{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

Vil ikke ud på banen ell. ridehus? {{forumTopicSubject}}

Det ville hjælpe en del hvis i startede med at læse mit første problem med hesten: http://www.hestegalleri.dk/forum/traening/880212-stopper_op_og_bakker

Jeg har haft hesten i lidt over en måned, hun havde seperationsangst og stoppede op og bakkede da jeg fik hende. Nu er hun stoppet med at "stoppe op og bakke" når hun skal ind på staldgangen - men nu er problemet kommet til at hun ikke vil i ridehus eller på banen - her stopper hun og bakker.

I starten ville hun gerne derind, og forleden da vi holdte stævne - hvor jeg deltog i bomklassen, gik hun gerne i både ridehus og på banen.

Jeg synes efterhånden jeg har gjort alt. Har de sidste 2 gange bakket hende hele vejen ud på banen, men dette synes jeg bestemt ikke er den rigtig måde at gøre det på.

Har i nogle gode forslag til hvad jeg kan prøve?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil ikke ud på banen ell. ridehus?
  • #1   12. aug 2012 Ja. Brug en pisk og lig den på skulderen. Tap ganske stille, hvis hesten ikke reagerer på det lille tap, tapper du hårdere og hårdere indtil hesten rykker sig frem af. Så slipper du med det samme.
    Du skal ikke være bange for at tappe hårdt i starten, hesten lærer hurtigt at den lige så godt kan reagerer på det blide pres.


  • #2   12. aug 2012 For mig lyder det som om at problemet faktisk er at hesten er blevet flyttet så meget, at den er bange for ikke at komme tilbage til sine venner igen. Du er selv inde på at det er lige så snart hun gerne vil tilbage til sine venner.
    Har jeg forstået rigtigt au hun ikke vil med dig ind i ridehuset eller banen, og så bakker væk derfra?
    Måske opfatter hun banen som arbejde hele tiden. Og da du så var med til det stævne følte hun det var sjovere end den daglige træning?

    Jeg ville fokusere meget på bare at trække en lille tur rundt om foldene, op på banen, ind i ridehuset, ud på vejen, eller hvad hesten nu lige kan klare. Noget hun kan overskuet i hovedet (:
    Og så måske tilsidestille træningen indtil hun er tryg ved det.

    Når hun bakker, så ville jeg bare bakke hende endnu mere. Når hun så står stille, så et lille klap, og frem igen. Når i endelig er nået ridehuset eller banen, så ville jeg faktisk give hende fri, eller gå ud igen.


  • #3   12. aug 2012 Nu siger du hun har det med at bakke ind i mellem, bak hende før hun selv begynder at bakke, så du lige som viser hende at det er dig der bestemmer om det er frem eller tilbage, og begynder hun at bakke uden du giver signal til det, bliver du ved med at bakken hende istedet for at prøve at stoppe hende.
    Hvis du forstår hvad jeg mener??


  • #4   12. aug 2012 Lige mine orde Ballonfisken :
    Når hun bakker, så ville jeg bare bakke hende endnu mere. Når hun så står stille, så et lille klap, og frem igen. Når i endelig er nået ridehuset eller banen, så ville jeg faktisk give hende fri, eller gå ud igen.



  • #5   12. aug 2012 Ballonfisken: Ja, hun vil ikke derud og bakker væk. Hun vil gerne ind på staldgangen og have sin mad og blive striglet - men når vi kommer ud, bakker hun væk fra ridehus og bane.
    Jeg synes jeg har gjort rigtig meget ud af at hun ikke skal forbinde det med arbejde. Har lavet en masse hygge med hende derude og en masse stille og roligt i starten smiley

    Til stævnet, var hun så fantastisk. Gik lige ind i ridehus, og jeg kunne ride hende ind på banen uden problemer. Ved sku ikke om hun synes det var sjovere, men det kunne jeg forestille mig.

    Det med at hun bakker og jeg skal bakke hende mere, fungere desværre ikke. Hun bakker bare hele vejen ned til folden, og så er det svært at få hende frem ad. Når hun bakker, drejer jeg hende i stedet og så frem og rose. Men det hjælper ikke når hun skal fremad.

    Det der hjælper mest, er at lade hende blive nysgerrig (- eller utålmodig) og derfor gå fremad.

    Jeg vil idag tage hende på staldgangen, få mad, strigle, rebgrime på, gå i ridehus, på banen og så fri - UDEN arbejde - kun ros.. Hvordan lyder det?


