{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

Dressurniveauer - holdning? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg er blevet meget i tvivl om, hvilken holdning hesten skal gå i i de forskellige dressurklasser, da jeg har set nogle forskellige stævner, hvor dommerne har haft meget forskellige meninger.

Så nu vil jeg høre, om i ikke kan vise mig, hvordan I mener, hestens holdning skal være i en
LD
LC
LB
LA
smiley

//Linnea smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Frese aftapventil med slangeforskruning 3/4" 1.200 kr.
  • Vaske vindueri stuen 205 kr.
  • Maling af stue på 1 dag 6.000 kr.
  • Der skal lægges boen plankegulv i et rum på 16 kvm 2.900 kr.
  • Skrue armatur fast på køkkenvask. 260 kr.
  • Montering af fronter hvidevarer + rensning af afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dressurniveauer - holdning?
  • #1   25. maj 2013 Det kan du faktisk læse dig frem til på dressurprogrammerne/kritikkerne smiley
    Øverst på ALLE programmerne står nemlig hvad det er, man ønsker at se i det pågældende program.

Alle programmerne kan du finde her: http://www.rideforbund.dk/da/Ridesport/Discipliner/Dressur/Dressurprogrammer.aspx

• #2   25. maj 2013 Jeg har ikke rigtig forstand på danske dressurprogrammers sværhedsgrad - og slet ikke på et så forholdsvist lavt niveau.

Dog mener jeg, at man ialle klasser bør bestræbe sig efter at have en hest gående som Dirk havde King. (link fjernet) - kan ikke lige finde et bedre billede, men jeg prøver! Ellers søg Dirk Schrade og King Artus.

Dirk er min træner i Tyskland, og han red (og vandt) OL på King sidste år. Han lå også som en af de højst placerede efter dressuren, og Yoshi (en anden rytter i vores stald) red sig ind som nummer 1. Langt fra sammenpakket fortil og fremme til tøjlerne som jeg ved ikke hvad. De heste kan gå med sytråde til tøjler - King var dog liiiige lidt tændt til stævner, og så bliver en hest på over 1.80 altså jævnt stor fortil ;=) men al ridning foregår for benene hos dem, og det - mener jeg - ofte skaber den korrekte holdning uanset niveau.

Det er også det, der (på et eller andet tidspunkt, zzzzz) får en hest som fx min egen 5-års, Ajour, til at lade være med at putte sig lidt fortil og få en mere åben holdning, som jeg gerne ser hesten have. :=)

et par billeder til:
    (link fjernet)
    http://www.dothorse.it/wp-content/uploads/2013/05/king-artus.jpg
    http://2.bp.blogspot.com/-sijIv5TgdNc/UBTaKMXUitI/AAAAAAAACnk/so2FOUhJ4cE/s1600/DSC_9107.JPG

Yoshi og Noony fra OL sidste år, hvor de vandt dressuren
    (link fjernet)
    http://www.horsechannel.com/images/horse-news-article-images/y-oiwa-dressage_400.jpg
    (link fjernet)

Militaryryttere som burde være forbilleder for dressurverdenen - i mine øjne!

• #3   25. maj 2013 Hvor giver jeg dig 100% ret Caroline. Er ikke den store dressurrytter, og i sær ikke stævnerytter. Men WOW for en ridning!

• #4   25. maj 2013 Fedt at se de bare rider med et helt almindeligt bid! Ingen kandar eller noget, det er jo slet ikke nødvendigt smiley

• #5   25. maj 2013 Jeg gik også fra at ligge med ca 65% i dressuren evigt og altid på Carisma - med et par undtagelser - til at ride mig over de 70-72% og vinde den, efter jeg begyndte at ride hos Dirk. De har bare fat i den lange ende, når det kommer til korrekt ridning. Tålmodighed og vedholdenhed, JA, hold op, det kræver det MEGET af, men udbyttet er fantastisk, og hver eneste træning er en succesoplevelse, selvom det er megahårdt og ikke altid starter specielt godt.

