{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.159 visninger | Oprettet:

hest tager biddet på højre tøjle {{forumTopicSubject}}

ja som overskriften siger så tager min hest højre tøjle smiley
han er blød og nem at bøje på venstre side men så snart jeg ligger pres på højre tøjle så tager han biddet og slår tit hovedet voldsomt op han kan desuden ikke bøjes mod højre og er helt ligeglad med at jeg lægger benet til ham eller ligger en pisk på skulderen for at trykke ham lidt på plads... hvad skal jeg gøre ?

han har næsten lige fået ordnet tænder og han fik trukket en ulvetand ud for lidt tid siden. han har ikke ondt i ryggen og han gør det både med og uden sadel. hvis jeg holder tøjlen og trygger ham frem bliver han endnu mere stædig og hvis jeg slipper tøjlen så kan jeg godt opgive alt om at runde ham
hvilket også gør gallop til en lidt farlig afære da han smider sig
han rider med 3 delt bid og tilbage træk

er der nogle der har prøvet det før og i så fald hvad har i gjort for at det blev bedre


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest tager biddet på højre tøjle
  • #1   18. okt 2012 Jeg ved godt, at du synes jeg er pisse irriterende lige nu. Men... Smerter!

    Har du fået tjekket din hest godt igennem, af en dygtig kiropraktor, siden du siger, den ikke har rygsmerter?

    Den kan altså også have smerter mange andre steder, end ryggen.

    En hest burde ikke gøre det dér, hvis den ikke har ondt.


  • #2   18. okt 2012 Jeg tænker uens muskelmasse måske. Først ville jeg få en kioprakter ud, og hvis der ikke er noget galt, så er det nok en rytterfejl.. Evt. er du for hård i højre hånd.
    Din hest kan ikke være stædig, så der er en ''fejl'' et sted! smiley


  • #3   18. okt 2012 Dyrlægen har tjekket tænder og ryg på ham så jeg er sikker på at det ikke er problemet og jeg vil også have en kioprakter ud til ham når jeg får penge igen

    Hvis jeg løsner mere op i højre tøjle løber han lige igennem og vil ikke dreje . Min veninde som har redet hele sit liv rider på ham nogle gange om ugen og han gør præcis det samme med hende så tvivler på at det er rytter fejl. Og med stædig mener jeg at når du tar det mindste i ham trækker han igen og så ender det op i en trække kamp og det skal det jo ik smiley


  • #4   18. okt 2012 Min hest gjorde præcis det samme, dengang vi fandt ud af, han havde ondt i ryggen. Det var en kiropraktor der opdagede det.
    Efter det blev opdaget + pause + genoptræning har han aldrig gjort det siden smiley


  • #5   18. okt 2012 Hej. Jeg tænker også at den har ondt et sted. Måske ikke ryggen men måske et andet sted. Højre skulder låser måske, eller måske låser den i nakken..... Min har døjet med samme problem og det har Tove Due ( dyrlæge og kiropraktor ) hjulpet den med. Så prøv en kiropraktor smiley

    Held og lykke


  • #7   18. okt 2012 Det behøver ikke nødvendigvis at være smerter. Det er så overvurderet nu til dags at bare hesten gør det mindste fejltrin, så fejler den et eller andet og har ondt. Jeg har en hoppe der ikke ville give sig 100 % ude fortil, hun er stadig strid ind imellem og tager jeg rigtigt i hende og beder hende om at gå, ja så går hun lige i vejret. Hun skal tages dag for dag og respekterer jeg hende gør hun omvendt. ALLE mente jo at når den stejlede ved at man tog i tøjlen så fejlede den jo helt sikkert et eller andet, så den har været i røntgen to gange (fået tjekket alle 4 ben, nakke, ryg og kryds.) hun er gennemgået af div. dyrlæger, kiopraktor og massør. Hesten fejler INTET. - penge ud af vinduet.
    Har du evt, prøvet at smide den i en longe og se om den gør det der? Nu kender jeg ikke din hest, og vil ikke kloge i noget på nogen måde, men hvis den ikke viser ubehag eller nogen former for irritation, så kan det jo godt ske den blot har luret at du opgiver hvis den hiver lidt i højre tøjle :o) De er jo udspekuleret nok ;o) Prøv at lad den gå med hovedet i den placering den selv vil, og løber den, så lad den løbe. Sådan gav min sig, og hun går stabilt alle LA øvelser idag :o)


  • #8   18. okt 2012 Jeg tænker også lidt uensmuskelsætning eller blot simpelt stivhed.. Heste har som mennesker ofte en god og en dårlig side.
    Og det må du så arbejde lidt på.. Evt arbejd med højre side mens du rider på venstre.. Forsøg at bøj godt af..

    Men det kan også være et balanceproblem, så igen arbejd med højre side på venstre volte, hvor du lader den kigge udaf i volterne.


  • #9   18. okt 2012 har haft samme problem med en hest. Den blev tjekket i hoved og r#v, og fejlede intet.
    Blev anbefalet at longere med longeringsgjord.hvor longen er trukket gennem den nederste ring (ned på siden af hesten) og så i biddet.
    På den måde vil hesten bøje sig i volten, og den bestemmer stort set selv presset i biddet.
    Ved ikke om du forstår hvad jeg mener, men send pb hvis du vil have det uddybet. Sender også gerne et billede hvis det gør det nemmere.
    Jeg havde stor succes med det. På allerede 2 uger mærkede jeg en tydelig forbedring.


  • #10   18. okt 2012 Præve at ændre ridestil et stykke tid. Rid for lange tøjler, så han søger ned og strækker i overlinien.

    Giv ham tøjlen. Nær han slapper af med den stik, så prøv at samle ham gradvist op, og stille ham lidt til begge sider. Stil ham ved hjælp af ben og sæde og kun støtte på tøjlen


  • #11   18. okt 2012 Min hest havde et 2-delt bid og så en dag ødelagde hun sig hovdetøj og så fik hun et 3-delt og der gjorde hun helt det samme som din..
    Det kunne godt ske at din heste skulle have et nyt bid


  • #13   18. okt 2012 Det kunne godt lyde som en låsning i nakken. Det havde min gamle hest, og dyrlægen fandt ikke noget, selvom han tjekkede hesten for smerter. Det gjorde kiropraktoren derimod.
    Så dyrt er det nu ikke at få en kiropraktor ud. Jo længere du venter, jo værre bliver det. Hvis en hest går med en låsning længe, så sætter muskelmassen sig efter det, og så tager det noget længere tid før hesten er helt normal igen.

    Men ellers så skulle du måske få en underviser til at kigge på det. Det kan være svært for os der ikke har set hesten at vide hvad der er galt. Måske ligger fejlen hos dig selv.


Kommentér på:
hest tager biddet på højre tøjle

Annonce