{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.195 visninger | Oprettet:

fortsætte kampen med ponyen, eller ny? {{forumTopicSubject}}

Hej!:-)

Jeg står med denne utrolig smukke 8'års, brogede new-forrest blanding. Utrolig smuk gang, god springteknik og har virkelig kapacitet til at gå hele vejen!
Men dens fortid er ikke helt så heldig som den kunne være..
Han blev født i Sverige, solgt til Danmark som hyggepony, byttet til hestehandler og kastet rundt imellem rideskoler og hestehandler, og er blevet tilredet på den måde. Altså bare en voksen op og savet til bidet.
Nu har jeg snart haft ham i et år, og han er blevet bedre under ridningen. Og jeg elsker at ride på ham! Både ud og svømme, spring, dressur osv.
Men han er meget slem i stalden. Han bider, sparker, maser og er meget sur.
Der er han ikke blevet bedre!
Vi har haft sådanne en heste "psykolog" ude, og intet hjælper.

Jeg kan kun komme ud til ham ca. 4-5 dage om ugen pga. Min skole.
Derfor har vi søgt en part, men da han er en 2'er pony der ikke er helt nem at håndtere, er det svært at finde en der er dygtig nok, og.passer til ham.

Vi har købt ham af en sød familie, men da han var en lille piges, på 8 år som var bange for ham, hjælper det heller ikke.

Vi har også snakket lidt om at bytte ham til en anden pony fra hestehandler Frederiksen i Skibby, men jeg ville have så dårlig samvittighed over det.

Han har måske 1-2 dage, hvor han er okay, resten er han ikke til at lave noget med.
Den ene dag, siger jeg at han er fantastisk og aldrig skal væk. Og den næste sparker han efter en og løber vildt omkring når han bliver lonceret.

Hg, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!;'(
Syntes ikke jeg har nok glæde af ham, da vi ofre ret meget på jeg kan have hest..
Hjælp mig..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  fortsætte kampen med ponyen, eller ny?
  • #1   7. feb 2011 Altså det er jo op til dig selv, hvad du helst vil. Jeg ville nok prøve at få en professionel ud og kigge på dens problemer, og se om det kunne løses. Kig evt på hesteforstand.dk. Men det er op til dig, om du gider prøve mere. Men synes da det er et forsøg værd, hvis han ellers er sød. Muligvis kan Mia Nielsen også hjælpe, hende har jeg hørt godt om, men aldrig mødt.

• #2   7. feb 2011 Hvis du er utryg ved ham, ville jeg sige du skulle se at komme af med ham! Fordi det nytter ikke noget af du en dag bliver bange for ham fordi han en dag rammer dig eller andet!
    Da jeg skulle have ny hest, købte vi en rigtig fin en af Lars frederiksen men vi fik desværre ikke alle oplysninger med, og han begyndte på at når jeg lige var lidt ukoncentreret smed han mig af - han blev ved! Selv om han var SÅ sød på stald osv så blev han ved med at smide mig af, også blev jeg rigtig utryg ved at ride ham også skulle han bare væk! Nu her den dag idag er jeg rimelig utryg ved at springe på min nye hest pga. de tideligere episoder med den anden.. Og jeg ville råde andre fra sådan noget! Så hvis du er utryg ved den, så ville jeg sige du skulle skille dig af med ham. smiley

• #3   7. feb 2011 Tak for hjælpen!:-)
    Vi har dog ikke flere penge at ligge til mere af den slags hjælp!:-(

• #4   7. feb 2011 Hvem er det i har haft ude, altså af heste "psykolog" som du kalder det smiley

• #5   7. feb 2011 I sidste end er det jo kun dig i samråd med dine forældre der kan tage beslutningen om hvad der videre skal ske med din ponyven.

Nu skriver du at en "hestepsykolog" har været ude - har det så været en rigtig hesteadfærdskonsulent? som har kunnet rådgive dig på bedste tænkelig måde og er pony ligeledes efterset af dyrlæge og kiropraktor for at udelukke den kan opføre sig sådan på grund af smerter.

