gode fif til dårlig venstre galop {{forumTopicSubject}}
ja.... jeg troede ikke jeg skulle have svært ved det da jeg selv synes jeg har nogle gode fif til det. men...... nu vil jeg gerne have lidt nye input til sagen !
min hest er begyndt at være rigtig fin i højre galop, men KAN simpelthen ikke få hende i venstre galop. jeg har prøvet med hjørner, at ændre på hvordan jeg sidder med vægten, sparke hårdt, trykke hårdt, trykke blidt, lavet let sæde, siddet tungt OSV OSV ! det er nu sådan at hun sætter i højregalop i et hjørne der tydeligvis indleder til venstre galop hvor hun altså holder den i højre galop........ jeg har tjekket sadlens polstring om den skulle være skæv, jeg har tjekket om JEG er skæv. men uden held.
det har hjulpet en anelse med at sætte hende løs hvor jeg bare bliver ved med at presse på til hun springer i den rigtige galop hvor hun får meeeget ros. men det er meget hårdt for hende og ikke helt optimalt da der skal mange forsøg til før hun gør det rigtigt
mar 2011
Følger: 144 Følgere: 1637 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.429
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.885
feb 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 605
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 194
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 194
aug 2007
Følger: 389 Følgere: 387 Heste: 9 Emner: 215 Svar: 2.094
det der hjalp mig, var at springe an lige inden hjørnet,
jeg prøvede også alt inden, men det virker for os (-:
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.787
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.210
Se denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=WPDPzJelRj4
Den er virkelig god! Ville selv have forklaret dig det, men det er svært på tekst, han viser det helt perfekt! - Det ser virkelig let ud når han gør det, så det handler bare om træning, træning og atter træning!
Men kender godt til dit problem, min hest har det så mere med at når vi har den rigtige galop, så bytter hun -.- grrr! (Kun på venstre selvfølgelig -.- .. Det er min 'svage' side)
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.559
Så for det første skal hesten tjekkes, og også sadlen. Hun kan sagtens være låst et sted, være skæv eller bare have ondt, og det kan du jo af gode grunde ikke altid selv se. Du kan også selv sidde skævt eller lægge vægten forkert, uden at du selv ved det. Du siger, at du har prøvet lidt forskelligt - hvor lang tid/hvor mange gange har du prøvet hver enkel ting? Nogle gange skal man prøve den samme ting mange gange (rigtig mange gange), før man ser forandringer. Så hvis du kun har prøvet et par gange, er det måske ikke nok. Men fordi det jo kan være et uendeligt arbejde, at skulle prøve hver eneste ting et par uger, før det droppes, så få dig en underviser, der kan forklare dig hvad du rent faktisk skal gøre, så du ikke sidder og prøver dig frem, og måske gør problemet endnu værre.
mar 2011
dec 2006
Kan du ikke bare se bort fra det og så lytte til det han siger. Synes fx at eksemplet med hvis en person sidder på dine skuldre er god
Du kender forresten ikke hans situation med hans hest. Det kan jo være de arbejde på det
jun 2011
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 158
mar 2007
Følger: 152 Følgere: 145 Heste: 6 Emner: 140 Svar: 402
og ellers bare bliv ved med at træne en masse på begge volter, og øve galoppen meget i longe
mar 2011
dec 2006
Igen ... Du kender ikke hestens situation og historie. Det kan være de arbejder på det
okt 2004
Desuden er det ret let at se, at han ikke gør ret meget for, at få hesten foran lod. Han bevæger hænderne, holder dem meget lavt, og har ret stramme tøjler. Det er alt sammen noget der medvirker til, at hesten kommer bag lod. Ville han have hesten foran lod, skulle han nok give hesten lidt mere tøjlefrihed, hvilket han bl.a. kunne gøre ved at slække sig tag i tøjlerne, sætte hænderne lidt frem, holde dem i ro og løfte dem en anelse.
dec 2006
Så er det jo heldigt at du så let som ingenting kan vælge at lade være med at tage hans råd til dig. Det er helt op til dig selv ...