Dirk især er virkelig et forbillede - formidabel ridning i ALLE tre discipliner :=)

• #6   25. maj 2013 Nu så jeg jo desværre ikke OL så jeg så jo ikke hvordan de red. Da det er svært at bedømme et helt program ud fra et enkelt billede. Men hold da op hvor gode de billeder af Yoshi er. Hvis hesten gik sådan hele programmet burde han virkelig være et forbillede:-) Rigtig flotte billeder du fandt Caroline.
    Dog var de andre svære at se da man ikke fik hele siden med og hovedets stilling.
    Men det med Yoshi kaldes dressur og det er sådan man SKAL og BØR ride hvis man absolut skal ride dressur.:-) Bare min højtråbende mening:-)

• #7   25. maj 2013 Min træner der også er tysk uddannet rider på samme måde og det er så dejligt at se også selvom hun rider med kandar smiley det er ikk så meget at tvinge hesten men den gør det selv smiley

• #8   25. maj 2013 Her er video af Yoshi og Noony fra OL:
    http://www.youtube.com/watch?v=RuNSQxQUTTE

Jeg kan ikke lige finde video af Dirk og King, desværre, fra OL, men de var også formidable :=)

• #9   25. maj 2013 Han rider desværre en del bag lod:-(

• #10   25. maj 2013 Ej kom nu...en del bag lod

Jeg synes faktisk formen er ganske fint stabil og utvungen....altså synes snart HG kun er fejlfindere....Husk nu på, hvor svært det er smiley

Til min smag mangler der lidt samling - jeg synes hesten momentvis mangler spændstighed og samling - hvis man endelig skal kritisere noget. Formen fortil er squ ikke så tosset her....

• #11   25. maj 2013 Enormt flot video :)! Nu er jeg ikke specielist i dressur, men vil påstå at man ikke bør være fokuseret på om ehsten går på lod, bag lod, over lod eller hvad det nu end er, så længe der ikke er tale om noget der er totalt afvigende fra det ønskede 'på lod'. Det vigtigste er at hesten er afslappet(Til en hvis grad) og går i en ordentlig samling, og på videoen synes jeg at se en fin afslappet hest, der går stabilt til bidet, ikke pisker med halen, og har en flot samling uden for meget aktion på forparten :P!

Mht. til holdningerne er min oplevelse at så længe hesten går til bidet får man høje points. Har så også virklig haft nogen(undskyld) lorte dommere. Det tror jeg da ihvertfald, for der var tydeligt skæl imellem de heste der blev redet med hovedet nede(både på og under lod og med ujævn samling) og de heste der ikke havde hovedet 'nede' konstant, eller måske bar hovedet en anelse højere end ønsket..

• #12   25. maj 2013 Maria;: Jeg er meget enig med dig i, at næseryggens placering har voldsomt stor fokus for nogle folk her på HG, også FOR stor efter min mening. Der er nemlig mange måder, mange grunde osv til at hesten afviger fra det perfekt (lidt foran) lod, og ikke alle er lige "kriminelle".

Der burde være mere fokus på andre ting.
    ¨
    Jeg er så ikke enig med dig i, at hesten viser flot samling...jeg synes, at der på OL niveau burde være mere samling og spændstighed. Fx i sidetraverserne synes jeg den mister en del af sin bæring og blir lidt ilende....Også i afkortninger efter de frie bevægelser måtte den gerne vende mere "op ad" til min smag...men igen - formen fortil er go smiley

• #13   25. maj 2013 Jeg syntes i LD Og LC klasser må de gerne gå lidt dybt, ikke med hovedet i jorden men sådan at de suger godt og arbejder i over linen, og gå et dejlig stabilt program, det er også programmer for urutineret heste El. Rytter smiley
    Nå man så kommer op i LB må de gerne begynde at arbejde lidt op af.
    Og i LA skal de gerne have en god naturlig højere holdning og god bæring og arbejde i hele kroppen og aktive bagben og god frem ad drift (op af bakke).
    Det skal være sådan at de ville kunne være klar til bæring af Kandar når La'erne er over.

Ang ham fra Japan, selvfølge må/er han super dygtig for ellers var han ikke ride så højt, men syntes lidt i øgninger at den bare får lov til at løbe der ud af og bliver ''tabt'' lidt og i nogle øvelser smider han den lidt rundt, ser ikke så elegant ud. Den gå også tit på 2 spor.
    Men super fint at Japan er begyndt at få nogle gode rytter & heste så de også kan være med smiley

• #14   25. maj 2013 Nemlig Louise...den mangler lidt samling...men stadig et fint, harmonisk og stabilt program - MED god form.

