{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.272 visninger | Oprettet:

Islandsk ridestil? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu havde jeg lige en bette diskussion i dag, med min kære mutti og så blev jeg faktisk lidt nysgerrig efter mere info om den "ridestil" jeg sigter efter smiley

Jeg rider ikke selv ishest (men wohoo, sad på min første rigtige ishest i dag og nøj det var fedt at tølte en smule!), men... stilen, den måde, man rider, den tiltaler mig. Især i forhold til "moderne dressur", hvis man kan sige det sådan.

Nå men, jeg er voksen og rider stadig pony, hvilket jo betyder at mine ben når længere ned end hvis jeg red en stor hest = anderledes benstilling?

Skal lige tænke over hvordan jeg bedst forklarer den stil jeg mener - altså... lange ben, godt ned om hesten, men ikke helt fast med det nederste af schenklen og selve foden (så foden nærmest svæver lidt fra hesten mave)?
Altså hvis man ser equipagen forfra, så ser man nærmest en trekant via rytterens ben, hvorimod alm. ridning, der er den mere kurvet?

Hvis jeg slår op i bogen "Naturlig rideteknik", så er det nærmest en blanding mellem. det klassiske sæde, western sædet og lidt det uafhængige sæde.

Så nu kære HG'er - hvilken stil har du? Hvilken sigter du imod? Og HVORFOR?

Og især jer der rider islandsk, kan i fortælle lidt om hvordan og hvorfor det lige hænger sammen, med måden der rides?


Kommentarer på:  Islandsk ridestil?
  • #1   15. okt 2011 Jeg synes godt nok det er svært at pege på en islandsk ridestil. Jeg har kendt en del islandske ryttere (altså ikke bare islænderryttere, men folk fra island som red;o))

    Og helt som alle andre steder i hesteverdenen, er deres teknik og metoder ganske forskellige, ligesom nogen ride elendigt, mens andre er rigtig dygtige.

    generelt må jeg dog sige at en del af de islændinge jeg har set ride, har været temmeligt "hårde" (her mener jeg ikke ondskabsfuld e.l. men med en ret grov tekning hvis man kan sige det sådan), ikke just noget jeg ville stile efter.

    Så ligesom med alt andet, er der kæmpe forskelle, og det handler nok i virkeligheden mere om at finde en tekning/metode som man selv og hesten trives med, og som giver mening for en, end det handler om noget specielt islandsk.

    De "strittende ben" handler jo nok iøvrigt mest om at en voksen mand på en pony typisk er temmeligt stor, og dermed at alternativet ville være at slå knude på benene under maven på hesten;o)



  • #2   15. okt 2011
    Kunne ikke være mere enig med <b>Michelle W</b>


  • #3   15. okt 2011 Åh, ja det har du nok ret i xD Var bare så fokuseret på lige en bestemt ting.

    En kvinde jeg kender, som også har vundet noget fyns mesterskab i noget gangartsklasse, hun rider rigtig pænt synes jeg, ikke helt som JEG vil, men "benstillingen" ser meget lig ud, hvad jeg gør (når jeg synes jeg rider godt).

    Jeg stiler efter en lige linje fra skulder, hofte og fod (set fra siden) og når jeg sidder, så det virker bedst mellem mig og min pony, så er der konstant kontakt med det øverste af schenkel (den bredeste del, lige under knæet?), men nedefter er der mere "svævefrihed". Hælområdet bruger jeg kun hvis vi lige skal noget lidt mere "indviklet" og det skal være mere præcist - lidt, som når du arbejder fra jorden og "prikker" med en finger, for at rykke hesten?

    Har det en negativ betydning i forhold til at have kontakt med hele benet?

    Og hvad gør i derude med følsomme heste? Altså min er følsom, men feks. min søsters araber er liiiige det tak mere følsom.


  • #4   15. okt 2011 (Og NØJ hvor er det dog svært at forklare helt hvad man mener, med ord kun xD)

  • #5   16. okt 2011 Det betyder vel bare at man er for lang til hesten smiley

  • #6   16. okt 2011 Når man læser i "de kloge bøger" om dressurridning, står der altså ingen steder at man skal bruge hælen, Tværtimod;o)
    benet skal ligge roligt ind til hesten. Når der gives signaler, er det så med indersiden af schenklen, ikke med hælen, så hvis det er det du efterstræber, så findes det i form af helt almindeligt dressur.

