{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
650 visninger | Oprettet:

tilridning/træning :-) {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley
Jeg er blevet den heldige ejer af en fantastisk 4års rød hoppe smiley og er i fuld gang med tilridningen smiley men!
bliver forvirret når jeg har 3 veninder som siger den ene til det andet smiley
nogen siger jeg skal longcere (staves?) hende med indspændingstøjler og den anden siger det dårlift for hendes ryk
og andre siger jeg skal longcere hende med grime ikke hovedtøj? smiley altså bliver dybt forvirret jeg plejer at longcere hende med sadel og hovedtøj og gamacher/bandager og lændedækken hmm.. men nogen siger jeg skal tage longceregjord på hende kan ikke se en forskel? håber i kan hjælpe mig med det for bliver virkelig forvirret! smiley
INGEN KRITIK TAK!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilridning/træning :-)
  • #1   21. nov 2012 Jeg kan sagtens se dine veninders pointer, men det jeg har gjort er at longere med chambon, for at lære hesten at have en 'naturlig' nedadsøgning. Synes ikke indspændinger er god til en unghest med dårlig balance, fordi der er meget lidt elastik i smiley

  • #2   21. nov 2012 Der er lige så mange meninger om hvad der er rigtigt og forkert, som der er mennesker..
    Og du vil også blive forvirret af at spørger herinde, for folk vil komme med forskellige løsninger ligesom dine veninder gør..

    Mit bedste råd er at du skal gøre det som du selv føler er rigtigt og så kig videoer på nettet om tilridning, så du kan få noget inspiration og viden.. smiley


  • #3   21. nov 2012 kan godt forstå du bliver forvirret smiley
    men jeg vil longere i grime eller kapsun.. og uden indspændningstøjler!
    smiley


  • #4   21. nov 2012 Jeg ville aldrig bruge indspændinger på en ung hest, synes de kommer til at gå så kunstig til bidet, også skulle det vidst ikke være så godt for ryggen, da de spænder meget op for at slippe ud af det.. Jeg ville heller få den til at søge ned naturligt.. smiley Der er mange videoer herinde af folk der er rigtig gode til det, så bare slå dig løs smiley
    Men ellers gør hvad du føler passer bedst til din hest smiley
    Jeg selv longere os med trense og sadel, det har fungeret rigtig godt smiley


  • #5   21. nov 2012 Ja kapsun er os en genial opfindelse smiley

  • #6   21. nov 2012 Her er bare første eksempel:

    Jeg ville fx aldrig longere med chambon, da chambonen ganske enkelt ikke kan blive lang nok til, at hesten kan søge ud foran lod - hvor man nemt kan justere det med indspændinger.. Derudover så giver chambonen hesten den frihed, at hesten kan kigge til lige den side den vil og kan derfor løbe sig selv helt skæv, hvis den nu bare synes det er rarest at kigge ud til dens højre side hele tiden, lige meget om den går på venstre eller højre volte.. Dette kan man også undgå med indspændinger..

    Så du kan se, der er mange meninger og måder.. Andre bruger slet ikke indspændinger, nogle lidt og andre meget..


  • #8   21. nov 2012 Kan godt se der er mange meninger men det er også rart at få lidt ideer for min hyp bliver lidt sur og vil ikke samaarbejde med inspændingstøjler smiley så tror bare jeg holder mig til sadel og hovedtøj uden nogen hjælpe tøjler for syntes inspændingstøjler tvinger! dem ned og det vil jeg ikke smiley

  • #9   21. nov 2012 Som flere skriver er der mange måder at gøre det på og mange meninger om hvad der er rigtig, alt efter hvad man går efter og hvilke metoder man bruger..
    Jeg ville personligt longere i kapsun eller grime, da jeg føler de lettere hjælper hesten til at gå korrekt og man undgår skævt træk i bidet + træk i munden i tilfælde af at hesten bliver forskrækket eller lignende..
    Bruget aldrig hjælpetøjler, hverken indspænding, chambon eller andet, da især ungheste balancere med halsen og jeg derfor mener de skal have fuld frihed over denne.. Ud over det ønsker jeg at hesten strækker halse og hoved frem og ned så ryggen løftes, og alle hjælpetøjler går ned og ind og fungere derfor modsat af hvad jeg ønsker..


  • #10   21. nov 2012 Jeg ville longere hesten uden nogen form for hjælpetøje eller inspændigstøje. Når så det er ved at være tid til at komme på ryggen af den, ville jeg sætte en indspændstøjle på, så den kan mærke at der er nogen der rør den i munden, nogle heste kan reagere voldsomt på det smiley

  • #11   21. nov 2012 hun er rytter vandt og hun er helt cool! kan selv komme på hende hun står bare og kan selv styre hende rundt så.. smiley men da vi går i stå pga. af vejret longere vi bare smiley

  • #12   21. nov 2012 Der er rigtig mange meninger om den sag. Personligt har jeg aldrig brugt at longere - men derfor kan det jo være godt nok smiley

  • #13   21. nov 2012 Marie: Har aldrig oplevet at heste har reageret på tøjlen fordi rytteren kom på ryggen, man træner da bare tøjle signalerne fra jorden inden man sidder sig op smiley så er det også den rigtige følelse det vil indspændinger aldrig give

Kommentér på:
tilridning/træning :-)

Annonce