{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.713 visninger | Oprettet:

Min undervisers råd ang. trailerlæsning? {{forumTopicSubject}}

Min hoppe har det med at gå sidelæns når hun skal op i traileren. Min underviser anbefalede så her til aften at to skal stå på hver sin side af traileren med hver deres ende reb. (Den anden ende skal være klipset på traileren) Hver gang hun vil træde til siden giver man hende et dask ind på siden med rebet. Ikke særlig hårdt men så det er noget hun ikke kan lide.

Jeg synes det lyder meget fornuftigt. Hvad synes I? Hvis I ikke synes om det hvad ville I så have gjort i stedet for? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min undervisers råd ang. trailerlæsning?
  • #2   27. feb 2013 Sanne Svendsen: Problemet er så med min hoppe at når hun først står der med siden til synes hun selv der kun er en vej og det er ned. smiley Hun har også for vane at løbe baglæns ud af traileren..

• #3   27. feb 2013 Synes ikke det er en brugbar løsning..
    Jeg ville træne trailer læsning isedetfor..

Du kan søge herinde, der findes masser af emner netop omkring dette emne..
    Synes også du har oprettet et emne før omkring trailer læsning eller husker jeg fejl?

• #4   27. feb 2013 Det er en start, men målet skal jo gerne være, at du kan læsse hende uden hjælpemidler, så det er vel der træningen skal vægtes? smiley men det er da helt klart en begyndelse til at hun viser lidt tillid til traileren - resten kræver bare en pokkers masse tålmodighed og træning smiley

• #5   27. feb 2013 Var det ikke også dig og din trainer der var store Join-Up fans?
    Kan hun så bare ikke knække den og join-uppe den i traileren... lol.

• #6   27. feb 2013 What Marie said smiley

• #7   27. feb 2013 Så du vil 'slå' den for at få den ind i traileren? Det er så den sikre vej til at få den op første gang mens den anden gang vil gå amok. Hvorfor ikke bare træne, træne, træne?

• #8   27. feb 2013 Nej okay...
    Tror dette emne var en fejltagelse. Jeg gider fanme ikke useriøse svar bare på grund af at jeg er interesseret i Join Up.

Hold op hvor er du bare flabet og urespektløs 'The Girl Next Door'!

• #9   27. feb 2013 Men ja..

Ville lige finde et godt indlæg til dig, men kunne ikke lige finde det..Hvis jeg finder det, så får du et link..

Jeg træner med godbidder, men du kan også gør det uden..
    Tag en trailer, hav god tid og tålmodighed, sæt skillevæggen helt over og sørg for at der er godt med lys ind i traileren, altså træn ikke et mørk sted...

Så kan du begynde..
    Gå hen mod traileren, gå væk igen. Gå hen mod traileren gå væk igen. Gå lidt tættere på traileren gå væk igen, gå hen til traileren gå væk igen..
    Og sådan forsætter dansen..

Hvornår din hest er klar til at gå op på rampen eller komme helt op i traileren, ja det kommer an på hesten og hvor god du er til at læse din hest smiley

Jeg bruger gerne pauser til godbidder osv når vi står på rampen, men hvis hesten stresser, så dur pauser feks ikke.. Det kommer an på hvordan du er som træner og hvor meget din hest stresser..

Det er heller ikke sikkert du skal bruge "min" metode... Derfor jeg siger brug forum.. Min er meget uden nogen former for tvang og er baseret meget på ros og samarbejde og kan derfor tage lidt længere tid..

• #10   27. feb 2013 NEJ!

Jeg vil ikke 'slå' hende!
    Men metoden er jo logisk nok? Hvis hesten træder til siden giver man den et lille dask og det kan den ikke lide så den lære at gå lige op.

Med en 3-400 kg tung separationsangst islænder kan ingengang min far be hende om at gå ligr op. Hvad vil I have jeg skal gøre?

• #11   27. feb 2013 Jeg tvinger hende heller ikke....

Jeg fortæller hende at det ikke er den vej hun skal gå.

• #12   27. feb 2013 MLC: Jamen der er ingen problemer med at gå hen til rampen + når vi kører men hun træder til siden fordi hun ved at så kan hun bare gå ned igen.. smiley

• #13   27. feb 2013 Nemlig. 'Slå' med '' omkring smiley
    Det jeg mener er at der for det meste er en grund til at hesten ikke vil op i traileren. 99% af gangene er det træneren (evt tidligere ejer) der ikke har givet de rigtige signaler, sluppet pres på de rigtige steder, trukket forkert, gjort det spændende nok osv eller også har hesten haft en dårlig oplevelse. I alle tilfælde vil hesten ikke just synes det er sjove denne gang fordi man fik et dask bagi.

Så mit råd: Giv hesten en bedre grundt til at gå lige op i traileren end fordi at den ellers vil blive påført smerte og ubehag smiley

• #14   27. feb 2013 ej men først Join-up... og bagefter vil du "daske" den for at få den i trailer...
    Ikke særlig "God Horsemanship" i mine øjne... Sorry for at jeg ikke er enig med dig da.

• #15   27. feb 2013 Hun har separationsangst. Jeg kan ikke kurere det medmindre jeg får undervisning = hun skal op i traileren for at kunne blive kørt derhen. Midlertidigt vil jeg gerne have en hest der er nogenlunde sikkerbat læsse.