    Og at islænderrytterne kun bruger den øverste del af underschenklen, er jo lidt en sandhed med modifikationer, for en mindre rytter vil jo bruge hele benet. Det er jo kun fordi de er for store til de små ponyer (altså set med dressurbrillerne på) at de kun bruger den øverste del af underschenklen.

    Strittende fødder er, mig bekendt, heller ikke eftertragtet i islænderridning, omend der jo ikke kigges på opstilling i gangartsklasser, hvorfor ens ridestil jo ikke rigtigt har den store betydning (udover at man skal formå at få hesten til at vise sine gangarter bedst muligt).

    Sådan generelt (og nu får jeg nok på puklen) er der dælme mange af de islandske ryttere jeg ikke mener kan ride overhovedet.
    Det kan godt være de rider "de store klasser" -men her har det jo heller ingen betydnig om de reelt kan ride. Bare de er fra island falder folk jo i svime og giver dem noget at ride på.
    Særligt en bestemt islænding bosat i tyskland glemmer jeg aldrig. Han red til de tyske mesterskaber for nogen år siden, og sad praktisk talt halvt nede på siden af hesten det meste af tiden. Da der så skal rides hurtigt tempo tølt, glider han virkeligt langt ned på siden af hesten. En ikke så gammel knægt står lidt foran mig, og siger så til sin mor "se mor, manden er ved at falde af"
    -man kunne jo dårligt skjule sit smil. For han havde ret, sådan så det ud. Ikke desto mindre blev "manden" altså rigtig godt placeret, og har i øvrigt stadig i dag, rigeligt med heste i ridning.

    Så igen -kig mere på ridningen som sådan, end på at det skal være islandsk




  • #7   16. okt 2011 og så læser jeg lige mine indlæg igen: jeg kan altså godt stave. Se selv: tekNIK ;o)

    Ved ikke lige hvor tekning kom fra *G*


  • #8   16. okt 2011 Jeg rider islænder men synes det er svært at svare på dit spørgsmål, når der rides tölt slapper man meget af i sædet og giver plads til de "otte-tals bevægelser" tölten giver rytteren i bækkenet. Det er forskelligt hvor "hårdt" ryttere rider islændere, ligesom det er forskelligt hvordan andre ryttere rider indefor andre dicipliner. Jeg synes det er en væsentlig større udfordring at ride islændere end dressur på storheste (er gammel storhesterytter). Teknisk synes jeg det er svært at ride islændere rigtigt men det gør det interessant, 5 gangarter er noget sværere at mestre end 3. Så vidt jeg er blevet undervist kræver tölt at grunddressuren er i orden, hesten skal være smidig, løsgjordt, have god balance osv.

  • #9   16. okt 2011 Tusind tak fordi i giver jer tid =)

    ©AM - det er efterhånden noget tid siden jeg har redet en "stor" hest, men hvis den ikke er bred, tror jeg at jeg ville sidde på samme måde stort set. Men du må gerne kigge på min pony Taura og se om jeg er for stor? Har endnu ikke fået nogen negative kommentarer, som sådan (andet om jeg ikke skulle have en rigtig hest...)

    Tror jeg burde ha haft en anden overskrift xD

    Altså jeg stræber bestemt ikke efter strittende tæer - de skal gerne være paralelle, med den retning du rider i (altså IND med tæerne, hvis du rider i en skov, ellers ryger du af agtigt). Mere at de ikke er limet fast til siden, hvis i forstår?

    Der er bestemt noget mindre pæn ridning inden for det islandske, men tror jeg lige havde fortrængt det da jeg skrev.