• #15   25. maj 2013 Men kan ikke lige huske er han ikke en af de første Rytter fra Japan til OL ??? eller noget med at han var en af de første der gjorde det bedre ?

• #16   26. maj 2013 k A - måske i forhold til den lille andedam af en dressurverden, men ikke i military. Det er i højere grad bedømt som 'rigtig' dressur, men der rides i al almindelighed med et meget anderledes syn på rigtigt og forkert i forhold til de ting, du beskriver.

Desuden - om man vil og er enig i, at Noony her går til at vinde OL eller ej - var dommerne meget enige om, at hun og Yoshi skulle have guldet baseret på deres dressurpræstation. :=)

Selv er jeg jo bare rimeligt lykkelig og tilfreds over, at min ene træner vinder dressuren og den anden det hele til OL, haha.
    - og jo, så mener jeg stadig, at man ikke kun holdningsmæssigt, men i det hele taget, bør bestræbe sig efter at performe som Dirk (og Yoshi). Igen: forbilleder!

• #17   26. maj 2013 Louise og Katja - hmm, det er jeg ikke helt sikker på. Han red OL i Beijing og VM i Kentucky på angloaraberen Khanjer Black, men han fik desværre et meget, meget voldsomt benbrud i en 3* sidste år. Af japanerne er han klart storfavorit og også en af de bedste - hvis ikke den bedste - der nogensinde har været. Næsten hele det japanske hold trænede/træner i øvrigt i stalde rundt om og ret tæt på os i Tyskland - ligesom Yoshi er hos Dirk :=)

• #18   26. maj 2013 http://www.youtube.com/watch?v=EMh3R8Z4j9o

Her er en video med AA'en, den er godt nok også fin (:

• #19   26. maj 2013 Mener ikke man kam samlinge dressurheste med military-heste. Selvfølgelig mangler den lidt samling og spændstighed hist og her, men det kan man også sagtens opleve hos de rene dressurheste smiley
    Men grunden til jeg aldrig ville samlinge en dressur og en militaryhest 100% er fordi militaryhesten ikke kan have de tunge dressurmuskler i sammegrad som en ren dressurhest. Hvis de var nogen pumpede muskel-heste så ville de aldrig kunne gennemføre terræn-delen, det ville simpelthen være for hårdt for dem smiley
    Derfor har de ikke helt ligeså meget styrke til at samle sig smiley

Syntes derudover det var rigtig fin ridning ham japaneren lavede smiley

• #20   26. maj 2013 Dressur er dressur - uanset om det er udført af en fjordhest, en pinto, en væddeløbehest, en varmblodshest eller en "military-hest" - kravene er præcis de samme. Man kan ikke bedømme dressur udfra, hvad man synes om racens/træningsformens svagheder og styrker. Så går det først helt galt.... Når man bedømmer dressur, blir man nødt til at se på det, der blir lavet og forholde sig til kvaliteten af det - ikke race, farve, træningform osv. Håber, det gir mening smiley

Jow, jeg kunne stadig godt tænke mig, at den røde hest på videoklippet havde en smule mere samling og spændstighed. Selvom man rider en militaryhest, så skal man stadig stræbe efter at holde en regelmæssig spændstighed og på det niveau, må man trods alt forvente en vis for for samling.

Men vi er slet ikke ueinge i, at programmet er ganske flot, flydende og harmonisk smiley Og jeg synes bestemt det fortjener en god bedømmelse.

• #21   26. maj 2013 Ja AA`eren er også rigtig fin i formen - stabil, rolig og fint fremme. Desværre synes jeg den får nogle øvelsesfejl, der helst ikke skal være der på OL niveau. Den står en takt i bag i skridtpirouetten og det første Ch på den korte diagonal er urent, men ellers går den mange fine øvelser - bestmet! Jeg kan godt lide hans rolige og harmoniske ridestil smiley

• #22   26. maj 2013 Men syntes også man ser samme fejl hos dressurhestene til OL, der sker da også fejl i serierne, piaffer hvor der bliver trådt tilbage, galoppiuetter hvor der bliver trådt ud. Der vil altid ske fejl uanset niveau.
    Og i rigtig dressur kan en hest med tungen hængende ud af munden gå over 80% - det forstår jeg ikke kan være rigtig dressur.