Men eftersom det med galoppen virker for ham synes jeg nu han virke ret troværdig på det punkt.
Men igen, hvis han er så forfærdelig til at ride så lad da være med at tage hans råd til dig. Hvorfor går du overhovedet så meget op i det? Det var ikke engang til dig. Men et råd til TS som JEG synes er godt
okt 2004
Jeg forklarer dig bare, hvorfor hans råd nok ikke er så gode, som du mener de er.
Så det er vidst lidt en overdrivelse at sige at jeg går 'så meget' op i det, for det fremgår vidst ingen steder. Som sagt, så forklarer jeg dig bare hvorfor jeg ikke mener man kan bruge ham til ret meget.
Btw. så er hans galop ikke ensbetydende med, at han generelt er god at tage råd fra. Hvis han på de fleste andre punkter ikke rider specielt godt, så er han enormt utroværdig. Desuden, så virker fx roll kur, barring og i mange tilfælde også vold ganske godt - så er det også bare helt tip top at bruge, eller hvad?
dec 2006
Hvad får dig til at sige at han på de fleste andre punkter ikke rider godt? Ved ikke om du har set hans andre videoer, men så ville du kunne se at han faktisk gør det ret godt. At lige denne hest går under lod er selvfølgelig ikke et plus, men synes bare det er træls at i fokuserer så meget på det i stedet for hans andre råd.
Du behøver jo ikke kun at se på hans ridning. Men måske lyt til de ting han siger når han ikke er på hesten, der beskriver han fx. at hestens skulder skal være på plads osv. Hvilket der vist ingen modargumenter er til...
Ved ikke hvorfor du bruger eksempler som roll kur, barring og vold da han (i videoen) hverken snakker om eller bruger?? Forstår godt din hentydning, men det er altså ikke tilfældet her. Og det har jeg på intet tidspunkt nævnt at det var ..
OG IGEN .. Du kender ikke hestens historie eller situation så du ved ikke hvorfor den går som den gør og om de arbejder på at rette det op..
okt 2004
Jeg håber at du ved, hvorfor jeg nævner roll kur, barring og vold - og jeg håber du ved, at det ikke er fordi han nævner eller bruger det.
Og nej, jeg kender ikke hestens historie osv. Men hvis du læser hvad jeg skriver (hvilket du nok bør gøre, før du svarer mig), så vil du også se, at han faktisk intet gør, for at hesten skal gå foran lod - hvilket altså tyder på, at det ikke er et problem han har, men noget han gør helt bevidst.
Og så vil jeg lige klargøre, at jeg ikke siger, at han ikke nødvendigvis har ret - jeg argumenterer bare om hvorfor, han måske ikke er den bedste at modtage råd fra. Jeg har ikke hørt alt hvad han siger i videoen, så det kan sagtens være, at han har fat i noget af det. Men hvis jeg ikke i forvejen vidste noget om det, og derfor kan skille sukker fra kanel, så ville jeg ikke stole ret meget på ham, fordi han på så mange andre punkter, tydeligvis ikke er en, jeg ville tage imod råd fra. Og når han på de andre punkter ikke gør det så godt, så kan man umuligt vide, om han har ret eller tager fejl, på netop dette punkt.
dec 2006
Men hvad har den dårlige metode der virker med dette at gøre? Jeg synes fx ikke at hans metode er dårlig
Men bare fordi at du ikke synes han rider pænt eller godt er det ikke ensbetydning med at det han siger er utroværdigt. Hvem er vi til at bedømme hvad der er rigtigt og forkert? Der er lige så mange forslag til korrekt ridning som der er mennesker, bare fordi at du ikke synes han rider godt betyder det ikke at alle andre også gør. Og derfor synes jeg det er unfair at bedømme om det er utroværdigt eller ej. Det må TS vel selv om? Og nej jeg spørger ikke alle jer andre ol hvor Hvidt i kan lide hans ridning eller ej.