• #16   27. feb 2013 Du kunne godt have sagt det på en bedre måde..

Hold kæft jeg føler mig som en luset og inkompetent hestetræner....

• #17   27. feb 2013 & til din information laver jeg ikke direkte join up. Jeg laver noget som minder om men jeg hellere vil kalde løslongering..

• #18   27. feb 2013 Jaaaa.. Derfor du skal blive ved med "dansen" også op og ned af rampen.. troede bare ikke det var nødvendigt at skrive det hele på..

Men okay smiley
    helt hen til rampen væk fra rampen, en hov på rampen væk fra rampen, to hove på rampen ned fra rampen, lidt længere op af rampen ned fra rampen, endnu længere op af rampen ned fra rampen, alle 4 ben op på rampen ned af rampen, en lille mule ind i traileren ned af rampen, et lille hoved ind i trailen ned af rampen, en lille hov ind i traileren ned af rampen.

Altså i den dur - <b> flere af trinene skal du måske tage flere gange, altså ikke så hurtigt som jeg beskriver det, det kan være du skal have kun én hov på rampen 3 gange i streg, før du går videre </b>

• #19   27. feb 2013 Istosserne!

Man er aldrig en inkompetent hestetræner når man søger om råd og vejledning smiley
    Det tyder jo lige præcis på det modsatte smiley

• #20   27. feb 2013 Det har de fleste heste, der er nervøse for at komme op i traileren, altså at gå sidelæns og prøve at komme ''væk'' fra traileren.
    Jeg ville bare bruge en lang pisk, til at 'lukke af' for siderne. Lær din hest at reagér for et pres på siden, så den kan finde ud af, at flytte bagparten, når du ligger en pisk på den. Så lærer den hurtigt at stå ligeud.

Hvis hesten bliver ved med at ville søge til siden, selvom du 'dækker af' med pisken og evt. ligger et pres på den fra siden, kan du prøve at 'vifte' lidt med pisken eller tappe den på bagparten.

• #21   27. feb 2013 MLC: Min hoppe stresser mere og mere op jo længere tid der bliver brugt når de andre ikke er der og min mor mener jeg forvirre hende ved at træne uden vi skal ud at køre for hum er trods alt 16 år og har kørt alene en gang i ugen hos tidligere ejer.

• #22   27. feb 2013 Ved godt du er blevet glad for din nye underviser, hvilket er rart! Ved jo du længe søgte en i dit område smiley

Dog må jeg sige at jeg også syntes det virker uholdbart, nu har jeg jo mødt din stærke pony. Men at bruge fysisk press på hende er jo ikke noget jeg ville bruge. Har du prøvet bare at træne med hende i traileren? Mange jeg kender vender deres ungheste til trailer ved at fodre dem derinde et par uger, så til sidst løber de lige op smiley

Nogen vil måske mene det er at "lokke" hesten, men det får dem til at forbinde traileren med noget positivt. Hende avleren jeg kender der gjorde det, havde 4 og 5 års der nærmest kunne trave ind i traileren fordi de som ungheste forbandt traileren med noget behageligt :). Men hun fodrede dem naturligvis ikke længere, men gav dem bare en gulerod når de var gået op. Siger ikke det er den mest "HMS" agtige hippie løsning man kan finde, men har man selv en trailer til rådighed så er det uden tvivl en nem, billig og behaglig løsning smiley

• #23   27. feb 2013 Sofie: Det reagerer hun ikke på. Hun skubbede endda min far (som er meget stærk) et par meter og næsten væltede ham..

• #24   27. feb 2013 Den behøver heller ikke være holdbar! Det er indtil vi får hendes separationsangst dæmpet og jeg forstår heller ikke hvorfor den ikke er holdbar..

Hun havde nær rykket min mors arm af iaften fordi hun løb baglæns ud af traileren... Fodring er no-go. Hun gider ingengang nippe til det wrap der er derinde :s

• #25   27. feb 2013 Wrap er jo ikke det samme som foder :o). Jeg snakker sådan foder-foder... Foder... xD

De her heste er trænet på den måde :o) Videoen er faktisk også generelt ret sjov..
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_PxFs3IKRSg

• #26   27. feb 2013 MLC: Jamen jeg laver jo noget alla join up som er SÅ frygteligt og slår min hest til den går op i traileren åbenbart.

Det får mig virkelig ned i kulkælderen..

• #27   27. feb 2013 Min mor mener alligevel at det vil forvirre hende for meget og at vi kun skal læsse hemde når vi skal kører for at få faste rammer..

• #28   27. feb 2013 Istosserne!

Jeg kan så ikke se, hvordan det kan forvirre hende at i ikke køre.. På den måde lære hun jo netop at traileren er et dejligt sted, man kan komme hen få lidt godt at spise, evt få en nusse tur eller andet..

Når hun så lider af separations angst oveni hatten.. Ville jeg nok starte der som det allerførste smiley

• #29   28. feb 2013 Sagde ikke du var en dårlig hestetræner, blot at jeg er stærkt uenig i dine beslutninger og syn på samme..

Men må give MLC ret, kun at læsse hende når hun skal gøre skaber da endnu mere stress? Hvis hun først lære at traileren er et rart sted at være og at det er behageligt at være derinde og at det er et sted man bare træner som alt andet, så er der da langt mindre stress når man skal ud at køre.

