{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

Hvordan motiverer du din hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nogle år siden trænet en del hundetræning, og der beskæftiger man sig meget med, hvordan man motiverer sin hund, så den har lyst til at arbejde for træneren.
Det er ikke noget man hører særligt meget om inden for hesteverden, så jeg ville høre, om der er nogen, der har gjort sig nogle tanker om, hvordan man bedst motiverer sin hest, så den har lyst til at arbejde?
Mit bedste bud indtil videre er klikkertræning, hvor hesten motiveres ved hjælp af klik efterfulgt af godbid, når den gør noget rigtigt.
Man kan selvfølgelig også motivere negativt ved at hesten lærer at flytte sig, når man fx lægger benene til. Her arbejder hesten for at opnå den neutrale udgangsposition, hvor der intet tryk er.
Hvad mener du er den bedste fremgangsmåde? Hvad er mest effektivt, og hvad er meste hestevenligt? Kan metoderne kombineres effektivt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan motiverer du din hest?
  • #1   13. okt 2008 Jeg taler helt vildt meget med Rony og opmuntre ham derfor med glade kommentare og "odre" (kan ikke lide det ord)

  • #2   13. okt 2008 Hvis man bare er konsekvent nok så tror jeg at positiv forstærkning og negativ forstærkning er ca. lige gode.
    Problemet med positiv forstærkning er at finde en belønning der er god nok til at hesten altid vil arbejde for den og som samtidig er mulig at give lige meget om man sidder på hesten, kører med den eller på anden måde er på afstand af hesten.

    Jeg er blevet totalt tilhænger af negativ forstærkning, hvor rosen er ophør af pres. Det fatter alle de ponyer jeg har arbejdet med siden jeg "så lyset" helt vildt godt og man slipper for at få en hest som hele tiden skal motiveres. Hvis man først har lært den at den skal fortsætte med det den er bedt om til der kommer et nyt pres, så får man en meget selvgående hest/pony.


  • #3   13. okt 2008 Sus

    Det er netop det med at kunne give en godbid der af og til kan være lidt besværligt..

    Jeg tror nu de fleste heste vil arbejde lige så godt for at undgå pres, hvis altså rytteren har timing til det.


  • #4   13. okt 2008 Ja.. Det er ikke rart at være vidne til..
    Som Susan sagde da hun lavede foredrag hos os, så bliver man jo heller ikke ved med at sige "SIT" til hunden efter den har sat sig..


  • #5   13. okt 2008 Jeg opmuntre Wariant via. min stemme.. Lyder positiv, tænker positivt mm.. altså for at "overføre" det positive til hende...
    Yderligere benytter jeg mig også er klikkertræning ... nogen gange med godbidder, og tit uden .. (:


  • #6   13. okt 2008 altså, hvis man møder mig til et stævne, eller bare udei naturen med min hest, finder man lynhurtigt ud af at jeg knævrer... for jeg har den opfattelse at hesten lytter til min stemme, ikke hvad jeg har at sige, men hvilken måde jeg siger det på. fx. kan et rigtig glad YiHARR, når vi rider skovtur, opfordre min hest til at suse afsted og have det sjovt, for det opfordrer hende til frihed, sammen med mig. mens et "du kan godt" kan lyde irriteret hvis jeg vil have noget til at lykkes NU, og det opfatter hun som om jeg er irriteret, og så slår hun bremserne i, og fortæller mig ved at stå stille at jeg skal slappe af. men hvis det samme "du kan godt" har noget stærkt opfordrende virker det motiverende på hende, og så yder hun det ekstra, og evt. overskrider hendes egne grænser, det har vi gjort meget på det sidste med tømmekørsel. min far mener at min måde at motivere min hest er dybt godnat, og bare en undskyldning for at knævre, men hans ven mener at jeg har noget at ligge det i, og han prøver at "kopiere" mig lidt. det er lidt ligesom monty Roberts Equs sprog, hvor han aflæser hestens signal, og prøver at udøve heste signaler for at kommunikere med hestene, så bruger jeg min stemme, og ikke min krop. især bruger jeg det på gåture, hvor jeg lærer hestene at gå frem i forskellige tempo, dreje korrekt, og lystre stemmen.
    det er også sådan vi tilrider, først går vi ture med hestene, lærer dem gå stå og dreje kommandoer via bevægelse, og tonelejer i stemmen. og efter nogle gåture ligger vi sadel på, roser når sadlen spændes, går ud på marken, sætter os op, og roser igen, og så ligger vi benene til samtidig med den stemme som ved gåturene betyder frem, og så går de, og nu har vi tilredet 3 heste på den måde, og har ikke haft komplikationer ved det endnu. og vi har stadig flere heste at forsøge med. det er samme kommandoer vi lærer dem ved tømmekørsel. så det er en god måde at motivere på...


  • #7   13. okt 2008 I stedet for at give den godbidder, så kan man klø den. De fleste heste har nogen bestemte steder på kroppen, hvor de virkelig ELSKER at blive kløet d:

  • #10   13. okt 2008 Tak for de mange svar smiley
    Til jer, der primært bruger negativ forstærkning: Jeg ved godt at man kan få sin hest til at gøre rigtig mange ting med denne fremgangsmåde, men mener I også, at det giver hesten lyst til at arbejde? Det er ikke ment som en kritik, jeg vil bare rigtig gerne finde ud af, hvordan man får den mest muligt arbejdsivrige og lærenemme hest, da den jo er noget sjovere at træne med, og formodentligt også selv er gladere smiley


  • #15   15. okt 2008 Jeg bruger meget min stemme, når jeg rider. Hvis hesten skulle have en godbid, når man red, så ville den ret hurtig miste koncentrationen. Jeg mener derfor, det er bedst, hvis man roser den med sin stemme eller med klap på halsen. Heste kan godt forstå menneskers toneleje, så hvis den har gjort noget godt, snakker man rosende til den.

    Efter min mening hører godbidder til nede i stalden. Hvis hesten har arbejdet godt, så kan den få en gullerod eller hvad man ellers har. Hvis man sidder på ryggen af den, så skal rosen efter min mening være stemmen og frihed. Man skal stoppe presset med schenklerne, hvis hesten går fremad, som man beder den om. Og hvis hesten har givet efter og går pænt, så er det vigtigt, at man også selv sidder stille og bare viser hesten vejen.

    Det jeg mener er, at en belønning altså ikke behøver at betyde en godbid. En belønning kan være små ting som klap på skulderen, venlig snak og frihed. Jeg mener ikke at denne form for motivation er negativ. Jeg mener, man kommer tættere på hesten ved denne form. Godt nok elsker heste mad, men de elsker så sandelig også en sød og venlig rytter..


Kommentér på:
Hvordan motiverer du din hest?

Annonce