Jeg siger heller ikke at det er god ridning at hesten går under lod, men jeg synes ikke han rider dårligt og hvis du så videoen igennem og nogle af de andre han laver så har manden fat i noget. (Afhænger måske lidt af om du er spring eller dressur rytter, da det meste er springstof).
Men jeg synes også bare at det han siger lyder logisk. Så er jeg ligeglad med hvordan han rider. Hvis man bare har en lille smule logik så ved man at det meste han siger ikke er helt i vejret ...
okt 2004
Det var kun for at fortælle dig, at ikke alle metoder er gode, bare fordi det har gode resultater. Roll kur, vold, barring osv. er jo ikke specielt gode metoder, da det går ud over hesten - men det giver stadig gode resultater, som man godt kan bruge. Men det betyder jo ikke, at metoden er specielt god. Det samme kan MÅSKE siges om denne metode, at det jo ikke er sikkert, at metoden er god, bare fordi det virker, hvilket du jo skriver. Hvis du stadig ikke forstår det, så kommer du nok heller ikke til det, af at jeg bliver ved med at forklare det.
Og jo, det gør ham utroværdig, at han på næsten alle andre punkter, ikke rider særlig godt, for hvordan kan man så vide, at netop DETTE er rigtigt, hvis alt det andet ikke er? Så ved man ikke, om man kan bruge det han siger til noget, når man kan se, at det andet han gør ikke ser for godt ud. Jeg siger jo bare at JEG ikke synes han rider godt, det er jo bare mit syn på det, ud fra min holdning. For mig at se rider man ikke godt, hvis man rider hesten bag lod, med stramme tøjler, urolige hænder og hvis man sidder foroverbøjet, med urolige ben osv. Så er man i mine øjne ikke en særlig god rytter. Og når han som sagt ikke kan finde ud af de ting, så kan man ikke vide, om det andet han siger er korrekt.
Og ja, det må TS fuldstændig selvom, det har jeg aldrig sagt noget om.
Men hvordan kan du vide at det han siger er rigtigt, hvis en stor del af det han ellers gør er forkert? Hvordan kan man så vurdere hvad man kan bruge, og hvad man ikke kan bruge? Det er der jeg mener han er utroværdig, for man har ikke en chance for at vurdere hvad der er rigtig og forkert. Når alt andet er forkert, hvorfor skulle det her så være rigtigt?
dec 2006
Jeg ved udmærket godt hvad du mener, og ja det er da rigtigt. Men ved ikke om du nogensinde har redet en urutineret hest. For så ville du vide at det er logik at hestens skulder skal være på plads for at få et korrekt galopanspring. Hvis ikke skulderen er på plads, smutter den ud til siden og så vil hesten have lettest ved at springe i kontragalop. Det er netop ting som disse han siger, hvilket jeg faktisk selv ville have beskrevet for TS, men synes han beskrev det bedre end jeg. Derfor mener jeg at det ikke er helt hul i hovedet det han siger.
Og nej du behøver ikke gentage dig selv med at han ikke er troværdig pga. hans åbenbart skrækkelige ridning. For det er ikke det jeg lægger vægt på, jeg lægger vægt på at det er et råd som er 'basis' viden. Så lad være med at kigge på hans ridning, hvis man ikke vil det. Men det han siger er altså ikke helt forkert.
Hvis du skubber hestens skulder så meget ind at den ikke kan andet end den korrekte galop, er du dermed hjulpet en hel del. Jeg siger ikke at det slår klik ved første forsøg, for selvom man føler at skulderen er inde er det ikke altid den er. Og det er DET der tæller, ikke om han rider dårligt, men de facts han kommer med.
