{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
812 visninger | Oprettet:

ridning på smertestillende?? {{forumTopicSubject}}

jeg står med en hest som blev opereret for godt halvanden måned siden for sædstrengs fisteler. han blev blev kastereret to måneder inden oprationen som jo gik galt og gik meget smerteplaget og på fuldtid med antibiotika inden jeg fik en anden vurdering og han blev opereret.

efter en måned er det hele blevet super pænt og han blev sat i ridning efter dyrelægens anvisninger - han blev så redet 2-4 gange om ugen i meget skridt ca 20 min og lidt trav ca 3-5 minutter i små 14 dage. han er blevet redet for lange tøjler og har faktisk fået lov til at bestemme meget selv, for bare at kunne komme langsomt igang igen. han har desværre fået den tildens af han bliver sur og vil ikke trave mere - han ser nået småtgående ud i trav med rytter og rider kun halve baner i starten efter man har redet et stykke tid bliver stopperiet mindre og mindre, men ikke helt godt.

jeg prøvede han trykke rundt på ham og han virkede øm i lænd og højre skulder.

jeg ringede så til dyrlægen som havde opereret ham, han mente jeg ikke skulle pylre og jeg skulle prøve at ride hesten på smertestillende i en uge og tage den derfra - han mener det er stivhed og manglende kondi/muskler pga opration og han har stået stille.

men hvordan har i gjort? jeg blev rådet til at lave strækøvelser og bøje ham på imens han er smertebehandlet så han kan blive "blød" i musklerne imens han ikke føler stivheden i kroppen.

skal jeg ride ham før smertestillende også, for at kunne mærke før og efter? han er ikke redet i 14 dage pga af dette uden det er blevet bedre. det skal også lige siges jeg ikke har redet i flere år og skal igang her nu sammen med hesten - så det gør også det hele lidt sværere, jeg har dog fået en veninde til at ride ham en af dagene som er en dygtig rytter og har redet ham før.

hesten kommer ind på hospitalet efter de 7 dage hvis det ikke er blevet bedre og det hele er samråd med dyrelæge selvom jeg nu er lidt i tvivl om det hele.

Kommentarer på:  ridning på smertestillende??
  • #2   28. sep 2011 jeg tror jeg havde longeret i nogle dage eller løs i ridehus.
    Hvis han så stadig er stiv og øm og ikke vil gå frem, ja så må der jo være noget galt.
    Tror ikke jeg ville ride den på smertestillende da du jo risikere at gøre ondt være, og han vil ikke selv kunne mærke hvis noget er ved at gå galt

• #3   28. sep 2011 han går fint frem i skridt, står stille under opstigning og opsadling - så jeg er også bange for det bare er en dårlig vane.. jeg er en meget nervøs rytter og i starten fik han lov til det..

men også det bliver bedre med tiden nu længere tid han bliver redet og varmet op? han er lige i muskelaturen, hvilken han også altid får ros af af sin massør.

smertestillende er jo selvfølgelig lægeordineret - så hvorfor skulle de give mig det hvis de mener det ikke er det der skal til - han er jo ikke halt.

• #4   28. sep 2011 Puuh det lyder altså ikke godt!

Hesten er et dyr der under INGEN omstændigheder vil vise smerte!
    Udfra din beskrivelse viser hesten tydeligvis tegn på ubehag/smerte ved at skulle frem og ved at den bliver småt gående - godt at dine alarmklokker ringer, men dumt at dyrlægens ikke ringer.

Jeg ville IKKE ride hesten på smertestillende, det er ikke pyller at hesten har ondt.
    Få en fysioterapeut ud, (har gode erfaringer med lene fra backinbalance), du kan evt. starte med et opkald hvor du forklarer forløbet med hesten, dyrlægens anvisninger samt de "symptomer" som du har oplevet.
    Opkaldet er jo gratis, og hvis hun mener at hun kan gøre noget så vil hun jo selvfølgelig fortælle hvordan og hvorledes - er hun i tvivl vil hun IKKE behandle men henvise til din dyrlæge så du er altså på sikre jorde med Lene smiley

• #5   29. sep 2011 Jeg ville nok gøre som dyrlægen siger.
    Dette er bl.a. vurderet ud fra at du selv skriver at du i starten gav hesten lov til at bestemme selv = nu værger den sig fordi den ved den kan.

Og når arvæv heler, trækker det sig sammen og bliver hårdt.
    Indenfor det første halve år er det endnu blødt og kan strækkes. Det vil jeg tro er åtsagen til at din dyrlæge anbefaler smertestillende. Det er ikke rart når arvæv skal strækkes, men det er nødvendigt for at det ikke bliver for stramt. Så for at det skal lykkes for dig, og at du kan gøre det uden at hesten forsøger at kompensere for ubehaget, så den måske begynder at gå skævt eller lave andre spændinger, kan det være en god ide at give smertestillede.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på at der ikke er andre ting i vejen, og at det fortsat heler som det skal. Er du i tvivl, så tilkald din dyrlæge. Han er uddannet til at hjælpe dig. smiley

• #6   29. sep 2011 gitte B:

han tror næsten er træt af mig smiley jeg har to forskellige dyrlæge klinikker ind over det hele som jeg troligt kimer ned ;P

jeg ville enlig gerne bare have et program/nogle øvelser som ville være god til problemet, så jeg ikke står efter de 7 dage er gået og der ikke er sket en rygende fis.. jeg er lidt træt af alle de problemer med den dumme kasteration, det har stået på i godt ½ år og kostet jeg indtil videre 20.000kr..

