{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At gå til bidet
  • #2   8. jul 2012
    Det er der mange meninger om :o)
    Det mest "kendte" er at man på en eller anden måde pilleri tøjlen. At holde fast i udvendige tøjle også pille, nykke, arbejde, tage og give og hvad af andre ord man nu bruger om det.
    Og det er også det man møder rundt omkring ved undervisere.

    Ved mig er indstillingen; hesten kan selv og skal nok søge ned selv hvis den er afslappet smiley - og selvfølgelig har tøjlelængde til den holdning den kan bære..


  • #4   8. jul 2012 Vil mene at man rider frem for ben og sæde samtidig med at man støtter op på tøjlen. Det vil gøre at bagparten kommer ind under hesten så den kan bære sig selv og få ryggen med op. Det får hesten til at søge frem og ned, og suge lidt mere på tøjlen.
    "Nyk" er jeg ikke meget for, da man tit kommer til at pille dem af tøjlen igen. Desuden er det en dårlig vane som er meget svær at komme af med.

    Husk at det at gå i holdning ikke altid er ensbetydende med at hesten er til bidet.

    TTT-Nora: Nogle heste suger bedre på visse bid end andre, det være sig både skarpe og milde. Men de fleste går fint på et almindeligt trensebid. Det jeg vil mene er "key-word" er suget. Altså at hesten ligger sig en smule mere på tøjlen, men holder blødheden. Man skal ikke være bange for hvis man i starten får mere i vægt i hånden. Det kan rides væk ved at styrke hestens bagpart, da den i starten skal have lidt hjælp smiley


  • #6   8. jul 2012 I min verden er en hest korrekt til biddet, når der er en 100% stabil og let kontakt mellem hestens mund og rytterens hånd, hvor fremdrift bagfra fører til, at hesten giver korrekt efter, hvilket optimalt fører til, at næseryggen placeres omkring lodret og nakken som højeste punkt i hvælvingen.

    At "søge ned" er ikke nødvendigvis = gå til biddet. At gå ned med hovedet og hvad der ellers skrives er ikke det samme som at gå til biddet. En hest kan sagtens gå med hovedet i den ønskelige holdning uden at være korrekt til biddet (manglede og ustabil kontakt, urolig tøjleføring).


  • #7   8. jul 2012
    TyskerTinkerTossen-Nora- Der er som du kan se her i tråden mange meninger om hvordan man gør, men den du har lært som jeg beskriver længere oppe er som sagt den mest kendte.
    Der findes andre måder.

    Men for mig handler det ihvertfald ikke om hvem der kan trække mest så og sige. Altså om en hest der stivner halsen og rytten der så tager og tager hårdere og hårdere.


  • #8   8. jul 2012 Man kan sagtens arbejde med anholdninger og eftergivenhed på tøjlen og stadig have 100 % kontakt - eftergivenhed er jo ikke nødvendigvis lig med afbrydelse af støtte. Det skal naturligvis foregå i samarbejde med til stadighed fremaddrivende hjælpere og ikke mindst med en let og følsom hånd. Det er jo ikke sådan, at man slet ikke må arbejde med biddet - det skal bare ikke være med "de store armbevægelser". Jeg plejer at sige, at en vip/en bevægelse med ringefingeren eller håndledets drejning SAMMEN med de øvrige hjælpere er ganske ok. Der hvor jeg står af, er når biddet bare rykkes fra side til side i hestens mund smiley

  • #9   8. jul 2012 Faktisk sidder det i håndleddet, men allermest i schenklerne og i sædet. Du skal "skubbe op", så hesten løfter sig (runder) i skuldrene, og af sig selv søger ned.

    Samtidig laver du laver en lillebitte bevægelse i håndledet og i små bevægelser vipper indvendig tøjle mod dig selv, og samtidig støtter op med udvendig. Hånden skal ikke bevæge sig mere end 2-3 cm frem og tilbage. Det er vigtigt at du kan sidde roligt med hænderne og bevægelsen kun laves i håndledet.

    I starten er det nemmest at få den til at søge ned, hvis du rider (skridter) i (20m) volter, og det kan være en hjælp til at holde armen stille, hvis man f.eks holder albuerne i siden, eller holder tommelfingrene fikseret i f.eks. underlagsstropper. Hvis den runder i nakken og du kan ane hestens indvendige øje "er den ved at være der". Det er IKKE en øvelse, der skal udføres med tvang (tøjletræk). Tøjlen skal blot støtte arbejdet med schenkler og sæde.

    Giver det mening?


  • #10   8. jul 2012 Se min unge hest, der her er redet 4 måneder sammenlagt. Jeg blir nødt til at hjælpe ham med formen og den svage bøjning både gennem mit sæde, min vægt, mine overschenkler og knæ samt små anholdninger/eftergivenheder for tøjlen. Men det skal være så usynligt og diskret som muligt.

    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/283030-fimpe_tjr_12_4_2012


  • #11   8. jul 2012
    Tja - man kan kun konstatere at der er lige så mange meninger og måder som der er dressur mennesker ;D

    For her er der ingen vip med hånden, ingen nyk, ingen hjælp til form.
    Andre steder er der lidt, nogle steder er der masser af ben, andre steder masser af halve parder, nogle steder store tag i tøjlen osv.


  • #12   8. jul 2012 Okay, jeg bøjer mig i støvet: Der kom så lige utrolig mange indlæg, mens jeg skrev mit, og også fra langt mere kvalificerede mennesker smiley

  • #13   8. jul 2012 Derfor vil vi da gerne høre dit indlæg Ponymor in the rough smiley

  • #15   11. jul 2012 Vil sige det er forskelligt fra hest til hest. smiley
    Jeg ved ikke hvordan jeg gør, jeg gør det bare.. hmm smiley


  • #16   11. jul 2012 Det bedste råd jeg kan give dig er at finde en underviser, hvor du kan mærke vedkommendes teknikker og holdninger er i samarbejde med dig og din hest. smiley
    Jeg har prøvet flere dygtige beridere i undervisning på min Haflinger, ganske uden nytte da ingen kunne finde hans fidus i ikke at tælle skyer.
    Derimod skulle hjælpen komme fra en dame, som jeg har stået i stald med som rider spanske heste og somme tider får kurser på skolen. Det var pludselig nogen anderledes teknikker, og en langt mere afslappet pony. smiley Hvorimod hendes ridning slog varmt vand i hovedet på min anden hest. smiley


Kommentér på:
At gå til bidet

Annonce