Hvis jeg havde sagt det samme som ham, uden at vise videoen tror jeg ikke der var nogle der havde sagt mig imod. Men STRAKS fordi jeg lægger en video ind i stedet bliver man høvlet. Og ja du har din mening og jeg har min, men det han siger vil jeg altså vove at påstå ville kunne komme fra selv de dygtigste ryttere der ikke rider sin hest under lod...
Men som sagt hvis du har redet en urutineret hest eller unghest så ville du også vide at for at hjælpe hesten mest muligt til det korrekte anspring skal skulderen være på plads...
dec 2006
okt 2004
Jeg gentager jo kun de ting, fordi du bliver ved med at skrive det, og sige du ikke kan forstå det osv. Ellers ville jeg jo ikke blive ved med at gentage det. Så hvis du ikke vil høre det igen og igen, må du jo lade være med at blive ved med at sige, at du ikke forstår det.
Og det kan godt være, at alt han siger ikke er forkert, men som sagt, har man ingen chance for at vide hvad man kan bruge og hvad man ikke kan, når så meget andet er forkert - derfor er han jo utroværdig, hvilket er ret logisk.
Så det handler jo slet ikke om, om det han siger rent faktisk passer - men at man ikke kan vide om det passer, når så meget andet er forkert.
dec 2006
En anden gang burde du måske høre efter og se hele videoen før du dømmer den utroværdig. Synes nemlig det er underligt, at du har tid og lyst til at sidde og diskutere med mig, men du gider ikke lige bruge lidt tid på at se den video du diskuterer om, helt færdigt?
Jeg kan som sagt sagtens forstå hvad du mener osv, det er skam ikke det. Jeg synes bare det er utroligt at man ikke bare kan fokusere på det han siger i stedet for at fokusere på andet. Som jeg skrev da jeg lagde den ud, så ville jeg selv have beskrevet det, men synes han gjorde det bedre. Dermed også sagt at det måske ikke er hans ridedel man skal lægge mest vægt på, men der hvor han beskriver hvordan det fungerer.
Men som sagt, GLEM den slemme slemme video, og fokuser på det jeg beskrev før .. Selvom det er det samme vi siger, men ak ja, det skal jo være lidt besværligt ellers var det vel ikke sjovt???
Noget andet er så at nogle gange kan man også bruge sin sunde fornuft, og se at ja det er forkert at hesten går under lod osv, men det lyder faktisk logisk nok det han siger, og hvis man har haft en underviser med berider udd. før så er det heller ikke første gang man hører det. Men nej det ved jeg godt det er ikke alle der har det.. Selvom jeg vil mene det er den eneste rigtige undervisning man bør modtage..
okt 2004
Og som sagt - så siger jeg jo ikke at han ikke nødvendigvis har ret, men hvis man ikke i forvejen ved noget om det han snakker om, så kan man ikke vide hvor meget der er rigtig og hvor meget der er forkert, når man kan se at så meget andet er forkert - ergo er det utroværdigt. Dermed ikke sagt, at det ikke kan være rigtigt - det er bare svært at vurdere hvor meget af det der er rigtigt.
Og nu er det jo ikke alle berider uddannede der rider lige godt eller fornuftigt, så sådan en uddannelse er ikke ensbetydende med en god underviser.
dec 2006
Hvis du har det sådan, og ikke tror at andre kan sortere i videoen, så fint nok. Men du siger jo faktisk at man ikke bør lytte til videoen idet at den er utroværdig. Så har du vel også sagt at det han siger ikke er til at stole på og dermed forkert? Men du gav mig jo ret i tidligere at skulderen skal være på plads. Det er sådanset også det han siger, ergo modsiger du lidt dig selv. Men hvis du alligevel giver mig ret i det han siger, jamen er det så ikke bare hovedparten? Hvorfor så blive ved med at modargumentere for videoen når du jo giver ham ret i det han siger? Og ja det er sikkert fordi du ikke tror at andre kan sortere i videoen og fokusere på det han siger, og stole på det han siger når han rider så forfærdeligt. Men det skal de nok selv finde ud af? Hvorfor skal du fortælle mig at andre muligvis ikke vil stole på det han siger i videoen? Det er jo det du er kommet frem til til sidst. Jeg er da sådanset ligeglad med om folk følger rådet eller ej, jeg er bare kommet med mit forslag. Så er resten op til den enkelte
dec 2006
okt 2004
Så jeg udtaler mig (som nævnt mange gange nu) ikke om, om det han siger nødvendigvis er rigtig eller forkert, men at det ikke er en særlig god video at bruge, fordi han er utroværdig, så det er ikke til at vide hvor meget af det man rent faktisk kan bruge. Blot fordi noget af det han siger er rigtigt, behøver det jo ikke alt sammen være det.