  • #10   16. okt 2011 ARHHH. Er sku ikke helt enig med dig Sara N.. Nu har jeg redet islænder da jeg var lille og må da indrømme at det ikke var svært ;o) og tolt er da skide nemt *S* op med hoved og fremad..
    5 gangarter er noget sværere at mestre end 3: Nøj jeg er en MESTER og var det for 26 år siden ;o)

    Pia og Taura M: Jeg tror du ville kunne lide den akademiske ridekunst, vi elsker de store ponyer/små heste ;o)



  • #11   16. okt 2011 Team Rådbjerg *Heide&Lucca* og *Tammie&Candy* < 3
    Fortæl endelig mere =D


  • #12   16. okt 2011 Rådbjerg -ja hvis du mener at tølt bare er op med hovedet og derudaf, så kan jeg da godt se det ikke er ret svært. Skal hesten gå korrekt tølt, er det dog en ret samlet gangart og skal den tilmed gøre det med det løft osv som de gode konkurrenceheste har, kræver det osse en hest der er til tøjlen og smidig. Og det bliver de altså ikke af bare at hive hovedet op;o)
    Det svarer jo til at sige at piaff ikke er spor svært -det er bare at trække nok fortil samtidig med at man driver nok bagtil, så kan den ikke andet.
    Men vi er vel enige om at det ikke er en korrekt piaff man får ud af at gøre sådan?

    Nå, tilbage til emnet. Hende her synes jeg har en pæn opstilling: http://www.youtube.com/watch?v=WLCpWKm-YmI&feature=player_detailpage

    Taler her udelukkende om opstilling og ikke om selve ridningen (den kan man jo altid diskutere til evighed;o)).
    Og nej hendes underschenkel når ikke ind til hesten -men det ville jo osse kræve at der faktisk var noget hest at nå ind til. For hendes ben hænger jo så langt under maven på den, at hun ville skulle trække fødderne helt ind under maven på den for at schenklen kunne nå ind til hesten;o)

    Hun er i øvrigt uddannet beridder på store heste, og hendes heste er fantastiske at ride -det er IKKE bare hovedet op og derudaf, men rent faktisk rigtigt dressurarbejde der ligger bag;o)


  • #13   16. okt 2011 Har skrevet PB ;o)

  • #14   16. okt 2011 Team Rådbjerg *Heide&Lucca* og *Tammie&Candy* < 3

    Eller måske du bare har været heldig at ride heste der var redet godt til i forvejen?!


    Jeg synes da i hvert fald ikke altid det er lige nemt at finde den helt rene tølt som er suuuuuper lækker! Det er nogen gang en "kamp" men den er værd at kæmpe og heldigvis er min ikke så erfarende hest en god makker smiley


  • #15   16. okt 2011 Michelle w, jeg sys liiiige du er grov nok. Der findes enormt mange dygtige islænder ryttere og så er der dem der ikke kan finde ud af at ride. Ligesom der er enormt mange skod stor heste ryttere der er temmelig hårde ved deres heste. Så tænk dig lige om inden du generalisere. Bare fordi man rider anderledes er det ikke ensbetydende med at man er dårlig. Ja undskyld til trådstarter for det sure opstød men blev Sgu pisse irriteret.

  • #16   16. okt 2011 Nanne: *G* Nemlig rigtigt meen har da også redet på andre der ikke "bare" gjorde det af sig selv ;o)


  • #17   16. okt 2011 Rådbjerg: Jamen måske du så bare har haft en god start og prøvet hest der kunne og havde nemt ved det? smiley

    Jeg selv er startet på min egen nytilredet så vi skal ligesom lære det hele sammen. Det kan være lidt hårdt, men også rigtig spændene!


  • #18   16. okt 2011 Øøøh Chelina -jeg har på intet tidspunkt skrevet at islænderryttere pr definition rider dårligt. Faktisk tværtimod. Kopieret fra tidl indlæg:

    "Og helt som alle andre steder i hesteverdenen, er deres teknik og metoder ganske forskellige, ligesom nogen ride elendigt, mens andre er rigtig dygtige."

    At der er en del islandske ryttere der rider meget lidt pænt, er MIN observation udfra de mange jeg har set ride. Jeg har aldrig påstået at det gælder alle som en, men blot at MANGE ikke rider særligt pænt. Det hænger da såda set osse meget godt sammen med at hesten på island primært har været transportdyr -der er ikke tradition for f.eks. dressur på højt niveau, og til islænderstævner er der da heller ingen krav til rytterens evner, kun til hestens (når vi snakker gangartsklasser)

    Der bliver spurgt til de islandske ryttere (ikke islænderryttere generelt, men til lige netop dem fra island), og der er min observation altså at mange af dem ikke rider særligt pænt, og er temmeligt "grove" (ikke = onde, men mere i betydning "ikke så forfinet teknik").
    Det er ikke taget udaf den blå luft, men baseret på en hel del timer på sidelinien når min veninde har redet kurser og stævner på islandske heste.