OG syntes Camilla's metode er god, og sjov video xD

• #30   28. feb 2013 Jeg har hjulpet med en der panikkede, hvor jeg så vaede frem og tilbage med min lille ponyhest i en uendelighed smiley

Så stod vi og kiggede på at de longerede så gi vi ud 10sek og kom ind..
    Så gik vi ud 15sek og kom ind..
    ud 30 sek og kom ind...Indtil den faktisk kunne klare at være alene i hele 5 minutter, hvor den før gik fuldstændig amok når en hest forlod den..

Tid og tålmodighed smiley

• #31   28. feb 2013 The Girl Next Door; Nej men du kunne susme godt have skrevet det pænere!! Jeg synes det var utrolig groft og nedladende sagt om personer du ikke kender..

MLC: Ja problemet ligger bare i at jeg skal have hjælp til det af underviseren men Frigg skal OP i traileren før hun kan komme hen til underviseren og få dæmpet hendes separationsangst...

• #32   28. feb 2013 Stop nu, der er mange ting værre end at "daffe" til hesten, og hvis pigen laver join uo også så må hun vel selv om det!
    Jeg vil dog også sige at det og fodre dem i traileren er den bedste løsning! Også dem jeg har klart bedst erfaringer med, på sigt. Men det vigtigste er nu at traileren bliver en god oplevelse,. Har du prøvet at køre en af de andre heste der ud først, få hoppen læsset og køre der ud, når hun så kommer ud af traileren, så er en af hendes venner der, og det har altså ikke betydet hun blev skidt fra de andre at skulle i traileren smiley
    Håber det var til hjælp, god arbejdslyst smiley

• #33   28. feb 2013 Nu har jeg ikke gidet læse alle indlæggene, da der vist ligger lidt mudderkastning gemt.

MEN.. Du bliver nødt til at forstå at det IKKE er vejen frem at påføre hesten ubehag, for at den går lige op.

Ville du helt seriøst bryde dig om, hvis jeg gerne ville have dig ind i et lille bitte rum, (du er nervøs fordi du er alene og bryder dig ikke om små rum) derfor går du til siden og fortæller "Ej, det bryder jeg mig ikke om". Jeg er ligeglad og siger - "Det skal du", og får to andre til lige at klappe dig en. Det skal selvfølgelig ikke gøre sådan meget ondt. Men alligevel nok til at det er ubehageligt, og du går ind alligevel.

Det er jo tvang uden lige. Og jeg vil sige at det er synd for din hest. du ville helt sikkert heller ikke bryde dig om ovenstående.

• #34   28. feb 2013 Jeanette; DET ER IKKE FOR AT FÅ HENDE OP I TRAILEREN!
    Om jeg så ville kunne jeg ikke tvinge hende derop! Det er for at fortælle hende at hunikke skal gå til siden!

• #35   28. feb 2013 Hun kan sagtens gå lige op i traileren men går til siden fordi hendes venner var på folden bag hende og derfor vendte hun sig og ville gå derhen!

• #36   28. feb 2013 Og det er på grund af hendes separationsangst...

• #37   28. feb 2013 Så hun skal straffes for at ville hen til sine venner, når hun i forvejen har seperationsangst?

• #38   28. feb 2013 godt sagt jeanette!
    jeg ville nok få en ny underviser, hvis hun råder dig til det der ville jeg da slet ikke vide hvad hun selv vil gøre hvis hun stod med hesten.

men nu går jeg også ind for ingen fysisk vold og tvang, især når det kommer til ting som trailer læsning der som jeanette siger er som at sige til et barn de skal gå ind i et skab.

• #39   28. feb 2013 Hun skal op i den trailer så vi kan køre til undervisning så jeg kan få hjælp til hendes separationsangst for jeg kan ikke gøre det alene!!

• #40   28. feb 2013 The Girl Next Door: Der er ingen andre, jeg har ikke røven fuld af penge, jeg har brugt godt 2 år på at finde hende og jeg kan lide hende!!
    Hun er en fantastisk underviser og vi slår jo ikke hesten men hvad ville du selv gøre hvis du stod med 3-400 kg tung hest som du gerne vil hjælpe men ikke kan uden undervisning + du skal have den på i en trailer og den er så brølstærk at den er ved at rive armen af din mor og vælte din far??

• #41   28. feb 2013 Nå, men jeg har været inde på din profil og lure lidt - super sød pony.

Jeg skimmede din profiltekst, og bed mærke i dine idoler. Fleur herinde fra var den ene. Og det kan jeg godt forstå. Hendes arbejde med hendes dyr er fantastisk. Men jeg ved med rimelig stor sandsynlighed at hun ikke træner på den måde.
    Desværre er de mennesker jeg umiddelbart kan anbefale, der bruger nogenlunde samme frie og positive principper som hende ikke lige fra dit nærområde. Men jeg er HELT sikker på at du kan finde en, hvis du søger lidt. Nogle tager også rundt forskellige steder i landet.

• #42   28. feb 2013 Hvis jeg søger lidt...

Jeg har søgt i 2 år! Og jeg kan godt lide Suna! Hold op med at sige at jeg skal finde en anden for I kender hende ikke!!!

