{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Heste der stejler (Før og nu) {{forumTopicSubject}}

Inspireret af et andet emne her inde så kom jeg til at tænke på en ting.....
Dengang jeg startet med heste så blev jeg jo oplært på den gamle hårde metode (heldigvis har jeg blevet klogere:-) ) Men det gør også desværre at jeg i dag ,mangler nogle brugbare "humane" metoder til nogle ting....Jeg kom så i tanke om at jeg ikke ved en god metode for at "straffe" heste der stejler...
Før i tiden skulle vi jo slå de i hovedet med pisken.....(yea I know...Ikke ret godt, men det virket..)
Hvad gør man i dag som fungerer....(har ikke været ude for stejle heste på åres vis:-) )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hænge hylde op 450 kr.
  • Paint and wood work 10.000 kr.
  • Opsætning af håndvask og opvaskemaskine 1.640 kr.
  • Hækkeklipning 1.000 kr.
  • Rengøring 950 kr.
  • Hvide perle Steen lagt i have 4.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Heste der stejler (Før og nu)
  • #1   9. jul 2013 Hmm. Godt spørgsmål. Jeg vil nok ignorere det, eller prøve at bremse det i opløbet inden det kommer så vidt..

• #2   9. jul 2013 Jeg "ignorerer" det eller distraherer hesten inden det sker. Hvis det er fra jorden sætter jeg farten op på hesten.

• #3   9. jul 2013 Man finder grunden til at den stejler :o)
    Lettere sagt end gjort. Jeg har selv en stejlehest. Det har taget mig år og mange forskellige forsøg at regne hende helt ud.

• #4   9. jul 2013 Jeg red engang en pony der til tider stejlede.. Det var ikke fordi den havde ondt, den blev tjekket flere gange.
    Men hver gang han gjorde det var det bare at holde hånden nede og dreje ham rundt.

• #5   9. jul 2013 Jeg fandt årsagen til at min stejlede, og det var at han ikke kunne lide at gå væk fra de andre heste..

Så ja jeg tvang min hest ud i situationen hvor jeg vidste han ville stejle, ved f.eks. at gå væk fra de andre heste når vi red tur, eller bare ride ud alene..
    Og når ellers han stoppede med at stejle gik vi tilbage til hestene..

På den måde forstod han at han kom tilbage til hestene hvis han gik ordenligt og ja det gjorde at han ikke har stejlet siden andet end en enkelt gang pga. signalforvirring..

Der var ingen slag, ingen onde ting, ingen riven ned eller noget..

• #6   9. jul 2013 Hvis man kan finde årsagen så er det jo alfa omega smiley

Men måske er det blevet en dårlig vane i forbindelse med en skavank/smerte et sted i hesten så den nu gør det selvom den ikke længere har ondt..

Men som nogen siget så tag det i opløbet..

er det ikke en mulighed, så har jeg hørt at man kan "gokke" et æg ned i hovedet på hesten, dette gør ikke ondt på den, men det afholder den fra at gøre det igen smiley

• #7   9. jul 2013 De gange jeg har været på en stejlende hest har jeg reageret automatisk. Kastet mig frem over halsen på den og råbt en sur lyd. Hvis jeg har haft pisk med reagere jeg ofte ved at smække den / min støvle en så den går fremad.

Sidst jeg red på en stejlende hest var det en rideskolepony der havde fundet ud af, at sådan slap den for at lystre. smiley

• #8   9. jul 2013 Åh det ville da være så meget enklere at installere fornuftigt drej på tøjlen, sådan at stejl kan afbrydes med et direkte drej...

Prøv at Google fx Susan Kjærgård og stejleadfærd...

• #9   9. jul 2013 Jeg tror ikke det er en god ide med ægget, fordi man siger hesten tror at den har slået hovedet op i et eller andet og er blevet skadet! ;b nogle har også smadret flasker i hovedet på dem. Totalt forkert syntes jeg...

• #10   9. jul 2013 min stejlede også en årgang, så fik han et hårdt nej, og et dask (ja med rebet hvis han blev ved) og nu gør han det overhovedet ikke mere smiley og det bruger jeg for det meste, og det hjælper smiley

• #11   9. jul 2013 Ja, det er klart, at man skal finde årsagen først.

• #12   9. jul 2013 ja min han gjorde det bare da han er ung og han var dameglad og der red en hestegal hoppe rundt på ridebanen smiley

• #13   9. jul 2013 Jeg lærte min fjordhest som 2 år, at stejle og kom faktisk "galt" afsted med det ved, at hun spærrede mig inde i et hjørne, hvor hun stejlede op af mig 10 gange... Siden den oplevelse prøvede jeg, at vænne hende af med det og det lykkedes. Indtil en dag hos berideren, hvor hun blev taget ind fra fold og fik lov til at græsse hurtigt, hvor hun så blev utilfreds og stejlede op af damen der trak hende ind... Siden den dag gjorde hun det hver gang vi red tur osv... Min fejl var at jeg straffede hende med et slag i røven med en pisk, og det kom der intet godt ud af, da det faktisk gjorde det værre...

Ja det var en meget dum ting jeg lærte min pony og jeg har lært af det, og det hjælper ikke at straffe hesten ved, at give den en i røven...

Kommentér på:
Heste der stejler (Før og nu)

Annonce