  • #19   16. okt 2011
    Nu må jeg lige have det her forklaret fra en islænderrytter;
    Men .... Hvorfor skal islænderen gå med hovedet i vejret i tölt og pas når man ved at hvis hesten har bagparten med og er afslappet = hesten vil selv søge ned.
    Man ved hvordan hesten er sat sammen rent anatomisk og det giver ikke nogen mening at hesten skal have hovedet i vejret og udvikle underhals?


  • #20   16. okt 2011 Krikken -hesten skal ikke bare have snotten i vejret. Den skal faktisk stadig være fremme til tøjlen;o)

    Og det er nødvendigt med en høj hovedholdning for at kunne gå korrekt tølt. Det kan ikke lade sig gøre at gå frem og ned og tølte på samme tid.
    Korrekt tølt kræver faktisk en stærk bagpart og en vis grad af samling, deraf osse behovet for en højere holdning (du rider jo heller ikke piaff eller passage med halsen strakt og mule i bringehøjde;o)).
    Hesten går ikke i lod som ved de mest samlede dressurøvelser nej -men det betyder ikke at den bare skal falde helt fra hinanden og stikke snotten i vejret


  • #21   16. okt 2011
    Så det man ved om hestens anatomi gælder ikke for islændere?
    Eller kan man også på en normal hest ride ligesom islændere og have røven med?

    Nej, hesten skal ikke have snotten i vejret - selvom det ligner mange alligevel bare hiver snotten op i vejret.

    (link fjernet)
    http://www.hejelte.dk/Billeder/austri%20004.jpg
    (link fjernet)


  • #22   16. okt 2011 Nej jeg har ikke skrevet at islænderens anatomi er 100% anderledes end alle andres heste.

    Men gangarten ER anderledes end når en varmblod traver rundt. Og gangarten kræver altså at hesten har hals og hoved højt.

    At nogen tror de bare skal hive hovedet op på hesten for at tølte, viser tråden her jo osse. Det gør det ikke korrekt. Men hals og hoved SKAL altså bæres højt, for at hesten kan tølte. Det gør de såmænd osse helt af sig selv, de af dem som tølter på fold/løs


  • #23   16. okt 2011 Jeg kan så fortælle dig at der på island er mange dygtige ryttere der også kan ride pænt. Arj heller er dette taget ud fra den blå luft da jeg har været der tre gange. Men selvfølgelig rider de ikke som man rider klassisk dressur for teknikken er nødt til at være anderledes på så lille en hest som du jo også selv er inde på. Og ja, det er ikke nær så vigtigt for en islænder rytter hvorvidt om hesten kan piaffe men der er alligevel altid 110% styr på hestens ben. Jeg synes stadig det er en grov udtalelse du kommer med når du skriver at islænder ryttere rider grimt. Eller måske bare en lidt kedelig observation.

  • #24   16. okt 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .: Griner højt ja har fuldstændig samme mening som dig ;o) Total ulogisk ;o)


  • #25   16. okt 2011
    Chelina - beklager, men jeg syntes også der er overvægt af de grimme ryttere, men det er der vist i alle sportsgrene efterhånden :o)


  • #26   16. okt 2011 Chelina -igen: jeg har ikke skrevet at islænderryttere pr definition rider grimt. Blot at jeg til stævner og kurser har konstateret at der dælme er mange islændinge der rider grimt (og nej, her taler jeg ikke bare om en anderledes ridestil).

    Om de kan ride piaff, traversader mm er jeg sådan set ligeglad med. Men at sidde ordentligt på hesten, burde jo i mine øjne være en forudsætning for at kunne kalde sig dygtig rytter. Og det er der altså mange på ret højt niveau der ikke kan -og det er jo heller ikke et krav for at ride stævner og klare sig godt.