• #7   29. sep 2011 Det er da bare rigtig øv, med det forløb...

Jeg tror bare at jeg ville ride som jeg plejede mens hesten får smertestillende. Især med fokus på at den skiller bagbenene (det er jo det nærmeste problemet) både fremefter og til siderne, hvis den ellers er så langt i uddannelsen. Du skal selvfølgelig tage hensyn til hestens kondition/genoptræning og ikke overanstrenge den.
    Jeg ville ikke lade hesten bestemme selv, men ride frem og ned så den samtidig får brugt overlinien korrekt.
    Jeg er stor tilhænger af bakketræning, så hvis du har mulighed for det, er det også god træning. Og som sidegevinst kan det være at hesten helt glemmer at den har ondt, fordi der er så meget andet at kigge på ;0)

• #8   29. sep 2011 jeg er en meget urutineret rytter så det er også lidt begrænset desværre..

hesten blev tilredet sidste år og kan kun rides i de tre gangarter pga sne og nu sygdom.

• #9   29. sep 2011 Så kan bakkerne klart anbefales. Der får du det meste forærende :0)

Og rid gerne sammen med andre

• #10   29. sep 2011 okay.. han er meget stabil udendørs, så det er ikke det store problem som sådan det er meget samling osv der halter endnu..

• #11   29. sep 2011 På nuværende tidspunkt skal du slet ikke tænke på samling. Bare kom ud og få strukket det arvæv. Hellere idag end i morgen :0)

• #12   29. sep 2011 ja, det er jo det..

det er også bare surt at bruge flere penge på nået som måske ikke virker alligevel - istedet for at få en kiropraktor ud som måske heller ikke kan gøre nået.. jeg synes virkelig det er svært når sygdomsforløbet er blevet så langt og dyrt nu..

min det der undre mig mest er han er øm i højre skulder.

• #13   29. sep 2011 Ømheden kan nemt være opstået fordi den har kompenseret for det ubehag fra arvævet. Alt efter graden af ømhed ville jeg nok få dyrlægen til at kigge på det, men ellers skulle det jo løse sig når den kommer ud og bruger sig korrekt. Hvis den så stadig er øm i skulderen efter ridning på smertestillende skal du self. have dyrlægen ud.

• #14   29. sep 2011 han kommer ud efter de 7 dage og tilser hesten, hvis det ikke er bedre efter de 7 dage køre vi ham på hospitalet.

det er ikke vildt meget, da han er et stort tudefjæs hvad smerte angår smiley men man hvad jo aldrig.

• #15   29. sep 2011 Som jg skrev i din anden tråd. Jeg ville ikke ride en hest på smertestillende, og når din dyrlæge foreslår det, vil jeg råde til at ringe til en anden dyrlæge og få en ny vurdering på dette. hvis den eller du overbelaster mere, pga den ikke har ondt når den er smertedækket, kan det jo gå grugeligt galt. Og ja dyrlægen er til for dig, men der findes virkeligt mange dyrlæger som ikke er så dygtige, som de burde være. De er kun mennesker, og man skal altid have sin egen fornuft med, når man har talt med dyrlægen.
    Ihvertfald min mening og erfaring.

• #16   29. sep 2011 jamen det er jo to forskellige dyrlæger som har sagt dette og det er jo også derfor tiden kun er 7 dage.. skulle begge dyrelæger være dårlige?

• #17   29. sep 2011 hvad siger han til tur ridning. Måske det var en ide, så han kunne få strækket krop og sår igennem.

• #18   29. sep 2011 jeg har ikke redet tur på han efter opretionen smiley men han normalt ret god og på tur.. så det er ihvertfald værd at prøve..

men hvis han er så "smerteplaget" ville han jo ikke stå stille under opsadling/stigning eller være ok i skridt? det kan jo også være fordi han har lært at slipper hvis han ter hvis lidt - han er på ingen måde voldsomt stopper bare og bliver sur og da jeg jo er en bangebuks og har ikke sagt fra før nu..

det er herre besværlig smiley

jeg tror jeg vil prøve turridning et par dage inden smertestillende og derfor give ham det de 7 dage også kommer dyrlægen jo derfra og giver en diagnose.

• #19   29. sep 2011 mange heste bliver "en helt anden" på tur, da man der som regel ikke forlanger så meget og det er hygge for begge parter. Hvis han så går ubesværet og frisk frem, ja så kunne det måske være noget om at han "snyder" dig på banen thi hi

• #20   29. sep 2011 jeg har ikke prøvet endnu smiley men det er ihvertfald en god mulighed. smiley

• #21   29. sep 2011 Altså det ganske normalt at blive rådet til at prøve at ride/motionere heste på smertestillende.. Især hvis der er mistænke om det bare er muskel ømhed efter at have stået stille.. Så jeg ville uden tvivl gøre som dyrlægen siger ud og skridt og trav ham rigtig igennem og se hvad dyrlægen siger 7 dage efter..

Kommentér på:
ridning på smertestillende??

x