Så slaaaaap nu lidt af, og lad være med at tage det som et personligt angreb mod dig. Der er ingen grund til at gå så meget op i det. Ligesom du er kommet med dit forslag, så er jeg også kommet med mit. Hvis du har ret til det, så har jeg vel også - der er da ingen grund til at flippe sådan, over at blive sagt imod. Du tror på alt han siger - fint nok. Jeg vil bare informere TS om, at det ikke er sikkert, at alt han siger er korrekt.
Og nej, selvfølgelig kan alle ikke sortere i det selv, det er da klart. Det er ikke alle der i forvejen ved det han fortæller, så HVIS han siger noget der er forkert, så kan folk jo heller ikke se, at det er forkert, netop fordi de ikke ved det. Så kan de heller ikke sortere i det. Og når han rider så forkert, er der ingen garanti for, at det han siger i videoen er korrekt. Men nej, jeg har ikke hørt det, jeg gør bare opmærksom på, at man ikke skal sluge det råt, når man kan se hvordan han rider.
Utroligt så stort et show der skal gøres ud af, at du bliver sagt imod.
dec 2006
(klokken er mange)
Jeg tager det skam ikke som noget personligt angreb da det ikke rigtig har noget med mit at gøre?? Men jeg ser ikke grund til at du lige skal pointere at man nok ikke skal stole på den video jeg har lagt ud, når du alligevel giver mig ret i det han siger i videoen?? Men også generelt .. Nej der er da selvfølgelig ingen garanti for at det han siger er korrekt, der er da ingen garantier for noget når man har med heste at gøre. De er tit uforudsigelige dyr. Så sådan vil jeg mene det er med det meste der bliver skrevet og sagt fx herinde på HG, så hvorfor lige pointere for utroværdig den video er? Okay måske gør du det med alle der skriver noget, udover dig selv, for du har jo selvfølgelig altid ret ..... Men så må du virkelig være en pind i numsen, og burde overveje at foretage dig noget andet. No affends, og ved da også godt at det gør du (forhåbentlig) ikke. Men igen, ser virkelig ingen grund til al den pointering omkring min såkaldte utroværdige video.
Og ja det er da utroligt at der skulle sådan et show til for det, men der skal altså to til en tango, og du har vidst være lige så meget inde over denne her som jeg. Og læg mærke til at du bliver jo også sagt imod af mig, det gør du da også et veldigt 'show' ud af at argumentere for og gentage dig selv ;)))
okt 2004
Og jeg siger det lige én gang til - jeg har ikke hørt ret meget af hvad han har sagt, jeg sikker ikke at alt han siger er forkert (fordi jeg ikke har hørt det hele), jeg siger bare at det MÅSKE ikke er korrekt det hele - baseret på hans ridning.
Og JA der er meget andet der er utroværdigt, men det giver som sagt ingen mening at liste det hele her og nu - men det betyder jo ikke, at man ikke kan sige det, når man støder på det.
Der er bestemt ingen grund til at gå i personligt angreb mod mig, med alt det der, at jeg ved bedst - det er jo noget pis at fyre af, og har intet med sagen at gøre.