• #43   28. feb 2013 Hvorfor kommer din underviser ikke ud til dig, og hjælper med problemet, hvor det rent faktisk er?

• #44   28. feb 2013 Nå men nu har du fået nogle gode redskaber og råd, så kan du jo bruge dem eller lade være..

Det med at den går ud til siden, vil jo gå væk når den bliver trænet i trailer læsning.
    Men som sagt forvent ikke mirakler på én dag og du bliver NØDT til at træne din hest uden at køre nogen steder.. Den forstår ikke rene linjer og alt det din mor siger.. Den forstår bare her og nu!

• #45   28. feb 2013 Jeg gider ikke følge med mere.. hejhej

• #46   28. feb 2013 -.-'

• #47   28. feb 2013 Ja det er altid nemmest at forlade sit eget indlæg når man ikke er enig i folks mening...

• #48   28. feb 2013 Nej! Ved I hvad? Det er fordi I er skide bedrevidende! Kom tilbage når I har stået i samme situation som mig. Så kan vi snakke. Indtil da gider jeg ikke høre på hvad jeg gør forkert og at jeg skal skifte underviser..

#!@?^*

• #49   28. feb 2013 Hmm. Det ved du vel ærlig talt ikke om vi har? Nu ved jeg at der er nogle her i tråden som har stået med problemer noget lignende dit. Og jeg selv har også kæmpet lidt med min pony, og jeg har samme rulle med min plag nu. Så jo. Vi ved altså godt hvad vi taler om (i hvert fald nogle), vi er altså ikke lige født smiley

• #50   28. feb 2013 Roooooo på.

Min egen er også rædselsslagen for trailer (eller det går bedre og bedre, se evt. min video om trailerlæsning)

Han har været lidt ligesom din, stak af, løb sidelæns mm.

Han har også seperationsangst, og jeg vil sige, at du skal droppe det trailerlæsning, indtil du kan tage din hest ud, uden den absolut vil tilbage til de andre. Det er for meget at kræve, at den skal væk fra de andre PLUS at du vil træne den i traileren. Du stiller for store krav, i forhold til, hvad din hest er parat til.

Start med at kunne gå med den, også selvom de andre heste, ikke er med. Træn små signaler som stop, gå, bak - og træn aldrig i længere tid, end at hesten bliver frustreret. Når den slapper bare en lille smule af, får den masser af ros og bliver trukket tilbage til de andre - så den finder ud af, at det ikke er så ubehageligt at gå med, selvom de andre ikke er der - den skal nok komme hjem til dem igen.

• #51   28. feb 2013 Og hvis den er ukoncentreret - så ryk lidt i tovet, ryst det, eller andet, så den ligger et øre på dig, og så skal du rose den en masse. Det handler om, at give den gode oplevelser med det hele. smiley og kunsten er at lære, hvor mange krav, man kan stille til lige netop dén hest, man har i hænderne. Nogle skal have det hele LIDT af gangen og i små skridt - mens andre heste kan holde til flere udfordringer på en gang.

• #52   28. feb 2013 den gør det jo fordi den er bange og de fleste heste kan ikke lide en heste trailer da den er klaustrofobisk... derimod kan de bedre med lastbiler da dette minder mere om en boks, der er mere plads plus den er ikke så ustabil når man kører.... der er kun en vej, og det er at træne og træne... du må holde op af noget så den ikke kan gå ud til ihvertfald den ene side... ros den når den bare så meget som træder på rampen, da dette er det du vil have....

• #53   28. feb 2013 Du skal bare låne en trailer som står til rådighed i nogle uger, og så skal du bare fodre hver dag i traileren smiley den første uge starter du måske med at hesten står på rampen smiley

• #54   28. feb 2013 Hvis du vil betale for hjælpen ved jeg at dressurdommer Jeanett Spelman er mega god til at trailertræne.
    Hun har hjulpet min veninde rigtig meget.

• #55   28. feb 2013 Vi bruger også to longer som sidder i hver sin ende af traileren. Også krydser man dem, så hesten mærker et let pres bagtil. Det er en god metode ved os smiley
    -Men min hest er ligesom i filmen, lidt længere oppe. den elsker det! smiley

• #56   28. feb 2013 Bare et forslag.
    Når hesten skal op så sig hvor i skal hen. Sig fx at i bare lige skal op i traileren også kører en lille tur, vi er tilbage om 15 minutter.

Det kan hjælpe på nogle heste!

Har selv en hest som jeg i starten ikke kunne læsse uden at jeg skulle have 3 andre voksne på hver side og en bag i, før at hun gik op.
    Nu kan jeg læsse hende selv og alene ( Er kun 16 smiley ) uden nogle problemer, og jeg lukke bagbommen selv.
    Bare med træning, fodre ( NÅR HESTEN ER BUNDET FAST) og tålmodighed så går det hele nok.

Husk at åbne den lille dør som er foran, så der kommer lys ind smiley

• #57   28. feb 2013 synes ikke du skal dappe til den. men bare lade den mærke at snoren er der.

• #59   28. feb 2013 Min gamle hoppe ville under ingen omstændigheder op i en trailer fra ''midten'', og gik op fra siden
    Hun fik så bare en sjov ide, for først ville hun gerne op almindeligt, så ville hun SLET ikke op, vi kunne ikke en gang få hende hand til traileren. Men så fik vi Torben Andersen ud og hjalp os, han var virkelig dygtig og hjalp os meget !

