{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
454 visninger | Oprettet:

Huld ved tilridning {{forumTopicSubject}}

Nu prøver jeg lige igen med en anden indgangsvinkel og oplæg til en debat.

Hvordan vil i mene en hest/pony skal være i huld, for at det er i orden at starte med at hoppe på ryggen af den (tilridning)?
Hvornår er den for tyk? Eller for tynd?

Jeg har en haflingerhoppe, som ellers er klar til at jeg så småt begynder at skridte ture på hende om 14 dg, hvor vi de næste 14 dg vil gå nogle ture i skoven på ca en halv time hver anden dag.
Men jeg er meget i tvivl om jeg skal lade være pga hendes huld. Hun er ikke meget tynd, men er lidt skarp over ryggen, og når hun strækker halsen, eller kigger til siden kan man se hendes ribben.
Hun er begyndt at æde godt, og hendes pels er blevet meget mere blank at se på, så hun er på vej i den rigtige retning, og har godt af at komme igang, jeg ved dog ikke om det er for tidligt at bære vægt.
rytter er 162 cm, og vejer knap 60 kg, og rider i en let kunststofsadel.
Hvad mener I?

Bemærk dette handler om huldet ved tilridning når hesten ellers er klar til det, ikke hvornår el hvordan man skal tilride, det er der så delte meninger om at hvis det kommer i tråden, vil det oprindelige emne forsvinde. Derfor beder jeg jer venligst om at holde jeres indlæg til Huldet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huld ved tilridning
  • #1   4. mar 2009 hmmm.. nu er det jo lidt svart når man ikke har set hesten....
    Syndes generelt at de skal være i tilpas hul inden man begyndes at lave meget med dem, simpelhen fordi at de jo bruger energi på det i stedet for at tage på..
    men hvis det ikke er andet end skridt og ikke for meget kan jeg ikke se noget galt i det.. eller bare korte ture... smiley
    bare du holder øje med hun ikke begynder at tabe sig ydeliger smiley
    og sørger for evt at sætte hidne lidt op i foder så hun har lidt mere at bruge af smiley hvis det altså ikke får alt hvad hun kan smiley
    Og så længe hun ikke er tynd fordi hun vokser er jeg sikker på der ikke sker noget ved det smiley og du bare tager det stille og roligt smiley






  • #2   4. mar 2009 ¤ Stald Nørgård ¤ Mai .
    Hun får nemlig alt hvad hun kan, og de sidste to dage er hun begyndt at tage mere fra i foder, hvilket også er grunden til at jeg alligevel er begyndt at overveje at starte snart. At hun kommer igang, sætter jo også appetitten op, og fordøjelsessystemet igang, så har besluttet mig for nogle gode trækture, men er i tvivl med om jeg skal vente med at lægge vægt på hende. Det er svært da jeg kun har haft heste der lå til den gode side før


  • #3   4. mar 2009 Hvad betyder huld? -.-

  • #4   4. mar 2009 Christina - Lækker Hest sælges
    Huld er hvordan hesten ser ud. Om den er tyk eller tynd élller lige tilpas.

    Labaniet *laver foderplaner*
    Med hensyn til at ride din hest nu. Jeg er lige egyndt med min på 4 år, af samme grund som dig. Men efter jeg er begyndt og ride er hun også begyndt og tage på. Så jeg tror helt klart du kan begynde langsomt op, som du selv skriver du vil.


  • #5   4. mar 2009 hellere lidt godt ved huld end for lidt, min erfaring er fra DV og de taber sig altid når man begynder med dem, en haffer har jo lidt nemmere ved at holde huld så prøv ad, ellers må du jo bare holde en pause igen

  • #6   4. mar 2009 Mange tak for jeres indlæg, jeg tager dem med i mine overvejelser.

    Kom gerne med flere imput


Kommentér på:
Huld ved tilridning

Annonce