557 visninger
|
Oprettet:
Kørsel af hest??? {{forumTopicSubject}}
Hej
Nogen som kan fortælle mig hvor gammel hesten skal være før man kan/må tilkøre den?
Er det godt at tilkøre en hest som skal være ridehest?
Hvordan starter man? - hvad skal man som det første tænke på?
jan 2007
Følger: 49 Følgere: 150 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.145
En forden ved at tilkøre eller i hvert fald køre i lange liner først er, at de kender princippet og signalerne..
Hvis du aldrig har prøvet det før, rådes du til at få hjælp til det.. Selv synes jeg ikke, at jeg er erfaren nok til at tilkøre selv, selvom jeg jævnligt hjælper og også kører med nogle af de lidt mere rutinerede.
apr 2007
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.720
At køre med en heste inden den bliver tilredet, er klart en fordel, i hvert fald for os, for det er vant til at blive brugt, de er styrbar, dog ved de ikke en skid om hva fanen vi mener med at give dem et lille spark i siden, så derfor er det godt at have en pisk med i starten til at fortælle, nu gå vi frem af...
apr 2007
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.720
aug 2008
Følger: 53 Følgere: 63 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.474
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.116
Jeg kan ikke rigtigt få øje på fordelene ved at starte så tidligt (1½-2 år) som nogen foreslår.
Jeg ville vente til hesten er 3 år.
Det kan være en fordel at hesten er tilkørt før man starter tilridning -den vil jo i så fald have vænnet sig til "arbejdet", og have opbygget muskler til når den skal til at bære rytter.
Men det er altså kun en fordel hvis hesten er blevet kørt korrekt. En hest der ikke bruger sig korrekt, vil jo udvikle lige så forkert muskulatur for vogn som under rytter.
Når du ikke selv er erfaren kusk, så lad andre om tilkørslen eller få i hvert fald hjælp til det og undervisning i at køre.
Og forbered dig på at lægge en god sum penge til siden til tilkørsel, ndkøb af seletøj, vogn mm. Det er ikke en billig sport at komme igang med, men tilgengæld holder udstyret jo så osse mange år fremover, hvis man da køber noget af fornuftig kvalitet
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 614
Kørsel af hest???