{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.425 visninger | Oprettet:

ridegjord med bøjler {{forumTopicSubject}}

<Hej HG.

Der er noget jeg har tænkt over noget tid nu. Flere gange har jeg set folk ride med en ridegjord med bøjler, hvor de rider fuldstændig som en normal sadel.

jeg kan bare ikke lade vær med at tænke om trykket ikke lægger forkert? Jeg har ikke helt forstand på hvordan en ridegjord lægger, da jeg aldrig har prøvet en før, men jeg tænker bare at hvis man fx laver letridning så ligger man jo et pres på en meget lille stykke, i forhold til ved en normal sadel?

Nogle der kan forklare mig hvordan det fungerer?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ridegjord med bøjler
  • #1   11. sep 2012 Du lærer jo bare at ride letridning uden bøjler først og derefter med bøjler, så lærer man ikke at ligge et stort pres i bøjlen smiley

  • #2   11. sep 2012 Altså jeg vil til hver en tid ride med en ridegjord eller en lammefætter i stedet for en sadel der passer dårligt. Den påvirker ihvertfald ikke rygmusklerne forkert. Men jo, trykket ligger på et meget mindre område.

  • #3   11. sep 2012 Ridegjord med bøjler burde forbydes - det er bevist (hvilket jo er logisk) at presset lægges på et meget lille område, dvs. en ryttervægt på f.eks. 50 kg - så får hesten 50 kg. trykket ned på et meget lille område! enhver dyrlæge, sadelmager, eller træner med lidt forstand på hestens muskulatur ville være enig! naturligvis skal man heller ikke ride med en utilpasset sadel - men det gør det jo ikke okay at ride rundt med en ridegjord, som var det en sadel! det er skadeligt for hestens ryg - medmindre man ikke lægger vægt i bøjlerne!

  • #4   11. sep 2012 Det er jo lige lidt acceptabelt at ride med en ridegjord med bøjler som i en alm. sadel, som det er at ride med en dårligt tilpasset sadel..

    Det er da rytterens fornemmeste opgave overfor sin hest, at sikre den har det godt, som dermed også betyder man har ansvaret for at udstyret passer som det skal, og ikke tænke <i>Det ene skader mindre end det andet</i>


Kommentér på:
ridegjord med bøjler

Annonce