    At det er en kedelig observation kan vi da godt blive enige om -men ikke desto mindre er det det jeg har set. (og igen -jeg har OSSE set nogen som var dygtige, sad pænt osv. Men konkurrenceniveauet taget i betragtning, altså overraskende mange der red grimt)



  • #27   16. okt 2011 Nå, men nu har jeg så fundet mig en video af en islænderrytter som jeg faktisk synes rider pænt (for som nævnt tidligere, så er jeg helt klar over at de findes;o))
    Og som lige kan demonstrere at tølt altså ikke behøver se ud som på billede 2 Krikken viser -hesten kan sagtens have hovedet højt, uden at underhalsen skubbes frem og uden at alt falder fra hinanden;o)

    Generelt synes jeg faktisk ham her er en ret sympatisk rytter, og ved at hans træning osse indeholder en hel del dressurarbejde. Hans heste er faktisk ganske veluddannede dressurmæssigt

    http://www.youtube.com/watch?v=g0E7ET2WP-0&feature=related


  • #28   16. okt 2011 Synes det er dejligt at i vil være med her i tråden - skønt med flere meninger! Tak!

    Michelle - de links, er jeg enig i, de sidder rigtig pænt de ryttere, altså selve opstilling og holdning.

    Om folk rider grimt eller pænt er ikke det jeg tænkte på da jeg lavede tråden, det var mere "stilen" og opstillingen, jeg lige havde fokus på =)

    Og endnu engang, vil min konklusion være at... følg hjertet og gør det der føles rigtigt xD Det plejer at være det der virker bedst for mig og ponyen. (Selvfølgelig er jeg stadig åben overfor input)

    Jeg læser Team Rådbjergs kommentar med et STORT glimt i øjet - især grundet alle de smileys smiley

    Hm angående tølt - der tror jeg at jeg vil mene at det må være en naturlig holdning, når hesten går, som en "vild" islænder ville tølte? For det må jo nok findes, en utilredet islænder i fri natur, som er naturtølter =)


  • #29   16. okt 2011 Der findes fan-fløjsme os mange ryttere der sidder korrekt men som i mine.øjne ikke kan ride. For mig handler det om harmoni mellem hest og rytter og indføling.med hesten. Det er for mig nogen af grundelementerne indenfor ridning.
    Og til Pia, ja der findes naturtøltere der også tølter uden rytter smiley (min egen blandt andet)


  • #30   16. okt 2011 Chelina -at sidde korrekt gør ikke nødvendigvis en til en dygtig rytter nej. Men det er trods alt udgangspunktet for overhovedet at kunne bruge sine hjælpere korrekt, så jeg mener ikke man kan ride fantastisk uden samtidig at sidde i hvert fald nogenlunde korrekt på hesten.
    Og jeg er da næppe den eneste der tænker sådan, for den korrekte opstilling er da udgangspunktet i langt de fleste lærebøger.

    Det værste eksempel har jeg beskrevet længere oppe, med en rytter til Tyske mesterskaber, som lignede en der var ved at falde af. Han blev nr to i sin klasse.
    Samme mand har eget ridecenter, giver kurser og hvad har vi. Folk falder nærmest i svime over ham og sender rask væk heste i ridning hos ham. For han er jo fra island, og det alene betyder åbenbart at han jo MÅ vide hvad han laver.
    -osse selvom hans egne heste absolut ikke er hverken rare at ride eller veltrænede. Men gode, DET er de... og det er jo tilstrækkeligt til at komme ret langt.

    Det jeg synes er skræmmende er ikke at der findes islændinge som ikke rider pænt. Det ville være underligt hvis ikke der gjorde. Det skræmmende er for mig at folk alligevel falder på halen over dem, alene fordi de er fra island, og fra island åbenbart i visse kredse = talent og viden.

    Min veninde har i nogen år arbejdet på Störtal (tysk islænderstutteri), og i den forbindelse har jeg snakket en del med de islændinge der red og underviste der.
    De fortalte såmænd selv at som islænding var det nemt at blive "stor" i europa, ganske enkelt fordi de var fra island, så kunne man ikke blive noget på island, så kunne man da hvis man rejste fra øen.

    Det synes jeg er trist. Men det passer meget godt sammen med det indtryk jeg fik da jeg gik p efterskole (for efterhånden længe siden) hvor der var islandske heste og medtilhørende mulighed for undervisning og kurser.


Kommentér på:
Islandsk ridestil?

Annonce