{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

Hvordan "tænder" jeg min hest? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en super dejlig og super DOVEN! vallak på 6 som jeg så småt prøver at tilride, men han er bare mega doven?
Når man longere ham så skal man hele tiden holde gang i han for ellers stopper han op og de få gange jeg har været oppe på ham har jeg også altid skulle prikke til ham.

Nogle gode råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan "tænder" jeg min hest?
  • #1   12. dec 2009 Enighed med ASSI,.
    Hvis hesten ikke har energien / konditionen til at arbeje, er det vel forståeligt at den ikke gider løbe i longe : )


  • #2   12. dec 2009 få tjekket om den har ondt!
    Nathalie ville heller ikke rigtig gå, og vi troede hun var doven. Hun fik så tjekket ryggen, da Nathalies ejers underviser syntes det så ud som uóm der var noget galt. Og ja hun havde ret. Nathali var utrolig øm i ryggen. Hun stod lidt, og blev masseret hver dag, og nu er hun så frisk, at jeg næsten ikke kan stoppe hende smiley


  • #3   12. dec 2009 Giv den et los i røven med pisken eller los den i siderne med de helst 3 cm lange spore mens du river den i munden, og bliv ved med dette til hesten tripper afsted og trækker i tøjlerne.
    - Nej, start med at se på foderet. Hvad får den? Ville anbefale at give den B vitaminer, og nok flere hel havde og melasse, Det giver hutig energi, til at opbygge lidt muskler. Under ridning er det vigtig at hesten reagere på dine hjælpere. Både tøjler og schenkler. Ros hesten første gang den reagere på begge dele. hvis hesten ikke regagere giver du den en chance mere, evt med lidt kraftige hjælpere, og hvis det ikke hjælper må man gibe til en pisk eller lidt hårdere spark. Pisken skal IKKE slåes med, men ligges på bagparten mens schenklerne giver gignal til "gå frem". Der må ikke "slåes" hårdere end du ville slå dig selv. Så snart hesten reagere med det samme med en fremaddrift der ønskes, roses hesten, og der rides lidt for lange tøjler, og så gentages øvelsen igen.


  • #4   12. dec 2009 Måske den ikke forstår signalet "frem", den mangler kondition, energi, den synes at det er kedeligt eller noget helt andet (:

    Det kan også være at den har ondt et eller andet sted. Der kan være så meget, men jeg ville starte med at kigge på foderet (:


  • #5   12. dec 2009 Mange af de ungheste, som jeg har været med til at tilride har været doven i starten, men energien kommer (oftest) med tiden.
    Jeg har den fornæmmelse at det skyldes usikkerhed og nogle gange mangel på kondi.
    Min Ofeig var meget LANGSOM i starten, men ingen problemer nu, hvor hun har vænnet sig til det og været ude at opleve nogle ting.
    Jeg ville ikke ændre i foderplanen på mine ungheste, hvis de var dovne. Jeg ville tage det stille og roligt med tilridningen og ikke forlange ret meget, andet end at de skal slappe af og vænne sig til en masse ting (mine lærer altid at, hvis de bliver bange, eller er utryg ved noget, er det ok at stoppe op os kigge på det - ingen grund til at flygte). Nogle ungheste reagere ved at bukke, stejle med videre og andre reagere på deres usikkerhed ved at tage tingene langsomt og roligt (ligesom børn smiley )
    Jeg har haft gode erfaringer med at ride en masse ud (sammen med andre), det giver unghestene energi og lyst til at blive redet.
    Jeg overvejede en overgang at sælge Ofeig, fordi jeg synes hun var alt for kedeligt, men nu er hun (selvom det er meget lidt hun har været redet) en SUPER lækker hest med potentiale. Der har aldrig været problemer under tilridningen (bare at hun var MEGA langsom), og nu er hun så en hest med fin vilje, som hviler i sig selv og stoler på at hun kan, hvis jeg beder hende om noget.
    Der er håb forude og det er slet ikke unormalt smiley


  • #6   12. dec 2009 Er ikke vild med havre smiley

    Tror jeg følger Heidi B. D's råd og giver ham lidt tid og træning smiley


  • #7   12. dec 2009 Jeg tror det nok skal komme (det er min erfaring) smiley
    Held og lykke med det hele (og jeg vil gerne høre per pb, hvordan det kommer til at gå med det hele).


  • #8   12. dec 2009 Det skal jeg da prøve om jeg kan huske smiley

    Måske jeg skriver om gode råd smiley Det lyder nemlig som om du træner lidt lige som jeg selv gør.


Kommentér på:
Hvordan "tænder" jeg min hest?

Annonce