Vi købte min datters drømmepony for 1 1/2 år siden og det har siden vist sig at han bestemt ikke har haft et let liv, fejlredet og totalt misforstået med hvad der dertil hører af afrettelser/straf osv.
    Han har den skønneste personlighed og stædigheden må komme fra et led æsel langt ude. Han er usansynlig svær at ride for min urutinerede datter og det har og er en kamp med blod, sved og tårer og en kamp vi mange gange har været ved at opgive. Men han tilhører vores hjerter nu uanset hvor meget en kamel han kan være under træning, den seje lille tøs giver sgu ikke op, men kæmper med alt hvad hun har for sin pony og der har hun vores fulde støtte. De har begge kapacitet til at blive en drøm sammen når det forhåbentlig en dag bare klikker, så vi kæmper videre og stævnebanerne må vente lidt endnu, men der er mange ponyår tilbage.

Mange i hesteverdenen har bebrejdet mig som mor at vi ikke kommer af med "problembarnet" og min datter så kan få en fin lille ven som knækker i nakken og bare spadserer på komando. Men sådan spiller klaveret ikke her, for vi står ved det ansvar vi har som ejer af vores elskede pony og hun fortsætter kampen og vi prøver at gøre de så afvekslende som muligt for det ikke bare bliver en sur pligt.
    Han var jo drømmeponyen og det er han stadigvæk, at der så er kommet lidt bump i vejen mod stjernerne må vi så tage med og arbejde med det materiale vi har frem for "dur ikke - næste"

Vi har aftalt at uanset om hun skal fortsætte til hest senere hen, så bliver han hos os, for han skal aldrig ud og opleve det svigt igen ved at blive så misforstået når han ikke lige makker ret og kan puttes i en fin kasse. Vi får masser ud af at være sammen med ham hver dag om det er pjat, hygge eller seriøs ridning og kunne slet ikke forestille os et liv uden ham og så følger kampen med.

• #6   7. feb 2011 Hvis i ikke har råd til professionel hjælp, er der nok ikke så meget at gøre ellers. Jeg er en person der aldrig ville kunne sælge min hest, Hehe, men det er nok bare mig. Hvis du ikke føler dig tryg ved den, og det ikke bliver bedre, er det nok bedst for dig med en ny.

• #7   7. feb 2011 aldrig giv op! jeg har været tæt på det, fordi at jeg var faktisk blevet bange for min hest.. men jeg fik hjælp rigtig meget hjælp og nu rider vi som var der intet sket! og hun stejlede bagover og bukkede førhen!
    Aldrig giv op!

• #8   7. feb 2011 sæt den på lokelund så skal jeg nok ride ham Selina smiley

• #9   8. feb 2011 Altsår undskyld det lidt pågående spørgsmål: men syntes du han er forsvarlig at sælge videre?.
    -Hvad vil du gøre hvis du så en dag blev ringet op af dem som købte ham af dig og siger hesten er aflivet da deres barn er blevet sparket ned og ligger i koma?.

Syntes du din 2"er pony har fortjent at risikere at blive kastebold og måske blive mishandlet igen?.
    -Hvordan vil du have det, hvis du så han igen havde fået ny ejer og stod i lort op til halsen i en boks og havde store sår og stod og havde det rigtig kummerligt?.

-Jeg ville ikke kunne få mig selv til at sælge den videre medmindre, jeg fandt en løsning på hans aggressivitet og hvad problemet til det var og fik det løst.
    Jeg ville få en keroprakter til at komme og tjekke ham igennem, en hest der har smerter et eller andet sted og måske har fået et slag derpå hvor han har ondt, inde i stalden kan han jo forbinde stalden med smerter og tro at det uheldigvis er dig der gør ham ondt i stalden. Fx. Hvis du står og strigler ham og det er sådan det måske skete da han fik det slag der har gjort han har en smerte, som han er bange for det gøre mere ondt.
    -Tror helt ærligt at han har ondt et sted, for hvis vi mennesker har ondt bliver vi også negative og aggressive.
    Hvis ikke en keroprakter mener han har ondt, så ville jeg få en heste visker ud og hjælpe dig, det hjalp mig og min gamle pony Juvel.

Ang. Keroprakter ville jeg bruge hende Sibylla(staves), fra Bollerup hun er dygtig ang med ryg problemer og hesten kan godt have ondt i ryggen selv om den ikke ser ud til at have ondt når du trykker på begge sider af rygsøjlen.

Ville bare have dig til de dit problem fra mere end en side smiley

Skriv en pb hvis du ønsker flere gode råd smiley
    -Håber du får noget ud af dem, held og lykke med det hele. Kommer også gerne og prøver at hjælpe sig til at håndtere de problemer I har sammen hvis du er åben for at prøve at få hjælp, du kan altid sige nej. Men skriv pb for interesse.
    smiley

• #10   8. feb 2011 Prøv at lade være med at ride i en periode og kun lav jord arbejde, evt. bare tilbring en times tid med ham i hallen eller på banen uden at forlange noget..