Og der sagde han til os ''Vi vil gerne have hesten fra A-B, også er vi sådan set lige glade med om den tager turen direkte(går op almindeligt) eller tager en lille omvej(op fra siden)''. Så bare stille og rolig træning, også lad den selv bestemme om hvor den vil gå op
    Og det tager ikke bare en dag, men mange trænings gange hvor man IKKE køre men bare læsser den og står og hygger lidt, også ned igen også op igen smiley :)

Der gik nogle gange før at min hyps gik lige op, de første måske 10-15 gange skulle hun lige bakke også gik hun op i 2-3 forsøg, men en dag wupti! så spadserede hun lige op smiley smiley

• #60   28. feb 2013 Først et svar til dig og bagefter en kommentar til alle dem som brude sidde med dårlig smag i munden.

Først lidt om mig, jeg er 29 år og jeg har trænet mange heste i trailer og har og hjulpet mange med deres heste.

Det er ikke nogen god ide at være tre mennesker om at læsse en hest, da sandsynligheden for at hesten vil stresse er stor, da den skal forholde sig til mange menneskers handlinger. Du vil også føle dig mere presset når der står to mennesker og venter på dig og din hest. Når du stresser påvirker det direkte din hest, den kan mærke på dig at der er fare og den reagere som det flugtdyr den er ved selv at stresse. Det er meget svært at træne og arbejde med heste som stresser, da det kræver meget mere præcise signaler.
    Heste kan lære at stresse bare ved at se traileren eller den opstår ved et bestemt punkt i traileren, mange har en frygt/stress ved at få bagben på rampen eller at få forhoven ind i traileren.
    Det er os mennesker som lære hesten at undgå traileren, ved at vi giver efter for pres på de forkerte tidspunkter. Så når din hest har lært at gå sidelæns mod traileren er det fordi den har fået "ros" for det, du har sikkert trukket den væk fra rampen for at få den lige på igen, og dermed har du fjernet pres/traileren og sagt til din hest "du skal bare gå sidelæns så forsvinder traileren".

Nu til hvad du kan gøre. Du skal være alene med din hest ved traileren, så du kun skal fokusere på din hest og din hest kun skal fokusere på dig. Så skal du lave delmål, 1. Mål kan være: min hest skal gå lige mod traileren og rampen. 2. Mål: min hest skal gå op på rampen med forbenene. 3. Mål: min hest skal have alle fire ben på rampen. Osv. Det er vigtigt at det er små mål og hver gang din hest opfylder et mål eller den er tæt på skal den have ros/belønning.

Ros og belønning: den beste belønning er at bakke den væk fra traileren, det kan også være at give den en godbid(ikke som lokkemad, men som belønning) hvis det koster 10 gulerødder at læsse sin hest og samtidig sikre at den vil med næste gang så er det vel okay.

Når din hest ikke gør hvad du ønsker skal du holde presset til præcis det øjeblik hesten gør det rigtige. Eksempel, hesten vil ikke have forhoven på rampen. Jeg starter med at trække hesten roligt hen til traileren, jeg giver hesten tid til at være der, ofte prøver hestene at gøre det rigtige og løfter fx en hov og dasker lidt til rampen. Det er rigtigt og jeg bakker hesten et par skridt, giver den et øjeblik og trækker igen stille hen til rampen, nu vil den hurtigere løfte benet og prøve og den bliver igen bakket væk og frem igen mod rampen. Denne gang sætter hesten begge forbenene op og den er ved at forstå dit system. Du bakker den ned og gør det igen, hesten står nu med alle 4 ben på rampen, det næste svære kan være at gå ind i traileren. Men inden jeg når til det mål, begynder min hest at blive træt, og nægter nu overhovedet at gå op på rampen, det er her og først her jeg forlanger af min hest at den skal gå op på rampen, ved at jeg lægger et pres i grimen og holder mit pres til hesten løfter et ben frem, i det øjeblik hesten tænker frem, slipper jeg pres og hesten vil nu tænke som en vild over hvad den gjorde for at få det væk, jeg lægger igen et pres, for hesten er stadig ikke på rampen, og hesten går et skridt frem, jeg slipper igen hesten lige idet den går frem, og hesten fortsætter selv flere skridt.
    Husk at slippe alt pres når den gør det rigtige! Og husk at det er ok at den bakker i starten, det skal du bare lade den gøre og så først bede den om frem når den er stoppet.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, ellers skriv endelig og spørg mig.

Nu til flere af dem som skriver i denne tråd. Mange af svarene har en nedladende tone og bedrevidende holdning. Når man skriver efter et godt råd er det det man søger og ikke kritik af hvad man tidligere har gjort eller gør, det handler om det konkrete spørgsmål ikke andet.

• #62   28. feb 2013 Jeg afviser ikke folks forslag.. men det ER prøvet! Hun bliver nærmest skizofren når hun kommer væk fra de andre heste. Hun reagere IKKE og hun vil IKKE spise i traileren for ligeså snart hun er kommet ind så løber hun baglæns igen!

