{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

Hest bakker på tur. {{forumTopicSubject}}

Godaften HG smiley

Ja, jeg har fået æren af at ride min mors lækre dressurhest på tur denne uge, da hun ikke har mulighed for at komme ud til ridehuset (og ikke selv tør ride tur på ham, da han kan være lidt frisk)

Jeg red vores første tur sammen idag, og den første halvdel af turen, bakker han meget - ikke fordi han er bange tror jeg. Han stopper op når han bliver lidt utryg, og bakker så bagud eller rundt i cirkler.

Hvad skal jeg gøre?

Jeg har skridtet med løse tøjler hele tiden - eller har haft lidt kontakt, hvis han nu lige skulle hoppe til siden. Jeg samler ikke tøjlerne mere op når han stopper op og kigger, jeg prikker lidt til ham og siger han skal gå frem (snakker til ham, og siger det ikke er farligt og lyder rigtig mærkelig, for at han skal vide der ikke sker noget) Når jeg prikker til ham, bakker han, og han bliver ved... Jeg sidder med tøjlerne på samme måde, og gør ikke noget - bliver ikke sur, forholder mig neutralt, som om jeg ikke er der. Når han så går frem igen, roser jeg ham, og snakker til ham indtil vi er forbi og giver ham lidt længere tøjler.

Gør jeg noget forkert, eller skal jeg reagere anderledes når han bakker? Det skal siges at det kan være voldsomt den måde han bakker på - det kan være ned i grøfter, og 15 meter tilbage, hvilket jeg synes er lidt mere end normalen..

Håber I har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre, eller om jeg bare skal blive ved som jeg gør smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest bakker på tur.
  • #2   26. feb 2013 tell me about it. min store kan finde på det samme.
    Jeg har to taktikker..

    1: Bak hende videre (hvis muligt) så hun tror det er noget jeg beder hende om. når jeg så holder op med at bede hende om det, så går hun fint fremad igen.. det virker på de gode dage.

    2: Jeg siger HØJT og KLART "NEJ!" og driver på hende. så snart hun reagerer fremad roser jeg hende (også selvom hun ikke nødvendigvis GÅR fremad med bare det hun lænes sig frem i stedet for i bakkeposition..). det kan tage et par forsøg, men det plejer at virke til sidst..


  • #3   26. feb 2013 Caroline - han bakker ikke og vender rundt for at vende hjem, han kan sagtens bakke han imod det han nu skulle synes er farligt (altså bakke væk fra hjemmet og mod det farlige)

    Tenna - det der med at bakke ham videre, kunne godt være en idé, men de fleste steder er det ikke helt muligt uden at skulle bakke gennem en grøft, hvilket ikke lige er det jeg har mest lyst til.. Jeg prøvede en enkelt gang eller to, at råbe nej og presse ham frem, men så bakkede han bare endnu mere.. men det kan godt være jeg skal gøre det et par gange, før han forstår budskabet med det.


  • #4   26. feb 2013 det med at bakke kræver lidt plads ja smiley

    Ved det andet skal du presse godt på de første gange og rose allerede når han stoppper med at bakke. der er det ikke frem driften der er vigtig med det at han holder op med at bakke. smiley
    og ja det kræver et par forsøg smiley

    Jeg trækker af princip ikke gerne da min hoppe udnytter det på det groveste.. smiley


  • #5   26. feb 2013 Tja når han bakker uden du har bedt den om det, ja så beder du den om at bakke kraftigt smiley
    Det virker faktisk rimelig godt, har selv en der kan finde på det. Heste bryder sig nemlig ikke ret meget om at bakke.


  • #6   26. feb 2013 Min hoppe er virkeligt også slem til det, hun stopper og bakker tit. Det er oftest hvis hun er alene og savner selskab.

    Jeg er bare stædig når hun gør det. Jeg puffer til hende med fødderne og kilder hende med en kvist, til der kommer en reaktion. Lige så snart hun bare stopper, stopper jeg også i 2 sekunder og begynder så igen til hun går fremad. Jeg plejer at være tilfreds med skridt, de næste par meter.
    Det kan tage op til 5 kedelige minutter, med vores stille stædighedskampe, men jeg har endnu ikke tabt:)
    Hvis det er en bro eller noget hun er utryk ved, plejer jeg bare at hoppe af og trække over:)


  • #7   26. feb 2013 Dette problem har jeg også haft, men det er faktisk blevet bedre og bedre efterhånden, sådan gør jeg:

    Når han begynder at bakke (og prøve at vende om) jamen så må han jo vælge om han vil bakke hele vejen hjem eller gå fremad, så jeg beder ham bare om at bakke videre, til sidst bliver han træt af det og vælger at gå frem igen smiley

    Noget andet er, når jeg virkelig kan mærke han er utryg, så får jeg ham til at stå stille og kigge 2 sek og så ligger jeg benene til, hvis han igen bakker, jamen så bakker jeg ham igen - stopper ham op og prøver endnu en gang at ligge ben til smiley

    Hestene er kloge nok til at de ved der er for langt hjem bakkende og det er træls hele tiden at blive bakket og stoppet, så kort tid efter kan du komme frem igen smiley


  • #9   26. feb 2013 Nu er de andre kommet med gode forslag..

    Men så snart hesten gør det vender du hesten om - altså så den har numsen den vej i skal ride - og så gir du den bare gas med at bakke! Gør det indtil hesten er træt af det.. men pas på med at presse for meget, når man bakker giver man nemlig hesten småtegn til at stejle!

    Men altså det virkede på min venindes prop umulige pony.. Den ville absolut ikke går forrest på tur, ja den nægtede. Så gjorde hun det her
    HVER gang hesten stoppede, og nu rider de ofte forrest til distance stævner og alm. tur smiley


  • #10   26. feb 2013 din mors hest lyder som en med et godt bakgear.. smiley måske I bare skulle bakke turen igennem? så blir han vel træt af at gå baglæns?
    (sorry for det useriøse svar)


Kommentér på:
Hest bakker på tur.

Annonce