Jeg gentager jo kun mig selv så mange gange, fordi du bliver ved med at give udtryk for, at du ikke forstår det - ellers ville jeg jo ikke fortsætte.
dec 2006
Hvem siger at du skal liste det hele op nu? Jeg siger bare at hvis man skal pointere noget hver gang det er utroværdigt eller der ikke er garanti for det. Så kan man jo ikke lave andet da der ikke er garanti for ret meget når det kommer til ridning.
Går ikke i flippen over noget som helst. Du tolker helt forkert? Hvor ser du det henne?
mar 2011
dec 2006
Hvor vil du hen med det, haha ?
mar 2011
Vil ikke nærmere ind på det omkring berider udd. Men de har altså bestået for at kunne kalde sig berider. Dermed også bestået i at kunne undervise og være troværdige.
Derfor nævner jeg det med beridere;-)
dec 2006
Nårh, men læg mærke til at jeg ikke ville nærmere ind på det ;))))
mar 2011
dec 2006
mar 2011
dec 2006
mar 2011
dec 2006
okt 2004
Og ja, du skriver du forstår det - men det virker jo ikke ligefrem sådan, når du bliver ved med at sætte spørgsmåltegn ved det, og siger det 'er utroligt' og forkert osv. - så det er jo lidt selvmodsigende, så hvad af det skal man tro?
Så når du bliver ved med at skrive, at han ikke er utroværdig osv. så bliver jeg jo også ved med at forklare dig, hvorfor han er det - for så har du jo tydeligvis ikke forstået, hvad jeg skriver.
Og jo, du går da vidst ret meget i flippen over det, med den måde du skriver på, med alt det der "slemme, slemme video" hvor du overdriver det hele osv.
dec 2006
At jeg skriver at han ikke er utroværdig og du skriver at han er, er da ikke det samme som at jeg ikke forstår dig? Så forstår du jo heller ikke mig, siden du modargumenterer mig. Du bliver jo ved med at sige at han er, hvor jeg siger han ikke er, så har du heller ikke forstået mig? Hvis det er sådan det er, så synes jeg bare vi skal lukke den for hvis vi ikke forstår hinanden nu, gør vi nok heller ikke i den næste besked ...
Slemme slemme video, var godt nok ment i ironi da jeg ikke synes den er lige så slem som du synes, og fordi jeg synes du gør den mere værre end den egentlig er, i stedet for bare at lytte til det han siger
okt 2004
"Hvad får dig til at sige...?"
"Ved ikke hvorfor du bruger eksempler som....?"
"Men hvad har den dårlige metode der virker med dette at gøre?"
"Så ved ikke hvorfor...?"
osv.
Og nej, jeg forstår ikke din mening omkring det. Hvis man ved bare en lille smule om kildekritik og om troværdige/utroværdige afsendere, så ville man let kunne se, at han langt fra er troværdig.
Ja, jeg er godt klar over at du bruger ironi, men det ændrer ikke på, at du virker til at tage det meget personligt, at jeg ikke synes din video er specielt god.
dec 2006
okt 2004
Det er bl.a. de ord, jeg baserer det på - og så flittig brug af flere udråbstegn, spørgsmålstegn og punktumer efter hinanden.
dec 2006
okt 2004
dec 2006
okt 2004
Men fint nok, jeg gider ikke bruge min tid på at lære dig den slags, det skal du nok selv lære en dag.
Så hav en fortsat god aften/nat/dag i morgen.
dec 2006
Men synes det er fint vi lukker den, den har aldrig ført nogen steder hen, og det gør den stadig ikke...
I lige måde
okt 2004
dec 2006
okt 2004
Det er bl.a. de ord, jeg baserer det på - og så flittig brug af flere udråbstegn, spørgsmålstegn og punktumer efter hinanden."
Det med positive/negative ord, til at forstærke argumentationen, er et faktum - ikke noget man kan vælge om man vil tro på.
dec 2006
okt 2004
dec 2006
gode fif til dårlig venstre galop