Jeg oprettede ikke det her indlæg til at få råd til hvordan jeg skal træne min hest men hvad I ville have gjort..!
    Der hvor kæden hoppede af var da jeg blev dømt på at jeg lavede dårlig horsemanship og at jeg har lavet noget som minder om join up. Selvom I faktisk ikke er klar over at det ikke er det jeg har lavet for det er jeg også blevet skældt ud for at kalde det herinde..

I snakker til mig som I har forstand til. I kender ikke det bag og så synes jeg ikke I kan dømme mine træningsmetoder og sige min underviser er dårlig. Det er ikke fordi jeg ikke vil diskutere men det har jeg simpelthen bare ikke psyke til når man har en fordom til mig fordi man tror jeg laver Join Up og prøver at tvinge min hest op i trailer ved at slå hende.

• #63   28. feb 2013 Men hvis I vil høre hvad jeg gør så bakker min far traileren til den ene af staldportene så hun ikke kan gå til den side og så går hun lige op. Hun springer ud et par gange men så bliver hun stående...

• #64   28. feb 2013 Man klapper kun til hesten hvis den KAN gå op og ikke er bange for det.. Aram han hadedeeee de "Lange" køreture, han blev fyldt med energi, så han prøvede istedet for bare at spise græs inden han skulle ind.. så fik han lille et bette klap på nummeren... Så kunne han selv finde ud af at gå ind.. Han blev dog super glad.. for første gange så var der nok hø derinde.. håhå smiley Så kedede han sig ikke så meget mere efter det smiley

Jeg vil sige - træn det i stedet for.

• #65   28. feb 2013 Jasmin og Camilla:

Det er jo også det jeg gør.....

At I så synes det er dyremishandling at jeg dasker let til hesten for at få den på rette kurs er jo ikke rigtig mit problem.

I skal være velkomne til at komme ud og prøve at flytte 3-400 kg tung islænder som står med siden til traileren..

MEN!

Jeg vil prøve at fodre hende derinde de kommende dage, og se om det hjælper..
    - Udover det kommer min underviser ud i morgen klokken 17 og hjælper mig for hun skrev at hun synes det er fjollet at vi ligger og kører ud til hende når det er hjemme ved os problemet ligger.. smiley

Så jeg håber på det bedste.
    I må undskylde mit gnavne humør, og mine alt for voldsomme og angribende beskeder men nogle gange skal jeg virkelig bare lære IKKE at oprette indlæg når jeg er i sådan et humør som jeg var i igår.

Undskylder alle jeg har stødt smiley

• #67   28. feb 2013 Jeg ville bare høre hvad I ville gøre..

Jeg har aldrig behøvet hjælp, for jeg stoler på min underviser og jeg kender min hest og skal nok lade være med at presse hende for meget og som du kan læse har jeg taget imod en del af de forslag som var kommet men det var for det meste bare folk der sagde at det var forkert, at jeg burde skifte underviser blabla.. smiley

• #69   28. feb 2013 Jeg skrev jo også bare hvad I ville gøre og jeg har også taget i mod det meste smiley
    Kan godt se at jeg ikke var så god til at formulere mig men som sagt så skal jeg lade være med at oprette indlæg når jeg er i det humør jeg var i igår.

Du må meget undskylde at jeg har spildt din tid... smiley

• #70   28. feb 2013 Det er faktisk mere naturligt for hesten at gå zigzag end at gå lige ud. Dermed også nemmere og mere naturligt for hesten at gå op fra siden af. Så det at den så bare ikke kan gå helt op men kun komme halvvejs, viser ikke at problemet ligger i dens indgangsmetode, men i hvad den har lært, eller ikke lært.

For mig bør hestens kunne gå op fra alle vinkler på en trailer ellers er der problemer smiley

• #71   28. feb 2013 Jøsses......

Det findes ikke ordet urespektløs. Det hedder respektløs.

Når det er sagt rooo på, hun vil jo ikke slå. Min pony går ikke i trailer uden hjælp, jeg har haft selv ute lehman til at prøve.

Jeg brugte også engang det med tov i siden, men det fungere ikke i længden fordi hesten en eller anden dag bare går i mod.

Min hest går gerne op fra siden af traileren og står så der emd alle 4 ben på rampen og siden til.
    Det JEG gør, er at tage longetov i hans grime, gå op i traileren binde den om bommen og gå ned til ham igen med torvet i hånden.

Herfra trækker jeg ham med det tov jeg har i hånden som jo så går op i traileren. På den måde for jeg vent hans hoved inden han når at hoppe ned igen og bombom så går han ind.

For dælen det tager tid xD Men han bliver bedre og bedre. I starten ville han ikke engang i nærheden af traileren men Ute er en god lære kan du tro smiley

• #72   1. mar 2013 Nu har jeg ikke læst alle svarene.
    Jeg ville personligt starte med at lære hesten at vige for pres (bare på banen el.lign.).
    Så når du skal have hende op i traileren og hun viger til siden, kan du flytte hende tilbage ved at trykke bare med hånden eller en dressurpisk der hvor schenklen er når man sidder på hesten.
    Start i små bidder - gå halvvejs op, bak ud igen osv.
    Ros rigtig meget når hun gør det rigtigt, og lad hende få en pause. Hun vil hurtigt finde ud af at det ikke kan betale sig at gå til siden (fordi hun så bare bliver korrigeret på plads) og at det er rart når hun går lige op smiley
    Hvis man har mulighed for det, er det en rigtig god idé nogle gange bare at læsse hende, rose og nusse mens man står der lidt, bakke ud igen og give fri, så hesten forbinder traileren med noget godt, og at man ikke nødvendigvis skal ud på en knap så behagelig køretur hver gang smiley

• #73   1. mar 2013 Tanja: Hun har lært at vige for pres men reagere ikke når det er ved traileren. Hun har næsten væltet selv min far og nårbvi står ved den side hun går til så går hun bare ind i os. Som sagt bliver hun en helt anden hest nå hun er væk fra de andre.