  • #6   12. aug 2012 Okay, så længe du prøver dig frem (:
    Ja, det synes jeg lyder som en rigtig god fremgangsmåde (:


  • #7   12. aug 2012 Simone- er skam prøvet. Både med andre heste foran og massere godbidder.:-)

  • #8   12. aug 2012 Jeg har en der kan finde på at stoppe under ridning eller når man går med ham og så enten bare stå eller bakke - jeg plejer at dreje ham rundt og sætte i trav/løbe med ham og for det meste så snyder jeg ham til at gå frem - efter jeg har gjort det et par gange hvor jeg har vundet er det blevet mindre og mindre - og ja han gør det faktisk ikke mere smiley

  • #9   12. aug 2012 Jeg gjorde det at jeg gav mig god tid idag til ikke at stresse op hvis ikke hun gad at gå derind. Jeg åbnede alt tænkeligt op i ridehuset og tog hende så på staldgangen og ordnede hende - der var heldigvis kun lidt problemer med at få hende i ridehus - men det blev straks værre da vi skulle på banen. Hun stopper, bakker, går frem, stopper, bakker osv. Men jeg blev ved og fik hende tilsidst derud. Et hurtigt smut derind, godbid, ros og ud igen- så tog jeg chancen og tog hende i ridehus igen - uden de store problemer.

    Er spændt på om dette har nogen effekt. - jeg gør det her indtil hun går direkte derud - og begynder så at træne igen. Hvordan lyder det?


  • #10   12. aug 2012 Lyder super godt! Tillykke med successen smiley
    Og håber det kommer til at gå godt!


  • #11   12. aug 2012 Tusinde tak! smiley Håber hun bliver bedre i fremtiden - og tak for hjælpen

  • #12   13. aug 2012 Det du skal gøre, som der hurtigt vil afhjælpe på dit problem (jeg har ''kureret'' de heste der har gjort dette på cirka 10 min.) er at bruge pisken, som jeg skrev længere oppe. Tap på skulderen. Hvis hesten bakker, går til siden eller bare står stille, bliver du ved med at tappe, imens du giver 'frem' signal i grimen/hovedtøjet. Du tapper hårdere efter cirka 2-3 sekunder, og øger presset for hvert 2-3 sekund indtil hesten træder et skridt frem. Så snart hesten træder frem, slipper du al pres MED DET SAMME.
    Nogle heste bliver lidt frustrerede over presset, altså tappen på skulderen, især når det bliver lidt hårdt, men du skal bare ignorere det, og blive ved. Hesten vil på ét eller andet tidspunkt flytte sig frem, og ja, så slipper du.
    Sådan lærer heste det utroligt hurtigt. De kan nemlig lige så godt reagerer på frem i grimen/pegen med pisken på skulderen, og det finder de hurtigt ud af.
    (min egen har selv haft dette problem, efter jeg brugte denne metode skal jeg blot lige pege med pisken på hans skulder, hvis han stopper op, og han går frem igen).


  • #13   13. aug 2012 Ej det må jeg så lige prøve - godt beskrevet, tusinde tak smiley

  • #15   13. aug 2012 Laila: jeg har næsten kun trænet jordtræning med hende. Brugte den første måned på at vi skulle lære hinanden at kende - og hun skulle få tillid til mig. Jeg prøver det med pisken som ovenstående skrev.
    Men dejligt at høre en god historie smiley


  • #17   13. aug 2012 Jeg prøvede hvad • {Sofie von Lillienskjold - Horses In Harmony} • skrev idag.
    Det var godt nok ikke særlig fedt at skulle "tappe" hende på skulderen, men må blankt indrømme at denne metode hjalp - selvom hun blev ret sur på mig.
    Hun fattede det ret hurtigt, og vi gik ind/og af ridehus og bane ca. 3 gange.

    Wuhuuuuuuu, en god oplevelse til sidst. Pyha smiley Er spændt på om hun har lært af det, og går direkte derind i morgen!


  • #18   13. aug 2012 Nej, det kan godt virke lidt voldsomt, hvis man lige starter med det, men det er den eneste måde, nogle heste vil og kan lære det på smiley
    Rigtig godt det gik fint. Det kan godt være hun gør det et par gange igen, men til sidst, skal du altså ikke mere end pege på skulderen. smiley
    Skriv gerne hvordan det går!


  • #19   13. aug 2012 Det skal jeg nok smiley

Kommentér på:
Vil ikke ud på banen ell. ridehus?

Annonce