{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
662 visninger | Oprettet:

Vivian N
Vivian N
Tilmeldt:
14. sep 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4

Ponyen løber alt for hurtigt {{forumTopicSubject}}

Min søn på 5 rider på en shetter. Den hverken bukker eller stejler. Den tror bare, at den skal nå 3 toget som kører om få sekunder. Hvordan får man ponyen vendt af med, at løbe så hurtigt? Tøjlerne har den længde de skal havde. Det er ikke fordi den stikker af.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ponyen løber alt for hurtigt
  • #1   15. sep 2010 Øver halveparader?

  • #2   15. sep 2010 Prøv med et lidt skarpere bid(:
    Min første pony, også en shetlænder, tog hovedt ned og gik så sin vej, og lille mig kunne ikke gøre så meget, så vi satte et tre-ringsbid på, også kunne jeg styre hende (:


  • #3   15. sep 2010 Parader parader parader.. Inden du begynder med halve.. Ponyen skal bare sænkes i farten.. Når den stopper let, så skal din søn til at lære halve parader, hvor i hver anden gang laver en hel parade, så ponyen finder ud af hvad der menes,, Så kan i stille og roligt med tiden lave flere og flere halve og færre hele parader..

    det er bare lettest for en lille dreng at forstå hel parade, frem for halv. Det kan være en hjælp i starten.


  • #4   15. sep 2010 Elizabeth Hervad-Jørgensen<3 smiley !
    en på 5 burde aldrig ride med sådan et bid.. Det kræver altså noget mere rutineret hånd..


  • Vivian N
    Vivian N Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #5   15. sep 2010 Den stopper hurtigt på en hel parade, men vi prøver lige, at øve dette en periode. De er ellers blevet skide gode sammen, og er flyttet fra småbørnshold og på rigtige undervisningshold. Håber det kan give noget.

  • Vivian N
    Vivian N Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #6   15. sep 2010 Ponyen har faktisk et 3 ledet bid, da det var med hovedtøjet.


  • #7   15. sep 2010 Der er også forskel på 3 delt og 3 rings.. smiley at der er tre led i munden er kun godt.. Det er blødere for hestens mund.. 3-ringsbidet er et rimelig hårdt bid og bør derfor ikke bruges af nybegyndere der ikke har helt styr på deres hænder og kan holde dem i ro og finde ud af at give efter.

    Det er ikke for at dømme, men tror ikke din søn på 5 kan det på en shetter..


  • #9   15. sep 2010 Sørg for at øve en masse overgange, så den ikke bare går rundt og gør hvad den vil, men at den ved hvem der bestemmer smiley

  • #10   15. sep 2010 den vigtigste ting han kan gøre er ved at motivere ponyen (lære den noget nyt og ofte)

    derudover er der 4 hjælpe punkter:

    parader

    halvparader

    overgange

    og forskellige øvelser gerne små volter (:

    BEGRUNDELSE
    det er vigtig at ponyen/hesten ikke keder sig!
    Det er meget forskelligt hvad der for vore 4benede venner til det men alle har en grænse (: derfor er det vigtig at konstant motivere dem og daen shetter er en lille pony er det ofte begyndere der rider på dem, altså ryttere der kan et begrænset omfang af øvelser og derfor er der ikke så stor veksling som der er for en hest der bærer en rytter med stor erfaring og som har redet i mange år. Derfor udvikler mange ponyer en eller flere "særheder" som at løbe, stejle bukke eller noget andet.
    De 4 underpunkter kan så bruges som hjælp hvis det går helt galt og bør aldrig overdrives da det kan føre til at kede ponyen/hesten (:

    ET skarper bid er en MEGET dårlig løsning da din dreng pga alder og erfaring sikkert ikke har lært hvordan et bid skal bruges og dermed heller ikke en udelukkelse at han bare ville hive i tøjlen når hesten løber, og da bidet jo er et stykke jern man putter i munden på hesten og oveni købet et meget følsomt sted ville dette kun forvolde skade og dermed være med til at gøre hesten meget hård i munden ALTSÅ DÅRLIGT + DÅRLIGT = MEGET DÅRLIG IDE..... '
    (jeg har selv en lille hoppy med at hjælpe heste der er blevet redet forkert og ved derfor hvad jeg taler om)

    jeg er selv bidrytter men ville aldrig bruge et bid forkert.
    Undskyld mit meget lange indlæg + stavefejlene men håber du fik noget ud af det aligevel (:


  • #11   15. sep 2010 øv stopsignalet fra jorden af..eventuelt ved hjælp af klikkertræning.. se evt www.klikhesten.dk

    vi har også en pony der kun har to gear..hurtigt frem og stop smiley

    tror måske den er lidt signalforvirret og nu ved jeg jo ikke hvor god din søn er men måske får han ikke sluppet presset, så den tror den skal fortsætte fremad, selvom han "hiver" i tøjlen, altså klemmer sig fast med benene...


  • #12   15. sep 2010 Volter, parade, halveparader, temposkiftininger.

  • Vivian N
    Vivian N Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 4
    #14   18. sep 2010 Først engang tak for alle svarerne.
    Jeg vil sige, at halvparader har hjulpet helt vildt. Troede ikke et barn i den alder ville fatte hvad jeg talte om. Enten et naturtalent eller også kan forklaringen forståes selv af de små.
    I går gik den i 20 min udaf den hele time, med nedsat tempo. Så de to skal nok komme efter det.
    Og ja et barn i den alder hænger i tøjlerne, da de først skal lære at der findes andre metoder. Og ja den bliver nogle gange lidt signalforstyret. De er dog allegevel blevet så gode, at ridelæreren flytter dem fra småbørns ridning til et langt bedre hold, da hest og rytter skal havde flere udfordringer. Så et eller andet må jeg gøre rigtigt, når jeg underviser.
    Oj jeg er ikke tilhænger af skarpe bid, men hårdt arbejde da det giver den bedste rytter. Og udfra linket længere oppe, så er det i hvertfald ikke det bid ponyen har.

    Nogle der har fif til grundtræning i spring. De to elsker at springe, men der har jeg 0-erfaring. De tager snildt 30 cm og begge nyder det. problemet er landingen. Her får rytteren overbalance, og sidst blev han trådt på armen, så den var helt blå. (bruger springvest mv).


  • #15   18. sep 2010 Jeg ville nok vente med springningen til han selv kan holde balancen lidt mere.. Men du kan sagtens øve lidt vom træning, så hesten lærer selv at gå sine afstande..
    Du kan evt. løsspringe ponyen sammen med din søn, det vil han sikkert også synes ville være skide sjovt.. smiley

    Held og lykke med det..


Kommentér på:
Ponyen løber alt for hurtigt

Annonce