• #74   1. mar 2013 Jeg har lige trailer trænet min hest sådan her: http://www.youtube.com/watch?v=GZrBFjxjeCI

har en tråd om det: http://www.hestegalleri.dk/forum/traaening/942923-trailertraening

måske kan du bruge det?

• #75   1. mar 2013 Min underviser var herude i dag smiley

Vi trænede Frigg ved at have to torve (nogle som IKKE brænder hende når hvis hun bakker ind i dem osv) på hver side af traileren smiley
    Ligeså snart bare snorene var der så trådte hun ikke til siden bortset fra nogle få gange og der støttede Suna (underviser) hende bare ind på plads igen.

Vi tog det i meget små bidder og der blev IKKE dasket til hende.
    Hun fik lov til at gå lidt op, og så bad jeg hende gå ned igen, lidt længere op og ned igen og på et tidspunkt gik hun helt ind i traileren hvor Suna så står bagved og da hun vil begynde at kaste sig baglæns så holder Suna bare presset ved lige så hun ikke får lov til at gå baglæns udover der hvor Suna ikke kan holde hende. Hun stejler to gange, ikke noget ukontrolleret men skal bare lige se om det er den rette løsning. Det virker ikke og hun stopper med det og hun kommer ind og stå to-tre gange helt inde i traileren hvor hun får godbid og Suna står bagved med reb så det er MIG der bestemmer hvornår vi bakker ud igen smiley

Det gik SÅ godt! Vi har aftalt at Suna kommer ud 1 gang om ugen i måske 5-6 uger indtil jeg kan læsse hende helt selv og vi begge to er blevet komfortable med traileren smiley

Så, problem solved! ^^

• #76   1. mar 2013 Så i endte med at bruge fysisk pres?
    Tænk dog hvis det var dig selv som bare blev skubbet og holdt fast når du skulle ind et sted du ikke ville... Ja jeg syntes virkeligt det er forkert, sorry! Godt det ikke er min hest ihvertfald...

• #77   1. mar 2013 Skal du bare kritisere alt mit arbejde?? smiley

Hvad vil du have jeg skal gøre?

Det er et læssetorv? MANGE bruger det, og jeg kan satme ikke sige: 'søde lille hest, vil du ikke nok lade være?' til en islænder der flyver bagud og ikke er til at holde..

Det her er en løsning som både min hest og jeg har det godt med, det var meget mere afslappet og vi tog det i hendes tempo.. smiley

Så kan du sige hvad du vil.. smiley

• #78   1. mar 2013 And btw. vi skubbede hende jo ikke op i traileren smiley Når hun stod stille fik hun ros ved at Suna (underviser) slap presset.

Vi ventede tålmodig på at HUN tog skridtende og opmuntrede hende kun, men vi fortalte hende at hun IKKE skulle flyve bagud for det er farligt ved pres/slip pres og hvis man tager i tovet eller andet så går hun bare i panik smiley

Jeg kan jo ikke stå og sige: 'Søde lille hest, nu får du en masse godbidder og så håber jeg på du står stille i traileren'

Hun fik godbidder når hun var gået op og MASSERE af ros for at gøre det til en god oplevelse inde i traileren og så gik vi stille og roligt ned igen og gik en tur og vendte så tilbage for ligesom at signalere at traileren ikke er lig med at vi skal skynde os derop og så ud og køre.. smiley

• #79   1. mar 2013 Jeg kritisere ikke, jeg er uenig...
    Altså min underviser har da lært min 600kg store Oldenborg som NÆGTEDE at gå i trailer, ind efter 2 undervisnings timer ved hjælp af et torv i grimen. Så bare fordi i ikke kan gøre det bedre end at presse den ind, betyder jo ikke at man ikke kan.

Men tror bare jeg smutter nu for vi kan tydeligt ikke blive enige i hvordan heste skal behandles under læsning....

• #80   1. mar 2013 Ja, og du kritiserer også ^^'

Okay, hvordan gjorde hun så det?? smiley
    - Jeg vil gerne vide det for jeg er desværre ikke tankelæser (selvom det kunne være vildt fedt! :D)

Vi vil jo alle bare det bedste for vores heste, og du siger kun din oldenborger nægtede at gå i trailer. Ved mig snakker vi om en hest der har gået i trailer i over 10 år men som har fået den idé at hun skal springe baglæns og så får man en ordentlig mavepuster hvis man står på den anden side af bommen foran og det er også rigtig, rigtig farligt! Hun har fint kunne stå i trailer før men fordi det ikke er holdt ved lige prøver hun så igen fordi det er en anden ejer og så har hun så fundet ud af at hun kan løbe baglæns fordi vi simpelthen ikke kan holde hende.. smiley

