{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  indavl?
  • #1   22. jul 2014 Det er meget indavlet vil jeg mene...

  • #2   22. jul 2014 Det er måske lige i overkanten, men hesten eksisterer jo, så der er ikke så meget at gøre smiley
    Det er så bare ikke blodlinjer, der skal fortsættes - men hvis det er en vallak, er det heller ikke så meget at avle på smiley


  • #3   22. jul 2014 Det jo så langt ude.. Det ikke indavl..

  • #4   22. jul 2014 emilie -hvis ellers hesten er af god kvalitet er der intet i vejen for at avle på den. vælger man at bedække med en helt ubeslægtet hest, vil indavlsgraden igen være 0.

    Sandra -det er måske lidt tættere end normen, men en eller anden grad af indavl er ikke usædvanligt. Og så længe der avles på sunde individer med de ønskede kvaliteter sker der såmænd ikke noget ved det.
    Det er ikke ønskeligt at indavle i mange generationer. Laver man indavl, skal der på et tidspunkt osse laves udavl igen. Men Indavl er et godt redskab til at fastholde ønskelige egenskaber


  • #7   22. jul 2014 Jeg kan tjekke indavlsprocenten hvis du har reg nr eller navn

  • #8   22. jul 2014 Linjeavl hedder det jo så fint smiley
    Noget mærkeligt noget hvis du spørger mig, men meget anvendt.


  • #9   22. jul 2014 Emilie -slet ikke så mærkeligt endda. At bruge beslægtede individer giver en meget større sikkerhed/forudsigelighed i forhold til udfaldet og er med til at fastholde type og egenskaber.
    Så det giver såmænd meget god mening at benytte sig af (med omtanke). Det bruges såmænd osse ved malkekvæg, svineproduktion, hundeavl mm.
    Og typisk er der tale om en indavlskoefficient på mindre end 6,25 %.

    En fætter-kusine er (hvis de ikke er beslægtede i andre led osse) = indavlskoefficient på 6,25 og dette er tilladt ved mennesker, helt uden nogen form for kontrol.
    Så indavl på måske 2-3-4 % ved kontrolleret avl på dyr er vidst til at leve med...


  • #10   23. jul 2014 Heste og andre dyr indavler også i naturen. Så længe det ikke dyrkes i høj grad, tror jeg bestemt ikke der er problemer smiley

Kommentér på:
indavl?

Annonce