bliver lidt mere svingende i gangarterne når den kommer rigtig ned og bruger ryggen!
    og husk at lade være med at ''save'' i den, det gør det kun dobbelt så svært for dig, det kan godt være dne går ned, men du kan ikke ride den ned med en rolig hånd så.

øvelser du kan lave er foreksempel: volter 10-15-20 meter, 8 taller på 10 meter volter, store 8 taller, stille den lidt indad når du rider lige ud, se om du kan få den så smidig at du kan stille den ud ad på volten. og så prøv at ride 1-2 meter indenfor hovslaget så den ikkke støtter sig på af væggen når du rider.

• #8   24. maj 2008 okay mange tak for jeres svar alle sammen ;D vil da prøve det d:

• #10   24. maj 2008 Tjah min mening er at alle dine gamle undervisere tager fejl.. man skal slet ikke pille ved tøjlen for at få hesten til bidet.. når hesten rides korrekt og er afslappet falder hoved selv på plads..

• #11   24. maj 2008 Jeg får undervisning, hvilket hjælper en del.
    Men det jeg gør er, at jeg laver masser af halve parade med knæ og lår, samtidig med at jeg har indvendige ind til hesten uden at drive den fremad, men blot støtter op om den. Det er vigtigt at hesten svarer for den halve parade, hvis ikke skal du blive ved til den begynder at slappe af og vente på dig. Du skal holde dine hænder på højkant (lodrette) og holde dem helt i ro. For at holde dem i ro, skal du bøje i albuerne. Du skal have en fast men blød hånd, der kan give efter der hesten giver efter. Hesten kan ikke slappe af or arbejde, hvis den hele tiden får små ryk i biddet, da det blot forstyrrer den. Du må aldrig begynde at 'lirke' den ned med tøjlen, ved skiftevis at tage i indvendige og udvendige, da det ikke får hesten til at arbejde og bruge ryg og bagpart, men istedet får hesten til at lægge sig på forparten, og have hovedet lodret uden at arbejde. Pointen er nemlig ikke at hesten bare skal gå flot med hovedet, men at den skal arbejde med ryggen, rides på bagparten og komme ind under sig. Når det er på plads, kommer hovedet automatisk, når man samler den.

Hjælpetøjler kan være nyttige i vise tilfælde. Jeg har selv i et par dage - efter opfordring fra min ridelærer - redet med glidetøjle, da det hjælper min hest til at bruge ryggen ordenligt. Jeg strammer ikke glidetøjlen, men har den bare løst i min hånden, og så snart min hest giver efter, slipper jeg den lidt mere. Til sidst har jeg ikke længere brug for den, og min hest går afslappet og bruger sin ryg og bagpart korrekt. En glidetøjle er IKKE til begyndere, og bør bestemt ikke anvendes uden opsyn af en erfaren rytter. Jeg har aldrig selv brugt den uden min ridelærer var i nærheden, da jeg er bange for at misbruge den.

Haha, det blev lidt langt xD

• #12   24. maj 2008 Hov, jeg mener: Jeg har udvendige inde ved hesten og støtte op, mens indvendige hæl er trådt godt ned, så jeg ikke falder ind i volten, og skyder måsen ud. Indvendige skal også være inde og støtte op, og skal runde hesten, mens man med udvendige ben skal sørge for at hesten ikke skyder skulder og bagpart ud, med derimod runder sig om indvendige, Tøjlen kan bruges som ekstrastøtte, men må aldrig bruges som middel til at få hesten ned. Når hesten skal rides til biddet, skal det udelukkende være ved hjælp af schenkel og sæde, og ikke ved hjælp af hiven og trækken i tøjlerne.

Kommentér på:
Til bidet - hvordan..? :s

Annonce