Så i stedet for at holde i torvet og skabe panik i hende så holder vi bagom hvor både hende og os har bedre støtte og kan kontrollere det bedre smiley

Som sagt så presser vi hende ikke ind, det synes jeg, jeg har skrevet én gang. Vi bruger kun torvet når hun træder ud til siden til at få hende ind ret igen og så støtte hende når hun tromler baglæns for at sige: 'Hey, hey, hey.. Slap lige af!' smiley

Når hun skal op, opmuntre vi hende ved pres i grimen og vi 'lokker' kun og der er ikke blevet hevet i torvet på noget som helst tidspunkt.. smiley

• #81   2. mar 2013 Få Linette Christensen ud, hende med Jessica. Hun kan sit shit med de heste som har problem med at komme op i traileren..

www.hestefornuft.dk

• #82   2. mar 2013 Fair, tror vi har talt forbi hinanden så smiley
    Godt i har fundet ud af det.

dog må jeg fra råde Linette... Har ikke gode erfaringer med hende.

• #83   2. mar 2013 Som sagt.. Jeg HAR underviser på smiley

The Girl Next Door: Super, så fandt vi ud af det til sidst xD

• #85   3. mar 2013 Må indrømme jeg ikke har læst alle svarene igennem, men hvis I arbejder med Join-Up tænker jeg den foreslåede metode ikke er brugbar.

Så handler det nærmere om at lære hesten at følge dig og alt pres udefra/fra anden side vil blot ødelægge jeres arbejde omkring join-up.

Når du fortæller din hoppe bare skal ned af rampen, når hun står med siden til, så følger hun ikke dig - altså er der noget galt i jeres kommunikation og "lederskab" om man vil kalde det... Jeg kalder det nok nærmere hendes tillid til dig - hun stoler ikke på at hun kan følge dig derind i sikkerhed. Altså tilbage til start - træn flytteøvelser (bak, til siden, gå, stå) og få det etableret ordentligt.

Når det så kommer til læsningen handler det meget om dit kropssprog - og det er svært at forklare over skrift. Det handler om at være bevidst og vise man har styr på situationen og det handler om at trække hesten ind i traileren med sin krop. Går den i stå handler det om at holde liv i benene på hesten (uden stress) - den skal ikke have lov at gro fast. Går den i stå, så flyt til siden eller bak væk og prøv igen - og masser af tålmodighed.

Umiddelbart vil jeg foreslå dig at deltage i et kursus, hvor der er fokus på kommunikationen fra jorden, kropssprog og trailerlæsning. Eller få en professionel ud at hjælpe dig med dit kropssprog.

• #86   3. mar 2013 Min underviser har sjovt nok været i branchen i 10 år så jeg tror hun er professionel..

Jeg har underviser på, og vi bruger den her metode.. Det her indlæg er lukket smiley

(Btw. hvad hjælper det at tage en af hendes venner med? Så lære hun jo ikke at stå alene? Hun kunne læsses alene ved tidligere ejer)

• #87   5. mar 2013 En anden mulighed er at lade to personer stille sig på hver deres side af rampen, og lægge en støttende hånd på hendes bagpart, når hun trækkes op.

Herved blokeres hendes mulighed for at stige ned sidelæns, men det er lidt mindre voldsomt. Sådan plejer vi altid at gøre ude ved os, og det forebygger som regel en del besvær, samtidig med at metoden er mildere, hvorved det store tovtrækkeri undgås. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor ekstremt din hoppe kaster sig til siden, for hvis det er rigtig, rigtig meget er idéen her muligvis ikke tilstrækkelig. Men på heste med mindre tendenser er det min erfaring, at det virker. smiley

• #88   6. mar 2013 Jeg tror din træners metode er fint nok, hvis i har travlt og skal læsse hende. Men i længden ville jeg personligt nok lokke hende ind ved at få hende til først at gå der op, når en anden hest står deroppe, eller lokke hende ind med ros og godbidder. Har også set en del der læsser ved at lægge et fast tryk i grimen, og let påføre pisken, forsigtigt bagpå, med meget så konstante klap, til hun træder fremad, hvor alt ubehag skal fjernes smiley

• #89   6. mar 2013 Johanne: Min far og min storebror har prøvet og der væltede hun nær min far..

Astrid: Metoden er fordi hun løber baglæns og min mor har fået en mavepuster ved det, hvor jeg blev rigtig bange! Hun reagerer <b>ikke</b> på fremadtræk i torvet (hvor hun ellers lystre det til UG) og bliver blot panisk af det. Derfor har vi reb bagved hende og når hun begynder og vil løbe baglæns så holder min underviser i mod sådan at hun lære at hun ikke får noget ud af det. Hvis hun virkelig bliver panisk så kan vi jo ikke holde hende men så vedligeholder vi presset indtil hun er nede på rampen og får hende så op igen efter lige et halvt minuts pause hvor pulsen lige falder igen..

Det virkede eksemplarisk sidste gang, og foregik under langt mere kontrollerede forhold og min hoppe forstod det.. smiley

Hvis I absolut skal svare på et indlæg der er lukket, vil I så ikke være sød at læse svarene igennem så jeg ikke behøver gentage mig selv.. smiley

Kommentér på:
Min undervisers råd ang. trailerlæsning?

Annonce