Og så give godbider når han kommer i nærheden af ham..

Opbyg et ordenligt forhold, ikke kun et "du skal gøre som jeg siger"-forhold smiley

• #11   8. feb 2011 Tak for alle de gode råd!:)
    Problemet er bare at vi ikke har råd til at få en kiropraktor ud:-(
    Og han bliver mere aggressiv i stalden når man har givet ham først:-(
    Og vi har ikke de store muligheder til træning, for vi har ikke noget ridehus:-(

• #12   8. feb 2011 Har I ikke en ridebane?
    Jeg synes det ville være utrolig synd, hvis han skal videre. Du skriver selv, at han har været kastebold - så er det naturligt, at han ikke opfører sig ordentligt. Du ved aldrig hvor sådan en som ham vil ende henne.

Mit råd er at træne en masse jordarbejde med ham. Ros ham endelig når han opfører sig godt - men pas på med at skælde ud! Lav være med at ride. Lav kun hyggearbejde - dvs fra jorden. Gå ture med ham osv.

Ang det med ikke at have råd til kiopraktor - så spar op.
    For det kunne sagtens lyde som om at han har ondt

• #13   8. feb 2011 Jo, vi har ridebane. Men den er heller ikke til at ride på endnu pga. Vejret.
    Han har virket glad når vi har været ovre på en anden bane og ride. Så er han glad bagefter! Men vi har ikke reddet i noget tid.. Så det kan være han bare har stået og kedet sig?

• #14   8. feb 2011 Det kunne jo også være en grund.
    Har han så bare stået stille? - For så kunne det være en grund. Det er ikke alle heste, der har lyst til at være foldbumser smiley
    (Det har min hest også gjort pga alt den sne og is - han var bare på fold hver dag, på trods af sne og is - men ingen ridning.)

• #15   9. feb 2011 Aldrig bare giv op. han har en uheldig fortid, men jeg tror på, at man skal give dem tid. Måske er han bare ikke en hygge typen i stalden. Og det må du så respektere.. Så må du være lidt hurtig i stalden, men samtidig skal han respektere dig. Så må du hygge på andre tidspunkter med ham. Tag ham ud af stalden for at græsse, gå en tur, eller hvad i nu kan lide, og har mulighed for. smiley

• #16   10. feb 2011 jeg sys det er lidt svært. Selvfølgelig skal man ikke bare give op, men rent faktisk kan det jo godt være, at den er bedre tjent et andet sted, med en rytter som ikke er bange for- eller frygter den.
    Jeg ville nu heller ikke sige at den skulle til en hestehandler, men hvis du kunne finde en der "magtede" den, tror jeg helt sikkert, at det ville være det bedste både for dig og for ponyen smiley Men det er svært når man ikke har set ponyen og dig sammen selvfølgelig, men udfra hvad du fortæller lyder det bare som om at det ville være den rette løsning, efter min mening:) Men held og lykke med det hele smiley

• #17   10. feb 2011 Hvis han er sur på stald vil han måske have det bedre i en løsdrift smiley

• #18   10. feb 2011 tror ikk det handler om det...

• #19   9. mar 2013 Syndes du skulle få hjælp også kæmpe vidre. Jeg har haft mange problemer med min og blev rigtig bange jeg red i en uge uden problemer og nu rider jeg trav på ham.

• trine j
    trine j Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 27
    #20   15. mar 2013 Vi har en selskabspony, en meget fin new forest med FLOT stamtavle. HUn har fantastiske gangarter og den vildeste springteknik smiley Smuk pony! Desværre har hun så mange lig i lasten efter en meget omtumlet tilværelse og rides ikke her ved os. Hun er selskabspony i en alder af 9 år... HUn er rimelig at håndtere og super sød i stalden, hvor hun gerne vil nusses. Der er ikke meget indhold i det hesteliv, dog virker hun glad og tilfreds smiley Vi er enige om at hun aldrig vil skulle sælges videre, men slagtes hvis hun ikke skal være her. Hun skal ikke kastes rundt igen så ingen anden fremtid end som selskabspony hos os. Udfra det tænker jeg du enten bør kæmpe videre eller lade den slagte. Hvorfor skal ponyen kastes mere rundt!?

Kommentér på:
fortsætte kampen med ponyen, eller ny?

Annonce