• #23   26. maj 2013 Mange tak for de mange gode bud på, hvordan det skal være - så har jeg da lært noget nyt smiley

• #24   26. maj 2013 Team Grafik * Distanceteam *: Bestemt ser man også øvelsesfejlene hos dressurhestene, men det ændrer ikke på, at de ikke bør være der smiley Det her er ikke en debat om, om militaryhesten eller dressurhesten går bedst eller om "rigtig" eller "forkert" dressur - det er bare en debat om dressur.

Og nej, naturligvis er det ikke ønskværdigt at tunge hænger ud - det er vi slet slet ikke uenige om.

• #25   26. maj 2013 Ja denne debat gør mig endnu engang sikrere på at Dressur aldrig bliver mig:-) Det er dog fedt at nogen ønsker at ride noget der ALDRIG bliver perfekt. Jeg er desværre en alt for stor perfektionist der aldrig ville blive fornøjede med at hele tiden føle at det ikke er godt nok. Når ikke engang de der rider OL formår at ride et perfekt program er vejen for en almindelig person som mig alt for lang:-) Men rigtig fedt nogen gider:-)

• #26   26. maj 2013 K A: Er enig om at der ikke bør være disse fejl, men vi kommer aldrig til at se et program til 100% smiley Som sagt var jeg enig i at hesten manglede bæring hist og her, men syntes at programmet i sin helhed var langt flottere end noget af det man ser dressur-rytterne på GP niveau formår. Military-rytterne rider trodsalt "kun" noget svarende MB-niveau.

• #27   26. maj 2013 Den nye video med hesten Black ser meget bedre ud i mine øjnene, den er mere samlet og er bare bedre redt I hel held og han rider den også bedre end den anden brune hest. Meget bedre program smiley
    men om man ride dressur eller spring eller alle de andre discipliner inde for ridning, hvis man har en dressur hest og træner den i spring, springer man jo ens som heste der er rene spring heste, og det samme i dressur om du har en spring hest eller en anden disciplin hest.
    Man plejer heller ikke have en underviser der kun kan spring lære en om dressur og det samme i dressur.

• #28   26. maj 2013 Khanjer og Noony er to meget forskellige heste - og yderligere ekstremt anderledes fra Yoshis GP-springhest, Cagancho, som jeg har redet en del. Også virkelig forskellige typer i al almindelighed, hvilket også har rigtig meget at sige om deres respektive præstationer i de tre discipliner.

Anyway! Jeg har ikke lyst til at gå ind i jeres eksterne "hvad er rigtig dressur"-debat - jeg vil bare lige runde af med endnu engang at ytre min mening til den oprindelige debat; Dirk og Yoshi er superstjerner i alle tre discipliner, og jeg mener, at man uagtet niveau bør bestræbe sig efter at opnå samme holdning (idet det var nøgleordet i debatten, piger, IKKE bæring;=)) for sin hest, som disse to fantastiske ryttere har for deres. :=)

• #29   26. maj 2013 Jamen jeg er enig! De er stjerner og holdningen hos begge heste er flot og stabil - det har jeg sagt fra starten smiley

• #30   26. maj 2013 Man har jo forskelle i hvad man ønsker at se - personligt kan jeg bedre lide heste der går afslappet, end dem der tripper afsted med store fnysende næsebor og fråde om munden imens de næsten er ved at tænde af under en rytter, der let og elegant styrer det store væsen.. Ja, det er sådan jeg ser rigtigt meget dressur ridning xD! Personligt kan jeg(som sagt én gang allerede xP!) bedre lide den afslappede ridning, hvor hesten ikke har den store energi måske, eller den anspændthed man kunne øsnke, men jeg synes at alting bliver langt mere harmonisk og behageligt at se på :3

Kommentér på:
Dressurniveauer - holdning?

Annonce